Alle likte maten!

I mange år har jeg ventet. Hver eneste middag. Liker alle maten i dag? Nei.

Den ene liker ikke ditt, den andre liker ikke datt. For salt, for sausete, for søt, for varm, for kald.

Poteter – isj

Suppe – usj

Kylling – æsj

Og sånn er det hver eneste dag.

Ikke alle må spise opp alt, men alle må smake. Alltid. Ofte er det opp mot tre som liker maten. Noen ganger, hvis pappa har vært litt vågal med krydderet, er det kanskje bare én. Andre ganger er det to. Men aldri fire.

 

Ikke engang på tacofredager. Plutselig er det feil med taco, kjøttet er for vått eller har noe grønt i seg (koriander). Eller så er man fortsatt mett etter SFO eller føler seg plutselig litt dårlig eller en av syv hundre andre rare unnskyldninger.

Og det bytter på. Den ene dagen kan den ene spise som en ulv, for neste dag å pirke så forsiktig i maten at man skulle trodd det var snakk om å klippe riktig ledning på en bombe.

Jeg tror seriøst ikke alle fire har spist seg mette på den samme maten en eneste gang. Ikke med mindre den ene får pizza, den andre får fiskepinner og to får taco.

For vi har ett barn som liker veldig lite og et annet som liker nesten alt, med unntak av det den andre liker. Og sånn kan man jo ikke holde på, så jeg hadde egentlig bare gitt opp. Inntil i dag.

For i dag skjedde det mirakuløse!

Jeg serverte den samme maten til alle (stekt laks med en dæsj sitron, superris og dampede grønnsaker), og gledet meg til å se hvem som ikke likte den. Men så skjedde det.. Én tommel. To tomler. Tre tomler. Fire tomler! Alle likte den samme maten!!

Jeg trodde jeg skulle ramle av stolen. Også fisk da, av alle ting! Klok av skade hadde jeg allerede en runde glovarme fiskepinner på lur i panna, men de hadde det faktisk ikke vært behov for. Alle spiste den samme maten! Uten ketchup, uten klager!

Og som småbarnsfar som har servert stort sett alt som går an å servere de foregående 7 årene, ofte til blandede kritikker, buing og klaging, må fire sett med tomler i været sies å være så nær lykken en mann kan komme på en gjennomsnitts-onsdag 😀

8 kommentarer
    1. Grattis! Her i heimen er det også ueinighet om kva som passer til middag. Einaste alle er einige om er at pappas (eine forsøk på) jordskokksuppe smakte høgg! Ein standard samtale rundt bordet her kan vera “Pappa: likte du maten? Son: Ja pappa MEN hugsar du den gongen du lagde suppe?”

      Den fatale jordskokksuppa er også ein snakkis i barnehagen der ynstemann kan nevne at pappa er flink til masse MEN han lager vond suppe:)

      No more soup for you!

    2. Da høres det ut som enklere og renere mat er veien å gå da. Ingen form for saus eller dressing, tilsatt salt eller sukker. Slik liker jeg også best maten og jeg er 28 år. Smørdampede grønnsaker av alle slag nok til å dekke halve tallerkenen og helst fisk eller noe vegetar ved siden av. Ovnsbakte grønnsaker er også en favoritt! En deilig salat uten dressinger eller hjemmelaget suppe er også vanlig middag her hos oss. Datteren min på 9 mnd spiser alt jeg lager med et stort smil, hehe 🙂

      1. Det der høres ut som en perfekt kostholdfilosofi. Og ovnsbakte grønnsaker er jo helt magisk! Shit, lenge siden vi har hatt det nå, det skal vi ha i morgen, kjenner jeg. Ovnsbakt søtpotet ❤️

    3. eg hadde spist fiskepinnene 😀

      Datteren min spiser alt
      Lutefisk, smalahove, youghurt,ja alt mulig..tilogmed smakt kråkebolle….eg er ikkje helt der….ikkje spesielt glad i fiskepinner,men er bedre enn laks 😀
      Flott med fire tomler opp := )

      1. Å nei du, den laksen var helt nyyydelig. Perfekt stekeskrope med deilig smør, litt sitron og sitronpepper. Du hadde digget den 😊
        Men altså.. kråkebolle?? Haha! Hardcore hun datteren din 😄

    4. Men dere lager mat i hvert fall. Vi bor sammen med sønn og barnebarn og hvis farfar serverer middag, blir det pølse med lompe/brød. Og han er veldig fornøyd med det 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg