Ukeshandle eller handle hver jækla dag?

Her i huset prøver vi å ukeshandle. Jo da, vi prøver hver eneste uke, men det skjer jo aldri.

For ukeshandling krever planlegging. Og planlegging krever tid. Tid til å sette seg ned med penn og papir. Og det er bortimot det verste jeg vet.

Sitte på hver sin side av kjøkkenbordet som om det var et politiavhør og prøve å komme opp med middager og innkjøp for en hel uke. Jeg vet det er fornuftig og jeg vet det er lurt, jeg takler det bare ikke. Får helt jernteppe og kommer ikke på annet enn “pølser og lomper, også taco på fredag”.

Så da blir det å handle litt her og litt der stort sett hver eneste dag. Handlelapper med 5 ting på. Som jo selvfølgelig er både dyrere, dummere og langt mer tidkrevende enn å bare sette seg ned og skrive en skikkelig liste.

Men jeg får meg bare ikke til å gjøre det. Jeg vet jeg burde, men jeg orker ikke. Til Christinas store frustrasjon. Vi må ha snakket om å komme i gang med ukeshandling en million ganger, men like jævlig klarer jeg å lure meg unna hver eneste gang.

For hver gang vi skal sette oss ned for å skrive liste, søndag kveld som avtalt, er det plutselig noe annet jeg må. Noe superviktig, noe som ikke kan vente. Skru i en lyspære, gå ut med søpla, lufte Teo eller ringe muttern. Du vet, ting som absolutt IKKE kan vente.. 😉

Og det er faktisk utrolig frustrerende. Det er litt som å ta tran: Jeg vet jeg burde, men jeg kommer liksom ikke i gang.

Men til helgen har Christina bursdag, så kanskje jeg bare kan legge bort tankene om en rådyr diamantring og heller gi henne 20 gavekort på “Planlegging og ukeshandling”.

For som alle vet; veien til en kvinnes hjerte går gjennom husarbeid 😉


(Det første bildet jeg sendte av meg selv til Christina 😅✌️)
 

/ Hva gjør dere – én tur i uka eller to om dagen?

Hilsen frustrert impulskjøper 😉

42 kommentarer
    1. Her går det veeldig i perioder. Av og til er vi sykt gode på matplaner, andre uker ikke. De ukene vi ikke er gode på det, sørger vi likevel for å handle inn det mest nødvendige vi vet vi ellers pleier å bruke for å lage middager, så slipper vi å dra på butikken hver dag. Da vet vi heller at vi bare kan mekke sammen noe, fordi vi har det mest nødvendige allerede. Grønnsaker (evt alltid ha klare frosne i frysa), hermetikk, kjøtt/kylling/fisk i frysa, rømme, fløte osv. Kommer langt med slikt!

    2. Prøver en gang i uka. Har en white boarde tavle hvor vi skriver opp alt som skal skje i løpet av en uke. Har en egen kolonne til middag. Handler inn mye på tilbud og legger i fryseren og planlegger middagene etter hva vi har der og supplerer med det man trenger av ting. Etterhvert blir handlelista ganske lik fra uke til uke så nå er det ikke krise om den ligger igjen hjemme!

    3. Ukeshandler! Har gjort det siden januar, og har spart enormt på det! Både penger og tid! Har en handlelisteapp som jeg og mannen skriver inn ting på, og så ligger jo varene der fra sist sånn at det som er tomt er bare å “avmerke” så havner de på listen igjen 😀

    4. Her er vi utrolig dårlig på planlegging og handling en gang i uka, til tross for at jeg gjør mitt beste. Så for oss er matkasse levert på døren en gang i uken med 4-5 middager gull verdt! Jeg slipper planlegging, vi slipper å storinnhandle og nå er det en melk og et brød innimellom. Matkasse abonnement burde følge med når man blir skrevet ut fra fødeavdelingen. Småbarnsforeldres drøm 😉

    5. Handler 1 gang i uka. Det har jeg alltid gjort. Har en lapp liggende på kjøkkenbenken og skriver ned underveis. Ser jeg at det begynner bli lite av noe, skriver jeg det ned med en gang. Middag-planlegginga tar jeg når jeg står på butikken. På handlelappen står det bare middag. Tar meg ca 30/40 min å handle en gang i uka.

    6. Her i huset skriver vi månedsplan med middager😂 Den deles opp i uker og vi kjøper inn alt kjøtt på månedens første handledag i Sverige og legger i fryseren. Det tar litt tid og god planlegging, men med ett par effektive timer er hele månedens liste over middager og handlelister for hver uke klart😂 Og ikke minst, etter at vi begynte med dette har matbudsjettet krympet enormt🙈

    7. Hva med å inkludere en liten “treat” til ukesplanlegginga? Et glass brus eller rødvin, og litt snacks? Eller enda bedre litt tapas? sett på noe kul musikk i bakgrunnen og ukesplanlegginga har nesten blitt en date 🤣

    8. Jeg/vi kjenner oss sykt igjen i den der med handling en gang i uka, men det skal sies at vi er ganske så flinke til det selvom det er 4 barn her i huset 😉 Vet du hva trikset mitt er da? (For det er jeg som tar meg av det som regel, selvom madammen begynner å bli flinkere). Jo trikset er å gå i rommene etter hverandre, for da har du oversikt i det rommet du står i og da vet du hva du trenger og mangler der 😀 Fryseren er også ett rom 😛 Jeg vet at planlegging uansett er noe herk, men for meg har det vært en mer artig oppgave å gjøre det på den måten enn og måtte ha det politiavhøret hver gang.

    9. Å fy søren, jeg hadde blitt såååå glad for sånne gavekort!! Drømmegaven, spør du meg! Hilsen frustrert frue med en frustrert ektemann som begge er like ubrukelige til både å planlegge og ukeshandle…

    10. Jeg handler for ca 10 til 12 dager om gangen, brukte en stund på og lære meg det men no går det av seg selv 😊

    11. Ikke alltid like flinke her, men et tips er kolonial.no hvis tilgjengelig der du bor. Søk i oppskrifter på middag. Masse god mat. Velg middag, sett inn antall personer og klikk legg i handlekurv og voila første middag i boks:-) eller på døra da;-) bestillingen kan du gå igjennom til slutt og klikke bort det du allerede har hjemme fra før. Alle lister blir liggende så etter noen ganger så kan du jo bare kjøre repeat:-) Kan også lage deg standard handleliste for resten av det du trenger for uken. Deretter er det kun ett tastetrykk unna planlagt og ferdighandlet:-)

    12. Prøver å handle 1 gang i uken, men hender jeg sprekker litt,.særlig de 4 ukene mannen er offshore og jeg er hjemme med en på snart 6 og ei på 3 1/2 😅 og har sære gravidlyster 😂
      Jeg har laget en masse lapper med ulike middagsrester på, og på søndager så trekker vi ut noen slike lapper som forteller hva vi skal ha til middag den kommende uken 🙂 ungene elsker det !
      Vi har ett gj.snitts forbruk på 950 kr uka når vi er 4 hjemme og ca 800 i uka når mannen er borte. Før vi starta ukeshandling var dette budsjettet dobbelt så stort ! Og da med 1 unge mindre.. så lønner seg å sette av tid til å handle stort 😊
      Signerer trikset ovenfor her; sjekk rom for rom, finn ut hva du trenger. Og tørrvarer er fint å storhandle på tilbud 😊

    13. Ukeshandler? Hva er det?
      Her månedshandler jeg. Drar med båten fra Sandefjord til Strømstad en gang i mnd. Handler billig både på båten og på Svinesund på vei tilbake. Har alltid fryseren full av mat, men ikke så full at jeg ikke har kontroll. Vet akkurat hva jeg har oppi der.
      Så supplerer jeg med ferskvarer i Norge, og det gjør jeg ved behov. En uke er jeg i butikken kanskje tre ganger, uka etter bare en gang.
      Jeg har ikke vært i butikken siden lørdag, og da var det under konfirmasjon til niesa mi fordi mora trengte vaniljekrem.
      (Sparer masse på å handøe i Sverige. Må bare lukke øyene og ikke gå innom godis fabrikken og sånne butikker. )

    14. Åh, det høres nydelig ut. Tar nok mye kortere tid når man har det så strukturert også. Tar jo 40 min bare å vase rundt og lure på hva man skal kjøpe x-)

    15. Vi bestiller fra kolonial 1 dag i uka, og det funker fett! Jeg legger inn alt jeg vet vi trenger påfyll av hver uke, planlegger nesten alle middager og samboer supplerer hvis han har forslag eller ønsker.

    16. Ukeshandler! Har notat på mobilen hvor jeg skriver opp ting etter hvert som det går tomt (som shampoo, bakepapir osv). Vi/jeg skriver liste hver torsdag, og handler enten torsdag kveld eller fredag ettermiddag. Da blir ikke helgesnacksen liggende for lenge og friste i skapet, hehe. I tillegg står man relativt fritt til å endre rekkefølge på middager dersom man plutselig oppdager at man har glemt å handle inn noe, eller går tom for noe for tidlig. En og annen butikktur blir det som regel i løpet av uka, men som regel får jeg handlet det aller meste på en handel.

    17. Jeg handler hver 2 uke. Det funker bedre om en tar ansvar enn om begge skal gjøre det har vi funnet ut av. Jeg spør mannen om det er noen ting han har spesielt lyst på, så bestemmer han litt så bestemmer jeg resten ut fra hva jeg vet vi alle liker.

    18. Start med å lage liste over hva dere pleier å spise. Bruk noen dager på å skrive ned middagsliste. Da går det lettere når “politiavhøret” starter. Da kan dere plukke fra listen.

    19. Her i huset ukeshandles det som den klare hovedregel, men oftere enn unntaket ender det med at vi må avvike fra planen fordi en eller begge ikke spiser hjemme en eller flere dager. Så plutselig handler vi kanskje 3 ganger i måneden.
      Men hva med å legge ukesplanen til en annen dag enn søndag? Torsdag kveld, for eksempel, så blir det heller et tegn på at helgen står for tur enn at helgen er over.

    20. det er seigt i starten men går seg fort til😃 du bruker jo bare ukesmenyene om igjen etter noen uker vet du, så tar det ikke like lang tid hver gang og du slipper å finne opp krutte hver uke👌 ta vare på menyer og handlelister så går det så det suser, vi har 8 ukesmenyer som vi roterer😊 du sier det tar tid, men jeg lover deg – du bruker mye mer tid på å handle hver dag🙈

    21. Begynte å handle på Meny nettbutikk. Legger inn i appen ettersom jeg kommer på noe, legger bestilling en gang i uka. Stikker innom nærbutikken et par ganger i uka for påfyll av brød og frukt.
      Fytti katta så mye penger man sparer på å ikke innom butikken hver dag/4-5 ganger i uka.

    22. Sukk, sånn vil jeg også ha det. Får vel bare ta seg i nakken og skjerpe seg. Sukk, skulle ønske muttern kunne stått for alt matinnkjøp i all anskuelig fremtid. Tøft å flytte hjemmefra, du x-)

    23. Ohoi dette innlegget engasjerte meg! Her handler vi inn middag for to (!) uker i slengen, og prøver å fylle på en gang i uka med det som det har minket mest av (typisk egg, melk og frukt). Tingen er at hver uke bruker man jo enten kjøtt eller fisk som ingrediens til middag (hvertfall hos oss som er småbarnsforeldre). Hos oss har vi stort sett hver uke fisk 2 dager (fiskepinner, fiskeboller, fiskekake, stekt fisk….) og kjøtt 3 dager (pølse, karbonadedeig, strimlet svinekjøtt osv). Så da kjøper vi inn kjøtt og fiskevarer og putter i fryseren. Vi tar opp kjøtt eller fisk til tining kvelden før eller om morgenen før jobb/skole, så er den tinet og klar til middag. Så kan man velge og vrake, nærmest shoppe fra fryseboksen og se hva man har lyst på, og så blir man ikke så låst til at man MÅ følge en satt meny, men at man ila de to ukene må bruke opp d man har kjøpt. Eventuelle rester spises opp dagen derpå dersom man har mye igjen, jeg tar også med meg rester i nistepakka 🙂 Så vi sørger for at vi har rikelig av det vi vet vi spiser mye av, og etterfyller med det vi spiser mindre av. Vi drikker enorme mengder melk, og spiser MYE yogurt, så da kjøper jeg inn det vi ca spiser på ei uke. Ikke så mye planlegging men mer en observasjon av hva vi faktisk spiser og hva vi faktisk ikke spiser så mye av. Går melkeprodukt eller frukt ut på dato blir de fine i vafler/lapper eller smoothie. Eller i en aldri så liten pai 😉
      Så her er det mange muligheter, det trenger ikke gjøres så vanskelig og omstendig. Nå sitter alt inne og vi vet hva vi trenger og hvor mye vi spiser (sånn omtrent) og slipper de dere turene på butikken 😀 Lykke til a! 😀

    24. Jeg prøver i det lengste å ukeshandle, vi sparer masse på det. Har liste liggende på kjøkkenbenken, å fører opp der etterhvert når vi blir tomme for ting. Middagene er det vanskeligste, men må har jeg tatt i bruk nettet for tips og kokebøker slik at det ikke blir det samme hele tiden. Når jeg så har bestemt meg for alt går jeg inn på nettsiden til butikken, finner prisene på alt jeg skal ha for deretter å føre alt inn i exel-ark som jeg tar med i butikken. Da ser jeg om jeg er innafor det jeg har satt opp i budsjettet også👍Etter å ha prøvd i flere år på å få resten av familien med på planlegging har jeg gitt opp det og derfor gitt klar beskjed om at de får spise det de får😂😂😂

    25. Har ukehandlet i 10 år, ish.
      Funker perfekt.
      Vi setter først opp hva vi skal ha til middag kommende dager, så går resten av handlelista som en lek. Har vi en middags plan, vet vi hva vi trenger. Så vet vi sånn ca hvor mye av alt annet som trengs ila en uke. Bruker vel ca 40 min hver onsdag på å sette “meny” og skrive liste. Kjør på!

    26. Utfordringen er jo å finne på hva vi skal ha til middag! Har laget meg et en oversikt sortert på kylling, fisk, kjøtt og helgemat hvor middagsforslagene ligger, gjerne med link til oppskrift. Lager ukeplaner ut fra denne, og ukemenyene legges i samme dokument. Passer på at ingrediensene “overlapper” hverandre i rettene, slik at vi har minst mulig svinn. Har jeg det travelt, er det bare å kopiere meny fra en tidligere uke. På denne måten får jeg sjekket om jeg har alle ingrediensene i hus før handleturen. Har ikke tall på alle gangene jeg tidligere stod i butikken og lurte på om jeg hadde f.eks. herm.tomater i hus. Endte opp med å ha sånn ca 7 kartonger i kjøkkenskapet, eller måtte ta nok en tur på butikken fordi det viste seg å være tomt!

    27. Vi (par uten barn) ukeshandler og ukesplanlegger middager, og det er en av de beste rutinene jeg innarbeidet! For det er det det for det meste handler om, rutiner. Vi sparer ikke bare lommeboka, men også miljøet. Vi kaster minimalt med mat, og det som kastes er for det meste skrell/skall/skrotter (prøv å si det fem ganger på rad, haha!). 


      Hver søndag går jeg gjennom kjøleskap og fryser og finner ut av hva som må spises opp og planlegger middager ut fra det. Mannen i huset er ikke like interessert i oppgaven som meg, så hvis ikke han kommer med ønsker så spiser han det jeg velger. Jeg har en lang liste med middagsforslag som jeg plukker fra hvis inspirasjonen ikke er på topp, samt matblogger og fb-grupper med masse gode oppskrifter. Det hender også at en uspist middag fra forrige uke blir flyttet over til neste uke. Jeg legger alltid inn minst én dag med restemiddag da vi har erfart at det trengs. Vi har et whiteboard hvor vi underveis i uka skriver ned ting som vi går tomme for, som til slutt legges til i handlelista, det funker kjempebra.
      Til slutt organiserer jeg også lista mer eller mindre i en rekkefølge som passer butikken (grønnsaker først osv.), sånn at handleturen blir mest mulig enkel og effektiv for mannen som har ansvaret for selve handlinga.
      De første gangene er det litt tungvindt, men det blir mye enklere etterhvert, og det er jo gjerne de samme varene som går igjen fra uke til uke. Nå bruker jeg 10-20 minutter på det, det er det verdt 😀 En annen relativt ny vane vi har adoptert (adopterer man egentlig vaner?) er å vaske og kutte frukt og grønt med én gang etter handleturen og deretter legge i bokser i kjøleskapet. På den måten har vi alltid spiseklar frukt og grønt, noe som har gjort at vi spiser mye mer av det!

    28. Vi har pleid å gjøre det. Har faktisk hatt lørdag som handledag. Så da har vi brukt lørdagsfrokostene til å planlegge. Bruker appen mattilbud for å se hva som er på tilbud. Hamstrer hvis det er gode tilbud (ost, kjøttdeig, grandiosa😂). Har brukt trines matblogg og oppskrifter fra fitfocuse mye.
      Men nå har vi fått en 13 dager gammel baby, så vi får se når det blir realistisk å skulle planlegge og ha tid til skikkelig misdagslaging igjen. Har vært gull verdt med en fryser full av grandiosa da

    29. Vi handler på kolonial.no. Ble lei av å slite meg gjennom butikken uke etter uke med trøtt to åring og på tom mage så da måtte vi ta grep. Setter oss ned hver søndag og skriver handleliste, så kommer varene på mandag. Da planlegger vi alle middagene hjemme og kan se hva vi mangler når vi bestiller. De har også en del oppskrifter og da kan man legge varene som trengs direkte i handlekurven med kun få tastetrykk. I løpet av uka går jeg bare inn på appen og søker opp varer jeg ser at det begynner å bli tomt for, så ligger de klare i handlelista. Det er helt fantastisk å slippe å gå i butikken så ofte. Hender fremdeles at vi drar en tur i butikken på fredag, men da slipper vi å handle så mye. God kvalitet på varene og god service er det også. Til og med panten tar de med seg!

    30. Akkurat nå pga dårlig råd så kjøpte vi inn middager til nesten hele mnd for rett etter den 15 april. Skal gjøre det samme fra neste uke av.
      Men jeg ELSKER å planlegge. Jeg tror at hvis jeg hadde hatt lyst til å jobbe med planlegging så hadde jeg fått det til.
      Det er etter min mening 100% ganger mer avslappende å ha middag liggende i fryseren for de neste dagene enn å handle hele tida.
      Du sparer tid og penger!

    31. Vi ukeshandler. Det er stort sett jeg som planlegger. Så kommer han med kommentarer eller om det er noe han vil endre på. Det er han veldig fornøyd med. Men jeg elsker å planlegge. Også handler vi på kolonial. Så får vi maten levert på døra. Helt supert

    32. Jeg har begynt ukeshandling igjen. Selv om jeg bor alene. Jeg får lov til å sende e-post med handleliste til butikken (her finnes ikke kolonial.no eller lignende) og så henter jeg eller noen jeg kjenner og betaler. Nå skal det sies at jeg er ufør og har problemer med å gå og handle, men ved å gjøre det sånn har jeg det jeg trenger en uke fremover. Bruk en handleapp, da vel? Det finnes flere med oppskrifter på middager, der du bare legger til det du trenger av brød og pålegg, tar bort det du har fra før på handlelisten 🌞

    33. Beste tipset jeg har er å lage en oversikt på alle middagsretter dere pleier å spise, sortert etter type (fisk, kylling, suppe, vegetar osv). Så plukker du bare retter fra listen, og legger i ukesmenyen. Mye lettere å passe på at man spiser variert også da 😊

    34. Beste tipset jeg har er å lage en oversikt på alle middagsretter dere pleier å spise, sortert etter type (fisk, kylling, suppe, vegetar osv). Så plukker du bare retter fra listen, og legger i ukesmenyen. Mye lettere å passe på at man spiser variert også da 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg