Alle timene på sengekanten

Vi bruker alltid lang tid på å legge barna om kvelden. Bruker lang tid på badet, bruker lang tid på sengekanten. Prater med barna, leser bøker, tuller litt og stryker dem på ryggen. Legger inn mange klemmer og bruker tid. Og ja, en langdryg legging tar tid. Tid man sikkert kunne brukt på mye annet.

For jeg vet at andre har raskere, mer effektive rutiner. Legge barna, et raskt god natt og sove nå. 2 minutter, smækk, bæng, ferdig med det. Vi bruker evigheter. I løpet av disse småbarnsårene beløper det seg sikkert til mange mange timer.

Noen ganger tenker jeg at all den tiden kunne vært brukt på mye annet. Rydde på kjøkkenet, jobbe, støvsuge, vaske eller se på TV.

Men hver gang kommer jeg tilbake til det samme. En setning jeg hørte at faren til en bekjent av Christina en gang i tiden hadde sagt da han ble spurt om all tiden han brukte på å lese for barna, pjuske dem på ryggen og spille gitar på sengekanten:

– ”Den tiden har jeg”.

Og jeg elsker den setningen.

For er det én ting man har tid til, så er det å investere i trygghet og kjærlighet i barndomsårene.

For tiden går så fort, så utrolig fort, og før man vet ordet av det flyr barna på egne vinger. Ser jo det allerede nå.

Før gikk verden i tusen knas bare mamma eller pappa dro på butikken, men nå er det ikke engang så farlig med en klem før skolen. Bare 7 og snart 5 år gamle ser jeg at barna blir større og mer uavhengige for hver dag som går. Men enda har vi kveldene. Når roen senker seg og alle venner sover, da er mamma og pappa nummer én.

Det er tiden da vi står hverandre nærmest. Snakker om dagen som var og dagen som venter i morgen. Da snakker vi rett til hjertet, uten forstyrrelser og lek. Da er det bare oss. Og den tiden er så verdifull. Ikke bare fordi den bygger trygghet og kjærlighet, men fordi den er her akkurat nå. I morgen kan den være borte. Og da kommer jeg til å savne den.

Tiden da jeg kunne stryke på ryggen og snakke om dagen. Lese bøker i armkroken og kjenne på varmen, nærheten og kjærligheten.

Så ja, det tar tid. Tid jeg sikkert kunne brukt på mye annet, men hva betyr vel det, når tiden brukt med barna er den viktigste i livet.

Investere i deres trygghet, investere i deres kjærlighet.

For den tiden er nå, men en vakker dag vil den være forbi. Jeg elsker den tiden og jeg vet jeg vil savne den. For tiden brukt på barna er den beste tiden i livet.

Og den tiden har jeg.

/ ❤️

32 kommentarer
    1. Det er virkelig vel anvendt tid!

      For å si det sånn: nå som de er 18, 22 og 25, to av dem har flytta ut, så tenker vi ikke at vi brukte for mye tid sammen.med dem!

      Vi brukte også lang tid på legging, skravling, tull og tøys på badet og lesing på sengekanten. Jeg tror de også husker det som noe fint og koselig

      1. Så utrolig hyggelig å høre, Irene 😊 Jeg husker selv godt tiden med mamma og pappa på sengekanten. Pappa som spilte gitar, mamma som leste Hobbiten. Det var fine, trygge tider det og veldig gode barndomsminner jeg ønsker at barna mine også skal få ❤️

    2. Vidunderlig prioritering!
      Nå får dere trygge og gode barn.
      Jeg er blitt farmor.Den beste rolle i livet!
      Blir virkelig inspirert av din blogg!
      Takker deg og strålende aften🌺

      1. Tusen takk for det Annette 😊😊 Og takk for sist!! Savner den tiden der også 😘🧡
        Kjenner at jeg gleder meg litt til å bli farfar/morfar og kunne kose med de små barnebarna, men det er kanskje litt tidlig å glede seg mens barna enda er små, hehe.
        Stor klem fra meg 😊

    3. Takk! Det var akkurat det jeg trengte nå etter nok en kveld hvor legging tok over 3 timer.
      Tror jeg blir liggende her en stund til❤️

      1. Så utrolig hyggelig å høre! Ja, for det er så lett å begynne å stresse og tenke på at alt mulig annet man skulle ha rukket, men hva betyr vel Netflix i sofaen om barna får en fin stund med mamma eller pappa? Den tiden får man ikke igjen, så bruk den med glede, selv om 3 timer kan gå på tålmodigheten løs 😆 Da er det bare å legge seg ned på senga og pjuske på barna til man sovner selv, hehe

    4. 19-åringen min har flyttet for seg selv, men var hjemme en tur forrige helg. Han ba meg om å synge for han på sengekanten da han la seg – sånn som jeg gjorde da han var liten….! Jeg sang av full hals – med gråten i halsen og tårer i øynene…..! ❤

      1. 😭❤️ Å herregud, det er det fineste jeg har hørt. Bah, nå kom pappatårene her. Også jeg som prøver å være tøff mann. Tusen takk Torbjørg, den kommentaren traff rett i sjela 🥰

    5. Takk, det var akkurat dette jeg trengte nå🙏Frøkna mi er bare 1,5 år, men legging tar så utrolig lang tid noen kvelder. Jeg prøver så godt jeg kan å nyte det, for jeg verdsetter virkelig å ligge tett inntil ho når ho går inn i drømmeland, men noen dager der jeg har hørt litt for mange fortelle hvor fort ungene dems sovner på kvelden og sover natta gjennom i egen seng, så hender det fortvilelsen blir stor over at jeg aldri kan dra på jentetur eller kjærestetur så lenge ho trenger meg så sårt som ho gjør, aldri har sovet en hel natt på 1,5 år, og sover sammen med en propell som sparker, lugger, klorer og river av meg puppen hver eneste natt. Å la ho gråte seg i søvn har aldri vært et alternativ, men allikevel hender det jeg mister tålmodigheten og må slå litt på madrassen mens jeg sier med litt for høy stemme “nå må du sove!!”. Og så gråter jeg av dårlig samvittighet etterpå og sier unnskyld. Koser. Holder tett. Som i dag. Og så leste jeg detta og gråt enda en hel haug. Så takk. Jeg trengte denne i kveld.

      1. Åh, det var jo nettopp deg jeg skrev dette innlegget for ❤️ For vi har vært akkurat så utrolig mange ganger og det er så lett å miste tålmodigheten og tenke på alle som sier at de bare legger barna og går ut av rommet, og på kvelder med lang legging oppleves det som frustrerende og urettferdig, men det er da man må huske på at den tiden er den reneste kvalitetstid for bånd til barna. Det er tiden der trygghet, nærhet og kjærlighet bygges opp og superlades. Det er en fantastisk tid, selv om det kan være lett å glemme det på veldig lange kvelder. Nå skal jeg ikke være skinnhellig heller. Har man mye man skulle gjort, har man venner på besøk, er man trøtt og stresset selv, kan man som du sier miste tålmodigheten, men alle de andre kveldene, der forskjellen på en kort legging og en lang legging kanskje egentlig bare er 10-15 minutter, tenker jeg det er fint å minne oss selv på hvor viktig, verdifull og tidsbegrenset denne tiden er. En dag vil den være forbi og da vil vi savne den. ❤️
        Tusen takk for fantastisk kommentar 😊

    6. Sovemedisin blant barn har økt betraktelig de siste årene, og da kan man undre seg om det kunne vært unngått hvis flere hadde tenkt som dere. Trygghet knyttet til det å skulle sove er ekstremt viktig, og hvis vi ikke har tid eller ork til å stryke barna på ryggen eller kose, le osv, da burde man virkelig gå en runde med seg selv på hva som er viktig her i livet. Heia, heia 👏

    7. Den tiden har man ❤ Og den tiden kommer man til å savne 😔 Vi brukte tid, vi hadde fantastiske lesestunder, hjemmedager fra barnehagen, gode opplevelser, nattasang, nattahistorier og nattakos. Jeg er SÅ glad for at vi brukte tid, jeg er SÅ glad for at vi hadde den tiden..
      Nå er barna 12 og 13, og vi er inne i en ny tid. Jeg hørte alltid “nyt tiden , det går så fort” men skjønte det aldri.. før nå 😢 Nå skjønner jeg… den tiden er over, det gikk SÅ fort… De har ikke tid, de vil ikke, mamma er teit og masete og klengete hvis mamma vil ha nattakos… Jeg sitter her nå og savner, savner nattastundene, nattahistoriene, nattasangene, lange nattakoser under dyna med en liten kropp som krøp inn i armkroken og syntes det var det tryggeste stedet i verden… skulle ønske vi brukte enda mer tid… Selvom jeg vet vi brukte tiden godt, vi tok oss tid.. nå vil jeg ha tiden tilbake 😔 Men, må bruke tid på om omstille meg, prøve å nyte denne nye tiden (eller få en attpåklatt! Jeg skjønner hvorfor folk får det 😂)

    8. Fantastisk flott innlegg!
      Vi har også den tiden nemlig. Og nå er barna bare 3,5 og 1,5 år gamle, men allerede skjønner jeg hvor utrolig verdifull den tiden er. Og tviler ikke på at verdien bare øker så lenge man får lov å være med ved leggetid. Noen ganger ønsker jeg at det var smækk-bom-bang, særlig når den andre halvdelen er borte på reise med jobbe for eksempel, det er ikke lett å være underbemannet til leggetid, da barna er vant med masse deilig egentid med en forelder for å finne roen før natta. Heldigvis trår besteforeldre hjelpende til så det også går ganske greit iom at det ikke er så ofte.

      Men ja, hva annet skal jeg med den tiden? Og dessuten – tror barna sovner mye raskere og greiere. Vet mange som bruker mye lenger tid på legging enn oss fordi barna ikke vil legge seg, masse styr, inn og ut, trenering og tull. Det slår aldri feil å si “kom opp i senga under dyna så leser vi bok sammen”. Finnes ingen små barn som ikke vil det på slutten av dagen. Null trenering og smækk-bom-bang, så sover begge ganske fast innen 19-19.30 hver eneste kveld – og hallo voksentid resten av kvelden. Syns faktisk det er ganske effektivt jeg. Ingen små som plutselig står i døra fordi de ønsker mer tid med en forelder. Påfyll med nærhet før natta gir sovende barn hele kvelden og oftest hele natta også (vel, ikke minstemor, men det har andre grunner). Tror vi sparer oss ganske mye styr på denne måten faktisk.

    9. For ett nydelig innlegg ❤️ Den tiden på kvelden er så utrolig verdifull. Når alt roer seg. Den lille kroppen som kanskje ellers er for opptatt med andre ting til å ville sitte i ro å snakke å være nær. På kvelden blir de plutselig litt mer tilgjengelig.
      Dette innlegget traff meg nok ekstra mye nå da jeg kjenner på at jeg nok har stresset litt mer rundt leggetid de siste par mnd. Minstejenta på snart 6 mnd krever mer i løpet av dagen, og 4 åringen krever sitt. Da blir man fort litt for fokusert på å få den alenetiden på kveldstid. Jeg savner den roen med barna på kveldstid, og den skal jeg finne igjen! Tusen takk for påminnelsen 🥰

    10. Hva kan man si? Den tiden er uendelig viktig. Har en gutt på seks.. som gjerne vil at noen skal ligge noen minutter sammen med han før han legger seg. Var med bestemor på tur å fikk beskjed om å komme seg i seng etter mye om å men.. “bestemor! Du sier jo at jeg er alt for deg! Da må du faktisk ligge sammen med meg når jeg ber deg!” Skulle reise til pappa å bestemor nr 2på besøk..men det hadde han ikke såå lyst til. For da må jeg legge meg alene!

    11. Jeg har en sønn på 11 år som fortsatt har behov for kveldstid. Det er gjerne når han har kommet seg i seng at alle tanker og følelser dukker opp, på godt og vondt. Og det er da han har ro og tid til å bearbeide, og den tiden har jeg også…innenfor rimelighetens grenser når det er skoledag dagen etter 😊

    12. ❤️ Den tiden har jeg! Tenker av og til at den kunne vært brukt annerledes, men tusen, tusen takk for påminnelsen 😍

    13. Tusen takk for flotte ord. Har verdens fineste jente på 4 mnd som vi får til å sove alt ifra mellom 19-20:00 tiden. Jeg som mamma kan ligge inntil henne i mange timer før jeg velger å reise meg for å gjøre noe annet. For jeg vet at denne tiden kommer til å gå så himla fort, og hun sover godt med lukten av meg ved seg.

      Moren min gjorde det samme som du gjør nå med dine barn. Hun pleide å lage noen brødskiver, tok frem Narnia boka også fikk jeg spise i sengen med henne og høre henne lese Narnia for meg. Det er vel det beste minnet jeg har 😁❤️ Hun strøk meg på ryggen flere timer (hypersensitiv person) og jeg var ikke enkel å legge. All lykke og glede til dere som får til å ha så god tålmodighet til barna deres når de er vrange, hypersensitive og står i det.

    14. Jeg også gjør det. Hver dag. Jeg er førskolelærer og burde sikkert vist bedre. Men mamma hjerte vil kose,lese, snakke og avslutte dagen sammen. Jeg har to, en på 7 og en på 16. Beste tiden på døgnet. Huset kan vente

    15. Takk for påminnelsen! ❤️ Dette glemmer man fort når man synger den samme sangen for tiende gang, sier «nå må du legge deg ned» for tyvende gang og stryker så lenge at armen dovner og skuldra verker. Jeg skal tenke på dette innlegget i morgen kl. 19.30.

    16. Tusen takk for pappahjerte bloggen! Det er godt å få en påminnelse i en travel hverdag, der man ofte blir irritert og stresset over lang leggetid. Oppvask, eposter og nyheter er totalt uvesentlig når det kommer til leggetid. Tusen takk!

      1. Kveldsstunden er utrolig god, med lesing og synging og snakk om hvordan dagen har vært 😊 Kan fremdeles alle versene i Bolla Pinnsvin som var favoritten. Junior er nå 28 😉

    17. For et innlegg – takk!!! <3 Ingen skjønner at våre sine unger skal bruke sååå laaang tid på legging når alle andre rundt oss bare med et «god natt» så er de i seng…. Vi tilbringer tida i sengen vår med ungene mellom oss og prater om dagen som har vært, tar opp ting som har skjedd i media, mye følelsesprat, klør og koser med ryggen og massasje av føttene, leser bok, ser på serier på NRK Super etc… Timene flyr, og vi ligger nok noen timer etter andre i husarbeid og alt det andre de foretar seg i den tida jeg eller mannen min tilbringer i senga med barna. Det er ei fin tid, og vi får vite HVORDAN ungene har det med utbroderinger av feelings.
      Verd investert tid for vår sin del!

    18. Den tiden vil du aldri angre på! Jeg har bare ett barn, en gutt som er 28 år gammel nå. Hvor mange timer jeg har tilbragt på sengekanten hans, har jeg ikke tall på. Vi har hatt lange, alvorlige samtaler, gjerne gjennom to bamser, vi har sunget både en og to nattasanger, men først og fremst har vi lest. (Eller jeg har lest, da). Gjennom historiene har vi lagt grunnen for noe som er bare vårt, skikkelig mor-sønn kvalitetstid. Etter å ha lest alle Harry Potter-bøkene, alle om Hobbiten og Ringenes Herre, gikk vi over til å se filmene på kino. Fantasy er liksom blitt “vår greie”, og selv i dag koser vi oss med både bøker og filmer, selv om jeg ikke lenger leser høyt på sengekanten. Men vet du hvor lenge vi holdt på? Gjett! Sønnen min var faktisk 17 år gammel da jeg sist satt på sengekanten og leste. Som han sa selv: “Jeg kan jo godt lese selv, mamma, men jeg vil gjerne at du gjør det”. Trenger du mer bevis for at dette er vel anvendt tid?

    19. Det er så godt å lese noen som deler samme tanker som oss selv <3 Vet ikke hvor mange gange vi har forsvart det at vi ikke legger unger på 5 minutt og at vi «skjemmer det bort». Når det ikke er noe i hele verden som kunne konkurrert med tiden vi bruker sammen med de. Tiden må man få benytte som man selv ønsker tenker jeg. Det er så mye man kan få ut av samtalen på kvelden på sengekanten, som man aldri ville fått vite eller snakket om hvis man ikke brukte den tiden på kveldstid 🙂

      1. Åh helt enig ❤️ Det tar riktignok mye tid, men tid tilbrakt på sengekanten med barna er den beste tiden man har. Og jeg tenker som så at det er ikke mange år før de blir kule fjortiser og sparker deg ut uten godnattasang eller lesing, så de timene nyter vi så lenge vi får dem 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg