Egentlig et B-menneske

Tenk at jeg egentlig er et B-menneske. Jeg som er oppe med barna før hanen galer i helgene.

For noen år siden ville det vært helt utenkelig, men livet som småbarnsfar har verken tid, plass eller rom for B-mennesker. Det er opp tidlig og ingen bønn.

Tror du barn bryr seg om at du ble sittende oppe til 03 om natten med gamle kompiser? Nei. Ikke i det hele tatt faktisk. Snarere tvert imot.

Det lærte jeg den nyttårsaftenen jeg satt oppe til kl. 06 og spilte sjakk og drakk lettbrus med en kompis. For 06.30 var det morgen igjen. Og om det skulle være noen tvil: 30 minutter er litt snaut for en hel natts søvn x-)

I lang tid har jeg synes litt synd på meg selv og tenkt at jeg som B-menneske trenger mer søvn, men det rare er at så fort man har fått barnevakt for en natt og kan sove så lenge man vil.. så står man opp tidlig likevel!

Som om hjernen med tiden har blitt programmert til å sprette opp for grøt og barne-tv etter flere år med spolerte sovemorgener.

Men nå som barna begynner å bli litt eldre, har det gradvis blitt bedre. Ikke flere netter med brødskive på benken midt på natten, ikke gå i halvsøvne og vugge på en urolig baby eller benke seg ned foran TV-en for Drømmehagen fra kl. 05.00.

Men jeg innser at mange av dere er der nå. Bare vit at det blir bedre. Og du kommer merkelig nok til å savne det. Men hvis du er midt i en dårlig søvnperiode akkurat nå og du har en mann/kone å dele hverdagen med, vil jeg bare tipse om sovemorgener i helgene.

En morgen står du opp tidlig, den andre får du sove. Vi oppdaget dette altfor sent og det er helt gull. Man trenger virkelig ikke sitte begge to og se på Drømmehagen på opptak i 3 timer før butikken åpner 😉

Bare et tips fra et forhenværende B-menneske som har blitt kurert på den harde måten 😉


 

/ Hva er du – A eller B? Uansett, ha en makaløst god dag! 🙂

16 kommentarer
    1. Men hva når faren ikke gidder? Det er min tur til å sove lenge, begge barna skriker og far skal bare ha 5 minutter til… Da ble det min tur igjen, og far sover to timer til!! Hva gjør jeg da???? Blir så frustrert!!!!!

    2. Er bortskjemt 😂 mannen står alltid opp 👏 han våkner tidlig , og klarer ikke sove lenger enn til 7 uansett , og mor blir bare sur og grinete av å stå opp tidlig 😴😴😴vi prøvde med annen hver dag , men mannen stod opp selv om jeg stod opp, så etter det har han alltid stått opp 😎

    3. Jeg er, og har alltid vært, et skikkelig A-menneske. Sliter med å holde meg våken om kvelden, og våkner grytidlig hver morgen. I tillegg har vi fått to barn som også er A-mennesker, så det er automatisk blitt sånn at det er blitt mitt ansvar å ta barna om morgenen.. Far i huset er et skikkelig B-menneske, kanskje helt nede på C til tider. Umulig å vekke, og kan sikkert sove gjennom et jordskjelv.. Vi har prøvd oss på å bytte å stå opp, men da må jeg først vekke ham, noe som ikke er gjort på noen få sekunder. Nei, da tar jeg heller ungene, og legger meg tidlig igjen når kvelden kommer, uansett hvilken ukedag det er.

    4. Ehm… da er det vel på tide med en alvorsprat eller? Viktig å dele på ansvaret, spesielt på de kjipe tingene. Nå skal ikke jeg leke hobbypsykolog her, men hvis far ikke gidder, så vitner det vel ikke om kjempemye respekt for deg. Her synes jeg du skal banke i bordet og kreve din rett.

      Kanskje han vil oppdage, som meg, at det faktisk er ganske trivelig å stå opp tidlig med barna i blant, men inntil det skjer får du ta tilbake litt av makten i husholdningen. Prat med ham om det, ikke kl. 06 om morgenen men til middag dagen før kanskje. Gjør det klart at i morgen er det din sovedag og du trenger de timene for å ikke knekke sammen helt. Hvis han ikke respekterer det, får du sparke ham ut av senga om du må. Kvinner i 2018 skal ikke trenge å gå frustrerte over mannfolk som ikke gidder.

    5. Haha, ja kan se at det kan bli et problem om du må vekke ham, for da er du jo uansett våken. Men det høres jo ut som dere har en fin løsning hvis du uansett blir trøtt om kvelden og liker å stå opp tidlig 🙂

      Jeg lider av kronisk lakenskrekk, men tar konsekvensene av det annenhver dag i helgene, hehe. Ikke noe en liter kaffe eller to ikke kan fikse 😉

    6. Haha, nice! Det høres ut som en mann det er verdt å ta vare på ja 😀 Ikke alltid annenhver dag funker, men fint som en slags grunnregel hvis man er litt trøtt en dag og trenger noen timer til å hente seg inn 🙂

    7. Alenemor, a-menneske, MEN – 05.00 er ikke morgen … Jeg har blitt 10 år eldre på ett år haha! Jeg gleder meg til tenårene hvor det blir payback

    8. Haha, jeg også! Da er det opp kl. 06.30 for å gå langrenn i lysløypa x-)
      Og ja, speilet på badet kan dessverre bekrefte at 10 år eldre på 1 år stemmer bra her også :-/

    9. Jeg er visst både A og B menneske 🙂 Jeg liker å stå opp tidlig når sola skinner, og foretrekker å holde senga når det regner og snør og det er kaldt ute. Det er veldig godt å ta med seg dagens første kaffekopp og sette seg på trappa å bare la sola gjøre sitt, når barna snorker i sengene sine på morgenen. Bare nyte stillheten, solen og kaffen. For så å bli hentet hjem igjen fordi de to som sov har stått opp, og krangler om hvem som skal bestemme over fjernkontrollen 🙂 På vinteren holder jeg meg for det meste inne, i senga eller i sofaen under et pledd og fyr på peisen 🙂

    10. åh, det der skal jeg gjøre så snart det blir litt varmere ute. Starte dagen på trappa med en kopp kaffe. Bare ta det inn og nyte morgenen i lange drag. Det hørtes deilig ut nå 🙂 🙂
      Også skal jeg gå for bjørnens tilnærming til å være B-menneske neste vinter og gå i hi. Rett og slett sove fra oktober til mars. Blir fint det x-)
      Hilsen snølei 😉

    11. utpreget a menneske uten egne barn man alltid oppe i god til før stedatter. Står gjerne opp kl 0500 hverdag og helg. Null stress. Må opp 0515 for å rekke jodd i hverdagene så da har jeg ikke noe valg. Men jeg har gjerne sett flere episoder av favorittseriene før restea av huset våkner….stedatter er nå 18 og sover litt lenger enn da hun var 3….da hadde jeg selskap i sofaen fra 6-7 ca 🙂

    12. Vi hadde også sovemorgener i helgene – gull! :o) Men som flere sier – det viktigste er jo at begge parter er fornøyde. Til hun med gubben som ikke gadd stå opp: gi ham et spark i baken, bokstavelig talt! Jeg har en mistanke om at det hendte rett som det var hos oss, men da fordi jeg sov mye lettere enn ham og våknet med en gang det var et knyst fra barnerommet. :o)

    13. Vi er begge veldig B-mennesker.. og det tok
      nesten 6mnd før han skjønte at nå må det
      Monsteret av et kvinnemenneske også få litt søvn.
      Og vi jobber begge skift, den som har fri står opp,
      ellers tar vi annen hver dag og det fønkær planke!

    14. Vi har to barn og det først nå, når minste er seks måneder at mannen har begynt å ta del i det å stå opp om morningen. Det er stort sett jeg som har stått opp fordi jeg våkner med en gang. Men jeg blir jo helt utslitt av det. Han jobber annenhver helg, så jeg får en sovemorgen en dag annenhver helg. Bedre enn ikke noe da 😉

    15. Jeg er B-menneske til gangs. Elsker å sitte oppe om kveldene og å sove leeenge. Men.. Alenemamma til baby på 6 mnd tillater ikke det😅 Heldigvis sover han fra kl 19-08.00 ca, så jeg har vel egentlig ingenting å klage over, men som det b-mennesket jeg er skulle jeg gjort mye for å få slumret bare eeeen time lenger enkelte dager😄
      Vær glad dere er to dere!

    16. B-menneske de luxe. Elsker å sove om morgenen og være oppe om kvelden. 9 om morgenen er tidlig, alt før kl 9 er veldig tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg