Plast, plast overalt?!

Når det er mer plast enn hvitveis i skogen, er det på tide å ta ting på alvor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For i går var ungene og jeg på tur i Bøkeskogen. Bare en koselig liten tur for å plukke årets første hvitveis i den fantastisk vakre skogen.

Men det første som møtte meg, lenge før jeg så snurten av en eneste veis, var plast.

Først så det ikke ut som stort, men når jeg først la merke til det så innså jeg at det var plast overalt!

Gamle snusbokser, godteri-innpakning, plastposer, drikkebeger, sugerør og mye mye mer. Så jeg begynte å plukke. Ikke blomster, men plast.

Og la oss bare si det sånn: Posen min var full lenge før barna hadde fått på plass en respektabel bunt med blomster.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette fant jeg rett og slett sjokkerende! Jeg har riktignok hørt mye om plastsøppel i det siste, spesielt mikroplast og nedsøplede strender, men at det skulle være SÅ mye så lett tilgjengelig i skogen, det hadde jeg ikke trodd.

Det er fullt mulig at verden har vært sånn i lang stund, men jeg har ikke fått øynene opp for dette før nå. Og jeg tenker å gjøre noe med det!

Jeg har ikke tenkt til å bli fulltids-plastblogger altså, men jeg har så absolutt tenkt til å engasjere meg i saken. Og selvfølgelig involvere barna, for det handler jo tross alt om dem og deres fremtid.

Jeg leste akkurat det mest skremmende jeg har lest på lenge, og det er at forskere estimerer med at med dagens utvikling vil vi om bare 33 år ha like mange tonn plast som fisk i havet! Altså, hallo!!

Vi kan ikke overlate en klode dekket og druknet i plast til neste generasjon, vi får til helsike se å rydde opp før vi sender den videre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men okei, la oss ikke starte der. La oss starte i det små, for ingen kan gjøre litt, men alle kan gjøre noe. Så dette er mitt første lille bidrag for å prøve å engasjere flere.

Jeg sier ikke at folk må engasjere seg politisk og gå i strupen på de store plastprodusentene, men la oss i hvert fall begynne et sted. Som å ha med seg en pose når man er på tur og ta med seg det man finner.

Eller så kan man jo ta med barna på plastplukketurer i nærmiljøet og se på det som et spennende oppdrag for jordens helse.

Selvfølgelig må vi kutte ned på den vanvittige plastbruken, men inntil videre nøyer jeg meg med å tenke at vi i hvert fall kan rydde litt.

Så neste gang du beveger deg i guds frie natur, husk dette eldgamle slagordet: Mora di jobber ikke her 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

* Følg Plasthjerte på Facebook *

15 kommentarer
    1. Bra engasjement ! Vet du hva jeg plukket ? En rød plast kurv ifra Coop extra (!) … en slik handle kurv, altså ! Hva er det med folk , som synes dett er greit å bare legge igjen slikt ?!? 🤪😫 Så ja … vi kan alle ta med søppelet hjem 👍

    2. Ååå, jeg blir så glad! Når jeg kom med forslaget om plastplukking når du spurte etter aktiviteter, var jeg redd jeg framstod som en bedreviter. Det håper jeg ikke du tok det som, jeg er helt med på tankegangen din om at vi må rydde etter oss. Jeg blir så glad for å se deg og barna gjøre en innsats, alt hjelper 🙂

    3. Kjempebra du belyser temaet!! Som du så fint skriver: “Ingen kan gjøre litt, men alle kan gjøre noe.” Ha en fin dag videre!

    4. Veldig bra at du belyser dette teamet. Gikk en tur i nærområdet her om dagen og der lå søpla til tider og fløt utover, til tross for at det søppeldunker man kan bruke. Virker som mange tror at søpla blir borte av seg selv.

    5. Fint at du tar opp dette. Selv gikk jeg forbi ungdomsskolen i dag, og der er bussholdeplassen full av søppel, fem meter unna søppelkassa. Så jeg har mista trua litt på de som skal overta også, gitt…

    6. Kjempebra engasjement!! Vi har tatt barna i barnehagen ut i tur og orden for å plukke søppel rundt omkring de siste ukene! Kjempeviktig!
      Bare litt pirk, denne setningen her tror jeg du må redigere litt 😉 “La oss starte i det små, for ingen kan gjøre litt, men alle kan gjøre noe.”

    7. Så bra! Det har jo blitt veldig tydelig i det siste at forsøpling er et mye verre problem enn man har vært klar over før, og handler om mye mer enn det estetiske. Vi var ute i skogkanten selv i går, og etter at jentungen på 4 hadde plukket opp to-tre plastting i rask rekkefølge ga jeg henne en bærepose. Det ble til en lek og før vi var hjemme igjen hadde hun samlet posen nesten full, og vi kunne plukket mye mer hadde vi hatt flere poser… Blir så trist og oppgitt over at så mange bare kaster ting fra seg. Det koster hver enkelt så lite å putte det i lomma eller sekken eller hva som helst, frem til man kommer til en søppelkasse. Tenk hvis alle sluttet å kaste søppel i naturen i dag, hvor mye den bitte lille innsatsen ville monnet…!

    8. Flott tiltak! Jeg har alltid med en pose til søppel når vi går tur, desverre blir den alltid full. Plasten er ille, men desverre ligger det også haugevis av øl- og brus-bokser rundt omkring, som hvert år tar livet av mange beitedyr. Dette burde flere gjøre, alle monner drar😊

    9. Tenk all den unødvendige plastemballasjen vi kjøper mat i… feks bær😳 30 blåbær/bringebær/jordbær i plastbokser som tar titalls år bryte ned… hårreisende og trist. Pg dette slenger folk fra seg. Brusbokser, flasker osv. Har alltid med pose til flasker og søppel når er ute går tur. Faktisk. Alltid full flaskepose og søppelpose. Og ungene syns det er spennende- ikke minst er det gøy pante flaskene/boksene og få penger tilbake for jobben for de☺️

    10. Ja er blitt ille, viktig å få det frem slik at flere blir bevist. Er så trist å tenke på alle dyr dette går utover. Skogen er ille nok men å gå langs strendene er rett å slett bare trist

    11. Har lest endel innlegg og artikler om plast/plast i naturen osv i det siste. Felles for alle er at det handler om plastprodusenter, plastemballasje og politikk. De fleste som svarer/kommenterer legger skylden på produsentene, butikkene, forteller om plast i naturen/havet og grusomme historier om fisk og dyr som blir skadet og drept av plast. De oppfordrer også alle til å bytte til nedbrytbare produkter. Det kan godt være at produksjonen skader miljøet men når det kommer til stykket så er det VI som skader dyrelivet, naturen og miljøet ved å kaste søppelet vårt alle andre steder enn der det skal kastes. Legg fokus på forbrukerne i stedet. Plastemballasje på frukt og grønt gjør ingenting når du kaster plasten på rett sted og sorterer søpla di. Det er ikke Coca cola, kiwi eller Bama som ødelegger naturen. Det er menneskene. Og nedbrytbare hundeposer forsvinner ikke av seg selv i naturen de heller. Om alle kaster søpla si på riktig sted så blir det bra!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg