Jeg hater Halloween

Jeg hater å måtte være den som sier det, men faen heller.

Closeup of candies with pumpkins Licensed from: Sandralise / yayimages.com
 

For jeg hater halloween. Altså, virkelig. Jeg synes det er en skikkelig drittdag. Helt blottet for noe som helst mål og mening utover å selge billig dritt.

Stygge kostymer og klissete godteri i tonnevis til unger som ikke aner hva dagen egentlig betyr. Kanskje hadde dagen en slags betydning en gang i tiden, men på veien over dammen har dagen mistet all sin betydning og utelukkende blitt en tullefestival for e-stoffer og fremskutt diabetes type 2.

Så sender vi ungene ut for å jakte godteri med hver sin 10-litersbøtte og kaller det hysteri hvis noen stiller spørsmålstegn ved det. Det er jo bare én dag i året, herregud. La de stakkars barna få kose seg, det er jo halloween! De må jo få lov til å kose seg bare denne ene dagen. Også jul da. Og påske. Og sommerferien. Og bursdager. Og hos besteforeldre. Og på skoleavslutning. Og hver lørdag. Og kanskje litt på fredag. Og søndag. Og midt i uka en sjelden gang i blant. Det er jo bare én dag, tross alt.

Så får vi se statistikk som viser at antall overvektige barn her til lands skyter i været og at det som tidligere ble kalt “gammelmannsdiabetes” nå har blitt et problem blant barn helt ned i 9-årsalderen. Og så skylder vi på myndighetene. De har ikke informert oss godt nok! Og skolene da, de har ikke lært opp barna! Og butikkene da, som lokker oss med tilbud og priskrig på smågodt. Skamme seg, butikkene!

Også sier vi at man ikke skal begynne å snakke med barn om sunn og usunn mat fordi det kan skape forvirring og spiseforstyrrelser for de stakkars små som er altfor unge til å ta sånt innover seg. La barn være barn, sier vi. Og blir dritsure hvis noen prøver å si noe annet. For det er ikke sånt små barn skal måtte forholde seg til. Det er både hysterisk og potensielt skadelig! Er det det du vil? Forvirre mitt stakkars barn med næringsinnhold og skremselspropaganda?

For ingen ønsker å se seg selv i speilet og tenke av vi muligens har et ansvar selv. For det har vi jo ikke. Sier du at det er min skyld at barnet mitt er overvektig? Sier du at det er min skyld at barnet mitt har fått diabetes?! Jævla kødd, det er jo på grunn av gener! Det er den antibiotikakuren. Det er stort skjelett. Det må være noe skjulte kalorier i brokkoli. Det er i hvert fall ikke meg.

Vi koser barna våre halvt i hjel og ingen får lov til å prate om det. Ingen vil innse det og man får i hvert fall ikke lov til å poengtere det. For overvekt er et touchy tema, det samme er barn. Sett dem sammen og man har oppskriften på katastrofe.

Men skinnhellig ansvarsfraskrivelse får oss ingen steder. Å lukke øynene og legge godteri på problemet, bringer oss bare ett skritt nærmere døra til fastlegen.

Halloween
Licensed from: Subbotina Anna / yayimages.com
 

Jeg sier ikke at godteri er feil. Godteri er godt det. Kjempegodt! Jeg elsker godteri og det gjør barna mine også. Jeg reklamerer til og med for kjeks og sjokolade fra tid til annen, for det er ikke sånn at vi fôrer barna med hvetegress og spirulina på lørdager. Barn er barn tross alt, og godteri er som sagt kjempegodt, men som det heter: The dose makes the poison.

Er det lørdag hver dag, kan en liten smågodt bli et stort problem. Men priskrig på smågodt har blitt den nye religion og ingenting engasjerer oss mer.

Sånn sett skjønner jeg at Halloween gleder mange, men til hvilken pris? Trenger vi virkelig en egen dag for å hylle billig godteri på tilbud? For det er jo bare det det er: En smågodtfestival. All staffasjen med masker, edderkopper, spøkelser og gresskar fungerer bare som dårlig kamuflasje for det Halloween egentlig handler om: Å spise mest mulig billig dritt.

Og det er jo ikke slik at vi faktisk sparer penger på godterikjøpet, snarere at vi kjøper mye mer enn vi ellers ville gjort. Sånn sett sparer vi ikke en dritt, vi bare sjonglerer litt med barnas helse for å gjøre et varp.

Men enhver krig har vinnere og tapere, og i priskrigen på smågodt er det barna det går hardest utover. Og derfor hater jeg Halloween. Det er en sjelløs kjøpsfest som gjør fint lite annet enn å bytte penger i sukker. Og en sånn dag trenger vi faktisk ikke. Der har vi allerede påske. Og jul. Og bursdag. Og.. < fyll inn til du blir lei >.

/ Happy halloween!

111 kommentarer
    1. Haha,..går ikke å hate Halloween vel? Endelig en skikk vi deler med de fleste, å som er stor stas for de små,..og store. Husk at alle skikker er «nye» før de blir godkjent i oss trege nordmenn, etter noen tiår eller mer. En skikk med røtter langt tilbake. Er topp at vi har kommet etter..omsider. Bare husk å dele ut fabrikkpakket godis👻🎃👻

    2. Jeg ELSKER Halloween! Hva med å fokusere på andre ting denne dagen? Forklare barna hva Halloween EGENTLIG handler om? At dette er dagen vi skal tenke på bestemor som er borte og kanskje ta en tur på graven og plante lyng. Man må jo ikke absolutt gå og tigge godis? La barna få lov til å kle seg ut og holde ett lite show for foreldrene, legg det til en lørdag så kan de få litt godteri som belønning for en morsom kveld. Ærlig talt, nå må vi ikke glemme hvem som bestemmer. Husk også på at Halloween kommer av keltisk og nordisk tradisjon, og jula er definitivt IKKE norsk 🙂 Jeg kan ikke si at jeg er kjempe begeistret for Julebukkene, men det må jo være greit… er jo jul bare en gang i året 😉 Eeehem…

    3. Vil heller ha besøk av julebukk som synger og vi må gjette hvem de er før maska faller og godiset kommer frem😃 det var årets høydepunkt da jeg var liten. Og nei jeg er ikke over 50!!!

    4. Først må jeg si meg enig med deg i det meste. Jeg forsøker finne på alternativ på dagen. Men jeg nekter ikke barna feire Halloween med venner. Lag en dag med moro for familien og sleng frem en kurv med frukt til alle som kommer for å skremme dere.
      Når det er sagt så har jeg barn som har feiret Halloween de siste 17-18 årene. Nå forsøker jeg skjerme de yngste, og lar de eldste løpe rundt i nabolaget. HALLO VENN er jo også et fint alternativ til tigge-godteri. Vår kommune har det og jeg skal se om de yngste får bli med der

    5. Godt poeng og en fin tanke å følge opp tradisjonen for hva dagen egentlig handler om, men halloween har fått et så tykt lag av sukker dratt over seg at folk flest har ingen anelse. Her hjemme har vi jo aldri hatt noen tradisjon for dagens egentlige betydning, men bare skummet fløten og tatt til oss godteridelen av det hele.

      Julen er i hvert fall en tradisjon som går ganske mange år tilbake med et utspring alle kjenner til som gir feiringen en merverdi, men helt ærlig, halloween i Norge handler kun om én ting: Tigge godis.

      Vi prøver å følge ditt eksempel og gjør andre ting med barna fremfor å sanke godteri. I år er planen å dra på en koselig familiekino og gå ut og spise etterpå, for man må jo flykte huset for å slippe unna. Så jeg tror vi er berget for i år, men vi får se hvor lenge vi klarer å stå i mot, for gruppepresset blir jo ganske enormt når alt barna bryr seg om og snakker om i bhg/skole i ukesvis er mengden godteri de klarer å samle. Føles nesten inhumant å skulle holde dem unna x-)

      Men hvis man kan bruke dagen som en inspirasjon til å finne på fine ting med familien og kanskje minnes de døde, plante lyng etc, blir det et lite plusspoeng i hatten for halloween. Men trailerlasset med godteri gjør fortsatt at vektskåla fortsatt krenger hardt over på minussiden 😉

    6. Her feirer vi Halloween sammen med bestekompisen og hannes mamma. Har ei datter på 6 år som syns det er stas og få kle seg ut og gå ute i mørket å ringe på til hyggelige folk. Vi spiser pølser formet som fingre og har noe pynt. Lage kake te dessert. Godteriet som de får i løpet av kvelden,kan de ta en bit av og så porsjoneres resten utover så mange lørdager det er godteri til. Kjempe morsomt😃

    7. Hurra for dette innlegget!!!!! Endelig noen som er enig med meg. Her hjemme er ikke Halloween et tema en gang, og heldigvis er det ikke noe markering i barnehagen heller. Til de stakkars barna som ringer på vår dør denne dagen, sier jeg rett ut at jeg ikke er med! Utrolig nok er dette noe barna forstår og har godtatt:) (hittil i alle fall)
      Takk for at du tør og mene noe annet enn mange andre i dagens samfunn:)

    8. Jo da, tanken om frukt og alternativer er god, bare så veldig lite det som er i fokus. Det er godteri i hue og ræva (so to speak).

      Men ja, hvis man kan bruke dagen til å gjøre noe annet, slik som Hallo Venn, da snakker vi! 🙂

      Nå er riktignok skumle kostymer og godteri mye av tradisjonen for barna og det er ikke egentlig det jeg vil til livs, men den helvetes priskrigen og det massive butikkpresset som gjør at folk går mann av huse for å kjøpe tonn på tonn med billig godteri som igjen ender på matfatet til ungene.

    9. Hahaha, for et herlig innlegg!!
      Jeg HATER ikke Halloween, men har heller ikke noe spesiell mening om det.

    10. Jeg er enig… Men bare vent til unga blir større…
      Jeg og en annen mor i klassen har i 4 år arrangert Halloweenfest på skolen. Slik har vi “forhindret” tiggingen, men i år var det ingen som lagde fest. Så jeg har sagt at den som vil kan komme på pizza og godteri hos oss. Håper ikke det blir alle, for de er en stor klasse😂

    11. Selvsagt er det vi voksne som kan bestemme. Viktigste er at vi respektere hverandre. Vi har i “alle ” år mørklagt huset ( tettet vinduene), fyrt opp drøssevis med stearinlys og kost oss med tomatsuppe ( husker ikke hvorfor det ble kosen). Utelyset er av og ringeklokka kobla ut.
      Dette er blitt vår greie.Begynte når jenta vår nærmet seg 2, hun ble så utrolig redd kostymene.
      Vi har også ved et par anledninger invitert til hallovenn fest for klassevenner.
      Gjøre det man synes er best for seg og sine, og respektere hverandre.
      Gleder meg over de barna som virkelig ser frem til tradisjonell Halloween også.Ser på skolen jeg jobber at Halloween faktisk er mere samlende enn f.eks julefeiringen. er som ikke alle barn ser frem til av ulike årsaker.

    12. Jeg synes forøvrig det er motbydelig at noen små barn kler seg ut som beinrangler, dauinger og zoobier.

    13. Pappahjete: AMEN
      Men dette gjelder og så julefeiringen med “tvangspresanger” ingen trenger, morsdag, farsdag, Valentinsdag osv…
      Alt er presset frem så langt som mulig for å få solgt så mye som mulig av ting vi ikke trenger.
      Alle disse feiringen er handelsstandens dager, ikke mine og dine. Mulig de var det en gang…, men det kan jeg nesten ikke huske…

    14. greia er jo at dagen (og dagene før og etter. grr) har blitt til at man kler seg ut og tigger godteri. Allehelgen går ut på å minnes de døde og man trodde tidligere at den dagen kunne de døde kunne komme tilbake og man måtte sette ut nøtter og frukt til dem. barn fikk også nøtter og frukt. Nå derimot det blitt en kommersiell “høytid” der fokuset er på salg av godis, utstyr/kostymer og hærverk.

    15. Sånn egentlig så har antallet overvektige barn i Norge sunket de siste årene i følge statistikker… (som jeg skal prøve å hente frem)
      Jeg syns Halloween er kjempekoselig og sønnen min gleder seg til å kle seg ut som heks, en vampyrdatter og til slutt en liten buzz lightyear eller smurf. Uvisst hva han ender opp med å velge

    16. Dessverre er det sånn at man iblant må ofre litt og litt av sjela si ettersom ungene vokser. Jeg er ikke så glad i Halloween jeg heller, men akkurat her vi bor i blokk, har det aldri kommet noen på døra, så vi slipper i det minste å rømme. Jeg gruer meg til den dagen ungene begynner å mase om å få ut å samle godteri! Men så langt har jeg sluppet unna med å lage “halloweenfest” her Hjemme (hadde ikke gjort Det, om eldstemann ikke hadde begynt å få en forståelse av at “alle” feirer Halloween!), hvor jeg lager litt grotesk middag (en fantastisk måte å få ungene til å spise mer grønnsaker!) og vi setter på en skummel-aktig film og evt litt popcorn. Og kanskje litt ansiktsmaling.

    17. Hater også halloween 😆 jeg savner å se julebukkene. Gikk det selv hvær romjul når jeg vokste opp(28år nå). Men nå har jeg ikke sett en julebukk på sikkert 10-15år.

    18. Mange gode poeng altså, blir fort mange unntak, og så er det dette fokuset på mest mulig både til Halloween, påske, etc.Har sjølv vokst opp med svært lite snop og sukker. Fekk berre saft eller brus til anledninger som høytider og fødselsdag og i mange år kun ein eventyrsjokolade eller lignende på lørdag. Påskeegget og julestrømpen var fylt med mykje anna enn berre snop. Det har ikkje gitt meg eller mine søsken anstrengt forhold til mat for det har aldri handlet om slanking eller kroppsfokus på den måten, men om kva som er sunt og usunt. Eg et snop og sjokolade i voksen alder men har aldri ønske om aborme mengder og brus og mykje anna likar eg ikkje for det blir for søtt.

    19. Jeg er veldig uenig i at man ikke skal snakke med barna om hva som skjer hvis man spiser for mye godteri. Ja, det kan skape et uheldig kroppsbilde tidlig om versjonen man går for er godteri= du blir tjukk. Det er jo ikke fedme i seg selv som er problemet, det er jo konsekvensene det har for kroppen! Så det mener jeg bør være fokuset når man forklarer barn hvorfor man ikke kan spise McDonalds og godteri hver dag – legg fokuset på hva som skjer inni kroppen, og utelat vekt/kroppsstørrelse/andre utseendefaktorer. For det er ikke til å stikke under en stol at man kan være slank og samtidig ha elendig helse som følger av helt feil næringsinntak, og også at man kan være ganske sunn og sprek til tross for en noe høyere vekt.

    20. Jeg elsker Halloween, men jeg kunne fint ha droppet godteriet. Her får guttungen gå med vennene sine for så å komme hjem til en mamma og pappa som stjeler godteriet hans (legger det vekk til lørdag). Jeg vet at han garantert spiser mens han er ute og går, men det får så være 😉 Vi bor dessverre slik til at ingen kommer og ringer på..
      Det jeg ikke liker med Halloween er presset som har kommet til å ha et kult kostyme. Fy flate jeg har brukt en god slant på kostymet til gutten i år, heldigvis brukte vi 0kr i fjor, og antrekket han har på seg kan brukes både til jul, 17.mai osv.

    21. Tidlig i dag morges, mens jeg scrolla gjennom nettet sammen med kaffekoppen, nominerte jeg deg til “årets gullpenn”. Du burde fått prisen levert hjem på døra på bakgrunn av akkurat dette blogginnlegget alene. Nå. I dag. Hør hør!

    22. Er utrolig enig i det du skriver!
      Men… Som noen andre nevner skriv diabetes type2. Unger med type 1 er veldig sårbare og de skal slippe å lese at det er sukkeret sin skyld at de har fått sykdommen, for det er det ikke. Og det er langt i fra bare sukker som påvirker type 2. Mye genetisk og andre ting som spiller inn.

    23. Er så enig. Men her kommer man ikke utenom. Så eg har gitt opp. Handler inn godter, limer på meg smilet og åpner døra. Begge ungene får gå om de vil det, – bare litt skummelt og mørkt ute.
      Har forsøkt å melde meg ut tidligere, men kasta inn håndkleet da det resulterte i hærverk. Selv om eg sa nei på en fin måte. Barn er dessverre lett påvirkelig for den litt mindre hyggelige delen av Halloween også. Synd at det skal være slik.

    24. Amen…. vis dette til en tannlege i den kommunale tannhelsetjenesten og du har en venn for livet!!

    25. Dagen er hva du gjør det til selv, tenker jeg. Nå er eldste her bare 3 år og de feirer heller ikke halloween i bhg, så feiring har ikke vært i fokus her. Halloween er kommet for å bli, det er nok ikke noe vi kan gjøre noe med. Min plan i år var egebtlig å kjøpe mandariner og tegne ansikt som gresskar. DU velger jo selv hvordan godteri/andre ting DU vil gi til barna som kommer på døra. Eller for all del, skru av utelyset denne dagen da det er en felles regel som de fleste følger. Jeg må ærlig innrømme at du høres litt ut som min far som forbanner valentines, da det også er en “amerikansk dag som er til kun for å bruke masse penger” 😂 Jeg reagerte også litt på at du drar diabetes så veldig inn her, men det er kun fordi samboer har type 1 og barna våre kan også få det, og da er det ikke pga sukker 😉 Jeg skjønner poenget ditt, men Halloween er som sagt kommet for å bli og da er det bare å gjøre det beste ut av det!

    26. Flott innlegg! Vil bare poengtere at du sikter til diabetes type 2. Det er noe annet en type 1 da det er en vesentlig forskjell mellom disse to. Kan være greit å skille disse da forveksling skaper fordommer og gale oppfatninger som er uheldige for diabetikere særlig med type 1 😊

    27. Og for de barna som ikke har så mange venner blir dette en dag hvor man prøver å invitere fra klasse/lag og “alle” har planer man ikke er invitert til. Det trenger ikke være at man er utstøtt eller blir mobbet, en del er bare mer stille og ikke innlemmet som bestevennen til noen. De lever til vanlig et liv hvor dette er greit, men feks Halloween er sårt når det lages små-opplegg overalt og barna kan invitere noen få for en samling først og gå sammen etterpå. Tror ikke Halloween tradisjonene er tatt inn i norsk kultur på en slik måte som det feires i USA, vi har lagd vår egen rare vri som kanskje ikke alle applauderer, men det er ikke en dag det er lett for alle å føle er så moro. Ikke meningen å forsure feiringen, men skulle bare ønske vi kunne laget en vri som var litt mer inkluderende😉

    28. Heia julebukk på alle mulig måter, her i området får man klementiner, litt pepperkake og hvis man er riktig så heldig får man bitte litt godteri, men fokus er på at man møtes ute en stor gjeng og synger, fniser og ler🎅

    29. Akkurat nå så elsker jeg deg! Jeg er (i alle fall innimellom) en sur og sær gammel dame og synes at skikken med å sende unger fra dør til dør for å tigge snop (ellers får man egg eller annet søppel på trappa!) er noe stort tull. Mine to er 17 og 19 år nå og dette begynte å komme da de var på alder med det dine er nå. Så det har eskalert i ekstrem fart! Heldigvis er det bare et tastetrykk på panelet til ringeklokka så er lyden koblet ut Jeg bor i blokk og kan ikke slå av utelyset som tegn på at jeg ikke vil ha besøk. Borettslaget mitt arrangerer forøvrig to fester for barna den kvelden, en som er litt skummel for de minste og en som er kjempeskummel for de som er litt større og tør gå opp trappa til andre etasje i grendahuset vårt. Det synes jeg er topp! :o)

    30. Nei nei nei! Min sønn fikk ikke diabetes type 1 pga usunt kosthold/godteri/Halloween som 5 åring!!! Han har desverre fått en autoimmun sykdom på lik linje med ms, cølliaki etc. Tenk om han hadde lest dette innlegget og trodd det var substans i det du skrev😱 Diabetes type 1 er en livslang avhengighet av sprøyter/insulin/stikk i fingeren. Det er superkjipt og man trenger ikke “forståsegpåere” som hiver ut av seg at de har fått denne sykdommen pga eget kosthold/livsstil. Vær så snill å endre teksten enten til diabetes type 2 eller dropp hele diabetes greia…

    31. Men kjære vene! Han skriver jo ikke om diabetes 1: “Så får vi se statistikk som viser at antall overvektige barn her til lands skyter i været og at det som tidligere ble kalt “gammelmannsdiabetes” nå har blitt et problem blant barn helt ned i 9-årsalderen.”
      “Gammelmannsdiabetes” er type 2.

    32. Jeg er SÅ enig; Jeg hater også Halloween! Langt inn i sjela mi hater jeg den dagen. Men ungene får lov til å kle seg ut og gå en runde i nabolaget, for det gir dem så glede å kle seg ut, gå sammen med venner og få godteri.
      Og jeg er enig i resten av innlegget ditt, jeg bare er ikke enig i den dømmende tonen du bruker. Jeg syns også at man kan skille på den ene dagen Halloween er og problematikken når noen velger å ha lørdag hele uka.

    33. Min familie har feiret Alle helgens dag i flere generasjoner, så lenge at min mormor fortalte at dette feiret de også lenge før hun ble født i 1909.
      Familiemiddag med så mange generasjoner som lever, snakke om de som er gått bort og minnes dem med historier og kjærlighet.
      Barn som er kommet til får høre om familiemedlemmer som har vært borte lenge, kanskje flere tiår før de selv ble født.
      Familiehistorier som kan gå videre i arv.
      At de samme barna også går utkledd i sitt nabolag og får godterier, ser jeg ikke på som et problem.
      Foreldrene samler inn etter vandreturen og fordeler.
      Jeg har en stor bolle godterier, tar ikke på noe av det med hendene og serverer med stor svart skje.
      Dette imformerer jeg om.
      Nå kan vi kanskje slutte å være politi for hverandre?

    34. Tror dette er første gang jeg er uenig med deg!
      Man kan ikke skylde det totale sukkerinntaket
      på Halloween 😉 Tidene forandrer seg, tradisjoner
      også 🙂 Vi gamlinger må bare henge med!

    35. Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg. Javel, så liker du ikke halloween. Men mener du virkelig at EN dag spiller noen rolle i våre barns vekt og helse? Come on.. Ja vi skal spise sunt, ja vi skal ta lørdagsgodtet tilbake og ja vi kan roe ned sukkerinntaket. Men halloween har ikke en dritt å si i det store bildet.
      Antar at du skjønner selv hvor dumt det er?
      Jeg engasjerte meg aldri noe særlig i halloween og skjønte ikke greia. Men når ungene mine ble større, har det blitt større enn både jul og bursdag her i huset. Halloween er ikke drittunger som kler seg ut som zombier. Det er venner som planlegger sammen, som leker sammen, som utfordrer egne grenser og tør å se på skumle ting. De samnenligner godteri og gleder seg hele året, fra forrige halloween. Det er skoledisco, det er fellesskap og det er en tid hvor vi treffes både foreldre og barn.
      Jeg er så drittlei av sånne surmaga folk som deg og som skal tømme ut alt halloween hatet. La meg si det sånn, vi snakkes om en 4-5 år, så har du nok roet deg litt ned. Dette er barnas greie og dag, ingen har spurt deg om hva du synes😂 Vi skal ikke ringe på døra di, så slapp helt av.

    36. Ja for roten til all fedme og inntak av all godteri kommer pga Halloween…. regner med du skriver like kalkulerte og skinnhellige innlegg når jul, påske, bursdag til ungene dine(og andres) kakebesøkene til besteforeldre osv kommer.. 🙄

    37. WORD!
      Jeg skrev selv et lignende innlegg forrige uke. Går ikke så mye på selve godteriet men alt det andre syke med halloween. Og ikke minst at jeg har bukket under for presset fra en standhaftig seksåring og hans lillesøster..-“Alle de andre” får jo lov!

    38. Ble bittelitt småskuffet over dette innlegget for jeg liker bloggen din veldig godt og jeg er veldig ofte enig i poengene dine, men her er jeg ganske uenig. Nå skal jeg ikke påstå at jeg gjør så mye ut av Halloween selv, men jeg syns det er stemningsfullt og passer når høsten lir mot sitt mørkeste, dessuten er det jo hva man gjør ut av ting. Man trenger ikke å gjøre det til en godtefylt kjøpefest hvis man ikke vil, man kan lage sine egne Halloween-tradisjoner i stedet og gjøre det til en hyggelig og stemningsfull greie i stedet.
      Jeg tror heller ikke det er så farlig med godteriet for ja, du har rett i at det alltid finnes unnskyldninger til å kose seg, men da handler det bare om å lage litt regler for det som man holder seg til og så huske at om det sklir litt utover i ny og ne så er det ikke verdens undergang. Personlig har jeg for eksempel funnet ut at jeg er såpass glad i snacks og godteri og liknende at jeg prøver å holde det til faste dager og unngå det ellers i uka, men samtidig være åpen for endringer om det skulle dukke opp en spesiell anledning. Jeg tror det å ha et litt mer avslappet forhold i god kombinasjon med en smule sunn fornuft er den beste måten å skape et fint forhold til ting.
      Med det sagt så er dette innlegget godt skrevet, om enn litt dømmende, og jeg liker bloggen din fortsatt altså, jeg bare var litt uenig i dette tilfellet.

    39. Halloween har nok kommet for å bli. Og som vi sier hjemme: dont fight it (akkurat som når jentungen helst vil gå i prinsesse klær 😉 )
      Når det er sagt så går det jo ann å begrense inntaket av godteriet da. Eksempelvis bare gå til de nærmeste naboene, spare store deler av godteriet til nærmeste lørdag osv.
      Ser mange sier at man savner julebukk. Jeg å gjør det, men er det bedre om man spiser godteri da enn ved Halloween? Har også opplevd at ungene får frukt ved Halloween, typisk mandarin som er malt på slik at det ligner et greskar.

    40. Helt greit at noen ikke liker Halloween,men det er et men.Virker som det verste er alle godterier og utkledningen.Synes vi voksne kan la barna ha denne dagen.Så til de som sier det er forretningene som tjener på dette.Hva med all sprit, vin og øl som blir kjøpt i løpet av uken spør barna om de synes at det er greit at voksne sitter og drikker i helgene.Svaret blir helt sikkert nei.Kos dere med Halloween hilsen pensjonisten.

    41. Du har ikke lest teksten i det hele tatt eller? Det er jo akkurat det du skriver her jeg har skrevet noen linjer over x-) Men hey, da er vi i hvert fall enige da. For jeg mener jo selvfølgelig ikke at én dags godteribonanza er skylden for all fedme og overvekt hos barn, men den er toppen av det allerede ganske store lasset og egner seg sånn sett utmerket som syndebukk 😉

    42. Jeg får ta tak i denne kommentaren siden du på en fin måte representerer den siden som er enig med deg. Selvfølgelig skjønner jeg at én dag fra eller til ikke spiller noen stor rolle sett fra månen, derfor har jeg også skrevet det i teksten. Problemet er bare at denne ene dagen kommer oppå aaaaalle de andre og sammen blir alle disse “bare én dag”-ene, ganske mange. Altfor mange faktisk, skal man tro forskningsresultater som viser at overvekt blant barn har blitt et kjempeproblem.

      Skjønner at dette er et vanskelig tema og jeg er ikke ute etter å ta kosen fra folk, men det må faktisk være lov å ta til orde for å prøve å legge et slags lokk på denne priskrig-inflasjonen som nå har begynt å innta opptil flere høytider

      Jeg er ikke surmaga (du kan ikke si “drittlei” og anklage andre for å være surmaga i samme setning forresten, hehe), jeg er bare drittlei av at det ikke skal være mulig å være kritisk til en uetisk priskrig på smågodt uten å få på pukkelen.

      Du har mange fine poeng, men “Ingen har spurt deg om hva du synes” er kanskje det dummeste jeg har lest i dag. Jeg er far til to små barn i et land der overvekt, fedme og diabetes (t.2) er et økende problem. Dette er mitt ansvar og det burde være andres også.

      Enda er barna mine ganske små og jeg akter selvfølgelig ikke å holde dem unna Halloween-feiring i årene som kommer. Herregud, jeg er da ikke helt manisk, jeg prøver bare å ta et slags oppgjør med priskrig-kulturen.

      Skoledisco, felleskap og alt det der høres helt konge ut! Sånne Halloween-feiringer liker vi, så da har jeg med andre ord mye å glede meg til 🙂 Men inntil videre omgås jeg bare “drittunger som kler seg ut som zombier”.. 😉

    43. Det er lov å være uenig, Cecilie. Men jeg skylder altså ikke det totale sukkerinntaket på den ene dagen. Jeg mener det er toppen av kaka oppå en allerede ganske fyldig kake. Har skrevet om det i teksten altså, avsnittet om “Også jul da. Og påske” etc.

      Enig i at tider og tradisjoner forandrer seg, men man trenger jo ikke sitte passivt på sidelinjen heller. Vi kan være med på å forme forandringen og kanskje gjøre Halloween til noe mer enn bare en ren smågodt-festival. For eldre barn er det kanskje et større tilbud, men for de minste handler det stort sett bare om å få maks antall kilo i bøtta og med priskrigene i butikker får ungene mer godteri enn noensinne, og akkurat det synes jeg det må være lov til å ønske å gjøre noe med 🙂

    44. Bra innlegg!
      Jeg skjønner uansett ikke hvorfor foreldre gir barn på under 4 år godteri. Det er ingenting man må gjøre!

    45. Søren altså… nå ble jeg faktisk litt skuffet jeg.
      Trodde du var helt rå på utkledning og skummel middag.
      Husk, man trenger ikke være med på priskrigen, men gjøre det på sin egen måte.
      Her hjemme handler Halloween fint lite om godteri, men aller mest om morsomme kostymer, skummel taco og spøkelseshistorie ( etter alderstrinn ) OG, at mamma og papp faktisk også er med på moroa.
      Alle som kan, lag god stemning, trekk ut i gaten og vær nå litt grei med ungene i nabolaget! Du vet at de ungene, det er de som skal bli stor og bli voksen når dere er gammel og trenger hjelp til gressklipping og snømåking. ” – da gjelder det å ha spilt kortene riktig. ( fra mitt eget Halloweeninnlegg)

    46. Asså, må bare få trekke frem at jeg ikke hater Halloween som sådan, det er hele dette vanvittige smågodt-hysteriet jeg vil til livs. Jeg synes det er supert om man kan bruke Halloween til noe moro, slik som å lage skummel taco, edderkoppgelé etc eller som en annen leser foreslo: Sette lyng på graven til gamle slektninger.

      Jeg skal innrømme at det hadde vært rimelig surmaga om jeg var ute etter å ta Halloween bare for halloweens skyld, det er mer det at jeg etterrspør at man kan gjøre mer ut av dagen enn bare å fylle den med 50 kilo godteri per 20 kilo barn.

      Så her tror jeg vi egentlig er ganske enig likevel. Så da trenger du ikke være superskuffet i hvert fall 🙂

    47. Nå må seriøst alle dere som føler dere så forbanna truffet av innlegget og som blir sure fordi han tar opp et økende problem blant barn i Norge, ta dere ordentlig sammen. “Ikke ta fra barna denne ene dagen”, åja! For julaften, påskeaften, sommerferie, lørdagene og alle mulige andre høytids- og feriedager er IKKE for barna? Det er jo fullstendig feil. Alle disse dagene dreier seg jo nettopp om barna, de sirkulerer rundt dem og pengene flakser ut av vinduet som aldri før. Penger vi bruker på barna fordi det er DERES DAG. Hvor mange dager skal barna dine få før du blir fornøyd?!?! HEIA PAPPAHJERTE <3

    48. Satt på spissen akkurat som du gjør med ditt innlegg.
      Hvem har sagt det skal handle om å sanke inn mest mulig smågodt?
      Det er jo opp til deg hva du lærer ungene dine om hva Halloween er og ikke gå og arrestere alle andre sine barn!!! mine unger går klær seg opp,føler seg kul,syns det er spennende å se hva andre er kledd opp som og går på ca 10 dører.. så er de ferdig👌🏻 Er bare til å hoppe over lørdags snopet en helg så er det nullet ut😅 😂 så nei tror ikke vi er helt enig i denne saken! Alt er opp til deg selv hva du lærer kidsa dine, uten å måtte dra fedme inn i bilde

    49. AMEN, sier jeg bare! Såå enig med deg, men får meg allikevel ikke til å nekte min egen sønn å gå og “tigge” på dørene. Jeg tar meg også selv i å kjøpe overpriset, ekkelt Nille-snop som jeg villig vekk deler ut til naboungene som ringer på døra. Ser at ei skriver over her at vi kan forklare ungene hva Halloween egentlig er. Nå er det jo Allehelgensdag som er minnedag for avdøde slektninger og venner og det er første søndag i november. Halloween er i utgangspunktet en overgangsfest mellom sommer og vinter. Jeg elsker snø og vinter, men har ingen behov for å feire overgangen med sukker-rush og stygge klovnemasker 😉 mvh Marianne

    50. Synes ikke Halloween er noe problem i det hele tatt! Heller ikke et problem med billig godis i butikken.
      Problemet er ansvarsfraskrivelse fra foreldre! Hvis man “plutselig” ser at barnet har blitt overvektig, og så skylder på ulike høytider og billig godis i butikkene, synes jeg man heller skal gå i seg selv!
      Her får ikke barna noe mer godis i dagene frem til Halloween, selv om det er billig i butikken. Hverdagen er normalt sett sunn, og lørdagene er det godis.
      På Halloween kommer de hjem med altfor mye godteri. Og de elsker det! Både godteriet og utkledninga. Da får de spise noe, og så gjemmer vi og fordeler restene ut over de neste par lørdagene. Problemet starter kanskje der foreldrene ikke bestemmer og har klare retningslinjer. Akkurat som vi må passe på oss selv, må vi passe på barna våre💗

    51. JA! Er SÅ enig i det du skriver. Ikke det at Halloween i seg selv er så ille, men all denne “kosen” gjennom året som skal inneholde godteri, kaker, brus osv. Når ble det egentlig sånn at kos=søtsaker? Føler jeg er den store stygge ulven som prøver å bremse ned inntaket. Visstnok er det “ingen andre” foreldre som syns det blir for mye sukker.
      Med tanke på antall bursdager og høytider så blir det ganske så mye “kos” i løpet av et år. Og tro meg, når de er små er det faktisk ganske enkelt å kontrollere. Det er noe helt annet når de nærmer seg tenårene.
      Prøver å lære barna mine Smurferegelen. “For mye av det gode er for mye av det gode”. Håper det synker inn:-)

    52. Jeg satt å ventet på at du skulle si du bare ?kødda? nederst i innlegget. Jeg lar ikke mine barn gå ut for å tigge godis nettopp for jeg er redd for at mine barn skal komme til en dør med slike holdninger som deg.
      Vi har respekt for de som ikke liker Halloween og derfor har vi festen her hjemme. Ungene som blir invitert kommer i det kostymet de vil. Alt fra Disney-prinssesser til døden selv. Man må ikke ut å kjøpe kostyme.
      Halloween er den siste festen vi har før julen gjør sitt inntog. Høsten her på Vestlandet er ganske traust, lang og da er det godt at vi har noe å glede oss til. Det er den siste dagen før julen tar over helt. Snopet er en liten del av det. Vi tenner lys og minnes de vi har mistet samtidig vi har en fest der vi ufarliggjør det skumle. Ungene er med på å lage skummel mat, drikke, pynt og alt med ett glimt i øyet. Nabobarna var livredd når Halloween kom nettopp fordi barna som ringte på var skumle.
      Jeg kjenner jeg blir oppgitt av surmaga oppgulp om at snopet er det eneste fokuset. Hva sier man til advent da? Gaver og sjokolade i 24 dager. I tillegg til all baking og fråtsing av kaker , konfekt, og marsipan. Julen er en orgie av mat og søtsaker, men det er helt ok? Ja, for det kalles tradisjon.
      At folk handler tonnevis med billig snop skal faktisk ikke gå utover de som modererer seg. Det er å gre alle over en kam. Man kan jo heller se på prisnivået som blir ført i Norge. Det er jo ikke rart at Nordmenn tar helt av når man reiser over grensen eller er i utlandet. Da kan man rett og slett bli flau av å kalle seg Norsk.
      Jeg elsker julen og jeg elsker Halloween. Ja takk begge deler. Så håper jeg at jeg ser en annen Peter om noen år som har svelt noen kameler, og er mannen med ljåen når det ringer på døren. ?Vart skremt no ja?.
      Digg eller deng!

    53. Kan faktisk ikke si meg enig i dette. Selv husker jeg Halloween som en skikkelig kul dag hvor vi fikk lov å kle oss ut. Det var ikke godteriet som sto i sentrum, men alt rundt! Å kunne kle seg ut med venner, kunne få lov til å være litt lenger oppe og gå runden “sent ” på kvelden (da med en forelder i nærheten). Det var spennende og en happening vi gledet oss så ekstremt mye til hvert år. Det skjedde jo kun en gang i året, og ingen dag kan sammenlignes med Halloween. Syntes det er rart at du kun fokuserer på alt godteriet som blir samlet opp, da dette ikke trenger å være noe hovedfokus i det hele tatt. Det blir, i mine ører, like rart som å si at man er i mot jula pga all den mektige julematen og julestrømper, påska pga påskeegg og evt alt godteri som følger med osv.

    54. Må nesten legge igjen en kommentar her! *Hyggelig kommentar*
      Alle har sine meninger om alt som er.. og enkelte leser ikke mer enn overskrifter på innlegg, som blir lagt ut og uttaler seg før de har lest hva budskapet egentlig var. (priskrig på godteri).
      Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å trykke flere kg smågodt i barna dine, nå som det er priskrig og snart halloween.. barn har lært på skole og hørt fra venner at å kle seg ut og gå fra dør til dør og samle inn mest mulig godteri er HALLOWEEN.. mulig andre ting også.
      Men nei.. halloween er til for utkledning, festligheter og felleskap.
      Det er så mye annet å gjøre, som f.eks. utkledningsfest/selskap, filmkveld, lage skummel mat, disco for barn som nevnt før, skattejakt i skogen, skjære i gresskar og mye mer.. her er det kreativiteten som setter grenser.
      Klar for å feire halloween i helgen! 🙂

    55. Halloween er noe som har blitt dratt over oss de siste 20 årene. Jeg var tydeligvis for “voksen” for å tigge godteri, men vi kledde oss ut til fest.
      Men jeg har barn i alder 11 og 13 som har vokst opp med Halloween. De første årene latet vi som ingenting og hadde lyset på utsiden slukket, men når lærer og barnehage ansatte snakker om Halloween, så blir de små pjokkene så glade og gleder seg veldig til å kle seg ut og gå tiggerunden.
      Jeg tror nok ikke du har så mye valg når barna begynner på skolen, for da skal alle ut å gå tiggerunde. Du kommer nok ikke unna dette, men kos det med tiden nå før det starter..

    56. Heisann Cecilie,
      Hadde håpet at du ville se at det ikke er Halloween som sådan jeg er imot. Jeg er ikke sånn superfan av Halloween, men mest av alt bruker jeg dagen som en slags syndebukk for å få fokus på det vanvittige sukkerinntaket til norske barn. Vi har hatt godteri klart stort sett hvert år de siste årene vi, jeg er ikke han skumle, grusomme gubben nedi gata altså, jeg synes bare det må være lov å sette fokus på at det kanskje har toppet seg litt med hvor mye fokus det skal være på godteri og billig billig kom og kjøp deg ihjel i forbindelse med Halloween.

      Som du sier, jul er ikke spesielt mye bedre. Ei heller påske. Det er liksom det underliggende poenget i teksten også, at litt for mange anledninger, spesielle eller ikke, i kanskje litt for stor grad handler om inntak av sukker og drit. Derfor utviklingen med fedme, overvekt og diabetes (type 2) blant norske barn og unge. Jeg skylder selvfølgelig ikke bare på denne ene dagen, men det er en fin anledning å ta praten på 😉

      Det er forresten mulig at Halloween handler om mye mer enn bare godteri for eldre barn, men for de minste barna er det 95 % godteri, 5 % utkledning. Men jeg er absolutt for å gjøre mer ut av dagen altså, det er som sagt først og fremst denne vanvittige godteri-inflasjonen sponset av butikkenes priskrig jeg vil til livs 🙂

    57. Halloween handler for barn om å kle seg ut og leke monstre og fly på dørene til folk. Godteriet er fint å få….noe de kan skryte av; jeg fikk sikkert ti kilo, for det var kjempetungt… hvor mye fikk du?…litt sånn som antall tusenlapper til konfirmasjonen ( det store flertall konfirmerer seg for å få ting og penger, særlig det siste)
      Ungene spiser jo ikke alt det der.
      Så ja, la dem få ha det gøy. Før gikk vi julebukk og fikk godterier. Det gjør ikke unger her lenger. De kler seg ut på Halloween istedet. Og hvorfor ikke? Ingen kjente til Halloween i min barndom. Dagens unger har vel bare byttet ut en tradisjon med en annen. 🙂

    58. Åh, takk, takk, takk! Vi har så mange dager vi kan markere som HAR innhold, så at noen andre ikke bejubler halloween blir jeg bare innmari glad for. Jeg åpner døra for unger som ringer på, og sier at jeg markerer allehelgensaften med å tenne lys på gravene på kirkegården, og at jeg ikke feirer halloween. De som blir sure er mødrene (faktisk, og så kommer det med eddik i stemmen; det er nå lov å la ungene kose seg…), ungene får jeg gjerne en fin prat med.
      En haug med nordmenn hiver seg inn i innvandringsdebatten og vil at vi skal bevare norsk kultur, og så gnåler de samtidig om å feire halloween på alle bauger og kanter for tiden. Snakk om amoral.
      Jeg nekter å skru av lys osv for å markere at jeg IKKE deltar, fordi jeg prinsippielt mener at de som deltar fint kan vise det på mange vis.

    59. Hei 🙂 Kjempebra at du har klart å lure inn “type 2” i teksten din, det er mye bedre enn landets største aviser når de omtaler diabetes! Men du behøver ikke å ha det i parentes. Den sykdommen du her referer til heter “diabetes type 2”, enkelt og greit.

    60. Haha, innser at jeg ikke slipper unna ja, men skal i hvert fall gjøre mitt for å ikke bidra eller stimulerer til mer godterimas enn det allerede er. Men Halloween-feiringen i seg selv er sikkert flott og fin den, hvis den kan handle om andre ting enn å være en ren smågodt-festival 😉

      Vi skal prøve å bruke dagen til noe annet enn godteriraid i år, stikke ut og spise, dra på kino, finne på noe moro, men jeg hører jo på den gryende retorikken til guttungen at det kan bli mindre populært fra neste år av, hehe 😉

    61. Hei Oldie! Jeg elsker den fine flyten du har i tankespillet her og jeg kjenner at jeg er prinsipielt enig i alt du skriver. Det er vel mer det massive trykket som priskrig på godteri fører med seg kombinert med statistikker på barnas helse jeg vil til livs enn selve Halloween-feiringen. Kanskje er det også en slags gjemt bitterhet over at da jeg gikk julebukk som barn, fikk jeg for det meste klementiner, haha! 😉

    62. Heisann! Ja, her er det bare å ta selvkritikk for at jeg ikke spesifiserte det tidligere. Heldigvis har jeg observante lesere som har påpekt dette, derfor la jeg på en parentes, men den er jo faktisk helt overflødig. Endret til rett skrivemåte nå. Takk for våkent øye 🙂

    63. Du Peter, du Peter. Nå må du rulle inn pappapuppen 😉
      Halloween er gøy! Det skaper fellesskap, engasjement og glede hos de fleste barn. De samles til sosialt samvær, de skremmes og de hyler av skrekkblandet fryd. Godisen? Tja, den er faktisk ikke hovedfokus hos de fleste, kun en bonus.
      Jeg har leste mange av svarene du har gitt på kommentarene her og skjønner at det er priskrigen på smågodt du egentlig hater. La oss ha det gøy med Halloween, utkledning og moro. Ikke dra feiringen ned i smågodtdriten 🙂
      Håper du får en super Halloween, med eller uten smågodt 🙂

    64. Hei. Først virket det som om halloween var en skikkelig pest og plage for deg, men etterhvert som jeg leste forsto jeg det til slutt sånn at det er all godisen som er verstingen her☺ Det havet av godis som reklameres og kjøpepresset…noe helvetes greier mente du. Men alt det butikkpresset og godisen på Halloween er jo ikke noe værre en de andre du nevnte…jul, påske,lørdager,sommerferie…det er jo påskegodis, julegodis,lørdagsgodis,feriegodis..Og tror du jaggu meg ikke det er stor ståhei i butikkene da også😎 Hvorfor bare hate Halloween da? Jeg vet jo det ikke er en norsk tradisjon, men den har ihvertfall eksistert her i minst 30 år..kanskje mer🤗 Noen nevnte at de heller ville ha julebukker på døra…Det finnes to typer julebukker vet du… barna som tigger GODIS og litt utpå kveldinga er det de voksne som tigger ALKOHOL..Helt sant det altså. Mvh hilsen ei som på sett og vis klarer med et smil og sette pris på ALLE høytider🤣 Ha en flott Halloween Pappahjerte😉

    65. Som du egentlig selv sier i dette innlegget er ikke Halloween grunnen til diabetes og fedme… det er hele året 😊 Heller barn som kler seg ut i kostymer å ringer på dørene enn barn som sitter foran en iPad innendørs…

    66. Alle høytider vi har blir utnyttet kommersielt. At vi har fått en høytid mer, betyr en dag til med kjøpepress. Hadde alle de som vill ha tilbake julebukken klart å få det igjennom hadde den tradisjonen også blitt kommersialisert. Sånn er det bare. Det er det kjøpstanden gjør. Vår jobb som foreldre er jo å motvirke dette- lære barna at de kan ha en fantastisk Halloween uten 20 kilo smågodt. Vi har adoptert Halloween og synes dette er en fantastisk fin feiring. Vi feirer til og med 2 ganger! Helga før har vi Halloweenfest med en fast gruppe venner og barn. Alle har med seg kul Halloweenmat til spleiselag.. spøkelsespizza, gresskarsuppe med edderkopper osv. På slutten av kvelden bruker ungene en hel evighet på en skummel skattejakt som ender opp i en knøttliten godteripose. Det er samvær og moro som er fokuset på denne dagen. På selve Halloween går vi dør til dør med andre venner, men vi spiser en god middag sammen først slik at alle er gode og mette. Av det godteriet de samler inn får de spise så mye de vil den dagen (noe som begrenser seg allikevel siden de allerede er mette) og så legger vi bort resten og bruker det til lørdagsgodt utover høsten. Også her vil jeg si at samvær og felles opplevelser er mye viktigere enn selve godteriet. Dermed vil jeg påstå at Halloween er et koselig lyspunkt når kveldene blir lange og mørke og det fortsatt er en stund til jul. Hva handelstanden gjør med dagen er en annen sak. Har du forresten lagt merke til at både pinnekjøtt og marsipan har vært tilstede i butikkene en stund allerede. Det er kommersialisering av høytid det…. Vær gjerne mot priskrig- spesielt på usunne varer. Det er jeg og. Men det er ikke selve Halloween som er skyld i priskrigen- det er det handelstanden som er. De utnytter alle muligheter….

    67. Helt enig med deg!
      Normalt kjører jeg en taktikk der livet er urettferdig og man får bare ikke alt man vil ha fordi om andre får og det godtar barna mine selv om de av og til blir litt lei seg. Men når alle på skolen gleder seg og snakker om denne dagen hva de skal gjøre etc. Så kan det bli vanskelig å forstå for en liten sjel hvorfor han/hun må stå alene utenfor å se på uten å få delta. Jeg synes sånn som deg at denne dagen er tull å bør avskaffes eller gjøre den om til en frukt og grønnsaks dag! Vi har løst det slik at vi samler inn litt godteri, men de får velge seg kun Fem ting som skal spares til godtedagen. Resten kaster jeg i bosset. Det snakkes jo veldig om hvor mye hver enkel samler inn, men her har jeg også vært klar på og forklart til barna at kroppen blir syk av for mye søtsaker og dette forstår de å aksepterer. Barna er 5 og 7 så man trenger ikke være voksen for å forstå at noe er farlig.

    68. Hvis butikker selger godteri på tilbud til Halloween gjør de det feil.. Har de ikke hørt om tilbud og etterspørsel?

    69. Eg er einig! Kvifor skal me adoptere alt som kjem frå USA. Skal me snart få vår eigen Trump? Me har ein fin skikk sjølve, nemleg alle sjelars dag, som me kan bruke til det denne dagen er meint til. Då kan me tenkje på bestemor, og katta til naboen og andre me kjenner some er døde. For dei som kanskje har mista ein forelder, ei syster eller ein bror, vert det meinigsfullt. Då gjer det godt å gå på grava og tenne lys og synge ein sang dei likte, kanskje? Bruke dagen til å tenkje på noko anna enn sitt eige behov for å tilfredstille godeterihungeren, og bruke pengar på dei som har meir enn nok, nemleg daglegvarehandelen. Ut med Halloween, inn med alle sjelars dag! Og allehalgensdag for dei som har ein katolikk i skåpet!

    70. Takk!!! Jeg er så enig! Hadde det ikke vært for banningen du bruker hadde jeg delt innlegget ditt, det understreker virkelig det jeg tenker.

    71. Til de som skriver at Halloween er en nordisk tradisjon om å besøke “bestemor på gravplassen”. Det er allehelgen, som er på søndagen etter halloween…

    72. Jeg syns det er artig med Halloween. Kjøper altid smågodt ,som er pakket inn i celofan. Så får ungene som kommer forsyne seg selv av Halloween bøtten. Alle barn er velkommen til meg.👍🌷🌺🌹👍🌸😘

    73. Hehehe…. Jeg også HATER Halloween , men kanskje av litt andre grunner enn smågodtet da. Små barn som kler seg ut som djevler , vampyrer osv syns jeg ikke hører hjemme noe sted. Og mange barn får også mareritt. Og hva er Halloween , det dreier seg liksom om å ære de døde?? Ære de døde med å kle små barn opp i ekle kostymer. Er jo helt på trynet , tenker min mormor hadde blitt veldig glad for det! Hva voksene mennesker ønsker å gjøre er ting, men dette er jo ikke noe for barn. Her hjemme feirer vi ikke Halloween og jeg lærer barnet mitt at å minnes noen som er død gjør vi ikke på den måten der. Er noe forkastelige greier gelé opplegget!

    74. Jeg er og er haterweener !!:-)) hater oppringinga på døra, hater handelsstandens forsøk på å få oss til å kjøpe tull, hater styret. Heia pappahjerte !!!

    75. Haha, ikke umulig 😉 Ser jo nå at Halloween byr på mer for større barn, men for barn i vår alder er det stort sett bare godteri det går i. Veldig for å ha morsomme halloween-fester med skumle masker og edderkopper og hlee greie, så gir det dagen litt mer enn bare smågodt-bonanza 🙂

    76. All Hallows Eve is celebrated to remember the dead , in orgin… the holiday has been celebrated for hundreds of years… It doesn’t need to be a consumer plastic candy gold mine. Take your child out to a graveyard , with homemade caramel apples , tell scary stories and bring fresh apple cider and pumpkin pie and lots of blankets….. and candles…….wooooooooooo , and watch out for the dead spirits that night…. you can always tell by the wind…. Love , An American…

    77. Fantastisk innlegg, jeg kunne ikke vært med enig! Julebukker får også snop, men det er ikke det enorme presset med å kjøpe nytt kostyme for hvert år osv. I tillegg må barna synge for å få godteriet. De må gjøre noe istedenfor å si en kort setning og attpåtil gjøre hærverk dersom de ikke får noe.
      Nå har ikke jeg barn, men hvis jeg får det en dag så er det garantert ikke meg som tar initiativ til halloween feiring. Da vil jeg heller at familien kan bli hjemme i et mørkt hus og se en koselig film med litt popkorn til.

    78. Er jo ikke godteriet som er fokuset .. Men utkledning , fest og moro.
      6 åringen skal kle seg ut i dag og vi skal i Rozenkranz tårnet i Bergen , vi skal også innom en Zoo hage som har laget til med skumle skikkelser etc.
      Vi har de siste to årene vært på slike aktiviteter , aldri vært på noe godterijakt. Att vi kanskje ringer på til bestemor og får ett par sjokolade biter men men thats it .. Er jo ikke snopet som er spennende men opplevelser.
      Som mange også har nevnt så er jo Hallovenn ett fint arrangement , som lages til flere steder i Norge.
      Men la nå folk gjøre og feire hva dem vil. Det er hvertfall ikke den ende dagen med litt godteri som gjør barn fete .. Men kontinuerlig inntak av sukker og dårlig mat.
      Kan ikke skylde på Halloween for att noen barn er overvektige. Som sagt så har jeg heller ikke sett att barn går så mye rundt og tigger på Halloween .. Foreldre lager til med fest hjemme eller møtes på arrangementer , jeg syntes nå det er positivt jeg da .. Men hver sin lyst 😉
      Skal man være så pirkete, så kan man jo begynne med jul , bursdag , nyttårsaften .. Man må jo ikke feire noen ting om man ikke ønsker. Og man må heller ikke la enhver fest til og omhandle godteri.
      Må også tenke på att masse av det godteriet som blir kjøpt , ligger igjen i skapene etter Halloween.
      Men ta du ansvar for dine barn og deres skikker så tar andre ansvar for sine 😀

    79. Jeg hater også Halloween. Fordi jeg ikke har penger til overs. Og fordi så mange (også foreldre!!!) pusher denne dagen, ved å legge ut bilder av ungene, arrangere fester, hause det opp og himle med øynene til alle som synes det blir for mye. Enda en ting man ikke strekker til med.
      Og etterpå legger mammaene som står i bresjen (mammaene til de aller populæreste ungene, de med mest penger, finest hus, og hver ferie i syden og venninnekvelder med vin, mens ungene er hos slekta) ut bilder på nettet av “den herlige utkledde gjengen” De samme damene som hviiiiner av glede og påpeker HØYT at jammen det er jo BARE å komme, iiingen her som sier noe på hjemmelaget kostyme (blant de femti kjøpte) og hvisker fortrolig så alle hører, at de vet jo at ikke alle har like god råd…

    80. Men, handler egentlig Halloween om bare godteri? Jeg er ikke enig i det. For mine barn handler det om det sosiale, det og kle seg ut som noe skremmende. Det å le og ha det gøyt sammen med venner. Er faktisk litt mer usikker på hvor mye av snopet de får som de faktisk spiser. Er gøyt å pynte opp til Halloween, mer enn det å kjøpe snop. Tror du må snu tankegangen litt:-).

    81. Hehe, du har nok et poeng der 😉 Er også det som er poenget mitt, at man kan gjøre mer for de mindre barna. Men det har jeg vel mast nok om nå 🙂
      / Ha en skummel kveld!

    82. Haha, ikke egentlig surpompa, bare litt lei priskrig opp i mente. Men jeg er enig, det kler meg ikke 🙂 Lover å være kjempeglad fra i morgen og i hvert fall frem til etter jul 😉

    83. Enig med deg. Dessuten vet ikke de fleste hvor Halloween stammer fra engang. Halloween stammer IKKE fra USA, men fra de gamle keltnerne i Irland. De la ut mat og godis for de døde slektningene for å “gladgjøre” dem. De trodde at det i sammenheng med fullmåneden at da var en åpenhet mellom de gode og onde åndene. Sannheten er at de faktisk tuller med demoner, hvilket som kan være livsfarlig. Hvorfor hylle demoner som står bak all ondskapen på jord? Hylle demonene som står bak barneovergrep, krig, mord, voldtekter osv osv. Nei, æsj!! Vi snakker også i Norge om at barn ikke må snakke med fremmende, men de fleste sender barna sine på dørene helt alene til fremmede. Noe som ikke stemmer spør du meg.

    84. Halloween eller Aller helgens kveld er dagen vi skal vise respekt og hedre de døde og er viktig katolsk skikk. Så når noen hater Aller helgens kveld vitner det om total mangel på respekt for våre avdøde. Så da regner jeg med at han også hater alle andre kristne skikker?

    85. Helt enig!
      Halloween er noe dritt, som vi har importert fra USA.
      I gamle dager gikk folk Julebokk i nabolaget i romjula, det er det som er norsk, uansett hva yngre folk måtte mene.
      Ingen feira Allehelgensaften i Norge tidligere!!!
      Kutt ut Halloween, selv mine barn på 12 og 14 synst dette er en uting.
      Glad jeg har fornuftige barn, uten at jeg har påvirket meningen de har 🙂
      hilsen pappa i nord

    86. SOm far til en jente med Diabetes, så blir jeg litt skuffet og skremt av retorikken din. Det du indirekte skriver i innledningen til bloggen din er jo at det er vår skyld at hun har fått Diabetes. Og ja, det er type 1, og det er ikke godteri og sukker som er årasken til det. Diabetes type 1 er en autoimmun sykdom og er ikke på noe vis selvforskyldt.
      Du hevder også at barn ned i 9 årsalder får “gammelmanns diabetes” regner med at det er type 2 du prøver å henvise til her. Jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på dette, har ikke hørt om det før. Det vil si, jeg har lest noe forskning på det, men da er det som oftest urfolk og isolerte folkegrupper som utvikler dette i sammenheng med overgang til vestlig kosthold. Og ikke i overvekt.
      Og det er forresten ikke uttalt at bare overvekt/høyt sukkerinntak er årsaken, gener har også sannsynligvis stor betydning
      Og siden du er så opptatt av Diabetes i begynnelsen av innlegget ditt, rosiner er ikke noe greit for barn med diabetes, de har en forholdsvis høy glykemisk verdi (gir rask blodsukkerstigning, det samme gjelder for klementiner/mandariner.
      Regner med at det er uvitenhet og ikke med vilje du kommer med disse utsagnene.

    87. Oi.. Dette med diabetes hos barn må du være forsiktig med å uttale deg om. Du er med på å skape fordommer og misforståelser som disse barna dessverre må møte på daglig basis resten av livet.
      Vi vet alle at Diabetes type 2 kan komme av dårlig kosthold/fedme/gener. Rundt 90% av barn som får diabetes får type 1. Det er en autoimmun sykdom som kan ramme absolutt alle uavhengig av gener, kosthold o.l. Det er derfor svært uheldig at du nevner barn, diabetes og godteri i samme setning. Kosthold har null innvirkning på denne diagnosen. Diabetes type 1 rammer helt ned i 1 års alder. Finnes tilfeller på enda yngre, men det er sjeldent. Jeg ser du skriver type 2 øverst i innlegget, men når du poengterer at fler og fler barn får dette, så er ikke type 2 riktig diabetes.
      Mulig du ikke tar dette så «tungt» eller tenker det er viktig med 100% faktainformasjon på bloggen din. Jeg tenker at vi som foreldre alle har et ansvar for å ivareta barn, og undervise hverandre slik at livet blir enklere å møte. Med eller uten en diagnose.

    88. Haha jævlig Cringe ass. Ser ut som du ikke har et hjerte 😂 Vel hvis du har barn synes jeg synd på både deg og barnet ditt. Det er bare å slukke et lys mr. 35 IQ. Vel hvis du skal være helt retarda i huet ditt og skal torturere barn så slukk det lyset ditt isteden for at du skal være skutt i hue og være en feminist på nettet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg