Koko for kokosboller!

Slik lager du nyyyydelige kokosboller på 1-2-3.

Jeg har alltid trodd at det er kjempevanskelig å lage kokosboller, men så viser det seg at det er superenkelt.

For forrige helg feiret vi 4-årsdagen til lillesnupp, og i den anledning hadde jeg lyst til å prøve meg på hjemmelagde kokosboller.

Jeg ønsket å lage kokosbollene sammen med barna og derfor gjorde jeg noe helt genialt: Jeg lagde det første brettet med kokosboller alene. Alle som har bakt med unger vet at det kan være ganske stressende, men hvis du kjører gjennom oppskriften på egen hånd først, er du godt rustet når apekattene inntar kjøkkenbenken.

Brått blir det bare kos og moro, istedenfor å sjekke oppskriften 150 ganger underveis og stresse på seg både hårtap og hjerteflimmer 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg fulgte denne enkle oppskriften –> Kokosboller fra Matprat, men velger å legge til et par viktige notiser:
 

* Tid:
I oppskriften står det at man må jobbe raskt når man har smeltet gelatin, men i realiteten har man ganske god tid. For da jeg prøvde å forme kokosbollene, var blandingen av eggedosis og gelatin fortsatt glovarm og rennende.

Vent heller litt til blandingen har kjølnet litt, så blir den langt stivere og lettere å jobbe med. Men ikke vent for lenge 😉
 

* Kjeksbunn:
Jeg brukte, som anbefalt, Mariekjeks som bunn. Det er kjempelurt for å ha noe å holde i, og unngå kliss og søl fra gulv til tak. Så gir det litt ekstra krønsj til bollene.
 

* Hemmelig ingrediens!
I tillegg til kjeksen, tilførte jeg en ekstra ingrediens som virkelig satt prikken over i-en.

Jeg vet ikke hva Idun har gjort med vanilje-essensen sin, men den er altså så fantastisk god!

Den har et helt særegent, karamellisert preg og bare et par dråper tar desserten fra Mmm til Mmmagisk!

mde

Kokosbollene ble langt ifra så høye som jeg ville ha dem, men det skyldes nok mangel på rutine. Neste gang satser vi på store og luftige kokosboller som strekker seg fra gulv til tak.

Og det kommer definitivt til å bli en neste gang, for dette var moro, godt og enkelt – også får man helt vanvittig mange kokosboller for en billig penge!

Bare prøv selv. Perfekt opplegg for en barnebursdag 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oppskrift: Kokosboller fra Matprat

/ Lykke til!

6 kommentarer
    1. Inspirerende blogg. Jeg er selv i startgropa og synes det er vanskelig å velge hvilke type innlegg jeg skal skrive. Jeg er glad i å skrive og ønsker å være et forbilde for andre. Samtidig elsker jeg å tulle og tøyse. Når jeg leser bloggen din ser jeg at det går an å kombinere det meste. Kategorimenyen din viser det. Takk for gode råd og tips i bloggen, og så setter jeg pris på om du titter innom min. Ha en strålende uke!

    2. Med saltkjeks som Salinas eller Ritz avhengig av hvilken størrelse man ønsker, er også superdigg som bunn! 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg