En bitteliten smak av vår

Jeg vet det er tidlig, men..

Når man våkner opp og titter ut, er det ikke lysere?

Når man går ut døra, kvitrer ikke fuglene?

Og snøen, er ikke den i stadig retrett?

Jo, til alt. Og det betyr, min venn: Våren er på vei!

 

 

 

Ja da, jau da, jo sann og jepp yes, jeg vet det er tidlig. Altfor tidlig. Enda er det lenge igjen til bunadsskjorta skal tines og strykes, men allerede nå er det lov til å begynne å drømme. For det skjer ting! Det er ikke mørkeste, kaldeste vinter lenger.

Og det er samme greia hvert eneste år. Nesten nøyaktig på dagen. Bursdagen til eldstemann: 12. februar. Da snur det. I år skjedde det en merkbar endring allerede dagen før, mandag for to uker siden. Merket det da jeg gikk morgentur med Teo.

Det var noe med fuglene og luften. Et lunt preg, en eim av grønt, et hint av varme i alt det kalde. Himmelen var liksom blåere og fylt med en vårlig optimisme.

Og DET er en tanke jeg virkelig elsker, her jeg sitter og tenker at vinteren er evigvarende. For den er ikke det. Den er i stadig retrett!

Dagene blir lysere, lengre, varmere og bedre. Enda er det lenge til vår, men hver dag er et lite skritt mot grønnere gress. Og det synes jeg er en finfin tanke å ta med seg inn i en ny vinteruke.

Våren flørter i det fjerne. Enda gjemt bak horisonten, men den mørkeste vinter er for lengst forbi. Fuglekvitter, hvitveis, varme kinn og av med jakka – våren er på vei ❤️🌱

4 kommentarer
    1. Uendelig tusen takk for at du skriver bitteliten, og ikke pitteliten. Den skriveleifen er nesten verre enn en strikk 😉

    2. Våren kommer nok tidligere på vestlandet…
      Her i Bergen har snøklokkene blomstret i snart 3 uker. Krokkus spretter opp rundt forbi. Og påskeliljene er rett rundt hjørnet. Temperaturen sier også vår. Og i år kommer det garantert ikke snø i vinterferien (jeg har bursdag 5.mars og har nesten alltid måtte feire i vinterferien, og 2 eller tre ganger har jeg feiret uten snø. På 37 år…).

    3. Vår ja! Den er i anmarsj, selv om det kommer både ett og to store snøfall ennå. I går da jeg gikk hjem fra jobben fløy det plutselig 5 kvitrende småfugler rundt meg i et rasende tempo mens de kvitret av full hals! Og i morrest ble jeg vekket av et ropende rådyr utenfor soverommet og mens jeg spiste frokost sang en fugl utenfor vinduet leeeenge. Herlig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg