Kleskaos i barnehagen

Altfor sent ute, frokosten fortsatt på vei ned. Sist inn porten, de andre barna har vært her en halv arbeidsdag allerede. De er ute allerede og tydelig fornøyd. Mine barn tydelig misfornøyd.

Ikke er de verken klare eller kledd for å bevege seg ute i noe mindre enn 12 pluss. Det er 2 minus.

Portrait of a happy little girl on the background of a winter pa
Licensed from: Andersonrise / yayimages.com
 

Vi halser inn døra og begynner å lete etter klær. Hvor er votter igjen? Og de tykke luene? I boksen, i skapet i hylla? Og hvor er fleecejakken til å ha under vinterdressen?

Plutselig er det som om jeg aldri har holdt i et barn før, enda mindre vært i besittelse av to stykk i snart seks år. Alt føles nytt og klønete. For én ting er å kle på barna hjemme med god tid og full kontroll, noe helt annet er i barnehagen med andre barn som spretter rundt og klær som ligger gjemt litt her og der.

Så må man løpe fra hylle til tørkeskap og snuse etter skjulte spor og koder som om det var Da Vinci-koden.

Og hvor mye klær trenger de egentlig for en tur ut? Ull under fleece under dress eller noe mer? Tykk lue, tynn lue, hals og hansker? Vanter? Igjen føler jeg meg som en fisk på land. Burde jo kunnet dette på rams nå, men jeg er trøtt og stresset. Tannhjulene treffer ikke som de skal. Dessuten, å kle på barna i barnehagen er som å spille på bortebane. Alt er plutselig litt nytt, rart og uvant. Jeg kjenner at jeg hater det litt.

Men akkurat idet jeg begynner å få en følelse av at barna kommer til å bli klare akkurat i tide til Dagsrevyen, hører jeg plutselig:

– “Bare dra du, jeg kan kle på dem, jeg” etterfulgt av et stort, lunt og helhjertet smil.
 

Og på sånne dager, i sånne stunder, er det lett å bli bare bittelitt forelsket i de ansatte i barnehagen 🙂

girl in winter park
Licensed from: Anpet2000 / yayimages.com

 

/ Hilsen stresset, trøtt og takknemlig pappa 🙂

5 kommentarer
    1. Åh, så kos med ansatte som gjør dagen lettere 😊 men…I barnehagen burde ungene ha votter!😉 Foreldre har stort sett tid til å hjelpe 3åringen sin med vanter og hansker (den ene 3åringen), men som ansatt i bhg så har du kanskje 12 barn under 4 år, som alle vil ha på vanter (eller hansker). Da tar alt mye lenger tid. Fingere som krøller seg, som havner i feil vantefinger og blæ. I tillegg blir vantene fortere våte og kalde ute på lekeplassen. Vanter i bhg for barn under 4 burde vært forbudt😂 Heia votter!

    2. Åh jeg må le av skildringene dine angående klær i barnehagen!! Husker fortsatt nesten ordrett sist innlegg også, om at de var påkledd nok til å takle en atomkrig. HAHAHA, har tidligere jobbet i barnehage så kanskje derfor jeg ler litt ekstra.
      Men jeg lurer sånn på, hvorfor stresser du så mye med å levere ungene i barnehagen? Jeg har full forståelse for at du må sende avgårde viktige mail, telefonmøter, gjøre klar innlegg osv. Stress lager en skikkelig demper på dagen, og man føler konstant at man har glemt noe eller sitter igjen med den stressende følelsen. Du har jo som oftest hjemmekontor, utnytt det 😀

    3. Stresset kommer av at vi forsov oss, hehe. Blir noen sene morgener på oss iblant, vi har jo hjemmekontor som du sier, og henter ofte inn tiden ved å jobbe sene kvelder fremfor grytidlige morgener, men på sånne dager må man fortsatt rekke barnehagen i tide. For de skal jo ut på utflukter etc, så de må være levert og klare innen en viss tid 🙂

    4. Haha! Tror barna våre har både votter, hansker, vanter og alt annet i doble mengder. Føles i hvert fall sånn når man skal ta med seg alt hjem iblant x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg