Store tanker på sengekanten

Noe av det beste jeg vet med livet som småbarnspappa, er når de små hodene plutselig lirer av seg store tanker.

Slik som i kveld. 6-åringen ligger på senga og er akkurat i ferd med å sovne.

sick teddy with injury in bed
Licensed from: gunnar3000 / yayimages.com
 

Jeg tror det er stille for kvelden og forventer å høre rolig snorkepust, mens plutselig kommer et forsiktig hvisk av stemme opp av puta:

– Pappa?

Og jeg vet hva som kommer. For nå har han ligget og tenkt. Mens jeg trodde han sov, har han tenkt på noe. Og det kan være hva som helst, for små barn produserer ofte store tanker om alt mellom himmel og jord rett før de skal sovne.

Kanskje er det da alle trådene i hjernen endelig møtes for å prate sammen på slutten av en lang dag. Ikke vet jeg, men det virker i hvert fall sånn. For midt på dagen vil du aldri få spørsmål om livet og verdensrommet, men så fort mørket senker seg og hodet treffer puta, kan du plutselig få de mest fantastiske tanker servert på et sølvfat.

Det trenger ikke være Nobelspris-materiale alt sammen, men det er nesten garantert noe du aldri har tenkt på selv. Og det er kanskje det mest fantastiske! Her har man altså levd i 36 år og så plutselig kan en liten 6-åring komme opp med tanker man aldri har dannet selv.

Slik som i kveld.

– Pappa? hvisker han forsiktig.

– Mjaa? hvisker jeg tilbake.

– Jeg bare tenkte på en ting..

– Hva da? spør jeg spent.

– Du vet sånn prating og hvisking..

– Ehm.. ja..?

– Det er litt rart at på dagen kan man ikke hviske, for da hører ingen deg, så da må man prate. Men på kvelden kan man ikke prate, for da vekker man hele huset, så da må man hviske.

– Ehm.. ja. Jøss. Det har jeg faktisk aldri tenkt på før.

– Det er litt rart da.

– Ja, det er litt rart.

– Okei, natta pappa.
 

Hodet ned, snorkepust og så var samtalen slutt.

Og jeg bare elsker sånne små samtaler, for det er akkurat det som er så herlig med barn. Man tenker at de bare er barn og opptatt av barneting, slik som trampoliner og sanger om promp, men det skjer så utrolig mye oppi nøtta på dem og det bare så herlig å være der for øyeblikk som dette 🙂
 

Små hoder har store tanker, de også ❤️

10 kommentarer
    1. Å, det er så gull! Helt enig med deg, man vet aldri hva som kommer men ofte er det noe underfundig eller dypt som gjør at en selv må tenke og fundere😊💖

    2. I mai avslørte du ditt største og viktigste prosjekt for i år. Å gi ALT på løpet til Stine Sofies stiftelse. Nå er september over. Savner blogginnlegg…

    3. Unger er fantastiske. Godt tenkt av gutten deres.
      Vesla vår hadde en ” fin” en. “Mamma,…nå har jeg levd en dag lengre, samtidig så er det en dag mindre til jeg dør.”

    4. men er jo sant da…
      Hør på musikken du satt på da du er i godt humør og om morgenen dagen etter…..og du tenker wtf hvorfor er det så himla høyt!!!!!
      Eller andre ganger eg ser på serier på kvelden og så skal eg se på noe med lyd på dagen etter og så tenker eg pokker MAcen er død, det er ingen lyd..men neida, er på nattlyd hahahaha 😀

    5. Sukk, det der gikk veldig veldig skeis 🙁 Var så godt igang med opptrening og alt. Skal få skrevet et innlegg om det en dag, men vi kan vel bare si at det var årets største nedtur for meg 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg