Trill trall, ha det knall!

Av alt jeg har skrevet om så langt i år, har ingenting vært i nærheten av å engasjere like mye som gårsdagens innlegg om trillebåra. En eller et – debatten delte folket i to.

Og det er trist å se at så mange sier “et” og gjemmer seg bak dialekt-kortet. Noe som selvfølgelig blir feil. Du kan smøre leppestift på en gris, det er fortsatt en gris.

Her er det en hel generasjon med norsklærere som ikke har gjort jobben sin og jeg kan ikke forstå annet enn at et massivt søksmål til en samlet norsk lærerstand er på vei.

cof
Et trillebår, et gressklipper, et plen.
 

For vi sier vel ikke et plen, gjør vi vel? Plenet? Mannet ligger på plenet og slapper av med en glass saft?

Andre kastet også inn linker med grammatisk korrekthet. Fint det altså, men her mener jeg at det ikke handler om hva som er korrekt eller ikke, her handler det om folkevett.

Det skurrer kraftig i øret når man sier et kopp, koppet. På samme måte burde det skurre like kraftig av et strikk, et TV og et trillebår.

Men hva er vel én lusen pappabloggers stemme mot en systematisk svikt i den norske lærerstanden? Jeg trodde noen ting bare var opplest og vedtatt uten videre diskusjon, slik som tyngdekraften og kjønnet på en trillebår, men akk. Verden vil bedras.

Så etter denne debatten, som har gått hardt inn på meg som person, blir jeg nødt til å reise utenlands en stund. Bare legge alt dette bak meg og finne sjelefred. Derfor pakker vi med oss badeleker og ipad-lader og suuuuser til Spania i dag!

Der skal vi henge ut med farmor og farfar noen uker, og vi gleder oss stort! Ikke en trillebår å se, bare strender, glede og en stor sol på himmelen 🙂

Beklager, ett sol.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Perdon, tienes una caretilla?

P.S. Dette innlegget er selvfølgelig humoristisk ment. En eller et, si hva pokkern du vil. Bare ikke heng dorullen med papiret inn mot veggen. Da er vi uvenner på ekte x-)

15 kommentarer
    1. Henger fortsatt dorullen med åpningen inn mot veggen (2 ganger i året, som regel havner den oppå vaskemaskina)… Men ett trillebår? Det får jeg ikke til å uttale engang, såå feil er det faktisk :p

    2. Henger fortsatt dorullen med åpningen inn mot veggen (2 ganger i året, som regel havner den oppå vaskemaskina)… Men ett trillebår? Det får jeg ikke til å uttale engang, såå feil er det faktisk :p

    3. Se der, ja! Men det er bare et par ting jeg gjerne vil nevne i tillegg:
      1. Ikke gi lærerne skylda! De holder på så godt de kan. Jeg har selv prøvd å plukke av elever i VG3 vanen med å skippe objektsformen av personlig pronomen. Du vet, jeg liker hun så godt… Det ses ofte i aviser også. Hankjønnsformen høres ikke like ille ut, for der er det bare en m som utgjør forskjellen. Når jeg nå leser at det sannsynligvis blir greit å kutte kj-lyden fra det norske språk, tror jeg at jeg melder overgang. Vel, det har jeg jo forsåvidt gjort for mange år siden, bor i Spania…
      2. Fortsett med språklige innlegg! Influenserne er de med makt i Norge i dag. Lærere, høh! Pøh, liksom!

    4. Haha! Jeg er enig. En trillebår. Men ett strikk sier vi i Trøndelag også ja, der holder jeg med Christina, har aldri hørt noen her si noe annet.
      Og så sier vi EI bil – bila, da. Bare sånn at du blir klar over det også 😉

    5. Men du, helt seriøst, det heter ETT strikk. ETT ETT ETT ETT…
      Og ei trillebår så klart. Evnt EN..
      🙂

    6. EI trillebår, selvfølgelig! Jeg får helt spader av “en jente”…og bruken av “i forhold til”.. ja, for ikke å nevne, måkebilen..altså, hva skjer med det!? Det er altså brøytebilen om noen er i tvil..

    7. Og en ting til…
      Ungdommer på Østlandet bare “hvem bil er der der a?”
      What the hekk mener de/dere med det egentlig?
      Ja til flere språkinnlegg! Det engasjerer 🙂

    8. Jeg blir så irritert over alle som skriver at det heter ett strikk!
      Vis du bøyer ordet.. som du må gjøre når du skal finne ut hva som er riktig.. så sier man; jeg skal ha den strikken og ikke det strikket? HALLO

    9. Her sier vi ei trillebår, altså hent trillebåra. Men et trillebårlass.. En trillebår… Hmm engasjerte oss her😂 og fremdeles ikke enige…

    10. Ja, der nede i Vestfold er de jo litt merklige. Går mellom dørane med pæler på føttene…. Et trillebår er jo bare blåbær i forhold!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg