7-dagers juicekur?!

Leve på juice i en hel uke? Galskap! Så hvordan skal dette gå?!?!

Jeg vet ikke helt hvor ideen kom fra, men jeg tror det skjedde en kveld jeg sto foran speilet. Til tross for at jeg spiser ganske sunt og trener en del for tiden, er det liksom noe som mangler. Glød, gnist og farge.

Jeg føler meg ganske fresk, men samtidig ser jeg liksom ikke veldig fresk ut. Dessuten har jeg plutselig fått kviser, for første gang siden 1997!

Dessuten fikk jeg nylig en melding på Snapchat fra en jente som lurte på om jeg fikk i meg nok næring og vitaminer for tiden, for hun mente jeg hadde blitt så blek i ansiktet og blå under øynene.

Og hun har jo helt rett! Jeg sover for lite (som vanlig), stresser for mye og gir ikke kroppen det den trenger for å hente seg inn.

Samtidig har jeg lett etter en skikkelig utfordring i det siste. For som mange av dere har lagt merke til, så har ”Fit for fight”-prosjektet stoppet litt opp. Det finnes det gode grunner til, men jeg vil ikke si så mye mer enn at utfordringer på privaten har stukket noen kjepper i hjulene.

Derfor passer det perfekt å finne på noe sprell nå, og da kom jeg plutselig på noe jeg hørte om for noen år siden: Juicefaste!

En juicefaste skal visstnok ha en nærmest mirakuløs effekt på kroppen.

Juicefaste betyr altså at man kun inntar juice av frukt og grønnsaker. Ikke fruktkjøtt, ikke ekte kjøtt (biff <3), nøtter, yoghurt eller noe annet. Ikke en gang kaffe!!!!

Juicefaste skal visstnok føre til at kroppen kvitter seg med masse avfallsstoffer, immunforsvaret får seg en skikkelig boost, huden får glød, kroppen får energi og magemålet krymper inn.

Kort og godt en skikkelig rensing, vitamininnsprøytning og omstart av hele systemet.

Alt dette høres helt perfekt ut, men mest av alt er jeg egentlig bare utrolig nysgjerrig: Kan jeg virkelig klare meg en hel uke på bare juice??

For å gjøre det VIRKELIG interessant, har jeg akkurat vært så frekk å utfordre Line Victoria “Supporterfrue”, til å joine meg! Og som det spinnville konkurransemennesket hun er, regner jeg meg at hun kommer til å kaste seg over utfordringen med nebb og klør, haha!

Så nå skal det bare drikkes juice i 7 dager i strekk. Ikke noe annet. Ikke så mye som en ujuicet drue. Jeg blir jo eksplosiv som en håndgranat når jeg blir sulten, så hvordan i all verden skal det gå med bare flytende frukt og grønt i en hel uke??

De første tre dagene skal visstnok være helt grusomme, men så skal det bli bedre. Kommer jeg til å feige ut innen lunsj første dagen eller klarer jeg å stå hele løpet ut?

Jeg aner ikke, men jeg gleder meg. Oooog gruer meg. Ganske mye.

Følg juicereisen både her på bloggen, på bloggen til Supporterfrue og på Snapchat (@pappahjerte/@linevictoriahus).

/ Let´s go!! 🍹

48 kommentarer
    1. En slik kur er bare noe du gjør for å kvitte deg med noen ekstra kilo denne uken; som du sier selv, du kom opp med ideen når du så deg selv i speilet!

      Det er heller ikke anbefalt av lege;

      https://www.tv2.no/a/10393462/

      Ikke glem at en livstilsendring tar tid!!! Jeg har troa på deg, så ikke gi opp og ty til drastiske løsninger med en gang det bikker litt i mot!

      1. Nei sorry, klønete formuliert av meg. Det er ikke magen, men det litt slitne fjeset i speilet. Jeg har hørt at en juiceuke kan være bra for å bli kvitt slagg i kroppen, restarte systemet og få opp nivået av viktige næringsstoffer. Så får vi se om det funker eller ikke 😊

        Har ingen planer om å gi opp og skal gi full gass med vanlig kosthold når dette er gjort, jeg har bare lyst til å prøve for å prøve. Er så nysgjerrig av meg og har lurt på dette lenge nok, hehe

    2. Dette syns jeg rett og slett er tullete. Kommer ikke noe godt ut av en sånn kur. Kroppen trenger mat! Virkelig ikke noe å fronte, som den influenceren du er.

      1. Hvorfor det? Så nylig dokumentaren “Fat, sick & nearly dead” og ble inspirert til å prøve. Hvis du synes det er tull, skal jeg selvfølgelig ikke tvinge deg, men jeg synes det virket artig å prøve 😊

        Som den influenceren jeg er, er det vel bedre å prøve slike ting for å se om det funker eller ikke, fremfor å fremme lip fillers eller rumpeoperasjoner? Frukt & grønt burde være innfor sånn moralsk sett. Men anbefaler ingen å hive seg på en juiceuke bare fordi jeg skal prøve det 😊

          1. Fordi jeg har sett filmen “Fat, sick & nearly dead” og ønsker å kjøre samme opplegget som ham, og se hvordan det funker på meg. Det er selvfølgelig helt galskap å kutte ut fiber og andre viktige næringsstoffer (omega 3 etc), men jeg skal bare prøve en uke for å se hvordan det føles. Nå leste jeg nylig om en veganer som mistet menstruasjonen på grunn av ubalanse i kroppen grunnet mangel på næringsstoffer fra animalske produkter, så jeg mener absolutt ikke at utelukkende frukt & grønt er veien å gå resten av livet, som for en ukes tid tenker jeg det er verdt forsøket. Eller ev frem til jeg sprekker på tredje dagen, haha!

        1. En ukes juicing funket fantastisk for meg! Første dagen el to dagene var jeg trøttere, men så kom det virkelig energi:D Huden ble fra starten babymyk (dette var midt på vinteren, så gjorde underverker for gusten, tørr hud) og jeg følte meg SÅ bra! Følte ikke behov for noe annet, hadde trodd jeg kom til å savne noe salt eller varmmat, men det gjorde jeg virkelig ikke, følte jeg fikk dekket alt av behov næringsmessig:) Lykke til, håper du får samme gode opplevelse!

    3. Helt ærlig Peter, er ikke dette litt useriøst?
      Trodde hele poenget med livsstilsendringen din var at det skulle være enkelt, sunt og fokusere på helsen. “Alle” vet jo at juicin/detox ikke har noen dokumentert effekt, og at å spise vanlig sunn mat er mer en godt nok. Kroppen klarer å kvitte seg med avfallsstoffer osv helt på egenhånd, og vekttap man opplever vil være på grunn av det lave kaloriinntaket og mangelen på “fast føde” i tarmsystemet.

      Ikke meningen å være party pooper her altså, men måtte bare dele noen tanker om dette.

      1. Useriøst nei, det er superseriøst! Jeg synes det virker moro å prøve og stiller gladelig egen kropp til disp for empirisk forskning.

        Det handler jo ikke om å juice resten av livet, men å prøve en uke med en juice-challenge. Jeg er ikke ute etter vekttap med dette, godt fornøyd med vekta nå, men bare så utrolig nysgjerrig på hvordan kroppen vil reagere på noe slikt som dette.

        Vet ikke hvor du har fra at “alle” vet at juicing ikke har noen dokumenterbar effekt på kroppen, men jeg tenker at en uke med bare frukt og grønt ikke trenger så mye forskning for å virke bedre enn en uke med pølser og pizza, hehe. Så får vi se hvordan det går. Jeg gjetter på at jeg sprekker etter 2 døgn, haha!

    4. Ikke du også, Peter.. Kroppen din renser seg supert heeeelt på egenhånd, takket være lever og nyrer. Dessuten mister du så mye av det gode fiberet i frukt og grønnsaker av å lage det til juice. Jeg har hittil ikke funnet noen (godt utdannede) forskere som snakker positivt om dette, så er vel kanskje ikke heeeelt topp å gjøre dette?

      1. Tja, vi får se. Liker å bruke meg selv som prøvekanin, så vet jeg helt sikkert om det funker eller ikke, hehe. Ble inspirert av filmen “Fat, sick & nearly dead”, så får vi se hvordan det funker i praksis 😊

    5. Hehe, alle vet jo at slike juice kurer bare er noe tull 😛 Men klarer du en uke uten mat er du tøff!

      1. Ja nei det er egentlig mest for utfordringens del, for min del. Ikke sånn kjempetrua på at det kommer til å få meg til å gløde som en gravid og lykkelig kvinne, men vi får se 😆

      1. Så moro! Men vent med å se hvordan det går med meg først da 😉
        Skal gi 100% ærlige tilbakemeldinger på hvordan det går underveis. Kommer ikke til å late som at det er enkelt, hvis det er grusomt. Har heller ikke tenkt til å selge inn noen suuupre livsforbedringer på hud og helse hvis jeg ikke føler det, hehe.

        Veldig spent, men akkurat nå, mest nervøs egentlig. Gruer meg. Er så ekstremt glad i mat!

        Hilsen,
        4 grillpølser til middag 😄

    6. Hei
      Jeg ønsker deg lykke til med juicingen. Men jeg må få be deg om å ta bort det du skrev om detoxing-effekt, renselse og fjerning av avfallsstoffer fra kroppen. Det finnes ingen forskning som bygger opp om dette, ikke litt en gang, og jeg syns du som toppblogger med mange som ser opp til deg bærer et ansvar mtp og ikke drive med villedende informasjon uten støtte i vitenskapen. Ellers ønsker jeg deg som sagt, lykke til. Blir spennende å se om du holder ut😊

      1. Det er vel viden kjent at grønnsaker har ganske store helsemessige fordeler for kroppen og det er vel egentlig det jeg sikter meg inn mot. At juicefaste har en positiv virkning på kroppen virker vel egentlig bare logisk? Man dropper sukker, prosessert mat og annet rask en hel uke og isteden tar inn kun rene næringsstoffer fra frukt og grønt. Trenger vel ikke forskning for å tenke at det umiddelbart høres ganske bra ut?

        Men jeg har absolutt ikke tenkt til å selge det inn som noen mirakelkur altså, dette med rensing etc er bare ting jeg har hørt. Derfor skriver jeg også “visstnok”. Jeg har ingen anelse om det faktisk fungerer, men akkurat derfor har jeg lyst til å prøve.

        Som toppblogger synes jeg det er topp (..sorry x-D) at jeg faktisk tester ut dette, istedenfor å si at sånn er det og promotere dette som en mirakelkur, for det er ikke meningen. Jeg tenker å gi en 100% ærlig tilbakemelding på hvordan dette føles og funker, så kan folk bedømme selv.

        Dessuten er jeg nysgjerrig av natur. Hvis nok folk hadde sagt at man fikk lasersyn av å spise utelukkende kanel i 5 uker i strekk, ville jeg nok prøvd det også, bare for å vite det helt sikkert 😆

        Men hvor lenge kommer jeg til å holde ut? Jeg tipper to dager, haha!

    7. Neineinei, dette bør du ikke gjøre, det har virkelig ikke noe for seg! Spis variert og sunt, og det er alt som skal til. Det er mer enn bra nok! 7 dager på juice, du kommer til å gå I bakken. Du får ikke mer søvn heller, fordi du kommer til å bli så sulten. 🙂 Detoks? Det er mer enn bra nok med lever og nyrer.

      1. Søren, jeg burde ikke skrevet noe om rensing/detox, for det har jo alle hengt seg opp i, hehe. Jeg er ikke så fryktelig opptatt av detoxing altså, jeg har bare vært så utrolig nysgjerrig på dette så utrolig lenge, at nå må jeg bare prøve. Det er sikkert bare tullball, men da finner vi ut av det også 😊

        Vet jo ikke før man har prøvd. Men det skal bli spennende å prøve å trene styrke med ingenting annet enn juice i systemet, haha!

    8. Jeg gikk på en sånn type detox juice kur for noen år siden .. var bare 1 uke… De første dagene var ganske utfordrende, etter det så gikk det ganske greit egentlig.. og den dagen jeg skulle begynne å spise frokost igjen så husker jeg at jeg tenkte “vil jeg virkelig ha mat nå?” 🙈

      Jeg syns det var helt supert, og en får en annen type energi og glød ish av det… det gjør noe med en..
      Skulle glatt gjort det igjen, men akkurat nå har jeg ikke sjans til å klare det..

      Lykke til! Jeg har troa 🙌

      1. Tusen takk for det, Tone Eline! Der kan du se, endelig noen med en solskinnshistorie å by på 😄
        Jeg har hørt om lignende historier, men mest av alt er jeg bare så nysgjerrig at jeg MÅ prøve selv. Kan ikke si jeg gleder meg til de første par dagene, men håper jeg kommer meg langt nok til at jeg kommer over den verste humpa og kommer i mål med glans. Meeen jeg er skeptisk til egen viljestyrke, hehe

    9. Ville bare si: jeg heier på både deg og Line Victoria! Dette klarer dere👏🏻👏🏻👏🏻

      Gleder meg til å følge uka deres, hvordan formen påvirkes og oppskrifter som deles😁

      Har sett samme programmet som deg så gleder med til å høre hva deres opplevelser blir.

      HEIA HEIA HEIA!!

      1. Så utrolig hyggelig å høre! TAKK! 😄 Ble utrolig inspirert av den filmen og gleder meg til å prøve!
        Jeg mener, det er jo ikke noen mirakelkur, piller, botox eller noe – det er jo bare frukt og grønnsaker. Hva kan gå galt? Sa han med ungdommelig overmot, hehe.
        Skål! 😄🍹

    10. Håper du tar til fornuft og ikke gjennomfører! Farge og glød i ansiktet kan du lett få gjennom nok søvn og frisk luft, og kroppen din fikser detoxing på egenhånd. Tror du innerst inne vet at sånne kurer ikke er sunt for noe, og som småbarnsfar bør du kunne finne på mer egnede måter å føle deg vel på.
      Hadde gledet meg til å følge livsstilsendringsprosessen til deg og Lene Victoria, men dette er ikke lenger noe for hvermannsen å følge, eller bli inspirert av.

      1. Jøss, hvorfor ikke? Er det virkelig så ille å prøve å leve på frukt og grønnsaker en uke? Jeg sier ikke at jeg tror dette er noen mirakelkur som alle burde prøve, jeg gjør dette bare som et stunt for å prøve. Tenk hvis det gir masse energi og får meg til å føle meg tipp topp tommel opp. Er ikke det en bra ting da?

        Jeg ble superinspirert av filmen “Fat, sick & nearly dead”, der en fyr lever på juice i 60 dager og prøver å inspirere andre til å prøve å få mer frukt og grønt inn i kostholdet, og jeg tenker at dette blir noe av det samme. Jeg tenker at det må jo være en bra ting å gjøre.

        Jeg tenker at dette absolutt kan være noe for hvermannsen, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Derfor vil jeg finne ut av det på egen hånd. Kanskje blir det inspirerende, kanskje ikke. Det vet vi ikke sikkert før om en ukes tid, hehe.

    11. Er ikke poenget med fit for fight å takle at utfordringer på privaten stikker kjepper i hjulene? Det er jo liksom livet. Lykke til med juicen!

      1. Absolutt, men det er jo utfordringer i livet som ikke lar seg løse med kosthold også. Det er ikke mine hjul det er snakk om, så jeg kan ikke gå noe særlig dypere inn på hva det handler om, dessverre.

        Så får vi derimot håpe at juicen blir en eneste stor opptur! 😊 Ha en knall ny uke!

      1. Tenker i utgangspunktet bare å lage juicen på egen hånd, men kommer vel etter hvert til å se om jeg finner noen fristende oppskrifter også. Vi får se! Spennende blir det uansett. Spent på om jeg klarer å holde lenger enn en dag eller to, hehe 😊

    12. Du er heldig som får så milde tilbakemeldinger når du gjør noe folk er uenig i. Det var jo ikke måte på hvor mye hets Sophie elise fikk når hun skulle gjøre det samme. Fint å se noen kan få konstruktive tilbakemeldinger og ikke bare galle og syre.

      Forøvrig klarer kroppen og detoxe seg helt selv fra naturens side så lenge du har fungerende nyrer og lever. Så fantastisk er nemlig den! Du burde heller fokusere på kostholdet ditt, om du får i det alt du trenger slik at du får energien derfra!

      Det er derimot ikke farlig og prøve slikt en uke, da kroppen også klarer seg flere dager uten fast føde.

      1. Hei Helene,
        For en fin kommentar! Liker at du gir litt fakta, men åpner døren for at jeg kan få prøve og se på egen hånd. Sånt liker vi 😊

        Jeg får generelt ganske lite med hets og dårlig stemning. Jeg tror kanskje det kan ha noe å gjøre med at jeg er mann, hehe. Synes det er rart at så mange “vet” svaret på hvordan dette funker, basert på hva de har lest på nett. For det finnes minst like mange saker som mener det motsatte, slik det jo ofte er. Det er jo bare å ta en hvilken som helst politisk sak, så har man brått folk på begge sider som mener at deres versjon er sannheten.

        Derfor påstår jeg ikke det ene eller andre her, bare gir det et forsøk i den nysgjerrige forskningens navn, hehe.
        Så får vi se om det bare er bull eller har noe for seg 😊
        Ha en fin dag!

    13. En ukes juicing funket fantastisk for meg! Første dagen el to dagene var jeg trøttere, men så kom det virkelig energi:D Huden ble fra starten babymyk (dette var midt på vinteren, så gjorde underverker for gusten, tørr hud) og jeg følte meg SÅ bra! Følte ikke behov for noe annet, hadde trodd jeg kom til å savne noe salt eller varmmat, men det gjorde jeg virkelig ikke, følte jeg fikk dekket alt av behov næringsmessig:) Lykke til, håper du får samme gode opplevelse!

      1. Åh, TUSEN takk for denne kommentaren! Trengte virkelig det nå, for akkurat nå føles den kommende uka eviglang og skummel, hehe. Sitter på kontoret og psyker meg selv ut med hvor vanskelig det kommer til å bli. Så kommentaren din var akkurat det jeg trengte for å komme meg opp av stolen og smile til livet. Blir bra dette! Takk 😘👍

    14. Eg ler meg skakk av alle desse tilbakemeldingane. Folk er så hysterisk redde for å prøve eller tenke nytt. Må ikkje ta Grandiosa frå folket 😀 Det er mange som har positive erfaringar og berre fordi noko ikkje er forska på vil ikkje seie at det ikkje er sant! Eg har prøvd sjølv, men må innrømme at eg gav opp dag 2 fordi eg vart så sjukt sur i magen, haha!
      Det vert gøy å følgje veka di!! Forventar før- og etterbilete 😀

      1. Ah, ja enig med deg!! Synes det er så veldig rart at folk skal være sånn i mot frukt og grønnsaker!! Tror kanskje det er fordi de tror det handler om detox. Ikke vet jeg, men rart er det. Men jeg har lært et og annet om å ikke prøve å ta kosen fra folk, så folk må få spise og gjøre som de vil, jeg skal ikke presse frukt ned i halsen på dem 😊

    15. Du kommer til å dø Peter :O) Haha neida, men jeg og mannen hev oss sammen inn et i felles prosjekt på kun juicing i kun en liten uke. Lengste uka i hele mitt liv.. Verste jeg har vært med på, neglene mine har aldri vært så korte og ikke lunta heller når jeg tenker meg om 🙂 Juice maskinen er nå vekk og kiloene er nå endelig sakte men sikkert på vei bort med riktig kosthold og maasse deilige skogturer og mosjon i stedet. Men jeg heier faktisk på deg, for det er moro å prøve. Ble nesten skilsmisse her i heimen, frem til vi satt med hver vår kebab igjen, da var livet bra og mannen kjekk og snill igjen.
      Du klarer en liten uke av livet, men prøv å finne en gulrot som får deg igjennom hele uka! Og google suppe oppskrifter du kan lage til kveldsmat i stedet for bare juic, det er også lov så lenge det kun er grønnsaker.
      Lykke til!

      1. Haha! Det hørtes ikke bra ut 😂 Så langt har jeg faktisk helt motsatt erfaring. Humøret er bedre, jeg føler meg frisk og fin, og all tiden jeg sparer på å ikke sitte på do halve dagen og scrolle, gjør jo at jeg får tid til mye mer, haha!
        Skal prøve å bare juice hele uka, så får vi se hvordan det går. Er på Dag 4 nå og så lengt går det langt LANGT bedre enn forventet 😊😊

    16. Det forskes mer på effekter av faste, du kan for eksempel søke opp et Schrödingers katt program om faste som er veldig interessant.
      Det noe av nyere forskning viser, kan bety at den virkningen enkelte mennesker mener de opplever av juicefastekurer og liknende i større grad skyldes kroppens tilpasningsprosesser til kaloriunderskuddet fastekuren resulterer i, mer enn akkurat hva det lille kaloriinntaket består av. På enkelte klinikker nevnt i dokumentaren brukes ulike typer faste i behandling av blant annet redusert insulinsensitivitet, metabolsk syndrom, fedme, høyt kolesterol og betennelsestilstander som leddgikt, da i svært kontrollerte former. Et interessant program, og interessant område.
      Men, det er relativt nytt område i ernæringssammenheng, og det trengs mer forskning på det. Det man uansett kan være ganske sikker på er at vi mennesker ikke er skapt for den overfloden og overskuddet av mat vi (i den vestlige verden) opplever, når man ikke kan unngå og se hvordan overvekt og fedme fører med seg livsstilssykdommer. Og når det kommer til å spise ren mat, så er det en annen side av samme sak, spis ren og ordentlig mat, variert og med måte.. Kjedelig råd kanskje, men det er det kroppen vår har det best med.

    17. Til vanlig er folk litt redde for å prøve noe nytt. Alt skal funke med å spise mer frukt og grønt og grovt. Fiber skal kroppen ha. Kan så si at jeg spiser nesten ikke noe fiber/kostfiber i form av frukt, brødvarer osv. Ikke noe sukker eller stivelse 😉 nesten ikke karbs. Kroppen fungerer utmerket. Så å prøve å leve på juice en uke tror jeg ikke er skadelig så lenge du er frisk i fra før.
      Bruker selv noe som heter eggfaste når jeg må booste kroppen etter å ha vært på en matvift som gjør meg energiløs og uggen i kroppen 😂
      Sånn som min kropp bruker fett som energikilde og pga det spiser jeg mer fett enn det som er vanlig til hverdags.. skader ikke. Det meste er hysteri idag. Det handler om stålvilje for å få det til, så stå på i 7 dager så klarer du det 😉

    18. Hei! Både jeg og min ernæringsveileder (biopat) skriver under på det LiEn over her skriver:
      “Den evige strømmen av mat i tarmen, som hele tiden lekker litt toksiner inn, er ikke naturlig. Vi er skapt til å sulte enkelte dager. Bare se for deg urmenneskene som vandret på slettene eller i skogen; de spiste det de kom over av mat; frukt, grønt og av og til fisk og kjøtt. Men de måtte tåle lengre perioder uten mat.
      Når du faster vil denne strømmen av toksiner stoppe og lever får en sårt tiltrengt timeout. Siden vi alle idag dessverre går og bærer på en viss mengde tungmetaller fra forurensning mm kan man også oppleve at tungmetaller fra fettvev vil lekke ut i blodbanen under fasten. Som på sikt vil få det ut av kroppen”. Det har nå kommet masse forskning på fasting. Ex:

      https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

      Jeg har ikke lest videre og sett hvordan det gikk med deg men håper det var vellykket.

      Hilsen
      Annette

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg