Vår alternative Halloween

Etter alt oppstyret med Halloween i år, kunne vi jo ikke sende ungene ut på godtejakt i dag 😉

Så hva gjorde vi til slutt?

Satt vi hjemme og tvangsfôret barna med kålrot og sardiner? Kjeppjagde vi alle spøkelser og zombier som ringte på? Pakket vi inn hundebæsj i twistpapir og saboterte hele feiringen?

Nei da, vi startet heller vår egen lille tradisjon. For det viste seg at vi har flere vennepar med små barn som også var klar for en litt alternativ Halloween-feiring i år, og dermed samlet vi en liten gjeng og stakk på kino! Så fikk selvfølgelig barna velge seg litt godteri til filmen og storkoste seg med kino midt i uka. Deretter stakk vi ut for å spise pizza og ha det som plommen.

Og det viste seg å være en kjempeidé! For vet du hvem som stikker på kino og familierestauranter på Halloween? Nesten ingen! Dermed hadde vi nesten hele kinosalen og for oss selv til å nyte Karsten og Petras eskapader på det store lerretet.

Pizzarestauranten var nærmest folketom den også, som er helt perfekt når man har med seg fem små som veldig gjerne vil løpe fra seg litt mens man venter på maten 😉

Så alt i alt en stor suksess for årets Halloween-feiring, den beste vi har hatt til nå. Og da vi la ned “Den store rumpeboka” og skrudde av lyset, takket 5-åringen for en kjempefin dag!

Også jeg som hadde gått inn i denne dagen med litt dårlig samvittighet for å være den eneste uttalte surpompen i landet.. Tenk at mitt hat til Halloween skulle føre til vår beste Halloween til nå. Livet funker på merkelige måter i blant 🙂


Klare for kino 1.
 


Klare for kino 2 🙂
 


Oh ye!
 


En som gleder seg til mat x-)
 


Hele restauranten for seg selv? Da er det lov med gjemsel 😉
 


Uhuuuuu!
 


Og favorittboka på sengekanten. Kan ikke klage da 😉

15 kommentarer
    1. Haha, er vi to? x-) Neida, det er vel flere som er litt kritiske, men etter noen av tilbakemeldingene de siste dagene, føltes det som at jeg kunne stilt meg opp på gårdsplassen i helt vanlige klær i dag og vært det skumleste vesenet i hele gata x-)

    2. Jeg er så enig med deg! Kjempefin «feiring» dere hadde av denne meningsløse dagen.. Vi er så «heldige» å ha en gutt som har bursdag akkurat denne dagen (juhuuuu..), så vi er på en måte stuck! Han ble 5 år i dag, og har begynt å skjønne at det er noe som heter Halloween og at de selger mye kule gadgets og godis på både dagligvaren og Nille ol. Dette kan bli dyrt, hehe.. Men på en annen side så kan vi i fremtiden holde han og kompisene unna gata og naboene ved å ha Halloween-bursdag! Så det er da noe, hehe..

    3. Jeg var surpomp helt til ungene begynte på skolen,
      Da skjønte jeg at jeg bare måtte spille med! Nå synes jeg det bare er koselig!

    4. Så bra valg! Var “Karsten og Petra lager teater” innafor for ein 3åring? Vurderer å ta med jenta mi på 3,5 år -berre redd ho blir rastlaus viss den er for langdryg 😅

    5. Så, hva er bedre med godis på kino og usunn middag sammenlignet med sunn middag hjemme og jakt på godis på kvelden?
      Barn storkoser seg i kostymer på jakt etter godteri denne kvelden. Kan de ikke få denne kvelden da? Du kan jo selv gå sammen med barna dine, og rasjonere ut fangsten på fremtidige lørdager. På den positive siden får barna mosjon, glede, de går kanskje med venner, og de får kle seg ut som akkurat det de vil. En flott tradisjon, og det er moro med barn i gatene igjen. I dag sitter barn altfor mye foran nettbrett og tv, og henger altfor lite i trær og bedriver fant i hagen til naboen.
      Skjerpings. Du kan si ved middagsbordet at i dag er det lov å spise fem ting godis, resten går i sparebøtta til lørdagskosen. Trenger ikke være så mye vanskeligere enn det.

    6. Jeg likte aldri Halloween som liten, vi hadde aldri råd til kostymer så den ene gangen jeg gikk hadde jeg hjemmelaget trollkostyme av en gammel potetsekk, og unger kan være grusomme noen ganger så det fikk jeg selvfølgelig høre. De mente jeg hadde kledd meg ut som meg selv – at jeg så ut som et fattig menneske. Så alt det kommersielle rundt Halloween er også noe man kan diskutere hvis man orker det! det å forlange godteri fra fremmede mennesker ellers egger man huset deres syntes jeg også er direkte uhøflig! Vi hadde ikke råd til så mye godteri heller og selv om vi sa pent til zombiene på døra at nå hadde vi dessverre ikke mer godis – ja da egget de bilen til pappa. Skikkelig fin tradisjon det der…

    7. Vi hadde med oss tre 3-åringer og to 5-åringer og alle satt musestille og så hele filmen, så jeg gir tommel opp for en 3,5-åring 🙂
      Ganske fin film faktisk og føltes ikke langdryg i det hele tatt. Også er det jo litt stas med kino da 😉

    8. Halloween kommer egentlig ikke bare fra USA, historien rundt er faktisk ganske spennende. Les denne for litt historie: https://www.dagbladet.no/nyheter/trodde-du-halloween-var-importert-fra-usa-kan-spores-til-et-barnebryllup-i-norge/68839812
      Jeg kan ikke helt fatte hvorfor folk har så mye imot denne “nye/gamle” tradisjonen? Tradisjoner forandrer seg hele tiden. Å kjempe i mot er som å prøve å få jorden til å rotere andre veien…
      Skjønner godt motstanden mot det kommersielle, men det er jo nesten nytteløst for kapitalismen har jo overtatt alt (morsdag, farsdag, jul, påske osv.) Noen som husker oppstandelsen rundt valentinsdag rundt 2000 tallet? Folk ropte død og fordervelse ovenfor butikker og USA som hadde gitt oss denne fæle nye dagen. Nå er det vel ikke så mange som leer på øyenbrynet over Valentinsdagen? En dag hvor fokuset er på kjærlighet skade vel ikke noen? (det komersielle rundt det står alle fritt til å overse)
      Godiset på Halloween ser jeg ikke det store problemet med. Her porsjoneres det utover lørdagene. Det viktigste for mange unger er ikke nødvendigvis å spise godiset men å føle at man har “fanget” det selv ved egen innsats.
      Rabalderet med eggekasting og annen pøbling er egentlig den samme pøblingen som foregår hver dag av små drittunger som ikke har lært oppdragelse av foreldrene. Det bare blir så mye mer fokus på dem på en slik dag. Resten av tiden går de for lut og kaldt vann og rker rundt og sprer ødeleggelse. Og de vil vi aldri bli kvitt så lenge egoistiske idioter fortsetter å sette barn til verden. Vi kan ikke skylde slik oppførsel på en “dag”, det er selve samfunnet som er litt skada( eller rettere sagt noen av folkene i samfunnet).
      Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, jeg feirer jo ikke Halloween selv. Men jeg ser ingen problemer med at det feires.. De “fleste” unger er jo fascinert over døden, så at de får en slik dag er jo spennende og lærerikt for de små.

    9. Men jeg oppfattet det som om du ikke likte Halloween pga enda en godteridag?? Hvorfor gir du barna dine godteri da på en onsdag? Selvom man er på kino trengs det ikke godteri 😉 ikke noe sure miner, bare et kritisk spørsmål…

    10. Full respekt for deres valg ift Halloween og flott valg av alternativ aktivitet denne dagen, skjønner godt at kidsa var fornøyd 🙂 Har selv vært både imot og prinsippfast ift denne dagen, men i fjor ga jeg opp. Når ungene begynner på skolen elller har gått noen år på skolen skjønte jeg at det er greit å åpne opp litt mer. Trenger ikke gå på dørene nødvendigvis, men man kan åpne opp for fester hvor de får være sammen, kle seg ut osv.. Men så lenge begge barna går i barnehage er jeg helt enig i deres prioriteringer. Jeg er lærer på småtrinnet og vi har markert Halloween der også… men snakket mye om hva dette egentlig bunner i, gjort det litt skummelt for de som ønsker det, og gjort det mer alternativt for de som ønsker det. Bare gøy! Og oppgaver som alle kan være med på – om de markerer eller ikke. Åpenhet for at noen får lov, noen får ikke lov, noen vil, noen vil ikke. Uansett; Happy 31.oktober for alle 🙂 Og god maleøkt i helga, spent på å se resultatet av “mensen”veggen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg