8 år ❤️

8 år føles så lenge.

8 år føles så kort.

Det rare med 8 år er at før det, husker jeg ingenting. Som om jeg selv ble født den dagen. Alt jeg mente, alt jeg stod for, alt jeg trodde jeg var – alt falt den dagen. Dagen du ble født.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvilken lysbryter du var i livet. Natt ble dag på sekundet. Alle mine sannheter, snudd på hodet og ut av vinduet.

Jeg trodde jeg hatet barn, viste seg at jeg bare var litt redd for barn. Skjønte ikke barn, forstod ikke barn. Men du tok meg i hånda og ledet meg gjennom det.

I starten synes jeg det var litt vanskelig. Jeg husker enda hvordan jeg angrep de første bleiene med munnbind, hansker og heavy metal på full guffe. Du kan ikke ha skjønt stort. Ingen fare, det gjorde ikke jeg heller.

 

Jeg var bare så redd for å feile, redd for at jeg ikke var bra nok som far. Men sakte men sikkert gikk det opp for meg at du ikke var ute etter å bite av meg hodet. Du var bare et barn, et bittelite barn som trengte litt opplæring i verden. Og det kunne jeg gjøre.

Gradvis ble jeg mindre redd for deg og sluttet å holde deg som en løvtynn vase.

Gradvis innså jeg at du var lykkelig i armene til mamma og pappa, og jeg var frelst for alltid.

8 år.

Det høres så lite ut. I historisk perspektiv er det kanskje det, men for meg er det hele mitt liv som pappa. Hele mitt liv som meg.

Du vil nok aldri helt forstå hvor mye du betyr for meg, helt til du en vakker dag får barn selv.

Når du plutselig en dag sitter der selv, med poser under øynene og ammetåke i hodet, og du vet ikke opp eller ned på noen ting lenger og du skjønner ikke hvem du er eller hva verden er, og du får nesten litt panikk frem til du ser ned i øynene til den lille babyen som ligger på fanget ditt, og du innser..

Oj.

Det der.

Det er alt.

/ Gratulerer med dagen, gutten min 🥳❤️

10 kommentarer
    1. Så hjertens enig. Står i siste innspurt til mi førstefødtes bursdag, som blir åtte år på fredag. Oppdaget bloggen din i permisjon for 7 år siden og har nikket gjenkjennende og ledd til hverdagsglimtene dine siden. Så gratulerer til disse to åtteåringene, ukjente på hver sin kant av landet, som har til felles at de snudde livet vårt på hodet😍

    2. Dette traff meg, første gang jeg leser bloggen din, men tror nok jeg kommer tilbake. Ble pappa for første gang selv for snart 15 måneder siden. Og endret seg plutselig, selv om jeg hadde øvd i tre år med samboerens fireåring (nå snart 8) så var det veldig spesielt med en egen gutt som bare var vår. Går i hanemor og hønefar her hjemme nå. Så tydelig hvem som blir snurret rundt fingeren. Guttungen smeltet pappaen fra første stund.

      1. Hei Stian!
        Så utrolig hyggelig å høre 😄 Velkommen skal du være 😄
        Ja fy søren, de småttisene spretter inn i livet ditt og smelter hjertet på flekken. Selv den barskeste mann kneler når en baby gjør entré.
        Hvis du vil, kan du gjerne lese langversjonen av dette innlegget, som forteller hele min historie. Dette er også mitt aller aller første blogginnlegg, som ble starten på denne lange, herlige reisen ❤️ https://pappahjerte.blogg.no/1381093493_min_historie.html

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg