Dobbelt så stor, halvparten så smart

Vi sitter i bilen, en stresset far foran og to små gutter bak.

Vel, fullt så små er de vel ikke lenger. Men de er ikke SÅ store som de iblant tror. For så snart gutter når skolealder får de en selvtillit som ikke ligner grisen. Rett ut fra barnehagen og plutselig tror de at de eier sjappa.

– Da kjører jeg deg hjem, men så må han apekatten min bli med meg på noen ærender, sier jeg.

Som et godt trent kor, svarer de tostemt og samstemt på likt:

– Nei.

– Nei? sier jeg. Jo, sier jeg. Dere kan være sammen i morgen, men i dag trenger jeg litt hjelp, dessverre.

Og det burde jo være enden på visa, men de gir seg ikke.

Jammen.

Jommen.

Og 100 grunner til hvorfor jeg tar feil.

Men pappa gir seg ikke. Sånn er det bare. Jeg stopper bilen for å slippe av én, men to spretter ut.

– Kom a, fort! Vi løper inn og låser døra, hihihi.

Så spretter de i vei.

– Hei hei hei, sier jeg mildt. Ikke prøv dere.

Men de prøver seg.

– Kom a, kom a, vi løper.

Men da blir pappa brysk.

– ØY, aperumper, ikke prøv dere.

Pappa bestemmer og pappa har bestemt.

Så kommer de med kremargumentet:

– Nehei, for du bestemmer ikke.

– Jo.

– Nehei, for vi er to og du er bare én.

Men jeg ble ikke født i går og har motgiften klar:

– Jaha ja, dere er kanskje to, men jeg er voksen. Jeg er større, sterkere og tøffere enn dere.

Da blåser de seg opp som to hormonelle fjortiser som noen har dyttet i skulderen.

– Hei, vi er store vi også! Svarer de fornærmet.

– Ja ja jo jo, men dere er bare 7 år. Så dere to til sammen er 14 år, som fortsatt er bare halvparten av meg! Hah, så det så. Inn i bilen nå(!).

Jeg legger et lite trykk på den siste å-en og det virker. Én ape stikker, den andre lusker seg slukøret inn i baksetet igjen. Og vi kjører.

Pappa triumferende bak rattet.

Det er stille i baksetet og jeg tror det er lyden av resignasjon, men jeg tar feil. Det er lyden av et hode som tenker så det knaker. Og rundt 30 sekunder senere kommer det.

– Men pappa..?

– Ja?

– 7 + 7 er jo 14.

– Ja?

– Ja… og 14 + 14 er jo 28. Er ikke du mye eldre enn 28 egentlig?

Faen.

I min iver etter å vinne, glemte jeg helt at jeg har matteferdigheter som et rusa ekorn.

– Ehm… Ja nemlig, så jeg er faktisk MER en dobbelt så stor som dere til sammen. Så det så!

Sier jeg og skrur opp Nrk Super på full guffe.

Ingen flere spørsmål, takk. Pappa må skamme seg litt 😆

/ 14 + 14 = 38 😅👍

1 kommentar
    1. Hahahaha, jeg så INGENTING galt med at 14+14 var 38. Så her er det bare å ta et lynkurs i grunnskolematte xD

      #snart27år

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg