Topp eller bunn?

Hvilken del av rundstykket er du?

Dette er ganske utvilsomt det rareste innlegget jeg kommer til å skrive på en stund, men etter å ha diskutert dette heftig innad i familien, må jeg bare finne ut om det finnes flere.

For noen mener tydeligvis av bunnen av rundstykket er den beste halvdelen!

Og det er jo galskap?! Alle vet jo at toppen er det som gjelder. Der har man alle de herlige kornene på toppen og skorpen er langt mer knasete og sprø. Dessuten får man ofte mer innmat i toppdelen.

Samtidig er jo bunnen langt mer stabil. Man kan lesse på langt mer pålegg uten å måtte bekymre seg for at det skal velte og sende syltetøyet på fri ferd utover kjøkkenbordet. Bunnen har heller ikke all pynten som toppen har, hvis man ikke liker sånt.

Dessuten, hvis man egentlig liker pålegget best, så vil det ofte være mindre brødstoff å gnage seg gjennom i bunndelen enn toppen.

Men likevel.. det er galskap.

Det blir som å si at vanilje er den beste delen av tress-is (tricolor), at lompe er bedre enn pølsebrød, og at te er bedre enn kaffe. Og en sånn verden kan vi ikke leve i. Visse ting må være hellige, selv i et samfunn der snart ingen lenger bryr seg om å bruke “i forhold til” riktig eller skille mellom uttalen på kjede og skjede.

Men jeg har tatt feil før. Det finnes jo faktisk de som mener at dorullen skal henge med papiret inn mot veggen og at man skal smøre pålegget på forsiden av knekkebrødet.

Så bare for å ende denne debatten én gang for alle: Kan jeg få noen stemmer for hvilen del av rundstykket som er best?

Jeg mener at toppen er en soleklar vinner og at bunndelen er for lurendreiere og sjarlataner. Eller?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Innspill mottas med takk 😆

70 kommentarer
    1. Toppen er faktisk best, på samme måte som at lompe er 1000 ganger bedre enn pølsebrød, te ER bedre enn kaffe, dorullen skal ha papir”åpningen” inn mot veggen, and so on :p

    2. Nei nei nei, altså… Dette går ikke. Jeg kan akseptere holdningen til både lompe og te, men dopapiret, der krysser du en hellig grense. Det tror jeg du skriver bare på dritt. Ingen kan mene noe så hårreisende x-)

    3. Bunnen er best! Hvis man skjærer rundstykket rett får man vel så mye fluffy innmat her som i toppen, og den stabile lille skålformen gjør at man kan ha på masse godt flytende pålegg som honning eller syltetøy uten å bekymre seg for at det tipper og renner av rundstykket. 🙂

    4. Toppen av rundstykket er best!!! Bunnen er ofte seig og hard, men ja mest stabil i forhold til pålegg. Jeg drikker hverken te eller kaffe, så der tar jeg ingen standpunkt. Lompe er bedre enn brød. Og dorullen skal henge med «åpningen» utover!!

    5. Jeg liker toppen best, mannen liker bunnen best. Grei fordeling. Ellers: lompe er bedre enn pølsebrød, dopapiret henger “feil” i mine øyne, men siden mannen har en klart annen definisjon på feil hva dopapir angår, får han bestemme. Grenser for hvilke bagateller man skal hisse seg opp over ! Takk for daglig,hyggelig og morsom lesing.

    6. Toppen av rundstykket er i en helt annen verdensklasse enn bunnen av rundstykket!!! Toppen ER best!
      Sjokolade i tress-isen er best. Lomper er best. Kaffe er best, og bare for å nevne dorullen; den skal henge UT 👍🏻

    7. Toppen er selvfølgelig best! Helt ærlig visste jeg ikke at det finnes mennesker som oppriktig mener at bunnen er best? Når jeg tar rundstykker varierer jeg alltid med å ta annenhver topp og bunn for å være rettferdig. Neste gang skal jeg heller spørre de jeg spiser med om noen faktisk mener at bunn er bedre. Da kan jo den personen få alle bunnene, og jeg alle toppene, vinn-vinn!

    8. Toppen er bedre enn bunnen..sier seg selv egentlig 🙂 Kaffe er bedre enn te, dopapir skal henge utover, smør på undersiden av knekkebrødet og brød er bedre en lompe !!!

    9. Jeg har ett dillemma til som jeg gjerne skulle visst majoritetens mening på:
      Når man spiser chips på besøk hos noen, hvordan skal man rengjøre fingrene? skal man slikke fingrene rene, eller tørke dem av på buksa så det drysser på gulvet og i sofaen?
      Hva er høfligst?

    10. Jeg er en bunn-menneske! Toppen drysser for mye, og dessuten er pålegget det beste. Litt som at jeg noen ganger irriterer meg over for mye lefse i bunnen av tacorullen. Det er jo fyllet som er godt!

    11. Det kommer an på rundstykket – jeg liker det mykt, og noen ganger er toppen for sprø, dessuten ender jeg alltid opp med masse valmuefrøa mellom tenna.
      Men der jeg kommer fra har vi egne navn på toppen og bunnen:
      Hanna – han-delen, flat som en manns brystkasse
      Hoa – hun-delen, rund som en pupp
      🙂

    12. Hahaha! Hanna og Hoa? Aldri hørt om x-)

      Men godt poeng forresten. Skal man i et møte eller lignende, kan det være greit å gå for et flatt mannebryst, så man ikke tropper opp med frø mellom tennene.

      Skal man derimot koooose seg med god tid, kaffe og full pakke – gå for Hoa 😀

    13. Haha, godt poeng!! Blir for mye lefse mot slutten av tacorullen. Eller.. Hvis det er en lefse av god kvalitet og bunnen har rukket å fylle seg med rømme og salsa, kan den bli rett så kladdete og god. Litt som avslutningen på en krone-is 😀

    14. Jeg har bare en ting å si: Hattings håndtverkere! Fantastisk gode rundstykker der alt det som er yummis ligger i bunnen. Problem solved 😀

    15. Bunnen uten tvil! Jordbäris, lompe (!!), dorull UT og smör på “ikke hull siden!
      Kaffe er livseliksir i egen kategori og kan ikke leves uten! Seriöse abstinenser da!
      Foresten Må det hvere makaroni i fiskegratäng og ikke potetstappe som svenskens har. Samme til fiskpinner. Väry important!
      Mener du virkelig att dette inlegget er rarere en det med smörpenisen?? 🤣

    16. Skjærer rundstykket som et lite brød for å unngå krangel, da er det mange midtstykker og to skalker!
      Bare for å gjøre det komplisert 😀

    17. Toppen så klart! Pølsebrød er best, lompa er jo bare tørr og ekkel. Kaffe drikker jeg ikke så te er selvfølgelig best! Dopapiret skal selvfølgelig henge UT fra veggen! Hva er vitsen med krafse inn mot veggen for å få tak i et par tørk!? Knekkebrødet smører jeg på den siden med frø eller løse korn på, ellers ramler jo de av.

    18. Jeg har pålegget mellom bunnen og toppen, så får jeg begge deler samtidig. Med masse ost, så klart;) Jeg liker begge deler like godt så lenge det ikke er frø på toppen. Da er bunnen alltid best. Og tress-is smaker langt ifra så godt som folk skal ha det til. Hashtag kresen;)

    19. Det kommer an på typen rundstykker…. Hattings norske grove er formet på en sånn måte at begge deler er like gode og stabile. Men andre rundstykker,de med masse frø, er bunnen best på. Rett og slett fordi den er mer stabil, noe som gjør det enklere å balansere mye godt pålegg på 😉 Men her i huset liker han toppen best og jeg bunnen best, så fordelinga blir jo grei,hehe.
      og forresten, te er bedre enn kaffe, i hvert fall som ren “kose-seg-med-en-kopp-varm-drikke”-drikk. 😉

    20. Dette var faktisk veldig vanskelig, er jo utrolig glad i de frøa da, men tror faktisk jeg stemmer bunn her, selvom jeg egentlig er mest glad i begge. Jeg er forresten et menneske som elsker skalken på brødet, fordi det minner så om rundstykke, andre hater jo den skalken, og det skjønner jeg faktisk ikke 😂 Er forresten mest glad i te, vaniljeis, og lompe. Please ikke si at du foretrekker jordbær over vanilje, det orker jeg ikke!

    21. Toppen er helt klart best ! Sjokoladeis er best i Tress-is, dopapiret må henge med enden på oversiden av rullen, kaffe er jeg avhengig av og pølser spiser jeg ikke. Men det er meg da….

    22. Bunnen er best, te er bedre en kaffe, lompe fremfor pølsebrød anyday, vaniljen er best og jeg er også ett slikt menneske som vil ha de oransje krokodillene og ikke de sorte :p
      Men det et slikt som skaper balanse i livet! Jentungen og jeg deler alltid rundstykkene våre, på den måten får begge to favorittdeler fremfor en av hver, i isen spiser jeg vaniljen, datteren jordbæren og mannen sjokoladen. Jeg elsker lukten av kaffe men ikke smaken, men mannen elsker smaken og trakter derfor hver morgen så jeg står opp til den gode lukten osv. Balanse <3

    23. Som flere alt har skrevet; lompe er bedre enn pølsebrød, te er bedre enn kaffe, og bunnen er bedre enn toppen!!
      Har heldigvis en samboer som liker topp best, så er kjekt å dele 😀

    24. Toppen av rundstykket er best, lompe er bedre enn pølsebrød, kaffe er bedre enn te og dopapiret skal henge ut. Hvis jeg ser dorullen henge andre veien, snur jeg den med en gang.

    25. Haha, huff, jeg ler. Først bare… Lompe er bedre enn pølsebrød.
      Men her var rundstykket hovedtema.
      Haha, dette er sprøtt, men jeg har fundert litt på dette før. For jeg er en person som nok innerst inne synes toppen er best, men jeg tar alltid bunnen om jeg får velge. Dette for at sambo og barn skal få toppen 🤣 Helt koko egentlig. Jeg er skikkelig inne på dette med “hva gjør man ikke for sine barn”😂 Jeg tok meg selv i å gjør dette i kantina på jobb også, så det er i ferd med å skli ut. Jeg tar også gjerne kakestykket som er mellom 2 seigmenn/nonstop/jordbær, bare for at…
      Huff, på tide å ta seg selv i nakken og være ego. Takk for at du tok opp dette viktige temaet!

    26. Bunnen er definitivt best, det samme gjelder te og lompe. Er vanligvis fan av vaniljeis, men den i tress-isen kan umulig være noe annet enn frossen melk. Makan til smakløs is skal man lete lenge etter.

    27. Toppen av rundstykket, uten tvil. Dopapiret skal henge med “fliken” ut fra veggen, knekkebrød skal smøres på den hullete siden. Og, man har rett/feil side av tacolompa!

    28. Bunnen er best! Det samme er lompe 😉 på resten er vi enige, og det gjør faktisk litt vondt hver gang jeg smører på knekkebrødet til fireåringen. Han insisterer på at pålegget skal på feil side!

    29. La oss være enige om at det viktigste blant alle disse, ja kanskje blant alt i verden, er at dopapiret henger UT fra veggen. Alt annet burde straffes med fengsling.

    30. Hahaha! Du kan alltid stole på at jeg tar opp de virkelig viktige temaene i samfunnsdebatten x-)

      Men ja, kjenner så veldig godt igjen det med å ofre seg for barna! Tar alltid den kjipe bananbiten som er brun og fæl, eller den agurken som falt på bakken. Livet som småbarnsforeldre altså.. det er tøft x-)

    31. Altså.. nesten så man føler for å flytte til et buddhistisk tempel for å søke indre fred. Te bedre enn kaffe, lompe bedre enn pølsebrød? Hva har verden kommet til?!

    32. Helt klart toppen, og dopapiret henger riktig når det er ut, MEN vaniljeis slår sjokolade og jordbær hver gang, lompe er jo bedre enn brød, og det er earl grey som gjelder (twinnings så klart).

    33. Her har du alt ditt på det rene, bortsett fra at lompe er bedre enn pølsebrød. Ellers er toppen av rundstykket best, kaffe er bedre enn te og dorullen skal henge “ut”😊

    34. Men assa.. Spiser man ikke både toppen og bunnen da?
      Jeg har ikke tenkt over hvilken del som er best, bare at det er et rundstykke delt i to! 😂

    35. Toppen er best! Eller “tjukkasen” som min lille nevø kalte det – den nederste delen er da selvfølgelig “flatasen”!

    36. Brød er bedre enn lompe hvis brødet blir varmet opp på forhånd, te er bedre enn kaffe, dorullen skal henge ut og I følge min 3åring så skal faktisk pålegget på forsiden, men! DU kødder ikke med toppen av et rundstykke, for der ER best. Flaks for meg så er mannen en særing som liker bunnen best! Hørte om et gammelt ektepar der mannen hadde gitt bunnen til kona hele livet for han trodde hun likte den best, og kona gav toppen til mannen av samme grunn. Så i alle disse år gav de bort den delen de likte best selv, for å være snill med den andre, men sannheten var jo noe annet 😉 Viktig å bli enig om slike småting i et forhold:)

    37. Jeg trodde dette var et retorisk spørsmål😆. Toppen selvsagt! De som sier bunnen, HVA? Det blir som å velge knekkebrød fremfor sjokoladekake. Takk, men neitakk😂

    38. Det er da udiskutabelt toppen som er best!! Jeg blir så glad hver gang jeg treffer noen som liker bunnen best, hvis rundstykket skal deles 🙂 Så la de for all del ha den meningen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg