Hva er barnas middagsfavoritt?

Reklame | Norges sjømatråd

Jeg utfordret frua til duell for å finne barnas fiskefavoritt 🙂

Det er ikke til å komme unna: Barna liker enkel mat.

Man kan servere så mange dampede tapirlår man vil, men det kan aldri slå en enkel brødskive. Barn vil ha det enkelt.

Mang en gang har vi brukt timevis på kjøkkenet med å lage retter så kompliserte og til de grader fra scratch at vi nærmest spikket stekepannen selv, bare for å ende opp med å varme en wiener i mikroen. Barn vil ha det enkelt.

Så også med fisk. For barn liker fisk, det trenger bare ikke være så fryktelig komplisert.

Fiskekaker på brødskiva er en sikker vinner og fiskepinner til middag er en udødelig klassiker 🙂

Men hva liker de best av enkle fiskeretter? Det tenkte vi å finne ut, så i samarbeid med Norges sjømatråd og kampanjen “3 i uka”, utfordret jeg Christina til fiskeduell. Hvem kan raskt og enkelt lage den fiskeretten som vil slå an best hos barna?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er ikke til å stikke under at tid også er en viktig faktor i en travel småbarnshverdag. Derfor brukte vi det samme tilbehøret og valgte heller hver vår hovedrett.

Tilbehøret ble ovnsbakte rotgrønnsaker og revet gulrot. Enkelt og greit.

Og mens rotgrønnsakene baker i ovnen, kan man jo ta seg en tur på trampolina 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hoppe.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hoppe!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ferdig.
 

Christina gikk for fiskeboller i karrisaus, mens jeg… jukset litt. Jeg stakk nemlig innom den lokale fiskebutikken og kjøpte deres absolutt beste koljekaker.

Og det må jeg bare si: Koljekaker høres kanskje ikke spesielt spennende ut, men fy søren så godt! Fløyelsmyk tekstur og en dempet fiskesmak, som gir en veldig barnevennlig rett man virkelig kan forspise seg på.

Og det gjorde vi!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Noen liker saus og masse staffasje, andre vil ha den plain 😉
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kuttet i små biter eller..
 


Rett på gaffelen 🙂
 

Men hvem vant?

Jeg tror faktisk vi må si at det ble uavgjort. Ett barn likte fiskebollene best, det andre glefset nedpå koljekaker i store jafs.

Selv spiste jeg litt for mange av konkurrentens fiskeboller til å klare å holde meg partisk, haha!


Tommel opp 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tommel opp 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bueno 😉
 

/ For inspirerende og barnevennlige fiskeoppskrifter, sjekk ut –> “3 i uka”

Advertisement

3 kommentarer
    1. Barn vil ha det enkelt? Jeg er 25 og foretrekker toro tomatsuppe eller boksemat fremfor hjemmelaget pizza, lammelår og det som måtte være. Og ikke sjelden blir det havregrøt til både frokost og middag 😀

    2. Må bare komme med en liten hverdagshistorie: Barnehagen vår har begynt med varmmat til lunsj. Det er vi voksne veldig glade for, og barna synes å like det også. Her om dagen stod det på menyen: “Pankoparnerte seifileter med ovnsbakte grønnsaker og poteter.” jeg spurte barna om det hadde vært god mat i barnehagen. Svaret var ja. “Hva fikk dere da?” “Fiskepinner!” Så det så! Et Rema1000 svar, kaller jeg det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg