Dårlig forbilde for barna?!

Fem dager ut i juiceuka og nå føler jeg for å ta opp noe som har plaget meg. For flere har sendt meg meldinger og sagt at det sender et uheldig signal til barna når pappa bare skal leve på juice en uke.

Jeg har også fått høre at jeg fremstår som et dårlig forbilde fordi jeg prøver denne juice-utfordringen.

Pardon my french, men hvordan i all verden kan jeg være et dårlig forbilde eller sende uheldige signaler til barna ved å leve på frukt og grønnsaker?

Frukt og grønnsaker er jo viden kjent for å være noe av det sunneste vi kan spise. Selvfølgelig skjønner jeg at det er litt sært å juice alt sammen, men dårlig forbilde??

Har virkelighetsoppfatningen vår virkelig blitt så forvridd at man ikke får lov til å prøve en sunnere livsstil uten at det liksom sender et skadelig signal til barna? Asså, ærlig talt.

I så fall, hva med sminke? Sender ikke det et signal om at ”Mamma er ikke pen nok til vanlig, skjønner du”?

Hva med penklær? Sender ikke det et signal om at man ikke er god nok i vanlige klær?

Hva med brus? Sender ikke det et signal om at vann ikke er godt nok?

Skjønner du hvor jeg vil hen? Man kan vri den overbeskyttende, navlebeskuende retorikken over på alt. Alt kan være negativt hvis man virkelig prøver.

Det hadde vært én ting om jeg sa til barna: ”Den neste uka skal pappa bare leve på øl og røyk, det blir spennende!”

Men det er FRUKT og GRØNNSAKER!

 

Mat er jo kroppens viktigste drivstoff, så hvis jeg kunne tatt en uke og superlade kroppen med kun det ypperste naturen har å tilby, er ikke det bare bra? Jeg er veldig tilhenger av at maten vi spiser i veldig stor grad påvirker helsa vår.

Bare se hvordan diverse livsstilssykdommer skyter i været i takt med økt inntak av sukker, godteri, prosessert mat og junk food. Og etter at jeg så en dokumentar om hvordan en periode med juicing kan ha sinnssykt positiv innvirkning på kroppen, bestemte jeg meg for å prøve det.

Jeg har ikke sagt at andre må følge i mine fotspor, jeg gjør dette fordi jeg oppriktig tror det er BRA for kroppen. Det er ikke snakk om en spekulativ detox-kur med pulver og dritt, det er bare ferskpresset juice av frukt og grønnsaker.

Og så langt kan jeg si at jeg føler meg smashing! 5 dager ut i uka og jeg er fortsatt ikke sulten!!

Jeg anbefaler selvfølgelig INGEN å ikke spise mat. Gud forby. Å kun få i seg frukt og grønt vil sikkert føre til mangelsykdommer på sikt, men dette er altså snakk om én uke. Og for min del har det i hvert fall vært vanvittig lærerikt å se hvordan kroppen reagerer på dette.

For du må forstå: Jeg har vært en matjunkie hele livet! På det meste veide jeg 115 kilo, i en periode der jeg spiste gulrotkake og kebab nesten hver dag. Så å leve på juice er ikke akkurat normal oppførsel for meg 😆

Men.. hånda på hjertet.. Jeg digger det. Selvfølgelig savner jeg mat, men disse dagene har vært en skikkelig ”eye opener”.

Når uka er over, kommer jeg nok til å gå tilbake til normalt kosthold, men med en del endringer. For til nå har jeg liksom alltid tenkt at mat i mengder er bra. Men det er jo snakk om hva slags, og hvor mye næring man får i seg!

Og hvis man kan gå 5 dager på bare frukt- og grønnsaksjuice og fortsatt ikke være sulten(!!), så må det bare bety at det er altfor lite næring i maten jeg spiser til vanlig.

Og det kommer jeg til å ta med meg. Jeg kommer fortsatt til å spise taco og vanlig mat, men jeg kommer til å skru ned betraktelig på mengdene mat som ikke gir meg næring og heller få inn juice eller smoothie som et daglig tilskudd til kosten.

Og barna?

De digger det!

De synes det er kjempemoro å være med på å lage alle slags rare juicer og har sagt at de gruer seg til uka er over, for da blir det slutt på de morsomme juicene.

Jeg har aldri stått mer på kjøkkenet med barna og vi har det så moro når vi skrur opp musikken og lager sunne juicer. De får i seg mer frukt og grønt, jeg får mer kvalitetstid med barna. Det blir jo ikke bedre enn det!

Jeg har ikke solgt inn dette som en mirakelkur for dem, bare sagt at jeg skal prøve å juice en uke for å se hvordan det går. De synes bare det er moro og har faktisk poengtert at pappa er i bedre humør enn vanlig!

Så bare slapp av barn, det blir ikke slutt på juice. For 5 dager med juicing er alt jeg trenger for å se at dette absolutt har noe for seg!

CHALLENGE!

Jeg vet at meningene rundt juicing er delte, men til dere mener at dette bare tullball: Vet dere egentlig hva jeg prater om?

Jeg utfordrer alle til å se en eller begge av disse juice-dokumentarene og deretter komme tilbake og fortelle meg at det er pisspreik 😉

Så enten du er negativ eller nysgjerrig – sjekk ut disse utrolig inspirerende dokumentarene! 😊👍

 

Se ”Fat, Sick & Nearly Dead” her eller på Youtube eller her:

 

Se ”Super Juice Me” på Youtube eller her:

 

/ Ha en juicy fredag! ☀️ Hilsen, Norges nest dårligste forbilde 😆✌️

28 kommentarer
    1. The hiiiiills are alive with the sound of butthurt! Det er virkelig helt utrolig hvor mye man skal vri og vende på alt mulig – jeg er så enig med deg her, så entusiastiske tomler opp herfra:D

    2. I forhold til barna så tenker jeg at det har noe med hvordan du legger det frem til dem. Av hva jeg leser du skriver så kan jeg ikke levende forestille meg at du er så glemt bak en stol at du sier «nå skal pappa slanke seg!!». Tror nokk du er oppegående nokk til å la barna få en grei innføring i at det handler om å ta bedre matvalg☺️
      Å tenk så heldige de er som får være med på så mye matglede og mest sannsynlig så har de vel smakt på ting underveis som de ikke har smakt på før👏🏻
      Jeg har min mening om den juicen, men at det er å være et dårlig forbilde? Det er å dra det helt ut i ytterkanten! Synes du er flink jeg☺️

    3. Du sender ut et signal om at vanlig mat ikke er sunt nok, det er der problemet ligger.
      Det beste for barn er å vokse opp med sunn og god mat, uten fokus på maten og uten fokus på hva som er sunt og ikke. Blir barna introdusert for næringsrik sunn mat og har et aktivt liv så er det nok.

      Det at en forelder går på diett, spesielt en som er tydelig. Gjør at barn får et fokus på sin egen mat.

      Et problem som er like stort i dagens samfunn som overvekt er at barn og unge ikke føler seg bra nok.

    4. Det finnes en type mennesker som kun har som hobby å sitte på nett og lete etter noe de kan kritisere hos andre. Man kan kalle dem moralister, besserwissere, mobbere, alt etter hva de hakker på og hvordan de gjør det. Mulig de finner sin lykke i livet på den måten?
      Da var jeg litt mer skeptisk til signalene en ansatt i barnehage sendte ungene, for en av mine kom i sin tid hjem og fortalte at NN slanket seg fordi hun ville bli tynnere, så hun drakk bare “sjokolademelk” ( barnets ord. Det var Nutrilett pulver med sjokoladesmak). Dette er veldig mange år siden, og jeg tviler på at det ville skjedd slik i dag. Men jeg klaget absolutt ikke på saken, husker jeg bare tenkte at det kanskje ikke var så lurt å spesifisere for barna hva hun holdt på med, for noen barn kan også være litt lubne. Vel, i dag er det helsestasjonene som maser om vekt på barn, og det så ungene hører det. Neppe smart, det heller.
      Men, du vet: Til lags åt alle kan ingen gjera 😏

    5. Ja fysj og fy og skam… grønnsaker og frukt en hel uke.. Gærning🤪
      Syntes du skal dele de beste juicene etter uka er over jeg😃👍

    6. Hvordan våger du å vise ungene dine at grønnsaker og frukt er positivt for kroppen?! Kvalitetstid på kjøkkenet? Mer som barnearbeid spør du meg. Hvor er ipaden med Dora og Svampe Bob? Hvor er barnevernet? Barn må jo skjermes fra sånn skrekkelig innflytelse! Gi de en happy meal og la barn være barn uten å måtte utsettes for grønnsaker og kjøkkenarbeid!

      Men fra alvor til spøk (eller var det omvendt kanskje?) gjett hvem som ble gira på å kjøpe juice maskin nå! Dette så jo kjempegøy ut og skal testes i nær fremtid!

    7. Flire her jeg sitter…
      Du parere elegant alle negative kommentarer du får.
      Du har ett svar på alt.
      Du… jeg opplever at du går all in når du bestemmer deg for noe. Så helhjertet og
      så sykt fokusert.
      Litt sånn Asbergerger , ikke ta det ille opp ass, jeg er det litt selv.
      Det er liksom styrken i oss. Å gi alt, ha troen på det og drite oppi ka andre mener.
      Argumenteringen din … ha.ha er overbevisende liksom.

      Ja folk har masse meninger. Men du verden hvor lite det betyr i det store og hele.
      Jeg gikk på Norgesdietten for noen år siden… huff sier jeg.. men de hadde en diett kake man kunne lage som var sunn. Jeg spiste vell bare den til slutt, seks ganger om dagen isteden for pulver. Fant da ut at pulver og pulversupper ikke var noe for meg.

      Lykke til da broderasb.. jeg heier på deg.

    8. da har jeg sett på den første filmen. Ante ikke at den var 1,34 lang,men jeg har “husarrest” pga en skikkelig forkjølelse,så why not. Inspirerende var det i allefall. Jeg er selv tidligere sykelig overvektig,så jeg følte gleden når de begynte å gå ned i vekt. Jeg kjente på “suget” når de så vanlig mat,men kampen om helsa vinner heldigvis ofte i slike situasjoner. I dag er jeg vel rimelig normaltvektig å spiser både godteri og sjokolade,men ikke som måltid,men som en liten snax i ny og ne.

    9. Nice! Digger sammenligningene dine. Folk må gjerne passe på seg selv, men legg nå ikke igjen nesa i andres smoothie (skitt, den var tørr, sorry).

      Poenget mitt var at jeg er helt enig med deg, he he 🙂

    10. Det er sikkert noe hysteriske greier på at ALLE barn tror at man må slanke seg til døde hvis man ser en som bare drikker juice. Jeg tror både barn og ungdom forstår at det er forskjell på en uke med noe man prøver på, enn å skulle sulte seg alltid. Og dette høres jo ut som i alle fall DINE barn skjønner. Og synes er spennende 🙂

    11. Stå på! Har selv sett de fleste dokumentarer tilgjengelig om kosthold, og er helt enig med deg i alt du sier om dette temaet! Innførte daglige grønne juicer i kostholdet (sammen med hovedsaklig plantebasert kost i tillegg), og har aldri følt meg bedre! Akkurat nå strekker ikke tiden til, har en liten krabat på 3 måneder, men GLEDER meg til å starte på juicekjøret igjen!

    12. Jeg var vel en av de første som mente at dette er noe av det mest tullete du har gjort – og den som lurte på hvordan du forklarte for ungene at pappa bare drikker juice denne uka. (hvordan går det på tacokvelden?)

      Nå har jeg sett filmen og må jo bare innrømme at jeg skjønner godt at du ville prøve. :o) Har jo selv sett “Supersize me!” og var kvalm lenge etterpå. Jeg har faktisk en juiepresse og nå har kjæresten og jeg blitt enige om å prøve dette i 1-2 uker, men siden vi da må ha pressa tilgjengelig hele tiden blir det ikke før tidligst i sommer da vi flytter sammen (kjøper ikke enda en juicepresse liksom). *haha* Jada – skyt meg! ;o) Men hvor mye drikker du? Så mye du vil eller er det en begrenset mengde pr. dag? Og hvor finner du oppskrifter?

      Jeg er sykt lett å lede.. ;o)

    13. Jeg mener dette er et godt forbilde. Du lager jo attpåtil juicen selv. Ikke bare sunn,men også økonomisk 🙂

    14. Helsekontrollen tv2 for kanskje fire uker siden tok de opp juicing. Legene sa det var dumt å juice frukt og grønt for du fjerner noe av det viktigste under juicing med fiberene blant annet. Bedre å bare spise det . Ellers kan folk ta seg en bolle.

      1. Man trenger ikke være lege for å vite at man fjerner fibre når man juicer. Det er for å få et høyere konsentrat av vitaminer etc som finnes i grønnsakene, for en kort periode, eller som tillegg til vanlig kost. Hvem får i seg vitamininnholdet fra en bunt med selleri i et vanlig, sunt kosthold hver dag f eks? Norske leger og ernæringsfysiologer sitter ikke med alle svarene, og at “en lege har sagt” overbeviser ikke meg. At man som privatperson tester ut hva som funker for seg og sin helse, så lenge det ikke er helseskadelig, må være lov uten å møte på kritikk for dette.

    15. Har vært mye negativt rundt juicing, og alt du heller bør gjøre. Men når det er sånn at du ikke gjør det andre, men gjør dårligere valg, er ikke juicingen bedre enn det? Jeg har prøvd juicing i en uke før noen år siden. Aldri følt meg så bra før, og jeg gjorde sunnere matvalg i en ganske lang periode etterpå, både for meg selv og ungene. Så sklir det liksom ut, litt etter litt. Og jeg er et sykt mye dårligere forbilde med den brusen jeg drikker hver dag. Ingen som “kjefter” på meg for det, men du kan ta deg faen på at om jeg kommer med en daglig juice i lunchen, så har de noe å si om å være forbilde og om å være ekstrem. Go juicing! Skal ta frem juiceren jeg!

    16. Gud forby å gjøre noe sunt/bra eller ta gode valg sånn at noen føler seg drit. Nei, en må vise at en spiser snop, at en snuser, at en drar seg på sofaen hele dagen, er overvektig og andre usunne ting som gjør at folk føler seg bedre med seg selv når de gjør/er det samme. Nei, en må alltid ta hensyn til andre sin dårlige samvittighet over individuelle valg.. La oss alle være usunne sånn at ingen føler seg drit!

    17. Hei! Jeg liker veldig godt bloggen din og er som oftest enig med deg, men nå har jeg lyst til å slenge igjen en kommentar hvor jeg for en gangs skyld ikke hyller deg, hehe 🙂
      “Har virkelighetsoppfatningen vår virkelig blitt så forvridd at man ikke får lov til å prøve en sunnere livsstil uten at det liksom sender et skadelig signal til barna?”. Det er kanskje litt av dette jeg stusser på – da du setter likhetstegn mellom en juicekur og en sunnere livsstil. En ting er at frukt og grønnsaker anbefales for alle og er sunt i mengder, så er det noe med det å ekskludere en hel del matvarer fra kostholdet ditt, om det så er for en uke. Over tid vil dette gi mangel på proteiner, essensielle fettsyrer, viktige vitaminer og mineraler som for eksempel de fettløselige vitaminene, B12 og jod. I tillegg inneholder disse juicene altfor lite fiber ut fra det som anbefales daglig. Det er ingenting, les: INGENTING, i veien med frukt og grønnsaker, og heller ikke å juice det ila. dagen, men det å sette at juice-detox-kur = sunnere livsstil, stusser jeg veldig over. Du gir et lite nyansert bilde av dette, noe som er problematisk på en så stor blogg som når ut til så mange. Selvsagt er det sunt for barna å se at foreldrene inntar frukt og grønt, men hvilke signaler sender det ut når du ikke kan spise middag sammen med dem? Fredagstacoen? Frokoster? Kosthold er mer enn bare næring, som for øvrig det er for lite av i disse juicene, men også måltidsglede og alt rundt det – noe som er minst like viktig å lære barna spør du meg! Jeg tør også å påstå at når du starter å spise normalt igjen, vil matlysten vekkes og jeg antar at sulten du ikke har kjent på denne uken vil komme tilbake (gjerne i dobbel skala en liten stund) når denne juicekuren er over. Lov meg at du velger å skrive om det også på bloggen hvertfall, hvis det skjer 🙂

    18. Når du begynte med det tenkte jeg “er man en blogger er man vel en blogger”, og det tenker jeg i alle fall nå. Jeg vil gjerne se et studium som ikke er betalt av noen av juice-merkene som anbefaler dette. Det handler jo om at du fremmer det som forskning når ingen leger anbefaler det?
      For et aggressivt innlegg. Du reflekterer jo ingenting?
      Joe ble tynn fordi han spiste lite kalorier. Ingenting annet. Detoxing av kroppen er umulig, og det er vitenskapelig bevist. Problemet er ikke at du drikker juice, men at du presenterer det som fakta og “sprer det glade budskap” som noen tjener enorme penger på, også fraskriver du deg alt ansvar.
      Skikkelig, skikkelig skuffet over deg.

    19. At du skulle være et dårlig forbilde er en tanke som ikke en gang har falt meg inn. Hvis det dårligste barna dine lærer seg er at pappa fikk masse energi av å drikke grønnsakjuice, da har du lykkes godt, sier nå jeg. I tillegg har du vist dem at du også smaker på ting du ikke har spist (drukket) før, og jeg gjetter at noen av de juicene smakte skikkelig dritt…. Alt du gjør registreres av barna. Men her tror jeg faktisk bare det er positivt.
      Mine egne barn får frukt/grønnsaksmoothies når jeg synes de spiser for lite grønt. Det har fått dem til å tenke på at det er viktig med et balansert kosthold. Og ærlig talt: Om du drikker juice til EN fredagstaco, så tror jeg barna dine overlever det. Synes KANSKJE litt synd på deg, men da ble det jo mer til dem…. Ikke undervurder barn. De forstår mye mer enn vi trror.

    20. Helt innafor å gjøre som du vil og ha en juicekur, for all del. Men når du viser til filmer fra Netflix og YouTube som et bevis på noe, da er du litt ute å kjøre. Hvis du vil bevise noe sånt, så hadde jeg håpet og trodd at du forstår at det er forskning som gjelder. Ikke bare forskning heller, men faktisk anerkjent forskning. Ville absolutt anbefalt deg å se på Folkeopplysningen.

      For vi har alle ting som funker bra for oss selv og egen kropp, men vi trenger ikke snakke åpent om det til alle og selge det som en sannhet. Og du kan også reflektere litt over følgerne dine, for du kan påvirke noen som absolutt ikke trenger en uke på juice. Jeg savner at du feks understreker at dette er noe for voksne og ikke barn/tenåringer.

      Men jo mer jeg leser dine innlegg om dette, jo mer forstår jeg også at du er en påståelig type som ikke er åpen for andre syn enn dine egne. Og det synes jeg er litt skuffende, fordi jeg trodde du var mer oppegående enn som så.

      1. Jeg er absolutt åpen for andres syn på ting, men jeg trenger ikke bruke tid på å lete opp forskningsartikler bare fordi andre er skeptiske til dette. Jeg har lest forskning for, jeg har lest forskning i mot. Og sånn er det vel med alt, ref. tidligere argument om ulvedebatten. Men mange mener at alt man gjør må være sementert i forskning og der er ikke jeg. Jeg ønsket å prøve dette for å se hvordan det funker på kroppen, så da gjorde jeg det. Og i en uke der jeg går gjennom en tøff utfordring og må bruke all min energi på det, gidder jeg ikke bruke tid på å lete opp en masse forskning for å blidgjøre skeptikerne.

        Se bare dagens oppslag fra forsiden av VG. En fyr har fått langt bedre helse etter å ha lagt om kostholdet, men “eksperter” tviler og stiller seg skeptisk. Jeg tror på mat som medisin (for det aller meste, ikke et brukket bein), men jeg tenker ikke å bruke så mye tid på å overbevise andre.

        Jeg har understreket at jeg ikke oppfordrer andre til å prøve, men jeg kan ikke bruke hver eneste linje på å advare alt og alle om alt heller. Jeg synes den overbeskyttende moraliseringen har begynt å nærme seg hysteri. Man kan jo ikke skrive noe uten at noen kan ta skade av det. Jeg har gjentatte ganger skrevet at dette ikke handler om detox, at jeg selvfølgelig ikke oppfordrer til å slutte å spise mat, men dette er altså mitt lille eksperiment. Og jeg mener.. det er frukt og grønt. Jeg liker hvordan folk fremstiller det som noe farlig at jeg skriver om dette. Samtidig som vi vet at tallene på diabetes, fedme og mange andre livsstilssykdommer skyter i været.

        Ikke meningen å være så nebbete i svaret, bare litt lei av å bli fortalt at jeg MÅ ditt og MÅ datt. Jeg har prøvd en ting, på mine premisser og det må faktisk være lov.

        OBS: Barn og gravide oppfordres ikke til å røyke eller nyte alkohol! Ei heller kjøre formel 1 bil. Takk for meg.

    21. Hmm, blir “Ernæringsfysiolog” varslet om mitt tilsvar? Ser absolutt poenget ditt med at vanlig mat er bra nok og det å ikke fokusere for mye på mat overfor barn. Enig! Samtidig kommer det stadig mer forskning innen faste som peker på de vanvittig helsefordelene en faste/juicing/juicefaste kan ha for kroppen. Vi mennesker er ikke skapt for å ha tilgang til mat til enhver tid, da den evige strømmen av mat i tarmen hele tiden lekker litt toksiner inn. Ref. min ernæringsveileder. Vedlagt link til artikkel. Ha en god kveld

      https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg