Drittstart på ferien

Det startet utrolig dårlig. Så gikk det bare nedover.. :-/

For da vi la oss søndag kveld var hele familien langt over middels klar for avreise og hyttetur på mandag morgen. Barna hadde ventet og ventet og var så gira at de nesten ikke fikk sove.

Men da vi våknet opp i går, viste det seg raskt at far i huset hadde spist på seg en matforgiftning kvelden i forveien. Vi trenger vel ikke si mer enn at jeg på rekordtid gikk ned rundt 10-12 kilo og måtte holde sengen resten av dagen. Avreise utsatt med en hel dag til barnas store misnøye.


Salte kjeks, cola, pastiller og bøtte parat 😉
 

Men i dag var det på´n igjen med fatt mot, og bare 3 timer etter planen kom vi oss av gårde. Hurra!


En annen som er litt over middels klar 🙂
 

GPS´n i bilen nektet riktignok å la oss plotte inn Norefjell, men vi tok til takke med Nore/Uvdal og kjørte i vei. Jeg kjenner det igjen når vi nærmer oss, tenkte jeg.

Allerede her vil folk med kjennskap til området, ane ugler i mosen. For Norefjell ligger IKKE i Nore/Uvdal. Et godt stykke unna faktisk. Men som de fjompenissene vi er, tenkte vi jo selvfølgelig ikke over å følge med på landskapet underveis og turet i vei mens vi sang med til Martin og Morten på radioen.

Selv ikke da vi passerte Kongsberg kunne en distré far ane at noe var alvorlig galt. For dere som ikke har et kart foran dere: Se for deg at du står i Drammen med nesa pekt rett mot Norefjell. Kongsberg er da til din venstre. Mange mil til venstre.

Så vi fortsatte. Opp gjennom Lampeland og skrått mot venstre for fjelldannelsen. Hadde vi enda tatt til høyre ville vi faktisk vært sånn cirka på rett kurs. Men det var ikke før vi ringte min far, forklarte hvor vi var og han svarte:

– “Ehm… det har jeg aldri hørt om.”

…at vi innså at vi var to kjøtthuer på tur. Vi skjønte fort at vi hadde kjørt feil. Lenge.

Irritert som en okse, vrengte jeg bilen rundt for å kjøre halvannen time tilbake, før vi kunne komme inn på riktig vei igjen. I prosessen klarte jeg å skli på glatta og smelle skjermen inn i autovernet, så der røyk julebonusen for 2018.

“Heldigvis” fant vi en liten avstikker av en vei som gikk over fjellet gjennom Eggedal, som raskt viste seg å være en vei av typen kjerrevei anno 1950. La oss bare si: Du vet du er et godt stykke utenfor allfarvei når du må betale bomavgiften med kontanter i konvolutt.

Helårsdekk var definitivt ikke riktig valg på den melkeruta der, og det var bare med nød og neppe at vi klarte å karre oss over et par av bakketoppene.

På dette tidspunktet hadde vi brukt sånn ca. dobbelt så lang tid som først lovet til barna. Og det gikk ikke upåaktet hen. Men jeg må berømme de to apekattene for å være supertålmodige og langt seigere enn jeg hadde trodd. Langt seigere enn meg 😉

Så med en bulkete skjerm, tomme mager og en 2-timers svipptur som plutselig ble til en 6-timers rundreise i bygde-Norge kom vi frem. Bilen kom seg selvfølgelig ikke opp den siste lille biten inn til hytta, så vi fikk bære bagasje og unger de siste meterne, men det var helt greit.

For da vi endelig stakk snuta inn døra, var det fyr i peisen, store smil og et langt bord dekket med den deiligste mat et menneske kan spise: Taco.

Og da var alt plutselig greit igjen. Nesten greit da. Må fortsatt få fikset bilen, men det tar vi til neste uke. Ferie nå. Og med en sånn start på ferien kan det jo tross alt bare gå én vei 😉

/ God ferri!

21 kommentarer
    1. Som den geografikeren jeg er, så kjenner jeg at jeg blir skikkelig flau nå! Hahaha! Det skal ikke være mulig! Gjør alltid research på forhånd hvis du ikke har peiling på geografi 🙂 Og en annen ting? Helårsdekk? No no no! Vi bor i Norge 😀

    2. Unnskyld asså, men jeg klarer bare ikke slutte å le..🤣🤣🤣🤣🤣 Så tragikomisk! Å bare tanken på to timerstur som ble til seks… 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🙈🤣🤣

    3. hehe, ser bare for meg ansiktene når dere innser feilen ;p
      God bedring videre, matforgiftning er noe herk!

    4. Hoho. Säger som Herr Jackson: You are not Alone!
      Så mycket pengar jag använt på sightseeing”
      Ha en riktigt fin semester och önska Christina lycka till med skidorna 😀😀

    5. Haha, dere kan trøste dere med at dere ikke er alene! For et par år siden skulle jentegjengen på hyttetur, og jeg tok på meg ansvaret som navigatør. Jeg tenkte at mobil GPSen kan man så klart stole på! Vi endte opp langt fra riktig rute, og kjørte et godt stykke på en landevei ute i ødemarka før vi kjørte oss fast i snøen rett foran en låst bom som sperret av privat vei. Så klart var det ingen mobildekning der.. HELDIGVIS så var det ett hus i nærheten, og en hyggelig kar med traktor fikk overraskelsesbesøk av en gjeng med jenter som trengte litt hjelp til å komme seg løs. Vi brukte mange flere timer enn planlagt, men vi kom fram til slutt da noen andre tok over GPSen!

    6. *flirer* Enkel mann gjør så godt han kan….
      Ungene er bare smarte, derfor holdt de klappa. Feil ord på feil sted, og det bærer hjem igjen = kjedelig.
      Kos dere. Håper du finner veien hjem igjen når ferien er over. *dukker for tallerknen som kommer flyvende*

    7. Husker enda den sommeren da pappa sa at idag skal vi bare kjøre 10mil, men pga fulle campingplasser ble det 100 mil…

    8. Hørte en gang om et eldre ektepar fra Värmland som skulle til Stockholm, svingte feil retning ut på E18 og før de visste ordet av det var de i Stavanger. Det skal være en sann historie, men neimen om jeg helt klarer å tro på den.
      den traktorveien du skriver om har jeg faktisk kjørt med lastebil. Det var en skremmende opplevelse, og jeg gispet litt etter luft da jeg leste at du hadde fått dratt deg inn på den på vinterføre med helårsdekk! Det hørtes ikke helt ufarlig ut.
      Nå får dere kose dere med ferien og ta noen litt sikrere veialternativer hjem. Husk: LARvik. Ikke NARvik…. 😀

    9. Måtte humre litt, eller en del faktisk. Vært på en sånn tur selv. I november. Målet var Rauland – og vi kjørte den lange veien rundt. Men men. En får da sett litt 😉 Nyt ferie og glem vekk skjermen litt. Den stikker ikke av. Kos dere som bare dere kan :-))

    10. det som fasinerer meg hver gang dere skal på tur er at dere ALDRI kommer dere av gårde i rett tid??? hvordan er det mulig hilsen ei som alltid drar 5 min før selv med barn og campingvogn klar for 3 ukers ferie 🙂

    11. Så godt dere kom frem hele. Men må si som over her, helårsdekk finnes ikke. Her er det vinter dekk og sommer dekk. Hilsen trafikklærern. Ps veggrep er kjekt å ha både vinter og sommer. Å den kjerreveien troooor jeg har kjørt.. spennanes ja☺️ Nyt ferien i lange drag, og trygg reise hjem😊

    12. Til m
      Har du noen tips? For jeg blir så innmari irritert på oss som ALDRI kommer oss avgårde i tide- hvertfall ikke hvis både mor OG far skal være med. Jeg klarer det jo når jeg er alene…😒

    13. Veiene skal du få lov til å klage på her i Eggedal, men vakkert er det da uansett hvor dårlig vei vi har 😉 Og ja, her er helårsdekk et fremmedord. Kos dere på fjellet og nyt det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg