To bunad or not to bunad?

Samme greia hvert eneste år. 17. mai kommer og jeg tenker at det blir bra med dress. Et fjongt slips, noen frekke sokker og pusse litt på skoa. Plankekjøring.

Men så kommer man seg ut i gatene og der ser man dem: Bunadsbærerne. De som virkelig strutter av stolthet og glede. Ikke bare halvhjertet slengt på seg en halvhjertet dress, men kledd seg i bunad. Drapert seg i sitt fineste stoff. Med sølv og brosjer og hela paketet.

Og det er så fint! Det er så mye nasjonal stolthet vevd inn det i stoffet, det er så mye tradisjon og kultur. Det sier så mye om hvor man kommer fra, hvem man er og hva man representerer.

En dress er liksom bare.. en dress.

Og plutselig føler man seg underdressed. For sett med norske øyne, finnes det knapt noe flottere enn en vakker bunad.

sdr

Men det er dyrt da. Kjempedyrt. Til den prisen kan man heller kjøpe seg ny dress annethvert år til man parkerer tøflene. Men da har man jo bare en haug med kjipe dresser. En skikkelig bunad er derimot en investering i ekte norsk håndverk. En investering i kultur og tradisjon.

Dessuten har Christina bunad og jeg må innrømme at jeg synes hun ser ut som 1 million riksdaler når hun svinser rundt i bunaden.

Dessuten, som et lite bonusargument: Ikke bare er den fin på, men det virker også utrolig deilig å ta av seg bunaden igjen.

Sjeldent ser man et lykkeligere menneske enn en som tar av seg bunaden etter en lang og varm festdag x-)

cof

Frem til jeg skrev dette innlegget var jeg veldig i tvil, men jeg ser jo nå at jeg har brukt hele teksten på å prøve å overtale meg selv til å hoppe i det.

Så da er det kanskje dags? 🤔
 

/ To bunad or not to bunad – hva mener du?

41 kommentarer
    1. To bunad, absolutt! Var uten bunad i noen år, og det var ikke kjekt😕 Mannfolk er jo kjempekjekke i bunad😉☺️

    2. To bunad or not to bunad… Lissom 🙊🙈
      Det er som å si… Skal vi se Melodi Grand Prix eller ikke? 😁😁
      …. Og som hun over skrev, men er utrolig kjekke i bunad.(jeg tror urkvinnen i oss tenker at en mann som bærer sin bunad med stolthet, er en som verdsetter “det ekte”, beskytter, nasjonalfølelse, familie osv. Høres sikkert rart ut, men i forlengelsen av, representerer det da altså trygghet) 🇧🇻 💗
      Kortversjon = ja til bunad 😁

    3. bunad! Fyller ikke du 40 “snart”..? Da er det jo kjempefint å ønske seg! Om hele slekta spleiser eller gir bunadsbidrag i gave, så kommer du jo veldig langt!:)

    4. Så er det er ikke bare vi gutta som liker damer i bunad, altså? Hmmm, kanskje bunadsbruken kan ta på seg litt av æren for økning i folketallet? x-)

    5. Oj, det argumentet likte jeg! For det er jo som du sier. Bunaden er ikke bare et plagg på utsiden, det trenger inn i blodårene og rett i sjela.

      Og som stolt nordmann kjenner jeg jo at jeg ville gledet meg til å bære min bunad med stolthet. Nei fy søren, nå ble jeg enda litt mer gira 😀

    6. Angående MGP forresten: Var på 17.mai-fest i går og utpå kvelden satt vi på den kypriotiske låta fra i år. Fy søren, det svingte! Anbefales på det varmeste (like varmt som en bunad i 30 pluss) 😀

    7. Selvfølgelig Bunad !!! Har allerede snakket med eldstemann på 18 år om at han må begynne å spare på sølvknapper 😊 men blir ikke bunad på han før han er nærmere 30 altså 😉

    8. Altså, JA! Kunne skrevet mye her men høres ut som du har klart å overbevise deg selv ganske så greit. 😉
      Så jeg sier – go for it!!

    9. Det trengs noen motargument her ser jeg ;P Jeg synes overhode ikke bunad er noe fint. Traust, ukledelig, og har heller ikke sansen for den uniformerte følelsen den gir. Dessuten er den kjempedyr, og utelukker derfor de fattigste i befolkningen, for jo de finnes fortsatt, de som såvidt har råd til smør på skiva. Syns en mann i dress (gjerne UTEN slips er flott om dressen sitter godt) Så NO TO BUNAD fra meg.

    10. Absolutt bunad! Den kommer alltid til å ha verdi, på flere måter. Det er noe som med stolthet kan arves i generasjoner. Altså, hvem gidder arve fattern sin dress? Bunad derimot! Jeg har Rogalandsbunad med burgunderblomstrete vest og jelsamønster, og den er bare den vakreste bunsad jeg vet😍

    11. En mann i bunad er nesten det flotteste eg ser!!Selv om min mann er libaneser ønsker eg at han ønsker seg bunad til 50 års dagen!!Så Ja Peter, selv du kan bli kjekkere hehe Den siste biten den får du om du ikler deg en flott bunad! Go for IT sier eg bare!

    12. Definitely bunad. Flott og stilig med menn i bunad. Broren min fikk bunad til bryllupet og den bruker han hver 17. mai.

    13. Har du hørt det siste nye da??
      Er kommet bunad slips til dress nå vist.
      Det syntes jeg var litt snasent
      Men Bunad er like flott på damer som Menn, skulle bare vært flere av dere manfolk som bruker det☺

    14. Bunad! Jeg lover deg; du blir ikke stoltere enn når du får bunaden på deg! Den gjør noe med deg. Og menn i bunad er jo så kjekt!

    15. Når det faktisk har tenkt tanker så er bare å bestille – nå. Da har du håp om å få en klar til neste 17.mai.
      Finn er dessuten full av barnedrakter, så dere er i stil hele familien.

    16. Definitivt To bunad. Her prøver jeg å overbevise patriarken om det samme, for bunad er virkelig “karslig”. Ihvertfall de aller fleste bunadene. Noen få er ikke så stilig, men dog gir de et preg av “storkar” allikevel. Hittil har mine forsøk på å overtale tidligere nevnte husbond gått ad undas, men – ifølge samme person – så får han siste ordet her i huset og det er “javel”. Så det er fortsatt håp.

    17. To bunad!!!
      Min far hadde helt ny bunad på i går. Kry som bare det, og angret ikke et sekund. Og han kunne bekrefte at den til og med er veldig behagelig å ha på. Heia bunad på menn.

    18. Jeg kan godt være litt Not to bunad jeg også. 🙂
      Det er dyrt. Det koster nesten to månedslønninger.(for meg i alle fall.)
      Du bruker den ca 1 gang i året så timeprisen er stiv! 🙂
      En dress bruker man til flere anledninger.
      Det er utrolig fint med menn i dress også.

    19. Bunadene for menn er dessverre ikke like fine som for kvinner. Synes menn generelt ser mye bedre ut i dress. 🙂

    20. Bunad på menn er kjempeflott. De blir faktisk mer staselige på en måte. Kanskje fordi det ikke er ett plagg som brukes hele tiden?
      Men bunad kan brukes ved mange anledninger; 17 mai, brullup, barnedåp, konfirmasjon, og om du blir invitert på slottet 😉 ( Man vet jo aldri….)
      Det er faktisk aldri feil med bunad til store anledninger.
      Min er desverre befengt med krympemott, og henger for tiden stille i skapet… sukk.

    21. Et rungende Ja fra Drammen. Bunad er fint. Menn i bunad har man ikke funnet et godt nok ord for en gang. Jeg går for erke-sexy! Jeg forsøker å overtale mannen min til å få seg bunad. Kanskje hvis jeg bare kjøper noen sølvknapper og annet nips til den, så får vi i gang kjøpet. 🙂

    22. Synes absolutt du skal gå for bunad ☺ min mann hadde allerede før vi traff hverandre for 18 år siden, og den er fortsatt på hver 17 mai, dåp og konfirmasjon. Hele familien på 4 har, og vi føler oss stilige når de har kommet på 😁
      Skal du matche frua også, så jeg at Vestfold herre bunad får du med svart knickers og gullvest. Utrolig stilig da 😊

    23. Jeg synes menn i en snasen dress er mye finere! Da kan man også variere mer, bytte ut dresser, skjorter, slips, sko, osv. Bunadsslips til dressen er jo fint. 😁

    24. Ingenting å lure på, har ikke angret et sekund på att jeg brukte alt for mye peng på en bunad jeg bruker en til to ganger i året. Blir automatisk høy og mørk når jeg tar den på meg, og ja, det er alltid deilig å ta den av seg igjen 👍

    25. Så absolutt for menn i bunad, MEN vær så snill å gå for bunad du har tilhørighet til og ikke etter hva du og andre syns er tøffest og penest osv osv
      Syns de gamle reglene om at en tar bunad fra hjemsted og/eller sted en har tilhørighet bør holdes.
      Vet både kvinner og menn som har valgt bunad kun ut fra hvor ektefelle/samboers bunad kommer fra og det blir veldig feil i mine øyne

    26. Personlig syns jeg alle damer kler bunad, men ikke alle menn😅 Ikke en sjans i havet for at pappa noen gang hadde klart å ?pull off? en herrebunad, mens onkel derimot, han er stilig i sin!
      Er ikke herrebunad ofte mye dyrere enn kvinnebunad (som allerede er kjempedyrt

    27. Definitivt Bunad.
      Menn i bunad er SEXY!
      Og når du i tillegg har en kone med bunad, burde du ihvertall bruke bannepengene på bunad!

    28. Hahaha! Finansiere bunad med banneord x-)

      Men sexy du?! Nå har jeg blitt lovet å bli både digg og sexy med bunad, og det er det få andre produkter som kan love. Nikker anerkjennende til tanken på bunad.

    29. Asså, her er du inne på noe! Jeg er nemlig redd for at jeg med min litt kompakte kroppsfasong, vil se ut som en sirkusdirektør i bunad x-) Tror jeg må prøve den først og se om det ser røddig ut eller ikke. Har blitt lovet at jeg blir både digg og sexy med bunad, så det er målestokken å gå etter 😉

      Bunadslips? Ingen aning hva det er for noe, men det hørtes ikke ut som noe for meg.

      Og hvilken bunad man skal gå for..? Ja, det er jo en helt egen debatt bare der 😀

    30. Absolutt!! Tilhørighet er superviktig. Men hvilken tilhørighet? Der vi bor nå, der jeg vokste opp eller der besteforeldre er fra? Mange vurderinger å ta her 🙂

    31. Synes du er både digg og sexy og høy og mørk i dress:-)
      (Som du skjønner er jeg ikke glad i bunad på menn)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg