Grusom genser og mormors medister

I dag var vi på julemiddag hos svigers, og det er først når man kommer inn døra, ser bordet stå julepyntet og kjenner lukten av nystekte medisterkaker som treffer deg i fleisen, at du innser hvilken magisk tid julen er.

Tid for å møte familien og kose seg. Prate skit, spise god mat, le og ha det gildt. Og drikke kaffe etterpå. Gjerne i stygge gensere. Jeg vet ikke helt hvor og når den trenden startet, men jeg liker den. Trodde egentlig ikke at jeg skulle hive meg på, men like fullt dukker det opp en ny og grusom genser her hvert år. I år ble det en skjeløyd Rudolf med glitter og full staffasje.

Selvfølgelig kan man møte familien og gjøre alle disse tingene ellers i året også, men det er noe spesielt med julen. Gleden og spenningen som leder opp til den store dagen. Hvilke pakker lusker under treet? Blir svoren sprø i år? Vil Askepott få prinsen eller blir det å nøye seg med hesten? Magisk.

Ja, for vi ser vel på Askepott? Klart vi gjør. Det er faktisk den eneste tradisjonen jeg har klart å holde ved lag hvert år etter at vi fikk barn. Barn eller ikke barn, tissebleier, mat som svir seg og folk som banker på – alle må vente når far ser på Askepott. Ikke for at filmen er så sinnssykt bra egentlig, det blir bare ikke jul uten Askepott 🙂


Og Linus i svingen selvfølgelig 😉
 

/ 5 dager igjen til jul!

6 kommentarer
    1. Åååh. Det blir ingen jul utan “Tre nötter till Askepott”. Kan vara den bästa filmen genom alla tider.
      I år kommer den dock att spelas via youtube i ett hus i skogen där det förmodligen knappt kommer firas jul alls.
      Vi har i alla fall en hyacint och en julapelsin i fönstret.
      Det blir inte alltid som man tänkt sig helt enkelt.
      Så i år bojkottar julfreaket helt enkelt det mesta av vad jul heter.. Förrutom just Askepott!
      Fruktansvärt gott med medisterkaker förresten. Det kommer jag verkligen sakna till jul. Och svor! 🙂
      God Jul!

    2. Etter 30 år med ansvar for julemiddagen, er det endelig min tur til å benke meg foran TV og se tre nøtter til askepott!☺️ Elsker det🤶

    3. prøv tv på kjøkkenet du trenger bare lyden av 3 nøtter til , askepott og en snik-titt
      Har funket for meg , sorry snart 60 GOD JUL…

    4. Har invistert i min første julegenser, fra Cubus, rikelig med glitter og stas .-D og tenker at neste skritt må være påskegenser med kyllinger, egg, etc.etc.. ?
      Gleder meg allerede 😉

    5. Aaah, der har du et marked som ingen enda har rukket å utnytte. Men det kommer. Selvfølgelig kommer det, for det er en genial idé. Stygg påskegenser med kaniner, kyllinger og hele sulamitten. Ooooh, hva med en genser som går både til påske og jul?! En brisen påskehare på ryggen til Rudolf eller noe i den gata? Nå snakker vi million dollar idea her 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg