Dagens spørsmål: Liker du å feste?

Det er det rareste spørsmålet jeg har fått på en stund, men det dukket opp på Snapchat i går.

“Hei.”

“Liker du å feste?”

Først fikk jeg litt creeps, for hvem i all verden spør om noe sånt? Alle liker jo å feste!

Det blir som å spørre om man liker sjokolade eller taco.

Så jeg tenkte, det er jo Snapchat, kanskje det er en slags kamuflert invitasjon til et penisbilde? Det forekommer visst hele tiden. Så jeg hadde lyst til å svare nei. Definitivt nei.

Men så slo det meg: Kanskje han rett og slett bare lurer på om jeg liker å feste? Liker du å møte venner, stikke ut for et glass gjæret frukt og riste litt på hofta?

Først tenkte jeg: Ja, selvfølgelig gjør jeg det!

Men så traff det meg: Njaaaa, det kommer veldig an på festen!

Bare tanken på å dra på byen, betale vanvittige summer for dårlige drinker, stå og prate med en gjeng kleine folk hele kvelden, danse (gud forby) og stå i taxikø til 05.30 om mårran – det er jo faktisk noe av det jeg liker minst.

Den greia der har jeg kjørt i mange år og det er jeg definitivt ferdig med. Og som godt gift småbarnsfar, kjenner jeg at bare tanken på å skulle dra på byen for å sjekke damer, gir meg grøsninger.

“Halla! Sååå.. den buksa der matcher faktisk sengetøyet mitt. Bli med hjem og se?”.

Uærk.

Misforstå meg rett, jeg digger å gå ut og ta et glass med gode venner. Prate skit, ha det spas og spise kebab etter leggetid. Men er det å feste? I mitt hode er en skikkelig fest et hus uten foreldre. Det er alkohol laget på en gård i Spydeberg, det er oppkast, slåssing og DJ Bobo. Og det har jeg rett og slett blitt for gammel for.

Hvis festebegrepet derimot inkluderer nyttårsaften med barn, brus, kalkun, pakkelek, fyrverkeri, gode venner, røverhistorier og litt rolig pappadans når ingen ser på – ja da er det greit. Da elsker jeg å feste!

Og bryllup. Og julefest for voksne eller juletrefest for barn. Og parkvelder med brettspill og latterkrampe. Og pokerkvelder med penger og gambling. Og om en uke, er det jo faktisk Vixen! Det er jo en gigantisk fest!

Hva med en rolig hjemmekveld i joggebuksa, sammen med frua, en stor kopp te, litt ostepop og ”Hver gang vi møtes” på skjermen? Er det fest? I så fall er jeg godt innafor 😊

Så ved nærmere ettertanke ser jeg at jeg muligens var litt rask på avtrekkeren. Jo, jeg liker heldigvis fortsatt å feste.

Bare ikke spør meg om jeg vil være med ut for å danse salsa 😉

6 kommentarer
    1. så utrolig bra skrevet.. jeg er også slik.. jeg er akkurat fylt 32 år.. jeg likte tidligere MYE bedre å sitte rolig og drikke cola på en rolig brun-pub i sentrum enn å henge nede på diskotek-utestedet som var skikkelig populært på brygga der “alle” kidsa henger.. kjørte forbi der en lørdag.. fikk vondt i hodet bare å sitte i bilen. da var veien kort opp til det andre stedet

    2. Er 18 år og relaterer veldig til innholdet i teksten. En pils eller fem på byen med gode venner er mye hyggeligere enn trange utesteder tettpakket med innpåslitne folk og DJ NRK mP3 bak miksebordet.

      Likevel er det ikke sosialt akseptert blant folk på min alder å “feste” på den måten. En god fest handler om at du feirer noe, enten det er livet eller at venninen din har fylt år, ikke at du skal bøtte nedpå med sprit fra pappaen til Lars oppi dalen. Det er i hvert fall det jeg definerer som en fest.

    3. Som 18-20 åring var jeg av den oppfatning at søskene min på rundt 30 måtte ha misforstått ett eller annet i livet. DE VILLE JO ALDRI BLI MED UT PÅ BYEN!Nei herregud for noen kjedelig mennesker mamma og pappa hadde oppdratt, godt de hadde meg som laget litt liv og røre tenkte jeg. For så kjedelig skulle ikke jeg bli, her skulle det festes resten av livet. Nå drøye 20 år etterpå så er fortsatt livet en fest, men høyhælte sko og kjoler er byttet ut med joggesko,olabukse og barn. For meg er det det som er en virkelig fest, takk og lov for at det skjedde en endring i tankegangen min;)

    4. En fest nå og da er da alltid greit. Bare det ikke er for mye og ofte. Er 28 nå og en bytur eller hardcore fest kan jeg fint være med på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg