Anmeldelse: Melodi Grand Prix 2024 – delfinale 1

La meg bare gjøre én ting klart: Jeg ELSKER Melodi Grand Prix. Det kom nok inn med morsmelka, for jeg husker godt at vi satt oppe og så på Grand prix da jeg var yngre. All spenningen med stemmingen, kanskje var det også fordi det tok evigheter og man fikk lov til å bli oppe sent.

Husker også året jeg la meg tidlig, men ble vekket for å få med meg at Secret Garden vant hele Eurovision. Året var 1995. Det er 29 år siden!! Man har blitt såpass gammel ja.. Så i kveld er det frem med rullator og rullekake for å feste løs til den første norske delfinalen i Melodi Grand Prix 2024!

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

I den anledning har jeg derfor rullet terning for kveldens seks bidrag. Jeg ruller to terninger for hver låt: En svart terning for hvor godt jeg personlig liker låta og en rød terning for hvor godt jeg tror den kan gjøre det i Eurovision.  Å vinne MGP er én ting, men målet må jo være å sende den beste mulige låta for det internasjonale markedet til Malmö.

Jeg har for øvrig ikke tatt hensyn til liveopptreden og sceneshow. Som vi så i fjor så hadde jo det stor innvirkning på vinnerlåta til Alessandra, men her bedømmer jeg altså rett på låtmaterialet alene.

Men nok preik – nu kör vi! 🥳

 

Margaret Berger – Oblivion

Og DER var festen i gang! Første låt ruller ut med en deilig beat som kiler godt i magen. Jeg vet ikke hva det er med Margaret Berger, men det føles som at alt hun lager har en underliggende mystikk og sexyness som pirrer nysgjerrigheten.

Hun er jo en råsterk vokalist og har med seg et ekte kvalitetsprodukt av en låt med masse trøkk. Dette er definitivt en fet sang, men er det Eurovision-materiale? Det blir nok veldig opp til sceneshowet, men denne har absolutt noe storartet over seg.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Myra – Heart on fire

Dette var uventet. Myra er en såpass sterk rapper og låtskriver at jeg kanskje forventet en sang med mer dybde. Dette er happy go lucky fra start til slutt. Det føles mer som en sommerslager enn en MGP-låt. Fin sang å ha på radioen når du sitter i bilen på vei til stranda, men kanskje ikke låta som vil kapre hele Europas hjerter.

Låta er gøy, men mangler dybde og blir nok fort glemt så snart sommerferien er over og man er tilbake på skolebenken igjen.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Ingrid Jasmin – Eya

Åååkei, hva har vi her? Mine damer og herrer, hva har vi her?! Det synges på norsk, jeg hører munnharpe, jeg hører innslag av orientalske rytmer og instrumenter. Trolsk musikk møter østens mysterier, og et midtparti som 100% sikkert er ment for et sexy dansenummer som vil sparke flettene av publikum. Det er spennende, vampete og mystisk.

Her har vi definitivt den MGP-greatnessen som Ingeborg Heldal snakker om, selv om den muligens kan straffes for å kopiere virkemidler fra tidligere Eurovision-slagere. Det er en særegen låt som sitter på første forsøk og etterlater et inntrykk. Jeg vet at vi bare er på låt nummer 3 av totalt 18, men jeg tror jeg allerede har funnet min favoritt!

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Gothminister – We come alive

Rocken lever og leverer! Dette kiler godt i ørene. Jeg liker hvordan låta leverer rock med masse trøkk uten å være påtrengende. Det er noe underkommunisert i låta som jeg liker. Det viser liksom mer kraft å kunne lage en sterk rockelåt uten å måtte ty til å skrike som en stukken gris. Sangen har en eggende drive hele veien gjennom og bærer på noe storslagent.

Jeg hadde likevel håpet at den ga litt mer trøkk utover i låta, for det blir litt repetitivt når de samme linjene synges flere ganger om igjen uten å sparke det opp en oktav. Arvingen kan for øvrig melde at denne har blitt populær på TikTok, og det kan jo være en viktig fjær i hatten.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Fredrik Halland – Stranded

Hvis du liker sukker på syltetøyet er dette sangen for deg. En søt ballade som jeg tenker passer perfekt til en TikTok-video av en fyr som deler ut gratis klemmer på gata. Temaet her er enkelt og greit: Jeg vil være der for deg, jeg vil aldri forlate deg.

Om jeg skulle gjettet på en slags visualisering av sceneshowet, så føler jeg Fredrik står foran på scenen i normcore-bekledning og krøllete permanent, mens to dansere i hvite linplagg danser seg gjennom en kjærlighetsfortelling der den ene prøver å rives og slites mellom turbulente følelser mens den andre redder den fortapte. Perfekt sang for tenåringer med kjærlighetssorg, men for et internasjonalt publikum som leter etter årets beste låt tror jeg denne blir sittende fast i dagboka på nattbordet.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Mathilde SPZ – Woman show

Og der var siste del av festen i gang gitt! Grand Prix-partajet avsluttes med det som best kan beskrives som en harry mix av europop og russelåt. Her snakker vi et solidarisk samarbeid der begge parter skal få akkurat like mengder oppmerksomhet. Halvparten med den kvinnelige vokalisten er som tatt rett ut av en E-Type-låt på 90-tallet, mens den resterende halvparten er klassisk norsk guttastemning med en gjeng karer som egger opp til fest i Kongeparken.

Her er det lite som lukter Eurovision og muligheter for å slå an internasjonalt. Og når vi i tillegg topper låta med en gitarsolo som lukter harryhandel på grensa og bacon på tilbud, føler jeg at låta får sagt akkurat det den ønsker. Sprett ølen, kjør doble lag foundation – i kveld skal det festes. Den skal ha for at den unektelig er litt fengende. Det rykker litt i festefoten, men ikke nok til å skifte fra joggebukse til dansesko. Denne funker å hoppe til på fest, men ikke stort mer enn det.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

// Hvem er din favoritt i kveld? 🤔🥳

Alle foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Svarte terninger: Image by studio4rt on Freepik

Røde terninger: Image by macrovector on Freepik

6 kommentarer
    1. Favoritten er Margaret i kveld 🥰 Hvis hun leverer på scenen blir dette knall 😁 Eya syns jeg blir hakket for kjedelig, litt for likt anna middelhavspop som har blitt gjort bedre av andre.

      Tror Margaret, Gothminister og Ingrid Jasmin går videre i kveld 🙂

    2. Gothminister fikk min stemme i går,men jeg savner et bedre show og bedre programledere. synes ikke Marion og Fredrik passet til dette….

      1. Helt enig faktisk, programlederduoen fungerte ikke. Men fortsatt bedre enn Oscar Westerlin som var mer malplassert enn en hai i en plaskedam. Det er faktisk Gothminister som sitter igjen best her også. Veldig lett å huske, samt at jeg er veldig glad i sjangeren og bandet fra før 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg