Ukas Krangel: Still klokka, ikke hjernen

– Å shit, å nei, å søren heller!

På vei ut mot stua stopper Christina midt på kjøkkengulvet og setter i gang en lang, frustrert tirade. Hun stirrer på mobilen, så opp på klokka, så ned på mobilen igjen.

Å nei, tenker jeg, er det den tiden av året igjen.

Og ganske riktig, få sekunder senere kommer det:

– Åh åh, Peter, til helgen må vi stille klokka igjen! Det står på nettet. Søren heller, da må vi legge oss tidlig på søndag eller kan vi legge oss senere, eller hvordan ble det her igjen?

Og jeg vet hva som venter meg: En uke med mentalt kaos. For Christina er god på mange ting, kjempemange, men å stille om hodet når klokka stilles, er ikke en av dem. Jeg vet ikke hvorfor, men dette med å stille klokka stresser henne mer enn om noen hadde sluppet inn en grevling her.

Før har vi kranglet om det der, opptil flere ganger, for hun gjør så stort nummer ut av noe som er så lite. Og jeg skjønner det bare ikke. For hun begynner å gnåle om at alle rutiner blir så forandret, at dagslyset blir helt annerledes, at dagen blir lenger eller kortere, og selvfølgelig at leggerutinene til barna blir HELT kaos.

“Nå som vi endelig hadde fått på plass en god rutine” sier hun. Samtidig tenker ikke husets øvrige beboere noe over saken, og det løser seg automatisk i løpet av noen dager uansett. Bare frua som får stressflass og harehjerte noen dager.

Men jeg har i hvert fall lært fra i fjor at jeg ikke skal henge meg på. Ikke prøve å overbevise henne om at dette vil gå helt smertefritt, men bare la henne holde på. Som en hund som bjeffer mot månen.

Men for ordens skyld: Husk å stille klokka én time frem, natt til søndag (25. mars).

Så når du våkner klokken syv på søndag, så er den allerede åtte. Det er ikke verre enn det.

Hører du, Christina? 😉


 

/ Sliter du også med å forstå opp og ned på klokka? x-)

17 kommentarer
    1. Skulle ønske vi hadde hatt sommertid hele året😄 Da hadde vi hatt lysere ettermiddager/kvelder og mindre stress med omstilling for mange barneforeldre og melkebønder☺️

    2. Hahah! Kjenner meg litt igjen her! Kanskje litt damefenomen? 😉 Jeg stresser mest over hvilke klokker stiller seg og ikke? Er den virkelig 7 eller er den egentlig 8?

    3. Jeg gleder meg til og stille klokken siden jeg er på nattevakt så når klokken er 02 så hopper vi til 03 og då blir vakten 9 timer og ikke 10 😄😄

    4. En god regel: klokka skal alltid stilles mot sommeren (om våren framover fordi sommeren ligger foran oss, om vinteren bakover da sommeren ligger bak oss)

    5. Bryr meg virkelig ikke om det. Hverken før eller etter barn. Men har en mamma som syter, klager og stresser (faktisk mest på andres vegne – de med små barn) to ganger i året 😀.

    6. En annen regel: tenk på hagemøbler: om våren settes de frem, altså stiller man også klokka frem, og om høsten setter man hagemøblene tilbake, still dermed klokka tilbake.😊

    7. Før måtte jeg google, og slå opp og sjekke, og dobbeltsjekke hver eneste gang hvilken vei klokka skulle stilles. Så lærte jeg huskeregelen om å alltid stille mot sommeren.
      Så da avkommet i mars et år, klager over at hun aldri husker hvilken vei klokka skal stilles, øyner jeg en mulighet til å dele min visdom. Forteller at den alltid stilles mot sommeren. Jaha sa hun, den som har vært eller den som kommer…?

    8. Jeg synes ikke noe om den klokkestillinga, det bidrar bare til enda tidligere start på dagen her i huset…

    9. Ååh jeg elsker den klokkestillinga! Vi er så heldige som får ha lange lyse sommerkvelder, og mørke og koselige vinterkvelder. Hvem har vel ikke vært i sydligere strøk på sommeren og i det klokka bikker 19.00 er det BEKMØRKT! Nei takke seg til sommertid 😀 (ja jeg har barn, og det går helt fint!)

    10. Jeg lærte huskeregelen “frem og tilbake”. Man sier jo aldri “tilbake og frem” – ergo – vår: Stille klokken frem, og høst: Tilbake. Frem og tilbake 😀

    11. Er litt samme kartegori som din fru. Mer før da ungene var mindre, men likevel. Jeg syns det er noe stort tull!!!
      For mine unger har alltid vært var på søvn og veldig rutinepreget på det.. tar tid å snu og resulterer ofte i for lite søvn og sutring… 👿

    12. Jeg og Christina er tydeligvis helt like. Gud vet hvor mange ganger jeg har regnet og kalkulert til morgenen i dag på hvor mye mindre søvn vi har fått i natt 😂 Med en 3-åring som er oppe før fuglene fiser føler jeg meg lurt hver gang vi stiller klokka. Og jeg skjønner akkurat hva ho mener med at man endelig er inne i en god soverutine, for så å bare tulle det til igjen. Jeg forstår innerst inne at jeg lurer hodet mitt, men når man sitter i ørska og bare ønsker bittelitt søvn til funker ikke fornuften. Går det an å starte underskriftskampanje for å bli kvitt den fordømte klokkestillinga?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg