Babybarn og døgnrytme

I dag våknet jeg til et stille hus. Helt helt stille. Ikke bare huset for øvrig, hele gata var som satt på en kirkebenk. Ikke en lyd. Hvis naboens katt hadde sluppet en smyger, ville jeg hørt det.

Jeg tasset ut på kjøkkenet og skrudde på kaffemaskinen. Ingen lyd. Hvor mye er klokken egentlig?

Christina sover.

Lillesnupp sover.

Storebror sover.

Teo snorker.

Den er 08.35.

Og det var da det slo meg: Herregud, det har skjedd ting. For noen år siden ville dette vært helt utenkelig. Utenkelig! Jeg ville ha vært våken i flere timer allerede og forbannet barns døgnrytme til både høyere makter og mørkere krefter.

Så kjære babyforeldre som var oppe lenge før Fantorangen nok en morgen.

Som må tilbringe resten av dagen i våknetåka og lure på hvorfor ikke babyer bare kan oppføre seg som folk.

Det blir bedre.

Bare vit det.

Jeg vet at når man står midt oppi bobla og ting skjer igjen og igjen og man tenker at dette er vårt nye liv nå, ting kommer aldri til å endre seg og vi kommer aldri til å sove en hel natt noensinne igjen. Selv ikke midt i fellesferien.

Så bare vit at det gjør det. Før eller siden vil barnet sove hele natten. Det vil begynne å gå, rive ned ting, spise fast mat, sitte selv, prate, le og vokse. Og viktigst av alt. Sove lenger enn til halv seks om morgenen.

/ Nyt dagene (og snart også nettene) 😊

7 kommentarer
    1. Det som er så kjipt er at når ungene behymner å sove lenge, da har jeg ødelagt mine evner til å sove lenge. 😄 Jeg våknet 07.30 i dag. Minsten på 10 år fikk jeg til slutt vekket kl. 10.30 etter å ha forsøkt i en time. Eldste på 16 sover nok hele dagen hvis han får mulighet. Og bakdelen med dette er at de aldri sovner om kvelden…

    2. Hei.
      Har podcasten deres sluttet å komme ut på itunes?
      Ser på acast at det ligger en episode der som ikke er på itunes.

    3. Her har det gått 8 år, men poden er som oftest klar til å starte dagen klokka halv 6. Men takket være storytel, får jeg stort sett sove til klokken 7 😊

    4. Denne var virkelig spot on idag, her jeg sitter med en 3 uker gammel baby med lakenskrekk 😉 ho har storesøsken, så er klar over innerst inne at ho ikke ikke vil sove for alltid, sjøl om det kjennes en smule håpløst nå, haha!

    5. Ha.ha.ha……. begynne å oppføre seg som folk … flire høyt.

      Ja babyser er småfolk….. nett vært på besøk hos en babys som ble født 12 Juli-19

      Ha.ha… sku tru ho var tenåring.

      Våken hele natta, heldt sykt ass.

      Sov hele dagen med kjappe matingen og litt buss og stell.

      Reiste derfra i dag. Beundrer de nye foreldrene og alle dere foreldre som har en døgnrytme som gamlesjøulker og tenåringer i broilerfasen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg