Hallaien, Bergen!!

Fy flate for en vakker by!

Som mange av dere gjettet har vi kastet oss på flyet til en av Norges vakreste byer: Bergen. Og det tar jo ikke mange sekunder i denne byen før man blir litt forelsket.

Som er litt rart, for som en bergenser sa til meg en gang: “Bergen hadde vært fint, hadde det ikke vært for været, folket og dialekten”. Men vet du, jeg må faktisk si meg uenig.

Bergensere er et herlig forfriskende folkeslag. Like breiale som oss Oslo-folk, men langt mer fargerike.

Bergensk er dessuten en nydelig dialekt som kan gjøre ethvert ord unødvendig søtt. Som båt. Det høres ut som de snakker til en baby når de sier “båat”. Samtidig veier de det jo opp med en R som høres ut som en hissig haglestorm på et bølgeblikk-tak. Rrrrrrrr!

Men fy flate for en nydelig by. De trange små smauene, husene som sitter på toppen av grønne åser og ser ned på deg, de små parkene og smilende bergensere på hvert et hjørne.

Og enda har vi bare vært her noen timer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Men så er det regnet da..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har alltid skrytt av at det aldri har regnet i Bergen mens jeg har vært her, men denne gangen røyk rekorden. Med renter! Det har regnet i bøtter og spann siden vi kom hit, og Christina ble ikke videre imponert da jeg hadde booket en restaurant som lå på den andre siden av bykjernen.

Men fy fasan. Biffrestauranten Trancher leverte! Som mann falt jeg selvfølgelig for det rare konseptet med å ha bare én hovedrett på menyen (entrecôte), og min mistanke om at de dermed antakeligvis var helt rå på biff viste seg å stemme. Beste biffen ever.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Så takk for noen fantastiske timer i går, Bergen. En ny dag truer og jeg gleder meg allerede! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

* Følg Bergenshjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. Solen skinner for dere i dag i vår vakre by 😊 kos dere, og jeg anbefaler å ta en tur på Fløyen 😊

    2. Men atte – ingen live-blogging under MGP i morra?! Kan ikke fatte at dere reiser bort akkurat denne helga ass… MGP og greier… ;o)

    3. Derfor det regnet så mye i går altså, dere dro med dere no skikkelig drittvær. De siste dagene har vært helt strålende, men så i går… x)
      Jeg selv er innflytter, syntes også at dialekten var fin, tidligere….. Lover deg at den ikke er så sjarmerende etterhvert haha.
      Kos dere her i Bergen, med forhåpentligvis bare sol de neste par dagene! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg