Verdens verste lukt?

Rekeskall? Søppel? Avføring? Nei, jeg har noe mye verre.

Søppeldynge er notorisk kjent for å være litt ugreit for luktesansen. Mange mener også at våt hund får neseborene til å vrenge seg. Selv er jeg ingen stor fan av gamle rekeskall på en varm sommerdag,

Sur melk, brukte bleier, fiskeslo og oppkast er også gode kandidater for å lokke frem brekningsrefleksen, men i går oppdaget jeg noe som topper alt dette.

Det skjedde da jeg skulle hente barna i barnehagen i går. Lukten traff meg som en slegge idet jeg åpnet døra.

Det første som slo meg var bæsj. Å ja, noen har tråkket i en hundekabel, fort gjort det. Men så gikk lukten over i et slags oppkast-landskap, for så å touche innom gammel melk i sommersol med et hint av råtne egg og kadaver. Og alt dette på likt!

Og det var da jeg innså det.

Råtten snø!

For har du vært i et rom fullt av vinterdresser marinert i råtten snø? Det lukter seriøst som en bedervet grevling, rullet i bæsj og tent på.

Etter et raskt søk på nettet fant jeg blant annet denne saken i Aftenposten, som forklarer at lukten skyldes et naturfenomen kalt “isbrann”. Lukten kommer altså ikke av oppkast eller hundebajs, men smørsyre som oppstår under en gjæringsprosess fra gress og planter som ligger stengt inne under isen.

Så all honnør til de ansatte i norske barnehager som ikke klipper av seg nesa med saks i disse dager, for den lukta der hadde drevet meg til vanvidd på 5 minutter x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Ja til høyere lønn for barnehageansatte!

* Følg Nesehjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. Måtte bare kommentere her, da du treffer spikeren på hodet😂 jobber selv i barnehage, og det er som å gå inn i en vegg når lukta treffer deg😂 lukta av råtten snø og bæsjebleier er noe av det verste jeg vet, øynene begynner automatisk å renne😂

    2. Så enig, så enig… jobber på sfo. Og kombinasjonen med svette barn er heller ikke god… råtten snø lukter grusomt..
      Kom til å tenke på surstrømning jeg og… både deg og den skolen som måtte stenge pga grising av dette i gangene i går… 😂

    3. Her luktet det smørsyre fra januar til nå siste uka før påske. Hele uteområdet til bhg var dekt av is i flere uker. Og lukta har satt seg i alt av klær, må vaskes mer enn en gang. 😅😷🥂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg