Peter gjør ting han ikke kan: Takrenna

Til nå har vi levd i et nærmest vedlikeholdsfritt hus, men nå har vi kjøpt oss hus fra 60-tallet og jeg har innsett at det er på tide å bli voksen. Fort.

For har man et skikkelig hus, må man bli skikkelige folk og det innebærer at vi må brette opp ermene og bli sånne praktiske kvalitetsfolk som biffen sjæl.

Det betyr ikke å bygge nytt tak med tømmer vi har spikka sjæl, men enkle ting som voksne folk bør kunne. Som å rense takrenna.

Til nå har vi ikke hatt behov for å gjøre det, men nå bor vi plutselig blant trær og natur, og da blir saken brått en annen. Da det regnet i går, så vi at takrenna rant over, og da jeg tittet oppi der i dag så jeg at takrenna var full av rusk og rask.

Og sånn kan vi ikke ha det, så frem med krakken, på med hanskene og ut å være voksen. På tide for Peter å gjøre ting han ikke kan!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men hvordan gjør man det?

Er det en stor jobb, er det en liten?

Må man ha spesialverktøy?

Må man koble takrenna fra hverandre?

Må man kjøre på med livsfarlige kjemikalier for å få renna rein??

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viser seg at det er enkelt. Superenkelt!

Rasket legger seg jo bare øverst i takrenna, ikke langt nedi rørene slik jeg fryktet. Så det er bare å samle sammen blader og barnåler, kaste det i en hageavfallsbeholder og se vannet renne av sted som snørr i en barnehage.

Her hadde jeg rigget meg til med verktøy og hansker og full baluba, så var det bare 5 minutter, så var det gjort? Hah!

Ikke en jobb som fortjener et eget punkt på CV-en kanskje, men jeg noterer meg en stjerne i taket likevel. Da vet jeg det. Noen jobber er store, andre er små. Denne var bitteliten.

Og det var en stor opptur for en gammel bygutt som trodde han måtte skru fra hverandre hele takrenna. Enda godt jeg ikke ringte rørlegger for å hjelpe meg med jobben x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alt verktøyet man trenger 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Barneski(tak)renn!

11 kommentarer
    1. Haha! Takk for tips. Litt som de lamellene vi kjøpte som fortsatt ligger i boden.. X-)
      Iblant er den største jobben bare å få løftet på ræva og utført hva enn det er som ligger og venter 😉

    2. Har dere vurdert takrennegitter? Det gjør at store løv osv ikke vil stoppe vannet fra å renne ned, mindre å gjøre for deg 😉

    3. Skal absolutt vurdere det, men får se hvor lenge det blir til vi må rense takrenna igjen først. Hvis det holder å gjøre det manuelt typ annenhver uke, lever jeg godt med det 🙂

    4. Nett til nedløpet er fantastisk 🙌🙊 men, strengt tatt, hvis dere IKKE hadde avtale om annet, skulle vel hus selger gjort dette før overtagelse 🙈🙈

    5. Jobber med det samme her i huset, takrenner og beising. Vedlikehold er en evig runddans, men det får ligge nå. Det er kun øving til årets Festningsspill, hvor selveste Nils Ole Oftebro deler scene med oss, som står øverst på lista nå 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg