Finnes nissen på ekte?

Barna har ikke spurt enda, men jeg vet det kommer. Føler det kommer i år.

– Finnes nissen på ekte?

Hva svarer man på det?

Santa claus holding a gift
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

På den ene siden har jeg lyst til å være realist. Nix, ingen nisse. Det er bare en oppdiktet historie for å spre juleglede. Nissen er ikke mer ekte enn leppene til de aller fleste toppbloggere.

Men igjen… hvorfor? Hvorfor skal jeg gidde å sprekke den boblen av juleglede når jeg helt utmerket kan la den få stå så lenge som mulig. Han finner jo ut av det før eller siden uansett.

Eller kanskje ikke faktisk, for tall fra norskjuleindeks.no viser at hele 10% av nordmenn vet at julenissen finnes. Ikke tror, men vet. Det er ganske fantastisk. Det finnes med andre ord en del foreldre der ute som ikke har orket å ta den kjipe samtalen 😉

Men igjen.. Man kan jo faktisk argumentere for at nissen faktisk eksisterer! For hør her: Si at du tror på nissen. Hvert år gir det deg glede å tenke at han finnes der oppe på Nordpolen et sted. Lager gaver med alvene sine, spiser grøt som en helt og ler som en gosselig bestefar.

Og hvert år får du bekreftet at han finnes. Grøten du setter ut blir borte, gaver dukker opp under treet. Så blir du eldre og du innser at nissen kanskje ikke kommer på personlig besøk til voksne, men at du kan hjelpe ham.

Du kan kjøpe gaver til barna, du kan spise opp grøten som blir stående igjen, du kan ta på maska på julaften. Du kan fortsette å spre ordet om ham og fortelle om den fantastiske nissen som gir gaver til alle barn. Men bare hvis de er snille. Og barna tror deg, så de oppfører seg så godt de kan hele året gjennom for å få julegaver fra nissen. Som de får.

Og selv om du vet at du egentlig har gjort all jobben for nissen i år igjen, har du alltid en dråpe av håp om at han en vakker dag skal dukke opp. Men frem til da får du virke som hans stedfortreder.

Ser du hvor jeg vil med dette? Nissen finnes. Vi er nissen.

Santa Claus
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com
 

Ja vel, så kommer han kanskje ikke ned pipa og spiser opp grøten din, men hvis troen på nissen kan spre juleglede blant barn (og 10% av voksne) og få dem til å gjøre færre rampestreker i løpet av året i håp om at det vil telle i positiv favør på julaften, er ikke det mer enn grunn god nok til å friskmelde troen på julenissen?

Jeg vet at man kan gjøre samme tankerekke med Jesus og lande på ca. samme resultat, men jeg synes det er litt fint jeg da.

Ikke at jeg tror på verken Jesus eller nisse, men det er nå med nissen som det er med Jesus: Ingen kan med 100 % sikkerhet si at han ikke finnes, så kanskje man bare skal la folk få tro hva de vil, leve med håpet og finne ut av det selv?

Og takket være denne teksten vet jeg nå endelig hva jeg skal svare hvis barna kommer med spørsmål om hvorvidt det finnes nisser, alver eller høyere makter:

– Jeg vet ikke. Jeg tror ikke det, men det hadde vært fint.

Composite image of santas list
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com
 

/ Tror du på nissen?

21 kommentarer
    1. Jeg velger å tro litt på både nissen og Jesus. Det skader ingen og føles greit for meg☺️❤️🤶🎅

    2. Når mine spør så svare æ at “hvis du trur nissen finnes så gjør den det”. Som regel får æ til svar at “da trur æ den finnes”. 😃

    3. Jeg er 27, å tror enda på nissen, å blir alltid litt lei meg når barn kommer å forteller at nissen ikke finnes 🙁 haha.

    4. Jesus fantes! Han er en veldokumentert, historisk person, på lik linje med romerske keisere, egyptiske faraoer og kjente vikinger. Om han derimot ble født av en jomfru, kunne utføre mirakler og var Guds sønn, tenker jeg får være opp til den enkelte å vurdere hva de vil tro på. Men han levde og påvirket sine medmennesker i så stor grad at en ny verdensreligion oppstod. Ikke verst for en dødelig mann, eller hva? Jeg synes det er morsomt hvordan du tenker på Jesus’ eksistens i samme kontekst som julenissen, framfor f.eks Kleopatra, som faktisk levde omtrent på likt 🙂
      Heier på deg som årets gullpenn!

    5. Vi har i grunnen lagt opp til at det ikke finnes noen nisser helt fra starten. Ingen av oss har vært vant til at nissen var noe tema hjemmefra, og jeg har aldri sett poenget med å lyve for ungene om det noen gang. Så da har de alltid visst at det ikke finnes noe(n) nisse(r) i det hele tatt.

    6. Nissen finnes. Iallefall på en måte, for meg. Jeg er humanist, og har derfor verken tro på Gud eller Jesus (eller noe annet). Men jeg har tro på det gode i mennesket. Og derfor “tror” jeg på nissen. I fjor leste jeg en tekst som virkelig traff meg. Og den vil jeg bruke til mine barn når de begynner å tvile. Det finnes nemlig ikke 1 Julenisse. Det finnes mange. Når barnet når tvilsalder, ta det med på café eller lignende. Snakk om hvor stor barnet er blitt, barnets mange gode egenskaper som f.eks omsorg for andre. Fortell hvor stolt man er. Og så, barnet skal få vite en god hemmelighet.Det finnes ikke 1 nisse, det finnes mange. Og nå er barnet stor nok til å selv kunne bli Julenisse! (Fantastisk ikke sant?) Man må ikke fortelle andre at man er Julenisse. De som ikke tror kan heller ikke bli Julenisse selv. Og for å bli Julenisse må man gjennom en nisseprøve. Barnet må tenke ut noen som trenger en gave fra nissen (“Trenger” er stikkord). For eksempel den gamle dama borti gata som henter avisa i slitte tøfler. Hun trenger nye men kan kanskje ikke kjøpe selv. Ta med barnet og kjøp tøfler. Barnet må pakke inn gaven. Og så, det mest magiske. Ingen skal vite hvem nissen er! Så barnet må usett få lagt gaven på trappa eller lignende. Og kanskje man ser henne hente avisa med nye tøfler dagen etter? Dette er en god nissehemmelighet. Når barnets mindre søsken når tvilsalder kan store nissesøsken være med å føre tradisjonen videre og hjelpe den nyeste nissen med sitt første nisseprosjekt ☺
      For meg handler julen om glede, magi og medmenneskelighet. Så jeg tror på mange små nisser der ute som utfører små julemirakler i det skjulte😉 God jul☺

    7. Jeg tror og håper at nissen fins, fordi det er en god tanke. Rett og slett 😊 Er lov å håpe og tro litt, når man er blitt voksen også, da tror jeg livet blir litt bedre

    8. Alf Prøysen løser problemet hos oss med både «Snekker Andersen og julenissen» og «Den vesle gutten og julenissetoget». Underfundig og fint.

    9. Jeg svarer til mine små ” Han fins for de som tror på han”.
      Anbefaler samtidig filmen ” de fem legendene” det fikk største jenten vår til å tro noen ekstra år på både nissen og påskeharen 😁God jul til deg og dine🎄🎄🎄

    10. Nissen lever nok ikke lenger, men…
      Mannen, eller presten som vår tids nisse kommer fra levde på 200- og 300-tallet.
      Han var en velstående mann som levde i Myrna, nå Demre i Tyrkia.
      Etter han ble prest og ikke hadde behov for rikdommen sin brukte han pengene på å kjøpe gaver og mat til barn i byen og distriktet rundt. Han het Nicolaus, men ble æret med Sankt etter sin død for sine gode gjerninger.
      Levningene hans er begravet under kirken som ble reist til ære for han.
      Jeg har vært i Myrna og besøkt kirken.
      Så selv om han ikke lever lenger, er han høyst reel!!

    11. Eg er en av de 10 % og mann og barn noen av de andre %. Her snakker me ennå om nisse, det gjøres litt nisstreker og man nisser for naboene i form av Julegodter på trappa 🙂 Om ikkje selve Julenissen finnes så finnes i allefall nissetankene, ja det om å GLEDE noen uten å ta i mot takknemlighet(?) Altså hemmelig gaveutlevering! Det er det koseligste syns eg, pakker under treet som det står FRA:Julenissen! Ingen vet HVEM den er fra, eller jo, det er jo fra Julenissen. Det er en del av magien i Jula og den må ikkje svekkes heller, som du sier, fortsterkes 🙂 Me TRENGER Julenissen 🙂
      Ha en Koselig FørJulstid du Peter så kommer nok nissen innom skal du se. Eller, hva med Fjompenissen!?? DEN var veldig aktiv da ungene var små og de hadde det utrolig gøy!
      Vibbedille 🙂

    12. Hva. snakker. du. om.? 😲 Selvfølgelig finnes han! Får fortsatt godteri i julestrømpa og jeg er snart 30 😜.

    13. Her tror vi på alle nisser! Julenissen, rampenisser, fjøsnisser og de som bor i sikringsskapet og roter i huset om natten (de har vist ikke noe navn). Julenissen kan ikke gjøre all jobben selv, så derfor har han “hjelpenisser” som bor andre steder. I tillegg så har vi også en julemus (a la Elf on the shelf, men mor i huset liker ikke dukker) som flytter inn 1.des å gjør nissestreker/rampestreker frem til 25.des, da legger han noe i julesokken som takk for i år gave.
      Ja, vi tar litt av. Men jeg synes det er viktig med barnetroen her. Å det er lov å slutte å tro, men nåde den som sier det til den som er yngre og fortsatt tror 😎
      (PS. Vi tror også på tannfeen, påskeharen og…monstre under sengen, derfor har vi vår egne egenkomponerte monster spray 😎)
      God jul 🎅🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg