Når hverdagslykken treffer

Det er rart det der, når det skjer altså. Man sitter i sofakroken og aner fred og ingen fare, når det plutselig treffer deg rett i kassa. Vet ikke helt hvorfor det skjer, det bare skjer. Og det gir deg frysninger. Som om alt i universet klikker på plass akkurat der og da.

bliss
Licensed from: Bekk2105 / yayimages.com
 

Det kan være midt i en episode av Dora the explorer, som du egentlig hater litt, når du plutselig får en pil av intens glede rett i hjertet. Som en slags nummende utavkroppen-opplevelse, ikke helt ulik en sånn jeg forventer at man får når man vinner i Lotto. Og du tenker: Wow, dette er ekte. Alt det her. Dette er mitt liv, disse er mine barn! Jeg lever, jeg kan kjenne sofastoffet mot huden på hendene, verden finnes og alt er bare fantastisk. Livet er fantastisk.

Så ser du bort på menneskene rundt deg, hiver deg kanskje rundt i en klem, og de forstår ingenting, selvfølgelig. For de kjenner bare smaken av frokostblanding og et felles elsk/hat-forhold til Dora. De sitter ikke sammen med deg i en kortlevd boble av livets intense lykke.

Men så, like brått som det dukket opp, er øyeblikket forbi. Pop og boblen er borte. Uansett hvor hardt du prøver, klarer du ikke å gjenskape et sånt øyeblikk på kommando. Jeg tror det er en mening med det, for ingen kunne gått rundt sånn, euforisk overlykkelig hele tiden. Blindet av lykke med skylapper for virkeligheten. Men i små drypp føles det fantastisk. Og du kan huske hvordan det føles. Og du kan glede deg til det skjer igjen.

Kanskje i butikken, kanskje midt i trafikken eller mens du står og måker snø. Så prikker livet deg på skulderen og gir deg en påminner om alt du kan være glad for, alt som er godt og alt det som gjør deg lykkelig. Du bare glemmer å tenke på det. Og plutselig glemmer du helt at du egentlig hater å måke snø, for snø er da tross alt like ekte som livet, og livet er fantastisk.

Sånn føles det når hverdagslykken treffer 🙂

businesswoman meditating
Licensed from: adam121 / yayimages.com
 

/ Hilsen en som har sovet 8 timer i natt x-)

–> Stem på Pappahjerte i Vixen Influence Awards (Gullpenn, Livsstil, Folkets Favoritt) (Stem gjerne på Christina som Folkets Favoritt isteden❤️)

6 kommentarer
    1. Å, dette innlegget traff meg midt i hjerterota:) For akkurat sånn er det! Takk til deg for å skrive akkurat dette!

    2. mine hverdagslykke opplevelser kommer oftest på hesteryggen 🙂 på tur alene eller med andre, senke skuldrene å bare nyte livet 🙂

    3. Jeg hadde et slikt øyeblikk i går morges. Det varte akkurat seks minutter, mellom 06.11 og 06.17.
      Det vet jeg fordi den lille datteren min kom og smøg seg opp i sengen foran meg, og oppdaterte klokken hvert minutt. Bak ryggen min lå broren hennes og sov med jevn, dyp pust. Innimellom klokkeoppdateringene fortalte hun meg detaljert om drømmene sine, og dessuten om forhåpningene for dagen. Jeg lå der bare og døste og dro inn lykken av to små kropper som til sammen er livets lykke.
      Men så tok idyllen slutt: Nå står det syv, mamma, du har sagt vi kan stå opp når det står syv…. Jada. det var et litt fånyttes forsøk jeg har gjort i julen på å utsette ståopptiden til klokken syv. Men jeg forstod at det var litt lenge å vente for en sprell våken liten jente. Så vi gikk og så på Dora i stedet. Og enig med deg. Litt blandede følelser for henne…

    4. Ah, magisk! Den følelsen altså, den er så nydelig. Man blir så glad og takknemlig for alt! Takk for at du deler 🙂

      ..men så er man tilbake til Dora og livet er sånn pluss minus igjen, haha! 😉

    5. Det kan jeg tenke meg! Virker helt nydelig å ri på hest. Tenker det må være litt av den samme frihetsfølelsen som når båten planer på vannskorpa eller kanoåren sveiper rolig gjennom et blikkstille vann. Essensen av kvalitetstid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg