Dag 1 – Grønn grønn juuuuice!

Så var vi endelig i gang! Dag 1 av en hel uke med bare juice. En hel uke! Ikke kaffe, ikke mat, ikke en ørliten sjokoladebit. Bare juice!

Og mens jeg sendte lengtende blikk etter kaffemaskinen i dag tidlig, tenkte jeg: Hvorfor gjør jeg dette?

Jeg er verken syk, spesielt overvektig eller føler meg dårlig. Jeg spiser relativt sunt og har det generelt sett tipp topp tommel opp. Så hvorfor dette juicetullballet?

Jo, fordi jeg er nysgjerrig. I forrige uke så jeg filmen ”Fat, sick & nearly dead” der australske Joe lever på juice av frukt og grønnsaker i 60 dager. Og kroppen hans går gjennom en vanvittig forvandling! Han kutter ut medisiner, blir kvitt symptomene fra sin auto-immune sykdom, raser ned i vekt og føler seg som 1 million dollar.

Samtidig har jeg hørt mange si at juicefaste bare er tull. Ingen beviselig effekt og bare piss. Men så tenker jeg som så: Det er jo bare frukt og grønnsaker – hvor feil kan det bli? Det er jo bare ren logikk at det er bedre for kroppen med spinat enn frossenpizza.

Meningen er jo ikke å leve av juice resten av livet, men å se hvordan kroppen reagerer på en uke med faste.

Og da jeg så filmen ble jeg utrolig nysgjerrig på om jeg kunne klart noe sånt. Dessuten er jeg et utpreget konkurransemenneske.

Så da jeg først tenkte:

– Hadde vært moro å prøve å leve på bare juice en periode..

Men svarte meg selv med:

– Pøh, det klarer du aldri! Du som er så sinnssykt glad i mat, aldri i verden om du er sterk nok til å gjennomføre noe sånt.

Var det bare én ting å si:

– Kan ikke jeg?! Bring it on!

Så her sitter jeg. Dag 1 er snart unnagjort, 6 dager gjenstår.

Det er absolutt ikke meningen å selge inn dette som en mirakelkur, en slags detox-greie eller noe sånt, jeg vil bare bytte ut vanlig mat med uvanlig mye juice av frukt og grønt i en uke, og se hva det gjør med kroppen. Verken mer eller mindre.

Status akkurat nå?

Jeg har kjempelyst på mat, jeg savner mat og tenker på mat hele tiden, men jeg er faktisk ikke sulten!! Hvordan er det mulig?? Jeg er jo vanligvis et matvrak!

Jeg har riktignok ganske vondt i hodet, men det er visstnok normalt for slike ting. Så derfor tenker jeg å hoppe i badekaret snarlig og ligge der og dagdrømme om mat resten av kvelden.

En slik fasteperiode skal visstnok også kunne føre til bedre søvn, men noe sier meg at jeg heller er typen til å gå i søvne ut på kjøkkenet og spise ALT som ikke er spikret fast 😆

/ Dag 1 – check! Sees i morgen 😊

P.S. Følg juicedagen og få oppskrifter på Snapchat –> @pappahjerte

NB! Sving innom Supporterfrue for å se hvordan det har gått med hu i dag 🍹

14 kommentarer
    1. Jeg levde på kun shakes i 2 uker for noen år siden, og problemet til meg var den følelsen av å fysisk ha noe å tygge på. Var aldri sulten, sånn egentlig, men det er noe med den rutinen å skal tygge maten. Når man ikke tygger så er det som om du sier til hjernen din at neinei, det her er ikke mat, fordi du tygger det ikke,så da er det drikke!

      1. Det har jeg faktisk hørt om før! At kroppen føler at den MÅ tygge noe. Jeg tenker at i en periode med shakes/juice e.l. kan man kjøre på med gulrøtter for å få noe skikkelig å knase på. Det gir fiber i magen og nok knas for munnen. Jeg har ikke tenkt til å gjøre det denne uka, men til senere tror jeg det er lurt ja 😊

    2. Hmmmm, du sier: ” Det er jo bare frukt og grønnsaker – hvor feil kan det bli?” Vel, egentlig er det jo bare vann, sukker og noen vannløselige vitaminer/mineraler som du får i deg. Fiber, som er noe av det virkelig sunne med frukt og grønnsaker, vitaminer og mineraler som ikke er vannløselige går i søpla…

      Men lykke til! 😀

      1. Hmm, godt poeng. Det skal være mye næring i skall og fiber. Men dette er jo bare et testprosjekt for noen dager. Hadde jeg skulle holdt på lenger, ville jeg absolutt vurdert å lage smoothies med alt av skall og fiber, istedenfor å juice det vekk 😊

    3. Du er tøff som går på en hel uke! Jeg hadde nok startet med en dag eller to 🙈 gleder meg til å følge utviklingen for hver dag 😊 Følger du i det hele tatt noen oppskrifter? For det ser ut som om det er helt tilfeldig hva du putter i den maskinen din 😄

      1. Takker for det. Føles som at denne uken kommer til å bli eeeeviglang, men jeg har blitt lovet at det skal bli bedre etter dag 3, så vi får se.
        Så langt har jeg bare improvisert hver eneste oppskrift, men jeg har kjøpt en juice-app som jeg skal ta en titt på også, men inntil videre kjører vi 100% improvisasjon 😄 Så langt har hver eneste juice smakt helt smashing, så mulig jeg bare fortsetter å kjøre mitt eget løp 😁

    4. Veldig spent på resultat etter endt juiceuke, så håper du skriver et innlegg om det når den er fullført! 😀
      Ble ganske nysgjerrig og fikk lyst til å prøve selv. Men hvor mange juice drikker du per dag?

      1. Så moro! Veldig spent på resultatet selv og så langt ligger det godt an! På Dag 4 nå og føler meg fresh og glad. Fortsatt ikke sulten!! Skjønner ikke hvordan det er mulig, men veldig spent på fortsettelsen 😊

      1. Du, de grønne juicene er helt nyyydelige. Helt seriøst! Mange gode smaker med grønt eple og ingefær som dekker over spinaten og alt det sunne. Lovely 😊

    5. Hodepinen kommer sikkert av å ikke drikke kaffe hvis du til vanlig er en stor kaffedrikker! 😉

      Det kan jeg stå for….1 dag uten kaffe og hodepinen er helt forferdelig, men så tok jeg bare EN kopp på kvelden for å sjekke og hodepinen forsvant som dugg for solen!

      Hilsen kaffe elsker!

      1. Åh, det hørtes nydelig ut nå. Men samtidig tenker jeg at hvis jeg får vondt i hodet av å kutte det ut, så er det sikkert lurt å faktisk kutte ned litt også. Liker ikke å være avhengig av ting. Men skal bli godt med kaffe på mandag ja 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg