Vi som savner Snøfall ❤️

Kjære NRK, er det ikke snart på tide å hoppe av i Svingen?

For etter den fantastiske oppturen med Snøfall som julekalender på TV i fjor, hadde vi store forventninger til årets julekalendersatsning fra NRK.

Men hva får vi? Jul i Svingen. Mobbing i Svingen. Foreldre med psykiske problemer i Svingen. Null julestemning i Svingen. Spør du meg er Jul i Svingen noe forbannet herk og når ikke Snøfall til knærne!

Hvorfor?

Jeg skjønner at Jul i Svingen skal handle om samhold mellom barn, at man løser problemer og at barna skal være helten, men jeg synes ikke det funker. Både Svingen og Sletta er full av usympatiske barn som for det aller meste truer andre med juling. Ja, når de ikke må ta hånd om sine foreldres problemer da.

For stort sett alle foreldrene i Svingen sliter tilsynelatende med noe. Barndomstraumer og nevrotiske reaksjoner, og han Marvin er et stilstudie i seg selv. Fra å henge opp barn i trær til å lure dem til å måke snø for seg eller kjøre fra familien sin i skogen midt på vinteren, burde han for lengst vært satt på smurfedrops.

Jeg er ikke en sånn skinnhellig 2017-fyr som blir fornærmet av alt altså, jeg ser bare ikke helt hvor gleden ligger i serien? Hvor er gleden i å se 20 episoder med Harriet som truer med å mose trynet ditt, Victoria som oppfører seg som Donald Trump eller hu gamle snerpehøna som kjører på dyr og kaller barn for drittunger?

Og hvorfor utvikler ikke karakterene seg nevneverdig? Vi er som sagt 20 episoder uti og Victoria er fortsatt snerpete, Harriet er fortsatt besatt av en eller annen demon, Nure er like usikker og Marvin er en kjøttløk. Jeg ser liksom ikke hvor serien er på vei.

Serien føles liksom helt uten mål og mening, og jeg mener at en kritisk faktor i enhver julekalender er at det bygger opp mot noe. I ?The Julekalender? satt hele nasjonen samlet på kanten av setet mens de tre fjomsenissene spikket propeller bekjempet nåsåen og hver dag kom nærmere målet.

I Snøfall var hver eneste dag en liten bit av svaret på gåten. Nærmere og nærmere svaret, hver eneste dag. Akkurat som en god julekalender skal være. Oppbygning, spenning, på vei et sted. Jul i Svingen har ikke det elementet i det hele tatt. Kanskje med unntak av verdens kjedeligste julekalender i regi av Marvin da 😉

Så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor NRK sender serien år etter år. For Jul i Svingen føles som en serie laget på et budsjett så lavt at man kunne skrapt sammen budsjettet på et julebord. Men folk liker det tydeligvis, så da er det bare å kjøre på. Penger spart er penger tjent.

Men der må jeg ærbødigst be NRK om å åpne litt på pengesekken igjen. Vi betaler gode lisenspenger, la oss slippe å se at det går med til serier mer utdatert enn skulderputer og rottehale. Og det er ikke fordi serien begynner å bli gammel. Home Alone er fra 1990 og er like bra den dag i dag. Tre nøtter til Askepott er fra 1973. Gudfaren 1 er fra 1972.

Men okei, alt dette, absolutt alt jeg har skrevet til nå, blekner i forhold til mitt aller siste punkt. Det viktigste av alt:

TOTAL MANGEL PÅ JULESTEMNING!!

Hvor er julestemningen? Hvor er gleden? Hvor er oppbygning mot jul og spenningen som er førjulstiden? De har snø, de har trær, de har nisser, men likevel føles julemagien totalt fraværende.

Joda, det var kanskje et hint av julestemning da barna sto rundt grana og sang, men det er 19 episoder siden. Og la oss ikke glemme at en umedisinert Marvin løket opp hele den seansen ganske greit.

Det eneste, og da snakker vi det eneste, jeg får julestemning av er når episoden er over og Odd Nordstoga tonesetter refrenget. Eg vil heim til jol, eg. Det er vakkert. Det er jul. De resterende 24 minuttene gir ikke mer julestemning enn en pakke gulost. Og da snakker vi ikke om gräddost engang.

Neste år håper jeg Snøfall kommer på ny. Eller en ny sesong, det hadde vært magisk. Snøfall hadde alt det Jul i Svingen mangler: Fantastiske sanger, spennende oppbygning, interessante karakterer, utvikling, julemagi og en naturlig progresjon mot et definitivt mål, slik en god julekalender skal ha.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Snøfall skapte så mye julemagi at jeg nesten begynte å tro på nissen selv. Høydepunktet kom på selve julaften, da en god nabo snek seg bortom her og plantet en papirfugl i blomsterpotta utenfor. Da 4-åringen åpnet døra og fikk se den fuglen? Ord kan ikke beskrive hvilken glede han følte. Fuglen hadde flydd helt fra Snøfall! Det var brev fra nissen! Det var julemagi, det var glede, det var magisk. Det savner jeg.

Så NRK, hør min bønn: Jeg vet at det er gøy å spare penger, men det er på høy tid å hoppe av i svingen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

–> Stem på Snøfallhjerte i Vixen Influencer Awards (Gullpenn, Livsstil og Folkets Favoritt)

75 kommentarer
    1. Jeg et så enig!!!
      Her ble det jul i svingenforbud. Sånn oppførsel ønsker jeg ikke å lære ungene. Mobbing og drittslenging i beste barnesending tid. NEI TAKK!

    2. Kunne ikke vært mer enig! Her i huset ser vi på Blåfjell og The Julekalender
      På DVD.Jul i Svingrn nekter poden å se på. Med bemerkningen : “Mamma, dette er ikke en ekte julekalender.”

    3. Heisann
      Joda, det er klart at Snøfall hadde mye mer «feelgood» julestemning. Men det er nå sånn at det kan bli litt mye idyll og nisser og eventyr… For unger i skolealder er jo hverdagen litt nærmere Svingen. De sliter med en Viktoria og en «mobber fra Sletta». Og det tar ikke pause i adventstida. For dem er det fint med en serie som er litt mer realistisk, der folk sliter litt, men klarer seg fint til slitt likevel…god jul – in real life

    4. Jeg er så hjertens enig! 👍 Jeg satt like klistret til tv’n i fjor da Snøfall gikk, så i år kjøpte jeg alle Snøfall filmene og lot det være vår egen julekalender på skjermen 😁 Barna er storfornøyde! Et rungende JA til mer av Selma, Julius, Frida og resten av den herlige gjengen! 🎅

    5. HELT ENIG!
      3 åringen vår vil alltid se det, men etter 10min ender vi alltid opp med å skru det av! Som barn og ungdomsarbeider blir jeg flau og sjokkert av at NRK velger å vise dette til barn som “underholdning”!

    6. Såå enig! Her koser vi oss med å se Amalies Jul i år på nrk.no, når dårlig stemning i svingen går på tv.

    7. For å pirke; hun heter altså da Harriet, ikke Margaret 😉
      Men når det er sagt, har jeg faktisk ventet på dette innlegget. Jeg syntes før at dette var en søt serie, men nå som jeg skal se den med 4-åringen min, er ikke tanken helt den samme. Mye unødvendig drittslenging ungene i mellom, og som du sier, bygger det ikke opp til noen verdens ting! Mye fokus på de voksnes problemer, og hvordan barna havner midt oppi de gang på gang. Min lille jente vil ikke se på når fru Wold er der. Hun er rett og slett redd for en gammel dame på tv, fordi hun er “så forferdelig slem med de barna”, som hun sier selv. Ikke noe koselig i det hele tatt. Ikke det at vi er avhengig av barnetv for julestemning, men det er trasig når noe som vi har gledet oss til, og som samlet oss på kvelden, må forklares opp og i mente for at 4-åringen skal få noe som helst ut av det… Sitter igjen med klump i magen selv innimellom :S
      Så enig med deg. Og et tips, forresten; Det finnes en oversikt over hvilke julekalendere som skal sendes de neste 5(?)årene, et eller annet sted. Google vet sikkert hvor 🙂

    8. Oh MY, jeg er SÅ enig! Helt grusom serie, enig i absolutt alt du skriver. I fjor satt vi alle fire som tente lys foran TV-skjermen og fulgte Snøfall, nå i år ser vi på julekalender mens vi sniker inn “…og sånn snakker vi IKKE til hverandre!” til femåringen. Finnes ikke julestemning, og hvis den kommer til neste år, da blir det Snøfall fra DVD, selv om vi har sett den flere ganger før gjennom hele året.

    9. Måtte bare kommentere at hun skal mose tryner hele tiden heter Harriet, ikke Margaret 🙂
      Jeg er veldig enig med deg, jul i svingen er for teit.

    10. Jeg har fulgt med på den danske julekalenderen Tidsreisen. Den er virkelig spennende – eneste minuset er at NRK har dubbet den til norsk. 🙂

    11. Jeg, godt inne i mitt tjuetredje år, er vokst opp med Jul i Svingen. De eneste årene jeg prøver å få med meg noen episoder av julekalenderen på nrk, er når det er Svingengjengen som inntar tv-skjermen. Har ikke sett Snøfall, så der skal jeg ikke uttale meg, men selv mine foreldre på godt over 50 morer seg over Jul i svingen. (Selv om jeg nok ikke tror de setter seg ned og ser på det nå som ingen barn lenger bor hjemme. Man vet aldri da…:D)
      For meg er de karikerte, men også til tider veldig gjenkjennelige relasjonene og situasjonene nettopp det som gjør at jeg morer meg. Har vi ikke alle kjent en Victoria f.eks, som elsker å herske og kommandere de andre rundt i leken, men som egentlig også er en ganske ok jente. Jeg hadde i hvert fall en sånn en i barneskoleklassen min. I går var vi ute og “catchet opp” sammen med andre gamle venner over en middag, og vi lo så vi hikstet da vi mimret tilbake til den tiden der hun styrte oss andre og all form for lek. Hun var Victoria, men hun er i dag mer som moren til Victoria. Bare en av mange ting i serien jeg kan nikke gjenkjennende til, uten at det nødvendigvis er et glansbilde på hvordan barndommen var. Men det er det vel lite her i livet som er. 🙂
      Ha ha, dette ble svært langt. Litt overrasket over meg selv over at første gang jeg kommenterer på en blogg, er det for å forsvare en gammel julekalender på barne-TV. Det kan ha å gjøre med at jeg nettopp er ferdig med eksamener og plutselig har all tid i hele verden, eller så er bare support til Jul i svingen blitt min nye kampsak. Litt usikker der. 😀
      Uansett: Riktig god jul, enten det er med Jul i svingen, Snøfnugg, Amalies jul eller kanskje Skomakergata (den er jeg litt for ung til å more meg ordentlig over forresten) på skjermen i bakgrunnen. 🙂

    12. Er heller ikke fan av Jul i Svingen. Barna setter seg ned men de blir ikke sittende de heller. En ting er jo hva vi voksne synes, men hva barna synes er vel så viktig. Etter 5 minutter finner de bare på no annet, gidder ikke å sitte i ro. Heldigvis hade Coop Extra Snøfall på DVD til 199 kr 😊 reddet totalt to sykedager her. Da lå vi i sofaen og hadde Snøfall maraton, stor stas 😊

    13. Jeg liker Jul i Svingen veldig godt og blir rørt til tårer annen hver episode og ler hver eneste episode 🙂 Jeg er riktig nok fra generasjonen som så Linus i Svingen på barne-TV før juleversjonen kom. Jeg er enig i at Jul i Svingen ikke er like sukkersøt og julespekket som Snøfall, men jeg liker litt variasjon😬 Liker ungene dine serien eller synes de den er krass? Legger mye mer merke til granden av krangling osv nå som jeg er eldre; det kunne jeg ikke huske at det var sist jeg så den👌🏼
      Hilsen fra 94?er.

      1. Jg synes at Jul i svingen er en bra serie. Men jeg har en lillesøster som ikke liker den frekke Victoria, slemme fru Wold som hele tiden kaller små barn drittunger. Eller Harriet som hele tiden skal mose trynene til folk

    14. Hei, du! Vi elsket Snøfall og vi gleder oss til neste år og stykkets oppsetning på Nasjonateateret. Dessuten så har jeg hørt at det kommer en helt ny produksjon fra Nrk som neste års julekalender. Men, utover det, så morer vi oss med Svingen her hjemme. Det er da et snitt av alle rare folk som lever i landet vårt der,
      – Den hysterisk nevrotiske mammaen til Nure, som bruker livet til å engste seg,
      – Innvandrer familien som forsøker å holde på egne tradisjoner, men også vil at barna skal få være med venner og det som skjer,
      – Hun som bor med pappa,
      – Han som bor med en mamma, hvor alt ikke er på stell til en hver tid ,
      – og jeg kunne fortsett.
      Jeg er enig i at det ikke er så veldig julete og at det ikke er biter man bygger til et hele, men desto mer hverdag og unnskyld meg, humor. Vi ler masse i løpet av en episode her hjemme og vi har snakket mye om vennskap. Tror barn klarer å identifisere seg med mye av det som skjer
      Vi ønsker den nye kalenderen velkommen til neste år, – gleder oss til neste gang de viser Snefall ( vi jukset og har sett den på Dvd i år ) og benker oss ned foran tv hver kveld klokken 1800. Og vi koser oss…

    15. se derre svingen tingene er det dårligste nrk har laget uansett om det er juleutgaven eller den andre. for første gang på 14 år ser ikke min mann og jeg julekalender på tv for det er bare tull alle sammen. Savner vaselina hjulkalender på tv2 eller blå/rødnisser event julekongen på nrk.

    16. Snøfall finnes på dvd. :o) Men har du virkelig ikke fått med deg “Emblas saga”???? Svensk, fra i fjor, heter “Selmas saga”på svensk, men jeg antar de har kalt den “Emblas saga” på norsk for ikke å blande den sammen med Selma i Snøfall. En fantastisk og magisk historie! Dessverre dubbet på norsk, men den går på NRK Super kl. 18:35 hver dag, jenteungen på 17, hennes tante og jeg er helt oppslukte! Den må du se!

    17. Elsker “Jul i Svingen”,ikke fordi det gir så fantastisk julestemning, men fordi det gir innspill til refleksjon og ettertanke. 6 åringen her er bestyrtet over noe av det han ser, satt f.eks med hendene foran ansiktet da Klara spiste opp hele julekalenderen😂 Og han syns at Marvin er en dust! Men vi ser sammen og snakker sammen om det vi ser. Når det er sagt så elsket vi “Snøfall” også, men handlingen her var for virkelighetsfjern til at den kunne relateres til det gutten opplever i hverdagen. Jeg tror vi trenger begge seriene jeg😀
      Kari

    18. Hello! Jeg har (dessverre) ingen barn sjøl. Så jeg følger ikke med på julekalendre på nrk. Derfor kan jeg ikke gjøre meg opp en mening om denne Svingen naturlig nok. Men denne serien høras jo ikke direkte hyggelig ut, i følge dette innlegget. Vil bare føye til at skulderputer er faktisk på vei inn i motebildet igjen, kjekt å vite :p

    19. Som voksen kan man heldigvis kose seg med Jul i Blodfjell. Karakterere som virkelig er satt på spissen, og et manus som får meg til å le hver kveld! Kos deg med den, mens vi venter på Snøfall (for den VIL jeg se på Nrk neste år!)

    20. Her venter barna spent på hvilke tulleting Marvin skal finne på. “Han er virkelig som en stor baby, mamma!. Fniser av Nures mamma som alltid er så overbeskyttende. Og gjenkjenner en del atferd, dog svært overdrevet. Men vi er kanskje ikke kjent for å ha svært god humor:)
      Og så håper vi at Viktoria snart senker skuldrene!
      Snøfall elsker vi!
      Julestemningen den får ingen ta fra oss, bortsett fra Frøken Noro.
      God jul:)

    21. Hehe. Du skulle vært inne i en 3. Klasse og observert den se jul i svingen ! Det er masse latter og fnising og masse refleksjon og sosial læring om hva som er rett og galt. Lærerne på skolen jeg jobber på er alle imponert over hvor mye jul i svingen fenger alle barna. Og det geniale er jo at det er så upedagogisk. At klara spiser opp hele kalenderen 1. Desember, de jukser i skirenn og får stygt juletre! 😂 hadde helt seriøst trodd at du skulle se den gode humoren i denne serien og ikke bli en av «vi som vil ha blåfjell tilbake»-hylekoret. Det flotte med NRK er jo at de lager en haug av flotte julekalendere som de bytter på. Slik at vi kan glede oss til litt forskjellige ting hvert år! Men dette er faktisk siste året NRK sender jul i svingen. Så der hadde du flaks. Men jeg tror faktisk plottet hadde digga serien om et par år. For dagens barneskolebarn synes den er genial 😀

    22. At du drar in Trump er i og for seg litt patetisk. Men men typisk venstrevridd blogger. Fins jo ikke annet.
      Uansett. Jul i svingen er og blir bare et tragisk dokumentar i 24 deler på dårlig barneoppdragelse, tilbakestående folk og masse dritt slenging. Ungene her får total forbud å se på den driten.
      Her går det på Emblas Saga. Jul i Skomakergata (som mine barn elsker 6 & 8 år) og Theodor når også når de har lyst.
      Men den de elsker aller mest er Snøfall. Den ble kjøpt inn på DVD når NRK ikke gadd å legge den ut på nett tv heller.
      Ønsker dere alle en god jul, selv om du liker #svingendritten.

    23. Helt enig! Vi har heller sett på den som går på super etter barne-TV, mer julestemning og spenning å hente der👍 Savnet Snøfall enda mer da “Winter” sto i døra å nektet barna inngang til sirkuset😔 snøfall er uansett best!

    24. Å kom igjen a. Går det ikke an å nevne Trump uten å få venstrevridd tullball slengt i trynet? Mannen er en usjarmerende brølefant uansett hvordan du vrir og vender på det. Politikken hans derimot, får vi se på. Jeg nekter å diskutere politikk her inne, men jeg er altså ikke utelukkende negativ til fyren. Eller jo, han personlig, men politikken han fører får tale for seg 🙂

      Ah sukk, Snøfall altså. Og Jul i Skomakergata! Så utrolig gode barndsomsminner til Tøflus og gjengen 😀 Ikke det samme som Mobbing i Svingen 😉

    25. Hahaha, jeg VISSTE det! Tok meg en evighet å komme opp med to ting jeg tenkte aldri ville komme på moten igjen, men alt kommer jo tilbake. Rottehalen er sikkert all the rage i 2018, den også x-)

    26. Så bra! Kan helt sikkert sees på mange måter, den er bare ikke helt min kopp med te. Men igjen, er vel ikke alle som genierklærte “The Julekalender” heller, men jeg var såvisst en av dem 😉
      /Gladjoool!

    27. Hahaha, tok meg hele dagen frem til nå å innse det. Ikke bra. Legger meg flat og tar selvkritikk. Trodde jeg husket hva hun het da jeg skrev teksten, men glemte at jeg oftest sovner underveis i episoden og ikke får med meg alle navnene x-)

    28. Har boikottet jul i svingen jeg og.. synes ikke språket til de barna har noe å gjøre i en julekalender. Ønsker ikke at 4 og 7 åringen skal lære seg å prate slik. Her hjemme ser vi jul i Skomakergata. Barna liker den godt 😀 Snøfall likte vi.

    29. Her i huset er ikke svingen så veldig populært, men det som kommer etter på ; Animanmals og Grizzly og Lemen det synes 3 åringen er hysterisk morsomt 🙂
      I fjor var det to ting jeg gledet meg til, først å se dagens episode av Snøfall også vente på at du skulle poste dagens spekulasjoner, det var bare helt fantastisk 🙂

    30. Jul i svingen er en fantastisk serie.
      Latter og tårer hånd i hånd hver dag i desember.
      En serie barn og voksne med alle typer utgangspunkt og livssituasjoner kan kjenne seg igjen i.
      De i svingen er herlige, ulike, ekte, og fine på sine særegne måter. En blir godt kjent med de gjennom episodene.
      Klar for en rørende, tårevåt julaftenepisode.

    31. Det er så flott å høre at flere har samme tanker rundt Jul i Svingen! Her har vi også hatt Jul i Svingen-nekt. Her har vi fulgt med på STV1 Jakten på Tidskrystallen. Unga er skikkelig hekta. Er til og med litt julestemning, spennende og morsom! 😀
      Eller så går det i gode, gamle Skomaker Andersen! 😀 <3 🙂
      Ja for Snøfall som julekalender 2018!
      God jul!

    32. Oi, nå ble jeg litt overrasket, faktisk. Du som er så humoristisk og ser det komiske i det meste, jeg tenkte du ville falle for Jul i Svingen, jeg?
      Det er det serien er for meg. Masse humor! Herlighet, som jeg ler! Vi ler hele familien. Foreldrene mine på snart 60 er innom på besøk innimellom, og de ler kanskje aller mest. Og femåringen sitter klistret foran skjermen. Ja, jeg er enig i at Marvin tidvis er direkte ufordragelig, men HAHA, det er jo nettopp derfor han er så herlig! Og SÅ du episoden da han sang for kona si, eller? Jeg gråt en halvtime etterpå! Marvin-er finnes det nok få av, men krangling mellom foreldre er vanlig i de tusen hjem. Mange unger opplever det, at foreldrene krangler, og selv om det ikke skal skje, så gjør det det innimellom. Mor og far er uenige. Men så blir de venner igjen, heldigvis. De aller fleste av oss i alle fall. Kanskje er det greit for ungene å se at også andre foreldre krangler, at det er vanlig, og at man blir venner igjen. Og at man sier unnskyld til hverandre når man innser at man har gjort eller sagt noe dumt.
      Mora til Nure er fantastisk. For ei dame! Og HUFF som jeg kjenner meg igjen! “er det skummelt, så skal man ikke gjøre det”. Lol. Ikke rart Nure er redd.
      – Klara. “Disse koppene er det tiss i!” 😀
      – Fru Wold 😀 Julebukkrunden hos henne 😀 😀
      – Victoria. FOR en skuespiller! Måten hun himler med øynene på er priceless. “norsk er bare så dust.”
      Nei, her er jeg bare helt fullstendig uenig med deg. Og det er resten av familien også. Vi benker oss ned foran tv-en hver dag klokka 18, spiser pepperkaker, og storkoser oss alle sammen. Episoden da de dro til besteofreldrene måtte vi se to ganger 😀
      Men når det er sagt, jeg likte snøfall også jeg 🙂 Gleder meg til gjensyn om et par år

    33. Jeg har ventet på at du skulle si noe! Vi har faktisk forbudt jul i svingen og ungene har nesten ikke protestert engang! Tenk om vi hadde prøvd det med snøfall…. De siste 10 dagene har vi lest julehistorier isteden. Ufine barn og voksne som krangler gir i alle fall ikke julestemning hos oss!

    34. Jeg er så uenig! Jul i svingen er en av de mest ærlige og en gjeng jeg kan identifisere meg med, både når jeg var barn og når jeg er voksen. Jeg er ikke helt inn i liksomverdener som Snøfall. Marvin er en tulling ja, men han mener ingenting vondt.. Og hver episode har en dyp mening. Denne episoden med Harriet har en fin mening angående krig i verden, hvor budskapet er at alle er tapere i en krig, og det er superaktuelt i 2017 og vi ser sikkert enda mer til det i 2018. Foreldre som krangler, den frekke jenta som er ny i svingen og flyttet fra alle vennene sine, innvandrer familie, Børre med en sliten alenemor.. Denne serien kan gi barn en forståelse av hvorfor enkelte er som de er.. og kom igjen, barn tåler å høre ett par banneord. Hadde ikke familien din arrangert en måte for å få deg til å banne mindre..? Tipper både dine barn og barn rundt omkring har hørt verre enn drittunger.

    35. Vi er en liten familie på 3. Vi er HEKTET og sitter klistret foran tv?n hver kveld og koser oss med en ny episode av Embla?s Saga! (nrk-tv)
      God Jul til deg og dine 🙂

    36. Det er ikke ofte jeg er uenig det du skriver. Men nå kjente jeg litt på det. For som 25åring, så husker jeg veldig godt da jul i svingen ble vist for første gang. Å jeg husker det var kjempe stas med Linus og gjengen, og ikke misnt den fjollete pappaen. Jeg husker det var så godt med noe realistisk på tv, noe å kjenne seg igjen i. Jeg kan være enig i at det ikke er jule idyll på sitt sterkeste. Men kjære vene. Er det bare hos meg det er litt kaos og lite idyllisk til en hver tid før jul?
      Jeg mener at jul i svingen er helt ok julekalender. Selv om jeg syntes at snøfall var en kjempe fin kallender. Men føleslen du snakker om, er kansje som da jul på Månetoppen, ble erstattet av barnas super jul… ikke vet jeg 🙂 det er i alle fall helt greit å varier litt, for vi har alle ulike meninger om hva som er en GoD julekalender 🙂
      God jul fra nabo kommunen 🎅

    37. Kutt ut’a din surpump, he, he
      Marvin er jo dødsbra – mine unger synes han er helt topp!
      Både unga og jeg kjenner igjen karakterene, dette er jo hverdagen på godt og vondt….
      Kanskje vi skulle børste støv av Skomakergata – der er det lite drama! Eller blir det for tøft med en forvirret baker og en enslig skomaker, kanskje:)
      Nei, heia Marvin! Riktig god jul!

    38. Vi liker den veldig godt vi. Ler oss skakke av Klara-klegg, Morten og Nure. Synes det er mye fint man kan åpne for å prate med barna om i den serien. For eksempel Børre som har det litt vanskelig hjemme og at det er derfor han er litt bøllete. Viktoria som er litt lei seg og usikker fordi hun har flyttet til en ny plass og ikke kjenner noen osv. Det er trist, men serien er nok ganske realistisk for mange. Håper på gjensyn med Snøfall til neste år da. Det var en fantastisk flott serie!

    39. Enig i at det er mye dritt her. Sirkusmoren til Åsa som tydeligvis ikke hadde tid til å besøke datter og eksmann selv om hun var i nabobygda? Moren til Linus som oppfører seg som en kjeftete kjerring i hver eneste episode? Marvin er og blir en tulling, men kona er jommen ikke mye å skryte av hun heller. Fru Wold er urealistisk slem. Foreldrene til Atif er litt vel opptatt av å presisere at de ikke feirer jul. Og de kjefter voldsomt mye de også, særlig faren. Og victoria er jo et tilfelle i seg selv… Moren til Nures oppførsel grenser til barnemishandling. Noe slags Munchhousen ute og går der.Synes hele serien er ganske ukoselig rett og slett. Men, men. Ilandsproblemer. Kommer vel noe bedre neste år.

    40. Aldri sett det før i år og jeg synes det er topp! 😀 Odd gir oss julestemning, Klara er morsom og karakterene er troverdige med tanke på at vi ikke forandrer oss så veldig mye i løpet av 1 måned 😉.

    41. Om du vil ha julemagien så se på Emblas saga på NRK. Alle episodene finnes på nettsidene deres og kan sees når man vil. Svensk julekalender som er helt nydelig.

    42. den ligger på nett! Dr.dk å så søker dere på snøfall, da får dere den endten på norsk me dansk tekst eller på dansk 🙂

    43. Heisann. Er fast leser av både din og konatil bloggen. Har aldri lagt igjen en eneste kommentar , men koser meg glugg i hjel med begge bloggene. Dette blogg innlegget fikk sinnet mitt til å koke og jeg klarer ikke la vær dessverre. Her i huset elsker vi jul i svingen og alt som hører med. Alle problemene til disse foreldrene er dessverre hverdagen til mange tusen barn daglig. Kanskje barn som gruer seg til jul kan kjenne seg litt igjen og ikke føle seg så alene? Jul i snøfall er helt urealistisk og et fjåseprogram vi her hjemme ikke likte i det hele tatt. Som du sikkert skjønner er det umulig å lage e julekalender som fenger alle, men at du som toppblogger går så hardt og negativt og til tider usaklig mot en adventskalender er skuffende. Mitt tips til deg er å sette på episode 13 hvor barna i svingen har luciatog, senke skuldrene, puste ut og la julestemningen komme. Gleder meg masse til å følge seg og konatil videre og håper den gode stemningen og de fine blogginnleggene deres fortsetter i riktig spor og ikke svinger av som dette innlegget. God jul til deg, konatil, plutten og fersken❤️

    44. Haha! Æsj, irriterende godt poeng. Har ikke endret meg stort de siste 4 årene faktisk x-)
      Men karakterer i en serie skal liksom gå gjennom en slags utvikling, litt som at Nure blir litt tøffere basert på historier om faren, bare synes ikke det funker helt. Bra episode i går da (22. des) 🙂

    45. Er faktisk helt uenig. Syntes ikke snøfall var noe. For mye magi odv. Jul i Svingen er ekte, og enkelt. Masse julestemning 😊

    46. Jeg ser ikke på barnetv lenger, men det er ikke SÅ lenge siden mamma måtte kjøre i hundre hjem fra butikken for at jeg skulle rekke “jul i svingen.” Jeg synes det var kjempegøy – for det var så virkelig! Jeg digget at det ikke var noe “magi”, men helt realistisk. Er nesten ikke sånne programmer igjen på tv hvor barn kan kjenne seg igjen, er bare sånn action-greier og unaturlige figurer.
      Du liker vel ikke Lotta i bråkmakergata og Emil i lønneberget heller du?
      Og hvorfor skal julekalenderen absolutt gi så syk julestemning? Er det ikke viktigere at det går noe på tv som bare elsker i jula, enn SELVE oppbygningen av julestemningen? Den tror jeg er der uansett!!
      Snøfall likte i hvert fall ikke jeg. Alt for unaturlig og kjedelig. 🙂

    47. Jeg satt klistra til skjermen ifjor å så snøfall med stor iver, mens 1 åringen lekte med noe helt annet! I år så vi tre episoder med dårlig sving før vi endte opp med å heller se olafs eventyr hver kveld!

    48. Hahaha! Her sitter du den ene dagen og er krenket for at NRK sender en juleserie som handler om konflikter som barn er opptatt av og som medfører at vi foreldre faktisk må se på barnetv sammen med ungene våre. “Å nei, barnet mitt hører noen slemme barn snakke stygt til de snille barna på TV. Det har de aldri opplevd selv/det må barn skånes for!”
      Dagen etter blogger du om hvor latterlig det er med alle som går rundt og blir krenket av all verdens bagateller…
      Ser du ikke at du framstår som en av de største nykrenkede i 2017 med dette innlegget?

    49. Første gangen jul i svingen gikk på tv, ble jeg like oppgitt som deg. Jeg hadde mindre barn og skrev mail til NRK og klaget fordi jeg synes den rett og slett ikke passer for små barn. Det var de helt enige i og sa at de minste ikke er i målgruppa. Jeg kjøpte inn litt dvd bokser og så tok vi en alternativ kalender. MEN nå er ungene mine 8 og 12. Og jul i svingen har vært et høydepunkt uten like hver kveld i desember når vi samler oss foran skjermen. Jul i svingen cather en del av virkeligheten for litt større barn tror jeg. Og så kan man bli glad i de karakterene fordi de er såpass menneskelige. Tenker også at det nok er litt sånn i et lite samfunn. Du må leke med de som er tilgjengelige rett og slett. Harriet er jo helt krise.. Så tenker at hun kunne vært droppet!
      Det jeg synes er synd i forhold til snøfall, er at spenningsmomentet er borte og den nok ikke er like morsom å se igjen.
      Det du påpeker om karakterene og at de ikke utvikler seg, er jeg litt enig i og litt uenig i. Jada, Nure er engstelig. Men han utfordrer tross alt seg selv mye i all angsten sin. Og hvis du har fulgt med på alle episoder, tenker jeg nok de fleste får med seg den utviklingen.
      Neste år burde dere bestemme egen julekalender! Vi lever jo heldigvis i en tid hvor vi har både dvd, nettv og masse annet gøy. Så det er i grunnen lite grunn til å sette sin lit til NRK heldigvis, for å redde kalenderen 🙂
      God jul!

    50. Hei.
      Jeg er egentlig ikke en av dine lesere, men jeg ble tipset om innlegget ditt da jeg hadde en tilsvarende tirade selv her om dagen.
      Jeg jobber i barnehage.
      I fjor vokste det frem de mest kreative, fantastiske historiene rundt snøfall i barnas rollelek.
      I år har jeg ikke hørt et ord om julekalenderen fra våre 100 barn. Ei heller sett noen tendens til at denne serien har påvirket barnas lek. I noen som helst slags form. Eneste påvirkningen jeg kan se er på egen 5 åring som har begynt å prøve ut ordet «dritt» i ulike setninger. Sjarmerende…
      Send innlegget ditt til NRK. Sørg for at kommentarfeltet blir med.
      Ønsker dere ei riktig god jul!

    51. Jeg er helt uenig med deg. Jeg digger jul i svingen. Den er gøy for både barn og voksene. Alle kan kjenne seg igjen i en av rollene og det ender jo opp med at alle får feiret en fin jul. Barna inserien står jo styrket sammen. Som fesk da victoria ler av Børre for han har tissa i buksa. Åsa står opp mot Victoria og viser stor sympati for Børre. Her lærer jo barn hvordan man skal oppføre seg.
      Det er også ufattelig morsomt med den klomsete faren til Linus… og den morsomste episoden er jo når de skal til bestemor…. det er en morsom episode med et viktig tema… man skal ikke snakke stygt om andre, selv om de ikke er der..

    52. Jul i svingen har mange bra scener, og humor, rørende scener, sjarm osv. Og jeg synest det var litt urettferdig å slakte den, for er jo så mye fokus på god moral, og ut ifra at serien prøver fange “real life” og ikke er eventyr, synest jeg det er mange gode ideer.. Her blir harriet dratt frem, og mulig de scenene med slettabarna kunne vært annerledes. Men er dette sååå gale? Og det er jo sååå mye fokus på fin konfliktløsning, og gode verdier! Jeg er glad jeg fikk se denne serien!

    53. Jul i svingen er like underholdende som nyregrus! Jeg er helt enig med deg. Denne søpla må av skjermen!

    54. Å… om du tycker att ?Jul i Svingen? är lågbudget så har du inte sett årets svenska julkalender ?Tidskristallen? 😑 Så usel kalender var längesen jag såg (trots att vår fine Rikard Wolff gjorde sin sista rolle i den). SVT sänder ?Snøfall? och vi blev helt förtrollade i familjen av denna makalöst genomtänkta kalender med bra skådespelare. Dottern fick den i julklapp på dvd så igår såg vi sista avsnittet ❤️

    55. Jul i svingen er ikke noe førbannet herk det er mye bedre enn kjedelige snøfall. Det er ikke noe foreldre med psykiske proplemer uten at deg da. Du burde lese det du har skrevet en gang til😠🤬

      1. Jeg synes Snøfall var langt bedre enn Jul i svingen, men det er selvfølgelig lov å være uenig. Trenger ikke bli så pottesur av den grunn, det er tross alt bare barne-tv 😆

    56. Jeg blir så sur av sånner teite ting som dette. Hvis du ikke liker at barne ditt ser på det så trenger du ikke å vise det til dem. Kan også forklare meg hvem av foreldrene som har psykiske problemer

      1. Men i all verden, klarer du virkelig å la deg irritere av en lettbeint og innlysende tullete analyse av et barne-tv-program? Jeg tror det skal være mulig å se at teksten er humoristisk ment 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg