Foreldre til kamp for barnehagen

Tenk på en ansatt i barnehagen til barnet ditt. Gjerne den ansatte du liker aller best. Han eller hun som alltid møter deg og barna med et stort smil hver eneste dag.

Som ser barna og kjenner dem, som vet hva som trengs og når. Alltid et lunt smil på lager, alltid er trygt fang å sitte på. Som barna liker så godt at du nesten blir litt sjalu.

Family drawing
Licensed from: shalamov / yayimages.com
 

Hadde det ikke vært fint om denne personen måtte jobbe på spreng i en underbemannet avdeling hver eneste dag? Som ikke lenger har tid til å være den trygge bautaen i barnas hverdag, fordi det trygge fanget må være 9 steder på likt til enhver tid? Presset så til de grader på tid at vedkommende til slutt blir utbrent.

Som skulle vært der, som skulle sett, som skulle trøstet, men også har en bleie å skifte, tre barn som krangler i et annet rom og et skjema som må fylles ut. Som halve dagen må jobbe alene i en avdeling der ingen lenger blir sett. Og smilet du er vant til å møte i døra, blir gradvis til en fortvilet mine og en frustrert rynke som bare vokser og vokser.

Vil vi ha det sånn? Nei. Har mange det sånn? Ja, dessverre. Altfor mange. For realiteten er at mange barnehager er dramatisk underbemannet. I mange barnehager drives det rovdrift på de ansattes tid og kompetanse, og innsparing på kroner går foran både barnas og de ansattes beste.

Kindergarten
Licensed from: kaarsten / yayimages.com
 

Jeg mener dog, som jeg har sagt flere ganger før, at barnehageansatte er noen av de viktigste folkene vi har i samfunnet. De utgjør en vanvittig viktig rolle i barnas liv og de har et massivt ansvar. For den jobben de gjør og de valgene de tar, vil ha direkte innvirkning på barnas liv, både nå og i fremtiden.

Spør du meg så fortjener de egentlig millionlønn for jobben de jobber, men likevel må de jobbe motstrøms i et yrke som sjeldent får den anseelsen det fortjener.

Men det er ingen grunn til at vi som foreldre trenger å stå passivt på sidelinjen og la denne uretten skje. Vi både kan og bør engasjere oss, ikke bare for de ansatte, men også for våre barn. For bedre vilkår for de ansatte, vil ha direkte innvirkning på våre barns hverdag.

Plutselig et ekstra fang å sitte på, alltid en voksen til stede. En varm skulder å gråte på, ikke en kald skulder som skynder seg av sted. En voksen med omtanke og tid, ikke 17 andre ting på vent. Bli sett, bli møtt, bli hørt.

happy kid with magnifying glass
Licensed from: tomwang / yayimages.com
 

Heldigvis er det faktisk noe du og jeg som foreldre kan gjøre for å bidra.

For småbarnsmødrene Caroline, Andrea, Mari og Janne har sparket igang et initiativ de kaller Foreldreopprøret 2018. Dette er en gruppe som ønsker å vise foreldrenes solidariske støtte til de ansatte i barnehagene og deres kamp for en bedre jobbhverdag.

Det handler altså ikke om millionlønn til de ansatte, men et krav om større bemanning i barnehagene og et nytt politisk søkelys på barnas beste.

Gjennom en underskriftskampanje ønsker de å nå gjennom til regjeringen og få politikerne til å prioritere mer midler til barnehagesektoren, sørge for økt bemanning og prioritere barnehagene som en samfunnsinvestering.

I klartekst ønsker man enkelt og greit å ha nok folk på jobb til at man kan utøve jobben på best mulig vis til enhver tid. Det er alt.

Såpass synes jeg de fortjener, og som far til to små apekatter som har en enorm glede av barnehagen hver eneste dag, ønsker jeg selvfølgelig å vise min støtte til denne fantastiske saken. Vi snakker tross alt om de som har ansvaret for barna våre rundt 8 timer om dagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foreldreopprøret 2018 på Facebook kan du lese mer og selvfølgelig vise ditt engasjement i saken, men det kanskje viktigste du kan gjøre for barna dine i dag, er å bli med på underskriftskampanjen.

Foreldreopprøret har i skrivende stund over 8300 følgere på facebook og 9000 underskrifter, og det øker for hvert minutt!

Så hvis du vil bruke 10 sekunder på å støtte en viktig kampsak for barnehageansatte, som igjen vil ha direkte innvirkning på ditt barns velferd og hverdag:

–> Skriv under på “Foreldreopprøret 2018”

group of school kids showing thumbs up
Licensed from: dolgachov / yayimages.com
 

/ Lik, del og spre ordet – sammen er vi sterke 👊

–> Følg Foreldreopprøret 2018 på Facebook <–

16 kommentarer
    1. Reformen vil jo gjøre det bedre med et minimumskrav til antall ansatte. Flere enn det er i barnehagen til mine egne barn i dag. Mao er jeg ganske fornøyd hvis denne reformen kommer slik den står i dag. Så kan vi legge til endringer senere.

    2. Så herlig!
      Sendte faktisk både mail og mld til deg på facebook om at jeg håpet du ville engasjere deg! Du når så utrolig mange og det se så viktig å dra dette frem! Jobber selv som vikar i barnehage og går utdannelse for å jobbe som barnehagelærer! Så dette ligger mitt hjerte nært!
      Takk for at du bryr deg og engasjerer deg!

    3. Men Jon, det som er at de fleste/mange bhg har denne bemanningen, men av en barnehagedag med 10 timer er det kanskje 3 timer alle ansatte er til stede. Max. For det er møter, forberedelser planlegging, pauser. Så det vi ønsker er bedre bemanning HELE åpningstiden.
      Høsten 2017 fikk vi ny rammeplan, men nye oppgaver av hva bhg SKAL inneholde. Vi vil gjerne ha mulighet til det også..

    4. Fantastisk bra engasjement, og sterkt nødvendig! Som vikar i barnehage/skole engasjeres jeg ofte til jobber der det opprinnelig er for lite ansatte. Dette fører også til at vikarer, som allerede skal bruke tid til å bli kjent med ungene og nye rutiner, kun blir satt til å gjøre drittjobbene som de andre anskaffe ikke gidder. Med andre ord fører dagens arbeidssituasjon til misbruk av både faste ansatte, og de vikarene som prøver så godt de kan å gjøre et godt inntrykk fordi de virkelig ønsker jobb videre!

    5. Problemet er at de ansatte (les ped.ledere) heller prioriterer møter (les de samme møtene med samme type innhold hver eneste gang) fremfor å være på gulvet med barna. Så mer bemanning betyr mer tid til møter for disse lederne, og det er virkelig ikke der det er behov for at de er.
      Jeg syns det er skremmende at pedagoger skriver rapporter på barn de ikke er i nærheten av i løpet av dagen..
      Ja til flere assistenter som er opptatte av barna!
      Hilsen fra ei som har jobbet som ped.leder og som ble skremt av kollegaers holdninger.

    6. Peter! Tusen takk for at du engasjerer seg og deler! Jeg blir så innmari glad over at du ser viktigheten i dette, det skal du ha, du har alltid framsnakket barnehageansatte og jobben vi gjør! Jeg er jo både småbarnsmamma OG pedagog, så er på begge sider av denne saken! Nå håper vi dette spres som ild i tørt gress! Igjen; tusen takk!!
      Hilsen Andrea (en av admins i Foreldreopprøret)

    7. Tusen hjertelig takk for at du setter et lys på dette! Hilsen en assistent som er sliten og lei av å konstant vere underbemannet ❤️

    8. Tusen takk for at du deler!
      Forslaget slik det står nå vil ikke utgjøre noe reell forskjell for hverken de ansatte eller barna i barnehagen. Bemanningsnormen må gjelde gjennom hele åpningstiden, uavhengig av møter, kontortid og annet. Den må være lovpålagt, og uten mulighet for å søke dispensasjoner!
      Heia deg!

    9. @TK: kravet i de nye reglene er at andelen tellende ansatte pr barn er de som direkte jobber med barna. Dvs en pedagogisk leder som prioriterer møter hele dagen ikke teller. Heller ikke lærlinger teller i utregningen. I tillegg gjelder grunnkravet om tilstrekkelig antall ansatte. I barnehager som slurver med dette, så er det foreldrene i de aktuelle barnehagene som må varsle om regelbrudd. Det inkluderer barnehager med lang åpningstid hvor de ansatte ikke gidder/får lov til å jobbe overtid på hektiske dager (slik alle vi andre må i andre næringer). Er det permanent underbemanning sier det seg selv at man må øke bemanningen, ikke skylde på at reglene blir strengere (men ikke strenge nok for noen).

    10. Anita! Nå ble jeg faktisk helt stum!
      Jeg pleier aldri/sjelden å kommentere på blogger jeg leser, men her kjente jeg at jeg måtte stå opp for dem (inkl.meg!!) som du slenger over én kam.
      Tror du virkelig vi ped.ledere/pedagoger vil ha møter så vi SLIPPER å være på gulvet med barna??! Seriøst?
      Det er faktisk ikke greit å si, og ganske så uprofesjonelt av deg som pedagog!
      Vi MÅ ha ledermøter for å planlegge og diskutere enkeltbarn/rutiner/arrangementer/rapporter/samtaler med foreldre mm.
      Vi MÅ ha avdelingsmøter for å planlegge faglig på gruppa/enkeltbarn/tiltak/prosjekter osv.
      Ledermøter har vi i bhg 1 gang PR uke, og avd.møte kun 1 gang PR 3.uke.
      I tillegg er jeg på ulike kurs (jeg er i tillegg realfagskontakt)—-> ja, kommunalt krav til mer realfag inn i bhg.
      Ped.møter og personalmøter har vi utenom arbeidstid. Jeg synes at vi i min bhg er ufattelig flinke til å prioritere barna.
      Nå kjenner ikke jeg din bhg, men du kan virkelig ikke mene det du sier. Vi pedagoger ble pedagoger for en grunn, og det var IKKE for å sitte på møter!! Vi er pålagt å planlegge, evaluere og dokumentere! Det bør jo du som pedagog vite?! Vi har en rammeplan å forholde oss til, og det er bare fler og fler “skal” som må gjennomføres. Det er så ufattelig mye som kreves og forventes av oss, at hodet mitt er på jobb 24/7.
      Jeg tenker på samlinger som skal forberedes å planlegges (printe ut bilder, finne frem tekster, instrumenter, konkreter til visuelt eventyr mm., jeg må planlegge Lekegrupper for enkeltbarn med ulike utfordringer, språkgrupper, prosjektarbeid, skolegruppe og musikkstunder. I tillegg jobber jeg noen minutter HVER kveld for å dokumentere for foreldre hvordan dagen har vært, i tillegg til månedsplanen og foreldrebrev.
      Alt dette +++++ mye mer forvente daglig av oss i bhg. Og det er bare en brøkdel. Jeg kan ikke skrive mer om det her, det blir omtrent ikke plass..
      Jeg merker at jeg er rimelig sliten etter 5 år som pedagog. Sliten av alle enkeltbarn jeg må følge opp, observere, kartlegge, henvise, møte på PPT ol, samt skrive pedagogisk rapport. Sliten av mye støy, krangler, påkledning etter 6 måneders vintervær og barn som omtrent klatrer i tapeten for å komme seg ut. Det er kjent at det blir fler og fler barn med ulike behov, og jeg har aldri hatt så mange barn på gruppa mi generelt, ei med ulike behov. Språk, lekelompetanse, diagnoser mm. Vi MÅ kartlegge og drøfte for å hjelpe disse barna best mulig!
      Jeg er lei meg for at jeg mister tid “på gulvet”, men fy søren jeg kjenner barna “mine” godt. De er trygge på meg og jeg gjør en forskjell i jobben min. Jeg er stolt av å være førskolelærer og stolt av å vite at barn har det bra i bhg sammen med meg og mine supre kollegaer. Vi ser på 2 sek om et barn ikke har det bra eller er syk, og plukker opp signaler (omtrent raskere enn foreldrene) hvis noe plager barnet. Så vi er der, selv om vi også er på møter, og vi er enormt viktige! Hadde vi ikke vært på møter og kurs, så hadde ikke barna fått den hjelpen de så sårt trenger heller.
      Beklager langt innlegg- disse ordene fra Anita provoserte meg noe kraftig.

    11. Anita… da kan du snakke for deg sjæl. Jobber selv som pedagogisk leder, og min høyeste prioritet er å være sammen med barna. Møter vil det være uansett, og det er også en viktig del av barnehagevirksomheten! Hvis du skrev rapporter uten å ha tatt del i barnas hverdag lurer jeg virkelig på hva du gjorde på jobb!
      Forøvrig et fantastisk innlegg, Peter! Setter stor pris på ditt engasjement og at du får dette opp og fram. Vi trenger flere ansatte i barnehagen ! 😊

    12. For et fantastisk tiltak 👏🏼 Håper det vinner frem til politikerene.
      Som ansatt på SFO (hvor det er helt likt) er det faktisk helt jævlig å føle på at man ikke har tid til å sitte ned med barna. Eller om du skulle bli stående med et barn uavhengig av grunn, vite at de to andre på jobb løper beina av seg fordi en blir oppholdt “/ Vi er totalt 3 ansatte på 40 barn, som skal servere de mat(en ansatt må brukes på å rydde etterpå), følge opp påkledning, avverge krangler/slossing, en må være klar ute når barna kommer(og det er et relativt stort uteområde) og ikke minst være tilgjengelig for de som trenger hjelp, ekstra med hjelp eller har slått seg. Jeg blir faktisk helt sliten av å skrive detta og overraska over at vi alle fortsatt holder ut. Men jeg for min del elsker jobben med barn og er så glad i alle de små på SFO, at det får oss til å stå på, til tross for en veldig hektisk hverdag med mye dårlig samvittighet.
      Klem fra
      Cathrine 🙂

    13. Anita: Jeg beklager at du har opplevd den type holdning på arbeidsplassen din, men heldigvis er det ikke alle ped.ledere som opererer slik. Jeg er pedagogisk leder på en avdeling med 24 barn, og jeg er alltid sammen med dem. Møter, foreldresamtaler og planlegging legger jeg bevisst til min egen fritid, ofte kan jeg sitte hele kvelden med planlegging. Nærhet og trygghet til barna er min aller første prioritering. Jeg blir ikke alltid pålagt overtid for tiden jeg går ekstra på avdeling, men neigu om jeg fyker ut av døra hvis det er kaos eller det oppleves som for få voksne som blir igjen.

    14. Tusen takk for at du engasjerer deg og deler dette!
      Jeg er barnehagelærer og var ferdig utdannet i 2016, ganske fersk med andre ord 😉 Nå for tiden er jeg hjemme i foreldrepermisjon med datteren min på 6 uker og jeg må si jeg gruer meg til å sende henne i barnehagen i kommunen vi bor i. For jeg vet hvor underbemannet barnehagene er og hvor stor del av barnas hverdag det er alt for få voksne til å gi de den omsorgen og tryggheten de trenger og har krav på.
      Jeg har, trist nok, bestemt meg for å slutte i jobben min og heller begynne å studere noe helt annet dersom ikke barnehagesektoren blir prioritert snart – for jeg er sliten og lei av å reise hjem fra jobb med dårlig samvittighet ovenfor barna hver dag. De fortjener så mye bedre enn det vi klarer å tilby, og slik skal det ikke være!
      JA til bedre bemanning og JA til strengere krav til ansatte som ønsker å jobbe i barnehage!

    15. Marit: Det du sier der om at du legger planlegging, samtaler, møter osv. til din fritid høres nok heroisk og flott ut for mange.
      Men jeg blir sint! For det du gjør der, det er å ødelegge for en hel yrkesgruppe. Ved å jobbe gratis lar du staten komme unna med at det er for lite bemanning og for lite penger til barnehagene. Hvorfor skal de bevilge mer, når sånne som deg gjør jobben gratis??? Og dette har ped.ledere gjort i årevis. For å være snille. For å gi alt de kan til barna.
      Men hva resulterer det i? Jo da trenger de ikke forandre på noe. Jobben blir jo gjort på fritiden. Gratis.
      I hvilket annet yrke vil man finne ansatte som jobber så mye gratis? En snekker som har så mye å gjøre at han jobber gratis på kveldene? En elektriker? Rørlegger? Nei, jeg kan aldri si jeg har hørt om en mann i et typisk “manneyrke” som gjør dette.
      Dette er en kvinnegreie, vi skal være så forbaska snille og flinke. Men SLUTT med det! Alt som er pålagt oss som ansatte skal gjøres i arbeidstiden! (selvfølgelig med unntak innimellom) Det kan ikke bli bedring før man ser at tiden ikke strekker til uten gratisarbeid. Så vær så snill å slutt med det. Vi må stå samlet hvis det skal bli bedring.
      Jeg er så glad for at bemanningsnormen er blitt et tema blant foreldre nå. Det er ikke få ganger jeg har vært helt alene med opptil 10 barn på morgen/ettermiddag. Det er ikke bra for store eller små. Men man er bare de ansatte man er, og kan ikke styre når barna blir levert og hentet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg