Drøm går i oppfyllelse

Denne uken skjer det!!

Jeg kan nesten ikke tro at det er sant, men denne uken skal jeg endelig realisere noe jeg har drømt om veldig, veldig lenge.

For noen år siden ble jeg nemlig hektet på serien ”Chef´s table” på Netflix. Serien tar for seg livshistorien til flere av verdens mest kjente kokker. I hver episode blir vi kjent med en ny kokk og får se hva som foregår i kulissene hos flere av de høyest rangerte restaurantene i verden.

I sesong 4 (episode 3) møter vi Jordi Roca og får være med bak dørene på ”El Cellar de Can Roca”, en familierestaurant som ligger i den lille landsbyen Girona, utenfor Barcelona. Den episoden fengslet meg fra første stund.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er noe med hans personlighet. Noe med måten han bruker sin kunstneriske kreativitet til å lage de mest fantastiske retter.

Det hjelper jo selvfølgelig at han, som jeg, er yngst av tre brødre. Jeg kjenner meg så veldig igjen i rollen som den lille attpåklatten som må kjempe for eldre brødres respekt.

Så hjelper det selvfølgelig også at restauranten de har bygget opp sammen, har blitt en av verdens desidert høyest rangerte.

Tenk det, en familierestaurant med 3 Michelin-stjerner, som to ganger har blitt kåret til verdens beste restaurant (2013, 2015) og hele fire ganger har kommet på andreplass.

Hvor fantastisk er ikke det?! Jeg har jo selv en formidabel søskenflokk, men vår største bragd til nå er å være samlet under ett tak hele vinterferien uten at noen klikket i vinkel.

Og da jeg så episoden om Jordi og brødrene i fjor, bestemte jeg meg for at en eller annen gang i livet skal jeg besøke den restauranten.

Det er jo typisk en sånn ting man bare drømmer om, men så blir det aldri noe av. Bare at denne gangen, så skjer det faktisk.

For da jeg hadde sett ferdig episoden, søkte jeg litt på nettet og fant ut at El Cellar de Can Roca har et helt spesielt system for å bestille bord. Siste dag i hver måned åpner de hele den tilsvarende måneden for neste år, så er det førstemann til mølla.

Man skulle jo tro at en restaurant som har åpent for både lunsj og middag 5 dager i uken skulle være lett å booke ett år i forveien, men snarere tvert imot. Restauranten er så umåtelig populær at hele måneden blir fullbooket på sekunder!

Og det gjorde meg selvfølgelig bare enda mer gira. Så 30. juni 2018, satt jeg klar ved macen.

Kl. 23.40 – jeg er klar

Kl. 23.50 – jeg er klar

Kl. 23.55 – jeg er klar

Kl. 23.59.59 – jeg er klar

Kl. 00.00 – let´s go!

Så skjedde det sykeste. Jeg gjorde en liten feil med telefonnummeret og måtte legge inn bestillingen på nytt. Og de 10-12 sekundene det tok, var nok.

”Fully booked. Try another day”.

Uansett hvilken dag jeg prøvde, uansett hvilken tid og antall gjester: Fully booked. Try another day.

Drømmen var knust. Jeg prøvde meg likevel på Plan B og sendte en mollstemt mail, der jeg la ut min bunnløse fortvilelse som en sørgelig opera.

Så vi ble satt i kø. Kommer det avbestillinger, skulle vi høre fra dem.

Yeah right, tenkte jeg. La fra meg tanken om hele greia og fortsatte med livet.

 

Det gikk noen dager.

Så gikk det noen til.

Så plutselig.

En dag var vi på hytta tikket det inn en mail:

”We are happy to inform you…”

Jeg hoppet i været! Vi hadde fått bord! Jeg fortalte om det til søsteren min og det viste seg at hun var minst like gira som meg på å besøke restauranten.

Så jeg feis i vei en ydmyk mail og lurte på om det muuuligens kunne være mulig å oppgradere til ”una mesa para cuatro personas”.

Ny kø.

Det gikk en uke.

Det gikk to.

Det gikk tre.

Og fire.

Alt håp var ute.

Så plutselig..

”We are happy to inform you…”

Og det er nå på torsdag!! I et helt år har vi ventet og gledet oss og nå skjer det!

Torsdag morgen hopper vi på første og beste morgenfly, for å spise hos Jordi og brødrene!

Jeg har aldri vært i Barcelona før, men gleder meg altså så mye til en magisk langhelg med søsteren, gubben og Christina at jeg holder på å tisse på meg.

Det hjelper jo også at vi ikke har gjort spesielt mye uten barn på slep de siste 7 årene, så nå gleder vi oss veldig (med trykk på veldig) til partur og kjærestetid. Det blir middag, escape room, Segrada Familia og nok serranoskinke til å senke en båt. Barcelona – here we come!

P.S. Legger igjen macen hjemme, men kommer til å teste blogging fra mobilen for første gang – så heng med! 😊

7 kommentarer
    1. Så kjekt! Barcelona er en herlig by. Var der i fjor og skal dit igjen i september 🙂
      Kos deg på restauranten! Tror kanskje at jeg må ta en titt på episoden på Netflix for å få litt bedre forståelse på hvorfor du er så giret 😉

    2. Hei,
      Har selv bodd i Barcelona,det er en herlig travel by med mange inntrykk 🙂

      Vær obs på lommetyver/ tiggere, og taxisjåfører (Avtal pris på forhånd..)

      Ellers masse lykke til og god tur til dere alle 🙂

    3. Barcelona er fantastisk!
      Parque Guell er også veldig verdt et besøk. Og restauranten Los Caracoles er det jeg husker best. Det var mørkt og jeg var på jakt etter et toalett og gikk dit for å spørre. Kom inn i en bar og måtte gå gjennom et kjøkken for å komme inn i restauranten. Trodde virkelig jeg var på et skikkelig shabby sted. Men det er den fineste dassen jeg har vært på. Utrolig koselig plass. Jeg spiste kanin med snegler der neste dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg