Det snør, det snør, hva faen skal vi gjøre?

Girl playing with snow
Licensed from: Grekov / yayimages.com
 

Så har det altså skjedd igjen. Uvanlig mye snø har falt på kort tid og landet går i stå. Togene stopper, bussene kræsjer og 99 av 100 på Facebook deler bilder av snø. Snø! Som om vi bodde i Atacama-ørkenen.

For er det bare meg eller snødde det også i fjor? Og året før der? Og året før der igjen helt tilbake til den første huleboeren som sa: “Hey, la oss flytte fra dette lune, varme stedet og begi oss opp til et matløst isøde.”

For det snør i Norge. Hvert år, potensielt halve året! Så man skulle trodd at vi hadde vært litt bedre forberedt innen nå, men nei da. Biler går i grøfta, togene bryter sammen og tabloidene basker seg i klikk.

I går så jeg til og med at NRK var direkte inne fra snøkaoset i Oslo. Direktesendt snø! Si meg, har hele nasjonen gått bananer? Jeg forstår at de måtte sendt ut en reporter i hawaiiskjorte og flip flops hvis været slo om til 35 grader og tropenetter i januar, men snø på vinterstid..? Er ikke det litt som å bli overrasket over å finne kjøtt i kjøttdeigen?

Så kan man selvfølgelig skylde på uvanlig store snømengder og andre værfaktorer, men er jeg den eneste som ser den tilsynelatende ganske opplagte sannheten her? Nordmenn er rett og slett ikke bygd for norske værforhold. I hvert fall ikke byfolk her sørpå. Vi skjønner det bare ikke.

Togene våre takler det ikke, kroppene kollapser og alt vi har bygd blir som korthus i en snøstorm. Og alt dette mens alle nord for Sinsen-krysset nærmest ler seg i hjel. Men til gjengjeld takler jo ikke de sol da.

Så fort det dukker opp et lite glimt av sol, oppfører de seg som fulle charterturister og breier seg ut på forsiden av VG med en utepils i hånda og hopper i havet selv om det ligger is i indre havn. Alt for å gni det i trynet på søringene. Det er jo ikke noe bedre det. Kanskje de heller ikke er bygd for norske forhold.

Kanskje ingen av oss er det. Eller kan det være en helt annen og langt mer dyster forklaring? For kan det tenkes at dette gjentakende fenomenet skyldes en til nå ukjent sykdom som gjør at vi glemmer været fra år til år?

Kan det faktum at vi aldri ser ut til å være forberedt på snømengdene rett og slett være en mental forsvarsmekanisme for at vi ikke alle skal rømme landet og reise til Spania som vær-flyktninger? Kan det være at vi rett og slett lider av “Snø-demens?”

Man in snow storm close up
Licensed from: Mreco / yayimages.com
 

Det ville forklart hvorfor vi går på de samme smellene år etter år, og tilsynelatende aldri klarer å skifte vinterdekk før det er for sent.

For til å bo i et land der snø er nærmest garantert hver eneste vinter og basert på mediebildet akkurat nå, skulle man tro at Norge er et land fylt med folk som aldri har vært i Norge før.

Så la oss alle ta et felles ansvar for å huske dette til neste vinter. Det er bare noen måneder til. Det kommer til å komme snø. Ganske mye.

Og hvis det faktisk er sånn at teknologien ikke har kommet lenger enn at busser, biler, tog, fly og hus går rett i fosterstilling så fort det kommer et realt dryss, ja nei da er vel det bare et endelig bevis på det jeg hevdet tidligere i teksten: Norge er tilsynelatende ikke bygd for norske forhold.
 

/ Ta på deg jakka, ikke stol på toget: Det kan komme til å snø i natt 😉

11 kommentarer
    1. Måtte flire no😅 godt at andre, og ikje bare nordlænninga også kan se litt humoristisk på det😂

    2. Hahaha 😂 genialt 👏🏻 Har ikke tenkt på den før, at vi fra nord e likens, bare med sommer 😂 så utrolig bra 😄

    3. Jeg tenker det samme hvert år selv! Har vi ENDA ikke skjønt greia med Norsk vinter? Hva er galt med oss nordmenn som aldri lærer, uansett hvor mange år det går? Blir litt oppgitt over oss sørpå 😂

    4. Som nordlending i Oslo er jeg frustrert, veldig frustrert. Ikke fordi snøen laver ned, neida så “søring” er jeg ikke blitt. Jeg er frustrert fordi det blir så ufattelig dårlig håndtert, HVER eneste gang. Alt av kollektiv går i stå(med de fleste tbanestrekninger som hederlig unntak) Som at når de endelig brøyter bruker de kun brøyteskjær, ikke en fres i sikte=fortau blir snødeponi og du kan velge mellom å gå i bilveien eller vasse i snø til knærne..
      Samtidig melder NRK Finnmark. “Dette går bra, nu spakne han til full storm i løpet av kvelden..” Ikke ett knyst fra noen om orkan i kastan, taket som fløy på havet eller luringen på spark som fikk vind i “seilan” og havna lenger enn han sku.
      Flaut, rett og slett flaut….

    5. Som nordlending i Oslo er jeg frustrert, veldig frustrert. Ikke fordi snøen laver ned, neida så “søring” er jeg ikke blitt. Jeg er frustrert fordi det blir så ufattelig dårlig håndtert, HVER eneste gang. Alt av kollektiv går i stå(med de fleste tbanestrekninger som hederlig unntak) Som at når de endelig brøyter bruker de kun brøyteskjær, ikke en fres i sikte=fortau blir snødeponi og du kan velge mellom å gå i bilveien eller vasse i snø til knærne..
      Samtidig melder NRK Finnmark. “Dette går bra, nu spakne han til full storm i løpet av kvelden..” Ikke ett knyst fra noen om orkan i kastan, taket som fløy på havet eller luringen på spark som fikk vind i “seilan” og havna lenger enn han sku.
      Flaut, rett og slett flaut….

    6. Jeg bor i England og her kalles det ekstremvær om det snør et par filler som ikke legger seg på bakken engang. Skoler stenges, alle har god unnskyldning for å ta fri og ta seg en «snow day» inne i varmen. 😂

    7. Så det va “krise” på Oslo S fordi alt sto i ro fordi det e “snøkaos”!
      Kanskje sku Søringan fådd krisehjelp i form av at det blir sendt brøytemannskaper som har gode skussmål fra programmet “Brøyt i vei”? Satt her en kveld å så på Brøyt i vei (mulig det va reprise), der det va supert organisert med brøyting i Tromsø. Dem brøyta hele natta i gatan, så når folk sto opp, kollektiv trafikken sto opp osv, så gikk det meste på skinner, stort sett uten problemer. Va faktisk litt imponert, til nording å være😊 Æ har bodd i tromsø i noen år, men har aldri fådd med mæ at det her..! 😀

    8. Som nordlending på austlandet vert eg fsktisk litt lei. Men samstundes lét eg meg fasinera av “kaoset”. På tysdag skulle eg frå Halden til Lillehammer, og ein må då sjølvsagt innom Oslo S. Vanlegvis er Oslo S ein travel stad kor alle saman løper og stresser hit og dit, eller sit med andletet trykka ned i mobilen. Nokon går med andletet trykka ned i mobilen også, men det er deira sak sjølvsagt. Slike dagar med snøkaos får derimot Oslo S til å stoppe opp på ein merkeleg måte. Folk har det ikkje lenger travelt. Kvifo skulle dei? Toget er forsinka eller innstilt uansett. Og midt i avgansgshallen står heile passasjergruppa med hovuda vendt oppover mot informasjonstavla. Plutseleg er folk oppmerksame på det som hender rundt dei, og i samla flokk står dei der. Eg er som sagt fasinert. Kuren mot den såkalla mobilnakken må vere togskifte på Oslo S på dagar som dette!
      Dette var for øvrig eit gøy innlegg å lese. Spesielt når eg befinner meg på Hamar togstasjon i håp om at toget til Røros faktisk går. (Toget til Oslo S vart nettopp innstilt)

    9. Kjente jeg ble provosert så til de grader, hadde kommentaren parat til jeg kom nederst i innlegget! Nå skulle en krenka nordlending fortelle at “landet” ikke går i stå pga snø, Østlandet går i stå. Det påvirker selvsagt utover i landet, men alle vet hvor problemet ligger.
      Men så redda du deg inn da..og forsåvidt bra det, men nå er det en skuffa nordlending som ikke kunne ta seg friheten av å bli krenka.. også det som er så inn.. pokker at jeg ikke ble krenka..
      Og som alltid, underholdende lesing ;-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg