Det kjipe Sjokoladesuget

Dette innlegget er ren terapi. Skrevet av en fysen mann i nød.

For akkurat nå sitter ungene foran meg og spiser lørdagsgodis. Hver sin skål med deilige fristelser. Mykt gummigodteri, klissete fruktbiter, litt tørket frukt og sjokolade.

Gud bruttle, som jeg elsker sjokolade.

Den myke, deilige følelsen. Knekker i munnen, før den smelter på tungen. Fyller munnen med glede og gjør deg lykkelig. Én bit av gangen. Prøver å spise bare litt, men kommer alltid tilbake for mer, for har du først vært i sjokoladehimmelen, vil du alltid tilbake.

Men sjokolade gjør deg også tjukk. Og det er det jeg må klamre meg til nå, her jeg sitter med macen i fanget og skriver bare for å holde meg opptatt. Alt for å ikke la eimen av sjokolade friste nesa og hypnotisere meg.

For da vet jeg hvor det ender. Først en liten finger som pirker seg forsiktig inn i godteskapet for bare en bitteliten bit. Og så, få minutter senere, angriper jeg godteskuffen som en sulten gris. Stapper hele trynet inn i skapet og roter rundt, mens jeg snøfter fornøyd i trauet.

Men så får jeg umiddelbart sjokoladeangst etterpå. Og morgenen etter. Og jeg hater virkelig å våkne opp dagen etter og tenke ”Å lård, jeg spiste en spegris´ vekt i sjokolade i går”.

Og det er det jeg må huske på nå. Her jeg sitter og sikler som en sulten hund. Sjokolade er dritt.

Sjokolade er det aller beste i hele verden og kan få selv engler til å synge halleluja, men det er også dritt. Legger seg på hofta og nekter å dra igjen. Ikke glem det. Vær sterk.

Sånn, nå har jeg faktisk klart å skrive meg ut av det verste godtesuget. Nå tror jeg det skal gå bra, men det var nære på et sekund der.

For det er lett å ramle utpå. Min indre tykkas kan plutselig bli så veldig høyrøstet.

– Herregud a mann, det er jo lørdag!

– Bare en liiiiten bit.

– Kan jo ikke bli helt fanatisk heller!

Men nå er jeg ute av det. Jeg vant! Jeg får feire med en stusselig kopp te litt senere ☕️

Men nå er godteriet fortært og pappa kan trygt vende tilbake til sofaen for litt kveldskos med barna.

Uten sjokolade.

Flink gutt.

/ Ha en kvikk og rask lørdag! 😊🎉

23 kommentarer
    1. Jeg kunne ikke lese dette innlegget ettersom jeg virkelig hater sjokolade! Haha! Jeg liker det lite lite som løk, og jeg kan ikke fatte og begripe at folk elsker det så mye! Men jeg tror jeg er rar, fordi jeg liker ikke Taco heller! Haha! Men pizza – der er jeg! 🙂 Angående sjokolade så hater jeg følelsen av å ha det i munnen og jeg greier ikke smaken :p

    2. De hadde Kinder sjokoladekalender på 50 % på Rema 1000 i dag🙈🙈😫😫 satser på halv pris ,gir halv vekt😜😂

    3. Sjoooookoooolaaaaadeeee 😋
      Går jo ikke an å bare ta én bit, må jo ha hele plata. Om ikke hele sjokoladefabrikken!

      Men ja… dritt at de har fullpakka sjokoladen med noe som kan minne om dop 🙄

    4. Jeg synes du er den aller sterkeste bloggeren når det kommer til å formulere seg underholdende og morsomt, og synes du balanserer “forkledd” humor ekstremt godt. Spesielt morsomt er det når du smelter det sammen en større dose selvironi 😉 Ble sittende og fundere hvor mange avisoverskrifter det hadde blitt dersom nærmest en hvilken som helst annen på blogglisten hadde skrevet “sjokolade gjør deg tjukk” 😂😂

      1. Wow, TUSEN takk, Beate! Dette var hyggelig lesning 😄😄 Kjente at dette gjorde utrolig godt på en litt seig søndag formiddag, så tusen tusen takk. Selvtillit tilbake på 100% 😘🎉

        VG: Blogger hetser sjokolade!
        DB: Sjokoladeprodusent MOBBES!
        😆

    5. Når man blir fysen på sjokolade (eller annet godt) er kroppen egentlig sulten.
      Gå på kjøkkenet, styr unna godteskuff og godteskap… smør deg en brødskive eller ta en youghurt. Eller bare en gulrot. Da pleier godtesuget å gi seg.

    6. Haha, som jeg skulle skrevet det selv! Men, jeg tar faktisk en bit av den mørkeste sjokoladen jeg finner, og ei litta kaffekopp på det!☺️ Funker bra. Hilsen Ruth femogåtti 😂 (30🙊)

      1. Haha! 😂
        Men en liiiten bit kjempemørk sjokolade + kaffe hørtes ikke dumt ut. Da får man stimulert sjokoladelysten, samtidig som man har kaffen å kose seg med. Og mørk sjokolade er magisk. Dette skal jeg innføre når jeg har kommet noen uker avgårde. Begynner jeg med mørk sjokolade nå, kommer jeg bare til å bli helt hektet på det, hehe.

    7. Mørk sjokolade (gjerne 85 %) gir ikke sukkersug hos meg. Hvis du skal erstatte sukkersug med mat så spis noe med nok proteiner og fett. Knekkebrød lagd på frø med avokado, humus eller peanøttsmør. Gjerne med litt grønnsaker ved siden av. Eller middagsrester. Mange av oss med sukkersug etter julekakegodissukkerbonanza i julen:-) Lykke til!

      1. Har i en lang periode hatt banan med peanøttsmør som antifyse-middel, men det er jo bare en helt utrolig teit kombinasjon av mye fett OG sukker, så der må jeg trappe ned, haha! Spiste faktisk ikke så gæli mye godteri i julen, men har falt helt ut av treningsrytmen det siste halvåret og drukket litt for mye “flytende loff” (som Christina kaller det) 😆

    8. Her er mine tanker, og jada, strengt forenklet:
      Kostrådet er som vi alle vet «5 om dagen»
      Kakao er en frukt.
      Ergo kan man spise maks 5 plater (🤪) om dagen. Men man burde strengt tatt putte inn litt knasende grønnsaker også, så 1 brokkoli 1 gulrot og 3 sjokolade er fint😂
      Men i helgene kan brokkolien byttes ut med druer, og druene kan gjerne være flytende. Røde druer går godt sammen med sjokoladefrukten🍷😄

      Epler og bananer kan også legge seg på magen og hoftene, jeg vil heller ha sjokoladehofter enn bananhofter!

      Hilsen sjokoholikeren som også er glad i røde flytende druer🍫

    9. Kjedelig. Jeg liker egentlig ikke sjokolade, men kan spise typ japp. Jeg klarer ikke mer enn noen få biter jeg, av en sånn liten bar. Så for meg er ikke utfordringen stor 🙂 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg