Aldri mer taco eller aldri mer kaffe?

Hvilken ville du valgt bort?

I ukens episode av Gjesterommet, åpnet vi nemlig for spørsmål fra lytterne. Det rant inn med supre spørsmål vi har lagret til senere, så tusen takk til alle som sendte inn forslag!

Men det var spesielt ett som stakk seg frem..
Et spørsmål i form av et dilemma.

Aldri mer taco eller aldri mer kaffe?

Og for en kaffe-elskende tacofetisjist som meg, førte dette til mye hodebry.

For kaffen er min reddende engel på trøtte morgener. Når jeg står der og klamrer meg til kaffemaskinen, mens den sakte men sikkert produserer sine dyrbare dråper. Først i drypp, så i strie strømmer. Svart velsignelse, flytende gull.

Men så er det tacofredagene da. Som i dag. Sitte hele familien rundt bordet og ørten skåler med godsaker i. Sette på litt festlig musikk, sende skålene mellom oss, jafse, slafse og kose oss max. Det er familietid på sitt beste og ukas ypperste indrefilet.

Så hvilken av disse ville jeg vært villig til å ofre for alltid?

Som du kan høre i den dagsferske, 26. episoden av Gjesterommet: ”Breiflabb, Barcelona og feriemage”, må både Christina og jeg gå mange runder før vi klarer å lande på noe.

Og jeg hadde aldri trodd det.. men tacoen røyk.

Jeg føler meg så skitten.
Jeg føler meg så utro og ekkel.
Som om jeg har dolket tacoen i ryggen.

Men det handler om erstatninger. For familietiden vil alltid kunne bli den samme, bare vi bytter ut taco med pizza, sushi, tapas eller noe annet snask. Kaffekoppen om mårran derimot. Asså, livet er for kort til å starte måtte starte dagen med grønn te og bitre urter.

For Christina ble valget veldig enkelt, for det skjedde noe med smaksløkene hennes under første svangerskap. Lukten gjorde henne kvalm og siden den gang har taco aldri blitt helt det samme igjen.

Litt på samme måte som at noen har et anstrengt forhold til visse typer alkohol (tequila/sambuca/jägermeister) etter en litt for fuktig aften.

For meg var det verre, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg er en kaffemann fra topp til tå. Det første jeg gjør hver eneste morgen, en hyrdestund med deg på kjøkkenet. Et lite kick og så er dagen i gang. Uten deg ville ikke dagen kommet i gang før sånn litt utpå eftan en gang.

Så sorry til taco, min beste venn, min trofaste kompanjong gjennom flerfoldige år, hadde jeg måttet velge ville du fått kula.

Heldigvis vil det aldri skje ❤️

/ Kaffe eller taco – hvilken ville du valgt bort?

16 kommentarer
    1. Taco ryker, uten tvil ❤et liv uten kaffe???? I dont think so😢
      Men du, nå må du seriøst få blokkert hu med LITT andre interesser enn en pappablogg 🙈🤣🤣

      1. Hahaha! 😂 Ulempen med åpent kommentarfelt er at det slipper gjennom litt spam og tullball, så får oppdatere filteret til å stoppe folk med tvilsomme intensjoner 😆

    2. I fjord fikk jeg voldsomt hjertebank. Det dunket heldtoppi halsen .
      Jobber i pleie og omsorg da i turnus. Elsker kaffe og yess karamba , morrakaffen Kl 05.45 er magisk. Stille og ro i huset , sniffer inn kaffelukta og synker ned i godstolen . Kaffen må drikkes i favorittkoppen ikke for tykk eller tynt gods i koppen , helst porselen. Helst hjertekoppen fra Kremmerhuset.
      Tilbake til hjertebanken , den økte på. Pulsen økte. Jeg undret meg hadde hørt om overdose av koffein ville gi hjertebank.
      Mammamia … fikk krisekatastrofefølelse…
      Legen sa: drikker du kaffe? Jeps. Drikker du før du har spist? Jeps. Drikker du mere enn tre kopper ? Jeps.
      Okei sa legen, kutt kaffen i tre uker, så ser vi hva som skjer.

      DE tre ukene var helbredende for hjertebanken.
      Men katastrofe for alle de overnevnte sakene.
      Åååhhhh…. hvor jeg savnet kaffekoppene/kosen/ morramedisinen. Koffeinfri gir ikke samme kikket.
      Måtte virkelig jobbe med meg selv og landet på at dette er bare små ting i forholdt til mye annet.
      Nå nyter jeg en kopp kaffe med varmet melk. Det er blitt magisk.
      Høydepunkt faktisk.
      Har øvet meg på å drikke mye mindre kaffe.

      Så jeg skjønner hva du skriver og mener. Enig dropp Tacoen.

      1. Oj, shit. DET var jeg ikke klar over. Da skal jeg være litt forsiktig med morgeninntaket selv. Prøver egentlig å holde det til max én kopp før mat, men ikke tenkt så bevisst over det.
        Liker at du tross hjertebank og full baluba, dropper tacoen 😆👍

    3. Lett valg! Jeg har aldri drukket kaffe, så jeg kan ta all tacoen dere forsaker. 😁
      Ad podcasten; Så artig at dere har vært i Girona. En nydelig by, ja! Og det er ikke nødvendig å tipse taxi-sjåfører i Spania. Det forventer de ikke.
      Ell Celler de San Roca ville være bortkastet for meg. Jeg er veldig kresen på mat…😫Men sikkert en stor opplevelse for de som spiser noe annet enn kjøttkaker og betasuppe.
      Barcelona har jeg et anstrengt forhold til, da jeg ble ranet på åpen gate der den ene gangen jeg har vært der. Jeg hørte ikke ferdig podcasten, men håper dere slapp unna det! 😱

      1. What, har du blitt ranet i Barcelona? Shit! Håper det gikk bra til slutt likevel.
        Jeg er jo veldig sær på maten selv, så ikke alt jeg likte på El Celler, men tror det skyldes meg fremfor dem, hehe.
        Hvis du bare liker kjøttkaker og betasuppe, kan jeg anbefale å spise der de lokale pensjonistene spiser, haha. Der snakker vi betasuppe-standard på maten 😄

        1. Har ikke alle blitt ranet i Barcelona? Er ikke det omtrent som vin i Frankrike og pølser i Tyskland? En del av pakka liksom?

          1. Haha, det var det jeg trodde også. Men nei, den turistattraksjonen unngikk vi faktisk. Tror det hjelper å være den utenfor den travleste sesongen midt i juli og heller ikke vase rundt på ramblaen midt på natten med ørten i promille 😉
            Men har hørt at folk blir frastjålet sekker allerede før de forlater flyplassen og ved innsjekk på hotellet, så man skal visstnok være ekstra varsom i Barcelona ja 👍

      1. Haha, du de gikk dukken til slutt. Vokste seg så enoooormt store og krevde masse vann og opplegg, og det kokte litt over i høst med flytting og alt, så til slutt måtte de ryke. Dessverre. Mye lettere å bare kjøpe avocado i butikken 😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg