Vår rareste julemelodi

Det begynte som en spøk for mange år siden. For da jeg først hørte sangen, måtte jeg le. Hva er dette for noe?

Det hørtes ut som en samling nedsnødde pensjonister som satt og skramlet på Bøndenes Hus i et eller annet bortgjemt bygdesamfunn. Typisk en låt man forbinder med besteforeldregenerasjonen. Eller eldre.

Salhuskvintetten? Da ska´ bli andre boller når papen kjem heim..? Det kan vel ikke være noen som hører på det greiene her?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var det rareste jeg hadde hørt. Såpass rart at det var fascinerende. Så jeg hørte på den igjen. På tull, selvfølgelig.

Og så igjen. Et par ganger til. Men så skjedde det som ikke skulle skje: Jeg begynte å like den. Virkelig. Og plutselig var den blitt min hemmelige lille guilty pleasure i julen. Og jeg voktet den som en skatt, for jeg visste at ingen andre ville forstå. De ville bare le av meg.

Men jeg introduserte den for familien, og det var akkurat det som skjedde. Jeg ble uglesett og fordømt, og det var like før jeg mistet min plass i arverekka. Spesielt mine to eldre brødre gjorde et stort poeng av at jeg måtte være født med ører som ikke fungerte spesielt bra.

Men så gikk det en jul. Det gikk to. Og nå liker de den også. Den første julemeldingen jeg fikk fra eldstebror i år var nettopp det: Juleverksted med gløgg og Papen på øret, magisk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Og jeg vet ikke om jeg er stolt eller gremmes, men det som startet som en merkelig kuriosa, har nå blitt en fast juletradisjon. Den rareste julesangen jeg har hørt. Men det er noe erkenorsk og koselig over hele ensemblet, og som pappa blir man jo selvfølgelig litt myk av strofer om at det skal bli andre boller når pappa kommer hjem til jul. Eller papen, om du vil.

Og Christina? Hun forsto selvfølgelig ingenting i starten. Dette var det rareste hun hadde hørt. Nei, dette var nok ikke noe for henne.

Men så gikk det en jul. Det gikk to. Det gikk tre. Og nå elsker hun den, hun også 😀
 

Hør den her. Hvis du tør.. 😉

/ Ingen jul uten Papen 😀

23 kommentarer
    1. Uten sammenlikning, men sjekk denne på YouTube:
      Kjell “Kjellen” Bigset Julesong 2017- “Fred og ro”
      Fortreffelig.. 😉

    2. Denne hørte vi mye på da jeg var barn. Så mye at jeg nok kan den utenatt fremdeles. Salhuskvintetten har MINST en låt til som blir sittende i øret: Singel og sand…
      Jeg går ut fra at du også har hørt sangen “Julekveld i skogen” som er en parodi på gamle dagers snørr og tåre julefortellinger. Den er et must til jul for meg!

    3. Ja, dette er kjente saker for meg som er fra Bergensområdet. Jeg vokste opp med dette, men enda mer Salhusvinskvetten, som oppstod som en parodi på den gamle Salhuskvintetten. Disse nå du høre på – her er det så mye gull! Skildring av vestlandsk bygdeliv på ekte strilamål. Vanvittig bra. Morsomt at den gamle kvintetten har forvillet seg og blitt en jule-guilty pleasure helt borti Vestfold 😉

    4. Åhhh jeg tenkte på deg idag da jeg var innom butikken søstrene grene. Dær hadde di juletrepynt som var en rosa pelikan😂 lignet veldig på din store😂

    5. Haha, ja kan du tenke deg noe så rart. Men det er noe med den sangen altså, den er bare helt herlig. Skal sjekke ut Salhusvinskvetten x-) 10 poeng for navnet.

    6. Hahahaha, takk for det. Nesten så jeg ikke turte x-) Men viktig å få guilty pleasures frem i lyset. Bare vent, du synes kanskje den er litt snål nå, men neste år.. Da kommer du til å være helt forelsket 😉

    7. Hahaha ja selfølgelig flamingo😂 hode er ikke heilt på plass😝 sendte deg bilde på messenger på facebook😊

    8. har du noen playlister på spotify? er på leit etter gode sanger og tenker du er en god inspo 😀👍😄

    9. I love it!😁 Kom over den på Konatil sin juleliste i går, og jeg ble umiddelbart i godt humør, for jeg husker den fra jeg var barn!😁 Jeg er usikker på HVOR jeg pleide å høre den, men jeg har likevel en liten anelse..😊 Men den er bare til å bli i godt humør av, og kan høres om att og om att og om att før mine ører faller av i hvertfall..!😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg