Adventslys og frokostkrangel

Så tenner vi et lys.. Ett lys? ETT LYS?!

Andre søndag i advent og i dag var det på´n igjen med samme krangel som i fjor. For Christina og jeg har to vidt forskjellige måter å si adventsversene på når man tenner lys.

Jeg sier ”Så tenner vi et lys i kveld” – rett frem, ingen dramatikk. Nesten monotont.

Christina sier derimot ETT, med en tydelig topp, altså: ”Så tenner vi ETT lys i kveld”. Hun går opp som en hoppbakke på ETT og gjør en liten pause, for hun daler ned på teksten igjen.

Dette mener jeg er helt tullerusk. Man sier jo bare et lys, uten pause eller plutselige hopp i teksten? Man spesifiserer jo ikke at det er TO lys senere?

”Så tenner vi TO(!!) lys i kveld”.. nei. Skamme seg.

Jeg hadde tenkt til å la det skli, men det var frem til vi fikk tent lysene og Christina.. la den brente fyrstikken tilbake i boksen!

Hvem er det som gjør sånt? Jeg kan akseptere mye altså, men brente fyrstikker tilbake i boksen??

Ja vel, så kan den få hvile der et minutt eller to før man kaster den i søpla, men å la den bli liggende? Det blir som å legge bananskallet tilbake på fruktfatet.

Ett lys. Brukte fyrstikker. Og dette livet har jeg valgt helt frivillig. Jommen sa jeg god jul.

Heldigvis ba jeg henne om ostehøvelen like etter fyrstikkskandalen, og hun rakte meg den med skaftet mot meg. Så da er det fortsatt håp. Det var like før jeg måtte få meg profil på Tinder et sekund der 😅

/ Ha et god jul! 🎅

35 kommentarer
    1. Haha. Du har mest rett. Men andre gangen man sier setningen, altså i slutten av verset, da legger man trykk på ett. 😁 og det med fyrstikken..mamma gjør også det. Veldig rart🤣

    2. Hmmm lurer på om jeg er enig med Christina på den altså… min samboer er enig m deg, men man spesifiserer vel at det er ETT lys .. så TO .. så TRE.. ja det er riktig.. her tror jeg du har feil gitt 🙈🙈🙈

      1. Oh yeeee! Koooolbåtteeeeen! 😀
        Btw, har innsett at ikke alle sier “Breial”, i hvert fall ikke her nede i Laurens Vik. Kan også være en Kolbotn-greie 😀

            1. Det minner meg om at da jeg var yngre, så var jeg IKKE fra Kolbotn. Å nei, det var Sofiemyr ja. Stoor forskjell. Og i hvert fall ikke Tårnåsen! Eller Trollåsen! Fysj. Haha! 😂
              (men alle fra Langhus er narkiser, det stemmer fortsatt)

    3. Helt innafor å legge tilbake fyrstikkene i esken så lenge du legger de brukte andre veien enn de ubrukte 👍 Trodde det var en universal regel??

    4. Advent
      av: Inger Hagerup

      Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
      Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
      Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

      Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
      De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
      Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

      Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
      De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
      Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede

      Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
      For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
      på denne lille jord, hvor menneskene bor

    5. Ett lys. Helt klart. Brukte fyrstikker skal IKKE i esken igjen. Når man lurer på hvor mange fyrstikker som er igjen i esken skal det holde å riste litt på den for å fastslå om den er full, halvfull eller nesten helt tom. Om de fleste fyrstikkene i esken er brukte kan man fort sitte der uten å få fyr på peisen. 1-1 til dere her med andre ord.

      1. Haha! Okei, det viktigste er faktisk fyrstikkene, så da kan vi fortsatt være venner. For du har et kjempepoeng med fyrstikkboksristingen! Man rister, hører på responsen og anslår antall fyrstikker igjen. I verste fall kan man dra på tur i skog og mark, og plutselig mangler man fyrstikker til leirbålet fordi “noen” har skjendet det hellige risteprinsippet. Nei, her kan det ikke være noen tvil. Ikke legg bananskallet tilbake på fruktfatet / kast brukte fyrstikker x-)

    6. Men Peter!! Om du lover å ha oppdatering på julekongen hver dag så får du jo holde det du lover.. Første gangen jeg er skuffet over deg og bloggen.

      1. Skuffet, Serr? Da tar kanskje bloggen litt for stor plass i livet ditt?😂 Det hender vel ting i din hverdag som gjør at du må endre planer?🤗

        1. Det er jo litt hyggelig at mine fjasete analyser kan vekke så sterke følelser til live da 🙂

          Men forklaring på hva som skjedde med Julekongen kommer i kveld 🙂

          1. Haha, gjør jeg? Vet du, da er det bare å beklage. Begynte å skrive det bare på tull, fordi jeg hørte ungdommen si det og jeg synes det var så utrolig teit, men så har det altså klart å sniiiike seg inn likevel! 😆

            1. Haha, Peter! Jeg skrev det til Bente ovenfor! Deg har jeg ingenting å utsette på :* Klem!

    7. Du skriver: Man spesifiserer jo ikke at det er TO lys senere?

      ”Så tenner vi TO(!!) lys i kveld”.. nei. Skamme seg.”

      Er det ikke akkurat det man gjør da? Spesifiserer at det er to lys? Og så tre… og fire…

      Enig med Christina her, altså 🙂

      1. Nei men altså da må man jo spesifisere alt da. Så TENNER VI TO LYS i KVELD 😅
        Man legger jo aldri trykk på enkeltord sånn helt uten videre. Hmm, bortsett fra FOUR mocking birds, THREE french hens, twoooo turtle doves 🤔

    8. Jeg gjør det samme med fyrstikker, du slipper å kaste én og én – istedet kaster du alle fyrstikkene OG boksen samtidig. #effektivt
      Vi sier ETT lys i Moss også – så kan ha noe med hvor man kommer fra. 🧐🤔

      1. Uenig på begge punkter? Aj aj, for en trist dag 😅
        Jeg er jo fra Kolbotn mens Christina er fra Larvik, så da burde det jo vært motsatt. Tror det bunner i om man kommer fra et møblert hjem eller ikke.. 😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg