Takk mamma og pappa ❤️

/ Til støtte for ettervernskampanjen for barnevernsbarn (sponset med gratis genser)
 

Takk for at jeg fortsatt kan være litt liten iblant.

Takk for at dere alltid vil være voksnere voksne som jeg kan stole på og spørre. Som kan så utrolig mye og byr på dere selv. Alltid.

Som ville løpt til Afrika og tilbake bare for å hjelpe. Som bruker hvert våkne sekund på å ta vare på familien, som har oppdratt en fantastisk søskenflokk og en skokk med herlige barnebarn.

Takk for at dere alltid er positive og på tilbydersiden. Det er aldri et nei å hente, selv om jeg vet at dere helt sikkert har lyst en gang i blant. Aldri nei, alltid ja. Ja, det fikser vi, det ordner seg. For dere ser alltid løsninger. Kanskje utfordringer, men aldri problemer.

Takk for at dere kan alt, i hvert fall i mine øyne. Jeg er voksen nå, men jeg tror fortsatt at dere kunne bygd et romskip hvis dere ville. Takk for at dere er de forbildene man bare hører om.

Takk for at dere aldri slutter å oppdra oss, takk for all tiden, alle årene, all kraft og energi dere har lagt ned i å skape et liv for oss barna.

Takk for at dere alltid vil være mamma og pappa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denne teksten er skrevet til støtte for “Takk mamma, takk pappa”-kampanjen i regi av Fellesorganisasjonen og Landsforeningen for barnevernsbarn.

For ikke alle har noen å takke. Ungdom i barnevernet har ingen rett på fortsatt hjelp etter fylte 18 år.

Barnevernet har kun plikt om å “vurdere ettervern”, men i praksis betyr det at mange ungdommer må flytte ut av barnevernsinstitusjoner eller fra fosterforeldre når de fyller 18 år.

18 år! Da går de fra barnevern til ingen vern. Og det er (pardon my french) helt forjævlig.

Det ønsker Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB) og Fellesorganisasjonen (FO) å gjøre noe med!

Regjeringen jobber nå med et forslag til ny barnevernslov, og LFB og FO ønsker å sette ettervern på dagsorden. De krever lovfestet rett til ettervern for barnevernsungdom fram til og med 25 år, men de trenger støtte fra folket.

Jeg ønsker derfor å oppfordre alle mine lesere til å signere oppropet “Takk Mamma” og vise deres støtte til denne viktige saken 🙂

–> Si JA til å gi barnevernsbarn rett til hjelp etter fylte 18 år

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

9 kommentarer
    1. Hei Peter.
      Så utrolig bra at du skriver dette innlegget. Så det her kan nå ut til flere. Jeg er selv en av barnevernsbarn, jeg fikk ettervern.. men med veldig dårlig oppfølging. Jeg var også en av de heldige som har/hadde de beste fosterforeldrene man kunne bedt om.
      Det er dumt at barnevernsbarn må flytte ut når de er 18, mens hvis man bor hos foreldrene sine kan man velge.

    2. Hei
      Takk for at du bryr deg. Jeg er selv barnevern barn og fikk ikke noe ettervern. Men hadde fantastiske fosterforeldre som så på meg som sitt eget barn og forlot meg ikke da jeg ble 18, noe jeg er uendelig takknemlig for. Hadde det ikke vært for de så tror jeg ikke jeg hadde klart meg så bra som jeg gjør. De så på mine barn som sine barnebarn og skjemte de bort så godt de kunne ❤️Begge to er dessverre døde nå og jeg har mistet «hjørnesteinene» i livet mitt.for Barna mine på 13 og 6 år så kommer de alltid til å være Mimmi og bestefar
      som nå sitter på den stjerna som lyser sterkest når vi ser opp mot himmelen og passer på oss ❤️

    3. Er så bra at dette kommer på banen. Mistet selv mine foreldre da jeg var 18, pga en ulykke, og sto alene i verden. Jeg hadde hatt en god barndom og oppvekst, men å stå der alene var tøft likevel… så for de som har hatt en tøff oppvekst er det enda verre at omsorgspersoner blir borte bare fordi man fyller 18 😢

    4. Beste innlegget ditt på denne bloggen! Jeg klarer ikke å forstå hvor logikken ligger i å sende et BARN på 18 år alene ut i verden etter en mest sannsynlig tøff oppvekst og mange utfordringer…. hva faen. Denne saken signerer jeg tvert!

    5. Så enig. Man trenger da virkelig noen voksne rundt seg som støtter og kan være der selv om man er blitt 18 år! Signerer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg