La oss pigge gulvet

Dette MÅ jo ende i katastrofe!

Må pigge gulvet, har jeg ofte hørt.

“Pusse opp badet? Ja, da er det bare å sette i gang å pigge gølvet da.”

“Legge inn varmekabler? Går fint det, bare å pigge gølvet først”

Og det høres jo greit ut. Slå løs litt av gulvet for å få plass til nytt gulv oppå.

Siden jeg har hørt om det så mange ganger, har jeg liksom bare vendt meg til tanken om at det er noe man bare gjør. Litt som å male vegger. Ikke noe problem å få det fint, vi bare pigger litt gulv og maler litt vegg.

Og i det nye huset har vi store planer om å pusse opp vaskerommet i kjelleren. Planen er å la den ene halvparten forbli vaskerom, mens den andre halvparten blir et kliss nytt bad. Badekar, do, vask – hela paketet.

Men da må mye gjøres. Veldig mye. Og i dag kom en håndverker innom for befaring. Vi fortalte om alle våre store planer og han kunne glede oss med at alt var mulig. Det ville bli dyrt, vi måtte ha rørlegger, snekker, elektriker og hele sirkuset, men fullt gjennomførbart.

Dessuten var det jo en del penger å spare på ting man kan gjøre selv…

– “Ja, vi må jo pigge gulvet og greier” slang jeg inn for å late som jeg var en av gutta. For jeg ser kanskje ut som et ekte mannfolk, men jeg er helt ubrukelig på alt som innebærer hammer og sag. Derfor tenkte jeg at hvis jeg slang inn litt bransjepreik, ville jeg kanskje bli akseptert i gjengen.

Og akkurat dette med å pigge gulv har jeg hørt mye om. Men at han så til de grader skulle kjøpe min lille semi-bløff var jeg derimot IKKE forberedt på.

– “Ja, ikke sant, pigginga tar du jo enkelt sjøl”
 

At det var..?

Hva kalte du bikkja?!

Skal JEG pigge gulvet?!

Men men.. jeg aner jo ikke hva det er engang!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Er dette noe? x-)
 

Det var jeg selvfølgelig ikke klar for å innrømme for ham og prøvde å holde et stødig pokerfjes, men Christina klarte ikke å holde seg:

– “Hah! Han der? Skal han pigge gulvet?” sa hun og lo så hun hikstet.

Så da måtte jeg pent innrømme at jeg muuuuligens visste ganske lite om pigging.

Viser seg at det er langt mer enn å bare kutte en liten renne i gulvet for nye kabler. Man skal rett og slett hamre ut HELE betonggulvet til man kommer til grusen under huset!!

Har du hørt sånn galskap?! Og det skal liksom jeg klare alene?! Jeg kommer jo til å rive ned halve Larvik i prosessen!

Men nei da, selv om jeg forklarte at jeg var like handy som en full ape i et jagerfly, så mente han at det kom til å gå heeeelt fint. Han skulle vise meg hvordan det gjøres og det var visstnok veldig enkelt, samt mange penger å spare.

Jeg hadde selvfølgelig tenkt til å rope ut at bare tanken på å pigge gulvet alene ga meg så panisk angst at jeg aller mest ønsket å hoppe opp i armene hans og gråte en skvett, men alt jeg klarte å presse frem var:

– “Fett”

Så… nå må jeg pigge gulvet x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Be en bønn for huset ✌️

16 kommentarer
    1. Dere må gjøre sånn som vi gjør.. Ring til svigers be de om hjelp 😂🙈🙈 hilsen familien med 40 tommeltotter🙈🙈

    2. Anbefaler på det sterkeste å sette bort den jobben! Vi har nettopp pigget opp 40 m2 i kjelleren, og gudene skal vite hvor glad jeg er for at vi slo fra oss tanken om å gjøre det sjøl! Det støver så mye at du blir gråhåret i 14 dager framover, og det bråker verre enn om du skulle sittet på skuldra til Tor med hammeren! Skuffe ut grusen etterpå kan du derimot gjøre sjøl. Her var alle mann i arbeid, ungene med dumpere og lastebiler (altså type plast, til bruk i f.eks sandkasse), voksne med spader og trillebår! Lykke til 👍😊

    3. For å gi litt trøst. Jeg har ti tommeltotter og er ikke handy i det hele tatt. Så vidt heg tør å røre en hammer. Men når jeg tok over huset vi nå bor i, måtte dette helrenoveres. Altså med andre ord fryktelig dyrt, med behov for rørlegger, elektriker, snekker og u name it. Men pigginga tok vi selv, og det gikk helt fint. Bare pass på å tett igjen med plast foran dørene til rommet det gjelder så du slipper støv som sprer seg gjennom huset, og pigg i veg.. dette klarer dere.

    4. Jeg pigget selv badegulvet i forrige bolig, forholdsvis enkelt når man har godt verktøy, men det er ganske slitsomt. Det er tungt å stå der med maskinen, lokke og lirke for å komme gjennom – og ikke minst bære bort alt sammen etterpå.
      Men så givende!
      Jeg er fortsatt, 6 år etter, veldig stolt av at jeg turte å ta den jobben med å tømme hele badet (badekar, toalett, gulv, tak osv. osv.) og klargjøre for snekker, elektriker, rørlegger og flislegger. Ganske så god mestringsfølelse for en liten tobarns- (nå trebarns-) mor 👍😁
      Anbefaler å prøve selv først, det verste som kan skje er at du innser at jobben blir for stor for deg og at du/dere velger å sette den bort likevel 😉

    5. Det ser veldig bra ut på bilder. Hørselvern og en litt sånn røff maskin og mye støv… Vi er ikke handy, men fikk det til og det er jo kult å kunne si at en «jo tok pigginga selv». En ting til: man kan faktisk gå fra å være 1 i handy til f.eks 4 på en skala fra 1-10 bare ved å hive seg utti det.

    6. Haha jeg ler! Men faktisk noen ganger så kunne jeg ønske min mann var litt (mener bare litt og en gang innimellom 😆) som deg og ikke kunne noe! (Sorry men du utgir deg ihvertfall for å ikke kunne så mye😅) Min mann kan liksom alt og sier når jeg ser et fint bord eller skap; det kan jeg jo lage… alltid.. men har jo ikke tid til det vett du.. 😨😂
      Eller han kan ingenting teknisk og det gjør meg sprøøø…. kunne heller vært flink i det og ikke kunne pigge gulv liksom🙄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg