Best før, dårlig etter?

Kall meg crazy – i går prøvde jeg noe helt sjukt!

Jeg skulle nemlig bare ha meg litt kveldsmat.

Men da jeg åpnet kjøleskapet fant jeg noe…

Innerst, bakerst, bortgjemt og glemt. Et beger med cottage cheese.

Jøss, cottage cheese, tenkte jeg. Det kan jeg ikke huske å ha kjøpt i det siste.

Og ganske riktig, da jeg så på datoen, viste det seg at hytteosten hadde gått ut for ganske nøyaktig 5 uker siden. Blæh!

Syrnet melk fem uker etter termin – den er det bare å kaste.

Men så slo det meg: Kanskje ikke? Man hører jo støtt og stadig at altfor mange kaster altfor mye mat, og at mye av maten er helt fin etter utløpsdato.

Men pasteurisert skummetmelk? 5 uker på etterskudd..? Ett sted får grensa gå. I bøtta med seg.

Men jeg er jo litt gæren. Liker å leve litt på kanten. You only live once og hele den pakka der, så derfor fisket jeg den opp av søpla igjen og kastet den eldgamle årsgangsosten i en skål.

Hakket opp en halv banan, slang på litt syltetøy og et dryss kanel. Nå blir det kveldsmat. YOLO!!

Og vet du hva?

Det smakte altså…

Helt nydelig!

Osten bar overhodet ingen preg av å ha gått ut på dato, men smakte derimot helt fortreffelig.

Så husk det: Best før, men ikke nødvendigvis dårlig etter.

Bare fordi noe har gått ut på dato, betyr det ikke at det MÅ være dårlig. På samme måte som at melk som har blitt sur etter fire døgn på kjøkkenbenken, ikke nødvendigvis er god bare fordi den har 3 dager igjen på utløpsdatoen.

Datostempelet er veiledende, ikke en absolutt lov.

La nesa bestemme 😊

Neste uke: Gå inn i stua før jeg har tatt av meg lua #crazy #IDGAF #YOLO

6 kommentarer
    1. Eneste jeg klarte å fokusere på utav dette er at nå avslørte du nettopp at du ikke sorterer avfallet ditt🤣
      “….derfor fisket jeg den opp av søpla igjen”
      Med andre ord, du heiv hele greia rett i restavfallet 😉
      #miljøsvin(n)

    2. Cottage cheese har forbausende lang holdbarhet. Det samme gjelder rømme, youghurt og andre surmelksprodukter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg