Det stinker overalt!

Vi befinner oss nå midt i den tiden folk her i Vestfold kaller: Våronna.

Det er den tiden på året da bonden sprer bæsj utover jordet. Og det lukter. Veldig. Og når man bor på et sted med jorder øst, vest, nord og sør, så lukter det veldig veldig. Overalt. Hele tiden.

Jeg er jo oppvokst på Kolbotn og jeg husker vi pleide å si at Oppegård var den eneste kommunen i landet uten kyr. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke, men spesielt mye landbruk er det i hvert fall ikke der. Så bæsj på jordet er liksom ikke en lukt jeg har vokst opp med.

Men det rare er: Lukten bryr meg ikke det dugg! Snarere tvert imot, synes jeg faktisk det er en litt koselig, landlig lukt!

Christina og ungene uffer og æsjer seg og påstår de nesten ikke får puste – så hvorfor i all verden reagerer ikke jeg på våronna som alle andre?

Dette har jeg lurt veldig på.

Men i går slo det meg endelig!

Det skjedde da jeg var ute og løp meg en tur (skryt skryt). På et tidspunkt løp jeg nemlig midt mellom to jorder som var midt i gjødslingsprosessen, og det luktet altså så intenst kumøkk!

Det føltes som om jeg hadde boret nesa mi rett inn i kaviarstjerna til en ku med magesjau.

Stanken var så tykk at jeg kunne kuttet gjennom den med kniv, og så intens at den kunne bleke asfalt. Men det rare var at det ikke plagde meg. Ikke et sekund. Snarere tvert i mot, så synes jeg lukta var litt koselig!

Hvordan er det mulig??

Og det var da det slo meg: Kan det ha noe med at jeg opplever våronna hver eneste dag?

Christina klager alltid over at jeg bruker så lang tid på do, der jeg sitter og scroller på mobilen, men all denne tiden tilbragt i en boble av selvforskyldt «våronna» – kan den ha gjort meg immun?

Ikke bare det, kan det også ha gjort at jeg forbinder lukten av kumøkk på jordet, med koselig egentid på do..?

Ikke vet jeg, men det jeg vet er at all tiden tilbragt på do tilsynelatende har fungert som en slags vaksine mot kumøkk. Og det er mer enn godt nok for meg 😆✌️

// God hælj! 🐄💩

6 kommentarer
    1. Ti minutt før eg las dagens innlegg, klaga eg over naboen som møke rundt hushjørnene våre til mannen min. Han for sin del syns ikkje det lukta så ille, mens eg ikkje anar kvar eg skal gjere av meg, og no forstår eg kvifor me har ulike meiningar! Så takk for oppklaringa 👌

    2. Det stinker ja, men det en «positiv» stank som minner oss på at våren er godt i gang, og sommeren er rett rundt hjørnet!

    3. Kubæsj er liksom helt ok. Mainnskjit derimot er noe helt annet, jeg er oppvokst på gård, traske rundt i kumøkk og få kumøkk i trynet gjør liksom ingenting. Så ble jeg sykepleier. Mainnskjit lukter ikke godt, og det er heller ikke spesielt trivelig å få i trynet. Nei det er ikke det samme som babybæsj all over.
      Hilsen hun som foretrekker å bli bæsja på av ei ku 🐂

      Ps.jeg elsker jobben min, selv om det innebærer at man av og til blir bæsja på 🙊

    4. Det er lukten av vår, og du skal sende en koselig tanke og en takk til bonden som sitter på jordet til nesten alle døgnets tider nå, for at du har mat på bordet 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg