Alenepappa? Nei takk!

I dag fikk jeg en viktig påminner i livet: Hold på Christina!

For i dag var Christina syk. Og lillesnupp hjemme i karantene. Som betyr at pappa måtte gjøre alt selv.

Lage frokost, lage nistepakke, pakke sekken, rekke skolen, lufte hunden, aktivisere lillesnupp, rydde, lage lunsj, gjøre ærender, hente etter skolen, lage middag, rydde av middag, rydde kjøkken, aktivisere barna, lufte hunden, lage kveldsmat, ta kveldsstellet, lese på sengekanten og komme tilbake til et kjøkken som fortsatt står på hodet.

Og da har jeg ikke engang vurdert et millisekund å vaske et eneste plagg. Glem å rydde i kjelleren, måke snø eller male vegger – ekstraordinære aktiviteter er helt sjanseløst. For uten Christina ved min side føles foreldrelivet som en eneste lang arbeidsoppgave.

Jo da, vi har kost oss i dag også. Lillesnupp og jeg var stakk en tur på kafé for å feire at sykdomskarantenen var over, men det gikk selvfølgelig på bekostning av tidsregnskapet for resten av dagen.

Skulle jeg i tillegg vasket klær, brettet klær, støvsuget, vasket gulv, skrubbet dusj, hentet posten og alle de resterende 1500 arbeidsoppgavene som utgjør en helt vanlig arbeidsdag, hadde jeg trengt 46-timers døgn eller 2 au pairer.

Jeg har ikke fått jobbet et halvt sekund og hadde noe uforutsett skjedd, ville hele korthuset rast på sekunder.

Helt seriøst, etter bare én dag som ”alenepappa” føler jeg at jeg har gjort meg fortjent til å gjeste Lindmo. Jeg er jo en helt som har stått gjennom dette helt alene!

Og tenk: Sånn har folk det hver eneste dag. Får barna på skolen, vasker klær, mat på bordet, tannpuss om kvelden og så er det på´n igjen. Uten at de går rett i bakken og sykemelder seg på livstid.

Fantastisk. Utrolig. Rett og slett helt vanvittig imponerende!

Så kjære aleneforelder: Hatten av for deg! Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Du gjør en helt fantastisk jobb og hvordan du klarer det dag ut og dag inn vil jeg aldri forstå, men du fortjener kongens æresmedalje for din daglige innsats.

Nå skal jeg legge meg på sofaen og bare være. Ingen TV, ingen lyd, bare tøfler. Stua ser ut som et bombet horehus og skittentøyskurven er full, men dem om det. Nå må pappa stirre litt i taket her 😆

19 kommentarer
    1. Takk for det! Godt å se hvordan dere klarer dere også. Jeg er alene med 3 og ja det er hektisk til tider men også mye kos. Godt jobbet 😉

    2. Du får spørre CBE om tips;) Hun driver en fire ganger så stor blogg og har det alltid plettfritt i hjemmet. Mye å hente på å ha orden i huset, gode rutiner og ikke minst barn som kan leke på egenhånd!:)

    3. Velkommen til min verden. Her er jeg alene 24/7 365 dager i året. Ikke noe annenhver helg hos pappa eller ferier. Her er det jeg til å sørge for at plenen er klippet, snøen er måkt, klær er rene, matpakka smurt, hjelpe til med lekser. Jeg er den som trøster, som tar tempen, tørker spy. Kjører på fotballtreninger og kjører milevis til kamper. Alene fra junior så dagens lys. Men uansett hvor sliten jeg er, så kjenner jeg en glede over alt jeg gjør i hverdagen for at gutten min skal ha det godt. Om kvelden når jeg titter inn til junior før jeg legge meg tenker jeg av og til “For en bra jobb du gjør” For det må vel værra lov å skryte litt av seg selv tenker jeg😉

    4. Blir nesten sliten av å bare lese det, så helt klart at jeg ikke har barn ;p God bedring til fruen 🙂

    5. Følern! Jeg ble alenemor 21 år gammel til 3 småttiser.. uten noe hjelp av besteforeldre eller noen..og vet du hva? Jeg klarte det!! Idag er de voksne, å for noen bra folk de har blitt! Fulle av omsorg, empati og ståpåvilje.. så det går faktisk an å være helt alene med alt😊😊 Det fine er at jeg bare husker hvor mange fine hverdags øyeblikk vi hadde..og fine turer og ferier..

    6. Tusen takk! Hilsen hun som har vært alenemamma siden hun var 10 uker på vei ☺️

      Som du sier, det er ikke lett, men vi legger til oss litt andre rutiner som passer vår hverdag, også er det noe annet når du er singel, og det ikke kommer som julekvelden på kjerringa en dag. Du og Christina har forventninger om å være to sammen om foreldrerollen, og derav blir ting helt kaos når dagen ikke møter forventningene. Mens jeg, jeg hadde ingen forventninger om noen støttespiller, og derav var jeg forberedt på å ta hele dagen, hver dag, alene.

      Det som er verre er økonomien. Å få ting til å gå rundt, med plutselig ny barnehagedress, ullundertøy til vinteren, bleier, og alle andre utgifter alle foreldre har, men likevel har 2 inntekter å forsvare, på èn enkelt studentinntekt, der har du utfordring.🙈
      Men, man klarer det og så!

    7. Denne traff meg veldig i dag. Jeg er gressenke 16 av 20 arbeidsdager nå i februar, og med en søtnos på 20 mnd med sterk vilje og jeksler på veg får man virkelig jobbet med prosjektledelse. Planlegging og forberedelser, megling, bestikkelser, utskjelling, unnskyldninger,…. Man kjenner at man lever og tenker gang på gang at aleneforeldre er superhelter som lever med dette til vanlig. 😊

    8. Legg til jobb eller studier på heltid, flere barn som går på skolen og må ha individuell hjelp til lekser i tillegg til fritidsaktiviteter med lang reisevei så ettermiddagene går med til å drive taxi-service. Resultatet er ett regnskap som ikkje går opp…. noen dag…🙈 Hold på Christina 😉 og takk for anerkjennelsen 😘

    9. Sånn har jeg det hver dag med mine tre barn. Selv om jeg har en mann. Han jobber mer enn meg og er derfor ikke hjemme før utpå kvelden hver dag, jobber stort sett hele i helgen også. Barn, hus og hund ++ faller på meg. Man tilpasser seg det man må tenker jeg. Da et barn ble til to, husker jeg det var en periode med tilpasning av nye rutiner og jeg kunne føle meg overveldet. Etter nummer tre hadde jeg skjønt at det er en fase som krever litt innarbeiding av ting. Men så venner man seg til det også. Jeg er glad jeg får alenetid med mannen min etter ca. kl. 20-21 hver kveld, og vil derfor ikke spare noe husarbeid til da.
      Men ja, det er jammen meg slitsomt å gjøre alt alene.
      Det aller mest slitsomme vil jeg nok påstå er at venner og familie ikke forstår. De tenker at jeg har en mann og at vi deler på ting. Men det er ingen som virkelig forstår hvor mye jeg gjør alene hver dag. Mannen kan lytte men heller ikke virkelig forstå for han er jo ikke der. Det mest slitsomme for meg er å føle seg alene om ting selv om man egentlig ikke er det. Og tenk på de som har det som meg men i tillegg ikke har den økonomiske tryggheten jeg har fordi vi har to gode inntekter å leve på, men som kun har en. Jeg vil tro at det som virkelig tar på er det følelsesmessige. For meg følelsen av å være alene om ting men at ingen tror jeg er det så jeg kan liksom ikke «klage». For de som er HELT HELT alene, alle bekymringene for hvem som kan passe barna om det dukker opp uforutsette ting eller bekymringer for det økonomiske osv.

    10. Hehe vet ossen dette er, har vært alenepappa i 4 år med full jobb så dagene går unna 😉 ingen mancold her 😂

    11. hahahahah know that feeling……prøv å ha 3deltids jobber samtidig
      Sånn var mitt liv med prinsessen i flere år. Drev egen salong samt jobbet for andre alt var deltid,men alikevel var temmelig tidkrevende….men vi fikk det til,meg og hun. Vi hadde jentedag -da spiste vi i byen og kanskje shoppet litt.
      Eller hun bestemte seg for film eller barneTV mens eg laget kvelds
      Hun var ofte hos meg i salongen og kundene min syns hun var en knupp. Etter noe år ble eg fast ansatt et annet sted og la salong og de andre jobbene på hyllen. Men da var hun større og ting var litt enklere siden hun omtrent ble fødd selvstendig. Type gikk som 6 mndr gammel :O heldigvis bilder av det som bevis siden de fleste ikkje tror meg 😀
      ikkje alene over gulvet ,men holdt seg i møbler og og gikk…helt nuts vet du….og skremte livet av meg da hun svaienede sto i kurven sin som 4 mndr gammel….eg bare hallo sprinkelseng på helt nede ASAP, du er jo galen jente.
      I dag har hun beholdt eventyrlysten sin og elsker å klatre i vegg og yoga og ligge i hengekøye, hoppe i strikk, ja hun kunne knapt vente på at livet sku begynne da hun var baby 😀

      Nyt stunden på sofaen og masse god bedring til din fru <3

    12. Ingenting med innlegget. Men har spurt på snap. Hvor kjøper du kapsler til kakao til Nespresso maskinen?

    13. Herlig innlegg! Og en takk for kudoset til aleneforeldre som lever slik hver dag, for det ligger mellom linjene her 🙂
      God helg!

    14. Hva er det som gjør at ingen noensinne har vært på horehus (Gud forby), men halve verden vet hvordan et bombet horehus ser ut…? Og hvorfor er de veldig ofte fulle av barneleker…? Bare meg som lurer…?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg