En klynge med barndomsminner

Det rare med barndommen er at man aldri vet hva som danner livsvarige minner.

Turen til Danmark som foreldrene trodde skulle bli livets høydepunkt, glemmes kanskje som gårsdagens avis. Mens en liten ting de voksne kanskje ikke tenkte stort over, kan være det man tar med seg resten av livet.

For meg er en av de tingene pakkekalenderen jeg hadde som liten. Hver jul hang den der ved senga. 24 små tøyposer med et par godteribiter i hver. Ikke stort, men for meg helt magisk. Jeg elsket lukten av den, se dagene tikke unna, følelsen av å glede meg. Så kunne jeg stikke snuta inn i klyngen av små godteposer og lukte meg frem til julemagien.

Jeg vet jo ikke om mamma egentlig vet eller visste hvor mye det betydde for meg. Å hver dag kunne våkne opp og snøre løs en liten pose med lykke. Kanskje var det bare stress og noe hun egentlig verken hadde tid eller ork til. Men hun gjorde det likevel, og for meg var det magisk.

En liten skumsopp, en puncheknapp eller en bugg med banan. Alle disse små tingene som festet seg til minnet og gjør meg glad den dag i dag. For det var jo ikke bare godteri og førjulsglede, det var 24 poser med trygghet og kjærlighet.

Barndomsminner 😊

 

Det synes jeg er en fin tanke å dele med dere som kanskje akkurat nå sitter midt i julestria og tenker alt dere har gjort, skulle ha gjort, rekker og ikke rekker.

Ikke for å gi dårlig samvittighet til dem som ikke har laget julekalender til barna i år, det er bare et eksempel på at de tingene vi gjør for barna, kan bety mer for dem enn vi tror. Ikke alle får laget julekalender, ikke alle får reist til Danmark – men velg de tingene som betyr noe for deg og gjør det med kjærlighet, så vil det bety alt.

Det kan være en liten greie, det kan være en stor greie – du vet aldri hva barna vil bære med seg som sine lykkeligste minner resten av livet ❤️🎄

4 kommentarer
    1. Fint skrevet! Det er ikke nødvendigvis det som er dyrest og flottest som skapet det beste minnene eller er viktigst for ungene våre – Viktig påminnelse vi bør ta med oss i disse dager:)

    2. Helt sant! 😊 En av de julegavene jeg husker best, var et lite par sokker til dukken min. For dem hadde mamman min strikka helt selv, bare for meg! ❤

    3. De enkle barndomsminner er gjerne de beste. Her i huset har mannen og jeg hans barn og våre barn. Gutten på 13 skal i år være hos mor og jeg har kjent han siden han var 2. Jeg elsker tradisjoner og spesielt desember er spekket med tradisjoner her hos oss. Og annethvert år når gutten ikke ferirer hos tar vi siste helgen før han drar og feirer en fullverdig julaften. Det er julestrømper, filmer, gå tur, ribbe, dessert og gaver. Vi kaller det julaften nr 1. I år sier gutten til meg, det beste barndomsminne jeg alltid vil ha er den ekstra dagen du steller i stand kun for meg. Det varmer en ekstramor sitt hjerte og jeg gjør det ikke bare for han men for alle i huset, det er en dag som betyr så mye for oss alle♡

      Håper dere får en fin desember og håper din ekstra julegave blir en gullpenn 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg