Påskedeppa på Facebook

I dag skjedde det noe rart. Jeg startet dagen i sofakroken med en kaffekopp og et trøtt mobiltryne på facebook. Litt for tidlig å starte dagen, må bare scrolle og slurpe litt sånn på tampen av en god påske. For det har det vært. Virkelig.

Vi har hatt familie på overnattingsbesøk, vi har vært på utsøkt middag hos svigers, vi har hatt venner over på vin og sladder, vi har syklet i gata og spist is i solveggen. Kort sagt, vi har hatt det som plommen.

Men så sitter man og scroller på Facebook, da. Plutselig får man følelsen av at man ikke har gjort en dritt. For alle er tilsynelatende på fjellet. Alle er lykkelige og atletiske og se på oss og vår perfekte familie på det perfekte fjellet i den perfekte ferien.

Beautiful ski instructor
Licensed from: Anna Om / yayimages.com
 

Og det er greit det altså. Jeg forventer ikke annet enn at folk deler snutter av livet når livet leves best, men hvorfor er vi så opptatt av å vise kun den beste versjonen av oss selv?

Disse vennene man aldri hører noe fra resten av året, plutselig deler de 50 bilder på 3 dager. Og det er skyfri himmel på alle.

Jeg sier ikke at jeg er noe bedre selv altså, det hadde bare vært så morsomt om det var spalteplass til hverdagen også.

Jeg mener, nå som alle er så opptatt av at det skal bli slutt på retusjert reklame og falske idealer i media, hva med å ta en titt på egen hverdag og hvordan man fremstiller seg selv på nettet? Er ikke det en ganske retusjert versjon av livet vi lever? Satt på spissen, altså.

For av alle påskebilder jeg har sett, av ski i løypa, pølser på bålet og fyr i peisen, har jeg ikke sett ett eneste bilde av lammelåret som ble svidd, nesa som knakk i skibakken, eller pappaen som spiste en bedervet pølse og fylte bilen med magesjau. Det er bare lykke, lykke og atter lykke.

Og plutselig satt jeg altså der og kjente på det. Følte at vår påske kanskje ikke hadde vært god nok likevel, vi har jo “bare” vært hjemme.

Så får man dårlig samvittighet. Vi er jo ikke dårlige foreldre, men de folka der er nok et par hakk bedre.

happy couple at ski resort
Alle andres påske..
Licensed from: phovoir /
yayimages.com

 


Min påske x-)
 

Det er selvfølgelig en utrolig teit tankegang, jeg vet det, men likevel skjønner jeg nå litt bedre de folka som føler seg tjukke av å se Caroline Berg Eriksen se ut som en toppidrettsutøver bare 4 dager etter en fødsel. Absolutt ikke Carolines skyld det, men jeg skjønner til dels tanken nå.

Dette med at man sammenligner seg med andre. For når andre først stikker frem hodet, er det stort sett bare når ting er på sitt aller beste. Så sitter man der i joggebuksa og scroller og føler seg kjip.

Så hvis du har det litt sånn nå, bare husk: Virkeligheten er mer enn det du ser på facebook. Mange har mistet påskelammet i bakken, bulket bilen og bannet stort foran barna. Mange har falt i bakken, kastet opp på afterski og slengt langrennsskiene på dynga.

Du ser det bare aldri, for det får så fryktelig lite med likes 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

* Følg Påskehjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Påskeidyllen våres i år var hjemmepåske for første gang på 10år. FANTASTISK deilig å gå rundt å daffe i pysjen te langt ut på dagen, ongan som “kjeder” seg og plutselig begynner å leke(3og7år) sammen, i stedefor med hver sin pædd!! Vi har sykla å utforska snøhaugan som ligger overalt i nærområdet. Bortsett fra ho mor her da som måtte en tur på legevakta for ho klarte jo å kjøre en kniv i hånda og måtte lappes sammen og ble satt ut av spill i 3dager pga stivkrampesprøyta som tok knekken på armen.. jadda..
      På legevakta var det langt i fra påskeidyll. Mange armer i fatle og bein som lå ut med gips og støtte.
      HEIA for hjemmeferie!!!

    2. Da kan du bare forestille deg min påske: Barna har vært hos far, alle venner har vært opptatt med familie (jeg har ikke familie i nærheten). Jeg har trent og jobbet, og prøvd å ikke gå helt i kjelleren.
      Høytidene er, for sånne som meg, helt jævlige. Rett og slett.
      Jeg gleder meg til jobb i morra.

    3. Åherregud, TAKK! Du får virkelig satt ord på det. Påsken min har også vært fin, på sin måte. Med et barn som har hostet seg halvt ihjel og 40grader feber, så har vi gjort det beste ut av det 🙂

    4. Hmmm… Jeg skjønner det fortsatt ikke! Hvordan kan det andre har gjort påvirke deg på en sånn måte? Jeg ser til stadighet at folk blir deprimert av å se andres lykke på sosiale medier, men jeg klarer ikke å begripe hvorfor. Og hvertfall ikke når du synes at du har hatt ei fin påske selv, hvordan kan det at andre har gjort noe annet enn deg få deg til å føle deg “dårligere” enn dem? Tror du at du kan forklare det for meg, for jeg forstår det virkelig ikke?

    5. Når man sitter igjen med slike følelser etter facebook, blogger eller andre sosiale medier. så handler det om at man ikke føler seg god nok eller tilstrekkelig.
      Jeg var slik før. Men jeg har jobber hardt og kommet dit at jeg er fornøyd med meg selv. Hvordan jeg lever livet og ser på meg selv.og omstendighetene rund.
      dog det ligger litt i vår natur, ønsket om å bli bedre eller streve etter noe man ikke har.
      Så er det noe man må bli flinkere på, er å være fornøyd med det man har. Og seg selv.
      Jeg leser bloggen til Caroline og synes den er tilsynelatende perfekt, men jeg vet jo det at selvom ho ikke skriver at i dag er jentungen trassen, så er hun jo det innimelom som alle andre barn, hun ønsker bare ikke å utlevere det på bloggen, og det burde jo alle bare være glad for. Hun har også skittentøy og bad som må vaskes uten at hun skriver det. Såppas skjønner jo jeg også. At ikke flere skjønner det, er meg en gåte.
      på ditt sove bilde så ser det ut som det var en god lur, og jeg kan tenke meg at hvis du skulle heller stått på en bakke med ski på bena, så hadde du nok ikke synes det hadde vært det mest ønskelige:P Selvom det ikke er blå himmel og kaffe koppen i hånden, hadde sett bedre utad for alle andre, så synes jeg det ser ut som du har det helt perfekt i det øyeblikket! Og det er det som betyr noe ! 😀

    6. Vår påske: kink i ryggen på far (vi snakker forferdelige smerter, ikke i stand
      til å røre ei tå), og dermed avlyst planlagt påsketur. Deretter fulgte oppkast på unge 1, og feber på unge 2. Sola har steika inn vinduet og vi har sett barne-TV og spist is. Mor er den som har forhindret at korthuset fra å falle sammen, heldigvis er formen min fin. Enda. Jeg fikk en time til disposisjon for en skitur i forigårs, kjørte til det stedet jeg gikk skitur for to uker siden, og glemte at det har regnet en del siden da. Fant meg en (veldig liten) snøflekk og gikk fram og tilbake på den i en time. Ikke Facebook-materiale.
      Men..vi har faktisk kost oss vi også. Innimellom i alle fall. Ikke minst har vi ledd oss skakke av far som da han omsider kom seg opp av senga, har haltet som en gammel mann. Men følelsene du beskriver når du forteller om fb, kjenner jeg på nå jeg også. Så jeg logga av.
      Nyt siste dagen! 🙂

    7. Veldig bra innlegg, du setter virkelig ord på det. For meg blir det hjemmepåske, da jeg stort sett jobber i påsken. Men jeg har kost meg likevel og hatt besøk av familien.

    8. Jeg er litt uenig med deg. Jeg synes det er fint å se bilder av turer, reiser og folk som gjør gøye ting. Det gir meg glede og inspirasjon. Jeg tolker det ikke som står folk vil vise seg frem, men for eksempel dele turglede fra påskeferien. Hverdagen, kjipe dager og helt ordinære gjøremål synes jeg er dritkjedelig å se bilder av rett og slett.

    9. Du er flink til å beskrive følelser som flere kan kjenne seg igjen i. For det handler jo om det; følelser som oppstår i møte med forskjellige triggere. Og folk har jo ulike triggere, for man er jo forskjellige! Uansett er det fint å sette ord på at man kan føle seg kjip av andres tilsynelatende fine påskeferie. For det handler jo om selvfølelse og hva man selv tenker om seg og sitt, og kanskje litt misunnelse. Helt til slutt må jeg si at jeg syns du er en sabla bra mann (person) som går inn i den magegreia fire dager etter fødsel med forståelse! Snakk om å virkelig kjenne etter hva andre kan oppleve av følelser rundt forskjellige triggere. Digger deg og konatil! Dere utgjør en forskjell med mye av det dere skriver om.

    10. Forstå hva du skriver og ser poenget ditt, men likevel ikke helt enig. Vi har lagt ut mange slike bilder i påsken, det har vært blå himmel og strålende sol.( ikek lagt på filter engang ) Vi har hatt fantastiske dager til fjels, men mange flotte turer, grilling ved bålpannen, aketurer osv osv… Vi har ikke ungått å legge ut andre type bilder, vi har bare ikke opplevd noe annet en sol, glede og gode stunder… Vi tar sjelden bilder, men i ferier så kommer vi på at bilder gir oss gode minner, glemmer det i hverdagen. Så derfor legges bilder ut, når man samler familien, har tid sammen og koser oss, noe vi kan se tilbake på.
      Ser ikke helt problemet med dette, vi har hatt en perfekt påske, det vil nå huske i mange år fremmover når vi ser på bildene vi har tatt..

    11. Ifølge Facebook så er påska i år akkurat lik den i fjor..😜 Vi har vært på de samme turene og prøvd å gjøre påsken så fin som mulig. Den eneste forskjellen er at poden har vokst noen centimeter og mor og far ser litt mer slitne og en smule eldre ut. Vi tar masse bilder, men har ikke noe voldsomt behov for å dele de med alle venner på Facebook. Det er en selvfølge at hvis en gjør det, så velger en de beste eller noe morsomt. Alt det andre havner på Onedrive eller MinSky for de som har det. Dere som lever av å blogge må selvfølgelig legge mer innhold i tekst og bilder. Det er jo derfor vi besøker dere. Får å få en opplevelse formidlet gjennom tekst eller ord. Caroline er god på å formidle med bilder, men du får kanskje ikke den opplevelsen gjennom tekstene hennes. Du er god på å formidle gjennom tekst og få oss til å «føle». Vi gjør oss opp en mening om personen bak bloggen, som kanskje slett ikke stemmer med virkeligheten. Men det å misunne andre sin påske det gidder jeg ikke å bruke en kalori på…😜

    12. Hehe, ja nei jeg unner selvfølgelig folk all glede og lykke til fjells, det var vel mer et satirisk stikk fra min side 😉 Skjønner at folk ikke legger ut bilder av brent grandiosa i tide og utide, men jeg tenkte kanskje at noen kunne trenge å høre det akkurat i dag. Ikke alle som har hatt en like idyllisk påske og det kan jo være fint å huske at det ligger endel virkelighet bak uvirkelig fine bilder også. Litt balanse i regnskapet er alt jeg etterspør 😛

    13. Tusen takk for det! Jobbpåske kan være fint det også. Ikke som en tur på fjellet kanskje, men jeg husker det året jeg var i militæret i jula. Var rett så fint det også 🙂

    14. Oj dæven, det var ikke småsaker! Så fint å høre at dere hadde en bra påske tross smerter og sykdom. Det er selvfølgelig helt umenneskelig i 2018 å ikke ha bilder som er verdig en skikkelig skrytespesial på facebook, så dagens roser sendes til deg x-)

      God bedring til far i huset!

    15. Absolutt enig, men tenkte det kunne være fint å gi noen en påminner om det i dag. Tenker det sikkert er noen som har hatt en betraktelig dårligere påske enn oss der ute, så ville bare bidra med litt virkelighet i en nærmest uvirkelig facebook-idyll. Litt som når folk er alene på julaften 🙂

    16. Må bare si; Takk(!!), for dette kjente jeg meg igjen i..!! Vi har også «bare» vært hjemme, men har jo kost oss masse, med både turer og besøk, meeeen må også si at påska har inneholdt en god posjon søskenkrangling, for ikke å snakke om barn som ikke vil sove om kvelden fordi; «Det er jo dagen, det er så lyst…»😩 Noen ganger lurer jeg på om det er bare hos oss de små krangler så busta fyker, i alle fall når jeg ser alle lykkelige-familie-kvalitetstid-fjell-bildene😩😩😂😂

    17. Ha,ha, jeg lar meg ikke lure av bilde-idyllen. Jeg har nemlig flere venner som kun poster slike bilder, men jeg har vært med noen av dem på ferie jeg… 😉

    18. bypåske med feber og influensa. Lite søvn, mye krangling med mini, mye godteri og lite fornuftig mat, ingen bilder på sosiale medier haha! Men hvem bryr seg (:

    19. Uff, det hørtes ikke ut som en påske som kommer til å foreviges med 50 bilder på facebook, nei. Du får bare stjele bilder av noen venner og photoshoppe på ditt eget ansikt 😉
      God bedring og ønsker om at sommerferien gjør opp for en dårlig påske 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg