Norge i rødt, hvitt, blått og rosa?

Kun norske flagg på 17. mai eller flagg i alle regnbuens farger?

Scandinavian Lifestyle -a little girl with national flag of Norway
Licensed from: Bildehagen / yayimages.com
 

I morgen er det endelig duket for årets største nasjonale festdag, men i år har det vært unormalt mye styr rundt flaggbruk i forbindelse med 17. mai.

For er det egentlig greit å flagge med andre flagg enn det norske? Flagg fra andre nasjoner eller organisasjoner med politiske undertoner?

Her må jeg faktisk si at jeg er delt.

På én side synes jeg vi burde være åpne for fri flaggbruk. Vift med hva søtten du vil, bare du er ute i gatene og blir med på festen! Det siste vi vil er jo at en eller annen forsmådd kineser sitter inne og gjemmer seg med sin lille vimpel. Norge skal være et inkluderende samfunn som tør å vise mangfold.

Tenk så fint om en med utenlandsk bakgrunn kan vifte sitt opprinnelige hjemlands flagg som for å vise hvor man kom fra. Gjør det deg noe mindre norsk? Jeg synes det virker som en fin gest for at folk skal få vise sin opprinnelse, selv på den norske bursdagen.

Et samlet tog dominert av det norske flagg og den norske sjel, men som også kan flagge sine forskjeller. La oss feire våre ulikheter og samles i gatene som ett. E pluribus unum og alt det der.

Spesielt tenker jeg da på den mye omtalte saken med å la lesbiske, homofile, bifile og transpersoner få vifte med regnbueflagget. Selvfølgelig skal de få lov til det! Kanskje spesielt disse, for 17. mai er ikke bare Norges nasjonaldag, men også den internasjonale dagen mot homofobi.

La oss feire dette, la oss løfte det frem.

Flagg med det flagget du vil, bare bli med på feiringen.

 

Men samtidig…

Wondering
Licensed from: leeser / yayimages.com
 

Det er jo Norges nasjonaldag.

Det norske flagget er det mest forenelige symbolet vi har. Ingen forvirring, ingen undertoner, ingen forgreininger. Det norske flagget er Norge. Rent og ærlig. Det er vårt flagg.

Enten man er homofil eller adoptert fra et annet land – 17. mai er Norges nasjonaldag. Da bruker vi norsk flagg.

Du må gjerne ha andre ting du ønsker å flagge for, din opprinnelse, din tro, din tilhørighet, men ikke i Norge på selveste nasjonaldagen.

På samme måte som at du ikke stiller i partyklær og festhatt i en begravelse bare fordi du har bursdag samme dag.

Visse tradisjoner er hellige.

Hva hvis alle svenskene i Oslo hadde samlet seg og viftet med svenske flagg på 17. mai? Det ville jo blitt en invasjonsstyrke av svensker! Ikke et vondt ord om svensker altså, er 25% svensk selv, men det ville virkelig ikke føles riktig.

Dette er vår fremste festdag som samlet nasjon, ikke en festdag for ørten ulike nasjonaliteter og organisasjoner. På 17. mai er vi alle først og fremst nordmenn.

Hvis det føles feil å vifte med det norske flagget, er man selvfølgelig velkommen til å delta i feiringen, men ikke med flagg som feirer noe annet.

Andre flagg kan skape splid, usikkerhet og uenighet, og på sjølvaste nasjonaldagen er det Alt for Norge.

Norway
Licensed from: Stocksnapper / yayimages.com
 

Så hva skal man tro?

Er det greit å flagge med noe annet enn det norske flagget eller skal vi holde oss utelukkende til rødt, hvitt og blått på 17. mai?

Hva mener du?

Norwegian National Day
Licensed from: ctacik / yayimages.com
 

/ Det er Norge i rødt, hvitt og blått (og rosa og litt gult, og lyseblått og svart og litt grønt)

31 kommentarer
    1. nei, jeg synes ikke det er greit å bruke andre flagg enn norske flagget på nasjonal dagen. jeg synes du har gode argumenter for og mot og kan være enig i begge. Men mener bestemt at når vi feirer Nasjonens bursdag så er alle inkludert enten de er sånn eller slik. Alle for en og en for Alle! eller noe slikt. Man kan like fullt beholde sin religion eller legning fordi om en ikke flagger med flagg som representerer landet ditt eller legningen din. det kan en gjøre andre dager i året bare ikke 17 Mai den bør forbli hellig og kun det Norske flagget bør sees

    2. Synes ikke man skal bruke noe annet enn det norske flagget denne dagen. Hvorfor skal man flagge med flagg fra andre land når det er Norge som har bursdag ? hvorfor har man behov for å vise hvor man kommer fra den dagen, hvis man kommer fra et annet land kan man heller flagge for det landet man har kommet til for å vise at man er glad og stolt over å ha kommet til Norge. Norge som tross alt er ganske inkluderende i det stole og hele . Som jeg leste på Instagram, pleier du å gå i bursdagen til Jonas og gratulere Kristian med dagen ?

    3. Jeg synes det kun skal flagges med norske flagg i 17.maitog. Hva folk gjør hjemme hos seg selv får være opp til dem. Hvis det er greit med andre flagg, skal det da gå en grense? Hvem skal sette den grensen?
      Er det greit med regnbueflagg? Hva da med Happyman fra Human Etisk forbund? Eller et nazistisk flagg?
      Eller er det bare flagg som representerer land som skal godtas? For skal vi ekskludere noen, men godta andre?
      Spør igjen, hvor skal grensen gå og hvem skal sette grensen?

    4. Æ læs din og fruens blogg med jevne mellomrom, kommentere sjelden. Men må bare si meninga mi her. 17. Mai e jo en dag for feiring for det norske folk. Ergo feire vi med det norske flagg! Æ skjønne ikke ka andre land sine flagg har å gjør i 17.mai feiringa vårres å gjør…

    5. Jeg bruker andre flagg, barna bruker det de føler for de og. Være seg regnbueflagg (som er min favoritt), piratflagg, sin andre nasjonalitets flagg, norsk flagg eller noe annet. Samme det. Jeg bryr meg ikke om hva andre måtte synes. Og jeg håper alle andre også bruker det de føler for!

    6. Jeg personlig synes andre flagg er helt greit, det viser mangfoldet vi har i Norge, men ikke politiske agendaer/organisasjoner, det har vi andre dager for. Men jeg har forståelse og respekt for at andre mener noe annet. Regnbueflagget synes jeg burde være lov, at alle skal få være seg selv er noe vi kan være stolte av. Jeg anser ikke det som politikk, men som inkludering av alle som bor i Norge. Jeg skjønner også at andre vil være uenig med meg i det, men det er greit.

    7. Vurderte å bruke kaptein Sabeltannsflagget i morgen, men er redd greven av gral hadde klikka og bannlyst meg fra all fremtidig feiring, så det våger jeg rett og slett ikke 😉

    8. 17. mai er dagen der vi feirer Grunnloven, ikke det norske folk. Hos meg står paragrafen om ytringsfrihet høyt og den er hentet fra nevnte grunnlov. Å bære et flagg er en ytring. Å forby noen typer flagg blir derfor ganske merkelig når vi, blant annet, feirer ytringsfriheten denne dagen. Når det er sagt så har jeg aldri sett andre flagg enn det norske på 17. mai så jeg forstår ikke hvorfor det diskuteres hvert år.
      Gratulerer med dagen i morgen! Takk til Grunnloven som gir oss rett til å mene det vi vil i dette kommentarfeltet 😀

    9. Jeg mener at det kun skal viftes med norske flagg! Noe av det vakreste jeg ser er bilder fra nasjonaldagen med alle de norske flaggene, det ett liksom ingen tvil om hva som feires når man ser de bildene! Men hva om bildene etterhvert har ferre og dette norske flagg? Da mister vi en del av oss, mener jeg. Det jeg derimot mener at er helt supert er om de med en annen nasjonalitet velger å bruke sin nasjonaldrakt! Tenkt da, en indisk drakt og norsk flagg. Som viser at personen opprinnelig er fra India men er glad i sitt nye hjemland og vil være med å feire det! På den måten føler jeg også at alle vinner.

    10. 17 Mai er Norges nadjonaldag,så jeg syns kun vi skal bruke det Norske. Resten av mangfoldet kan vi vise de resterende 364 dagene i året. La oss hedre vårt vakre flagg på denne dagen,og vise fram resten av verdens vakre flagg en annen dag🇳🇴🇳🇴

    11. Andre flagg viser mangfold, men vi feirer NORGE. Hvis våre nye nordmenn ønsker å vise frem sitt flagg får de gjøre det sammen med det norske, tenker jeg, og blir det for tungvindt med to flagg i hånda får de bære ett; det norske.

    12. Hvis jeg hadde bodd i et annet land og dette landet feiret nasjonaldagen sin ved å bære flagg, da hadde jeg såklart brukt deres flagg i respekt for det landet. På Norges nasjonaldag bør vi respektere landet vårt med norske flagg. Gratulerer med dagen!

    13. Hei.
      Gratulerer med dagen.
      Jeg er ikke imot at flagg fra andre land er med i 17. mai – toget. Mange bærer flagg fra deres opprinnelige land sammen med det norske. Ha en fin 17. mai🇳🇴

    14. Jeg synes ikke det skal være så drøyt som å forby det ene eller det andre, men det skal være naturlig å feire det landet som har “bursdag” – ergo kun vifte det norske flagget.
      “Flagget ble utformet av Frederik Meltzer og vedtatt av Stortinget 17. mai 1821. Melzer begrunnet forslaget sitt med at det nye flagget burde ha frihetens farger: rødt, hvitt og blått” (hentet fra google).
      Så dermed kan vi si at flagget ikke kun er et symbol på Norge, men også på den friheten grunnloven gir oss. Vær stolt over Norge, grunnloven og nordmenn – vift det norske flagget! 🙂

    15. Jeg synes vel at alle kan bruke det norske flagget på 17. mai, men jeg ville overhodet ikke sett stygt på, eller sagt noe negativt om jeg så andre flagg 🙂 Ellers er jeg enig med noe som er nevnt lenger opp i tråden, synes det er kjempefint hvis de med utenlandsk bakgrunn bruker sine nasjonaldrakter 🙂

    16. Som utlending i Norge syns jeg alltid at ideen om å bruke begge flagg (et i hver hånd liksom) virker god. Norge er et flott land, og det skal feires på 17. Mai, men det betyr jo ikke at “alle” må være norske i dag. Hvorfor ikke feire hele landet, grunnloven og alle personene som bor her? Man kan føle tilhørighet flere steder, så hvorfor gjemme dette på selveste nasjonaldagen? Norge er vel sterkt nok for å tåle at folk viser at de er utlendinger? Så skal det sies da at jeg ikke bruker flagg i toget, for jeg spiller i korps… det norskeske som fins liksom:-)

    17. Akkurat på 17.mai, så synes jeg kun det norske flagget skal vaie i vinden👍🇳🇴. Men jeg er også for at andre landsmenn/kvinner, kan få kopiere litt av vår måte å feire nasjonaldagen på. Så når landet de kommer fra har “bursdag”, så kan de samle seg i tog, heve sitt flagg, vise sine festdrakter og sin musikk👍. Så kan vi vifte med deres flagg og bli med på feiringen om vi måtte ønske❤. Men idag – ja idag, er det det norske flagget som skal hedres og vårt land som skal settes pris på! For dette er en feiring for nettopp dette landet, og en feiring over hvor heldige vi er som får bo her🇳🇴.

    18. Syntes det kun er det norske og samiske flagget som hører hjemme under feiringen av nasjonaldagen. Det jeg dog syntes er utrolig kjekt å se, er alle som kler seg i sitt hjemlands nasjonaldrakt, og viser tilhørighet til hjemlandet sitt på den måten. I mine øyne er nasjonaldrakten det fineste man eier ☺️ Gratulerer med dagen 🇳🇴🌿❤️

    19. La oss holde oss til det norske flagget akkurat på,17.mai🇳🇴 Vi har jo 364 andre dager til å markere ulikheter, meninger, opprinnelsesland o.l. 17.mai er Norges nasjonaldag, så da er det det norske flagget som teller🇳🇴

    20. Jeg er for kun norske og samiske flagg i toget. Vi feirer at Norge fikk egen grunnlov, vi feirer noe som alle som bor i Norge burde kunne stille seg bak.
      Barnetog burde heller ikke brukes som politiske arena, politikk får høre de voksene til.
      Gratulerer med dagen!

    21. Ønsker nå helst at alle har norske eller samiske flagg på selveste grunnlovsdagen vår – men gjerne sine egne festdrakter! Da får man vist både røttene sine og ærbødighet til landet man bor i på samme tid! 🇳🇴😊

    22. Hei! Min egen mening er at alle er velkommen på nasjonaldagen, og på Norges nasjonaldag er det det norske flagget vi viser vår respekt for og feirer, sammen. Og alle må få ha på bunad eller det de vil og vise hva de er stolte av, med det norske flagget i hånd. Det er vel strengt tatt ingen av oss som er 100% rein rase lengere. Men det er dagen da det Norske skal heves fram og feires! Ha en fortreffelig pinsehelg!! Hilsen Beate

    23. Tror jeg lander på at jeg synes dette er den beste løsningen selv. Egne festdrakter er knall, men blir for rart med en hærskare av svenske flagg i et norsk 17.mai-tog. Tross alt. Ligger veldig mye stolthet i det norske flagget og det synes jeg ikke vi skal undergrave. Så en kombinasjon av norsk flagg og festdrakt med egen tilhørighet høres ut som en perfekt match av respekt for norske tradisjoner og andres opphav 🙂

    24. Med så mange patrioter vi har i dette landet vil det aldri bli overvekt av andre flagg, og om det skulle dukke opp ett og annet regnbueflagg eller noe annet, så lider vi vel ingen nød av det? Kan vi ikke heller la folk få være med å feire, uavhengig av flagg, nasjonalitet og legning? Det er grunnloven vi feirer, ikke flagget. I Sverige har de «svenske flaggans dag», og DA skjønner jeg at det ville være rart å komme rekende med noe annet.

    25. 17. mai er Norges nasjonaldag, og da er det norske flagg som gjelder. Hvis jeg hadde vært i et annet land når de feirer sin nasjonaldag, hadde jeg gått med deres flagg i respekt for landet.

    26. 17, mai er Norges grunnlovsdag, og det er det feiringen handler om. Alt annet enn norske flagg blir feil ved en slik anledning. Jeg mener at alle uansett opprinnelse eller politisk overbevisning bør kunne enes om dette. Det finnes nok av andre arenaer der man kan «flagge» hva man vil.

    27. Men det samiske flagget, da? Kan ikke se at du nevner det. Samene er også en del av Norge. Vanskelig å si at det norske flagget blir helt dekkende… Norge har aldri vært så ensartet som vi liker å tro. Det kulturelle mangfoldet har vart i hundrevis av år her oppe i nord.
      Synes ellers du hadde gode argumenter for både det ene og det andre. Og du skriver godt!

    28. Siden vi likevel diskuterer hypotetiske scenarier som aldri skjer i virkeligheten, kan vi like gjerne spørre om det er greit at jenter går toppløse i syttende mai-toget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg