Full fart med schnitzel i klypa

Vannpipe, mordgåter og hippieloff – slik var vår helg i Berlin 🙂

Fra sekundet labbene våre traff tysk jord, har helgen gått i ett. Og det har vært så moro! Og vi har opplevd så mye! Men det startet dårlig..

For det tok ikke lang tid før resten av reisefølget innså at reiselederen (les: meg) nok ikke var superegnet for jobben. Jo da, jeg hadde da booket et opplegg, men jeg ante ikke hvordan vi skulle komme dit og minst av alt hvordan vi skulle rekke det. Noe vi ikke gjorde. Ikke engang i nærheten.

Derfor kom vi både heseblesende, svette og altfor sent ute til vårt første stopp for helgen: En guidet rundtur i original folkevognbuss fra 1965!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Like greit å innrømme at man er turist først som sist 😉
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Med bildebøker og jovial guide ble rundturen en knallsukett 🙂
 

Heldigvis viste det seg at guiden var den eneste tyskeren i hele Berlin som ikke var sånn kjempeopptatt av punktlighet. Han var derimot en supertrivelig fyr som hadde lagt opp en knallbra rute som på to timer tok oss forbi alle de typiske tingene man må se når man først er i Berlin: Museumsøya, Riksdagen, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, Tv-tårnet, Hitlers bunkers etc.

Så hvis noen har tenkt seg til Berlin med det første, smeller jeg lett inn en anbefaling for å booke 2 timer sightseeing i Bulli. Da får man en fin innføring i byens historie, en rask oversikt over bykjernen og de viktigste severdighetene 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Berliner Dom
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mintgrønn “hippieloff” foran, Brandenburger Tor langt bak
 

Jeg var ganske spent på bo-situasjonen, for for første gang hadde jeg booket overnatting via Airbnb. Og ikke noe hva som helst heller.. Vi tok sjansen på et trendy opplegg med bare ett rom + bad for seks personer! Viste seg å fungere helt utmerket og ga en veldig genuin følelse av å bo i et slags hipt kollektiv med rar kunst på veggene og kul beliggenhet midt i “Berlins grünerløkka” (Kreuzberg).

Fra der og ut har hele helgen vært en eneste stor fest. Vi har kost oss så fælt og gjort så mye moro, at det ikke har vært et ledig sekund til å savne barna eller ta det piano. I forkant av turen hadde jeg lovet å blogge om turen underveis, men selv om jeg drasset med meg macen overalt ble det aldri et ledig sekund til overs.

Da vet du at det har vært en bra tur 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Er det normalt å ha en familie som plutselig bryter ut i pullups-konkurranse? x-) (bilde tatt i “kollektivet”)
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klassisk markedsbilde som må være med på enhver reiserapport 😉
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Frekk 70-talls-lampe i DDR Museum
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mens vi venter på toget… x-)
 

Vi har fartet rundt i øst og vest, besøkt DDR museet, Stasi museet, spist schnitzler, drukket tyskt brygg fra store glass, oppdaget ukjente perler, røkt vannpipe, gått oss vill, spilt shuffleboard, vært innom KaDeWe, arrangert en ugrei chili-spise-konkurranse og hatt det som plommen!

Men selve høydepunktet må ha vært det vi startet dagen med på lørdag: Escape room! I forkant var vi litt usikre på om det ville være noe for oss, men fy føren så moro!

Vi hadde booket et rom som het “The Beast of Berlin”, der oppdraget var å løse en skummel mordgåte fra 1920-tallet, og det ble så mye engasjement og adrenalin fra hele gjengen at vi var helt i fyr og flamme da vi kom ut.

Så der har du en glovarm anbefaling fra meg hvis du har lyst til å finne på noe nytt og annerledes med vennegjengen en dag. Escape rooms har de siste par årene blitt ekstremt populært verden over og finnes også i mange norske byer. Selv i Larvik(!), så da burde det finnes en i nærheten av deg også 😛


 

Så tusen takk til Berlin for en helt fantastisk helg. Tiden gikk så vanvittig fort og to dager var altfor lite til å bli skikkelig kjent med dette gigantiske overflødighetshornet av en by, men ingen fare: Jeg kommer igjen <3


Muttern viste seg å være helt rå på shuffleboard!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Søstern og Tyskland hadde tydeligvis ringt og avtalt å kle seg i helt like farger 😀
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klassisk lunch på en tysk kneipe. Nydelich!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Så mye å se og gjøre – to dager dekker ikke et fnugg engang!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Aper på tur 😀

* Følg Berlinerhjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. Hvis du liker escape room burde du prøve Boda Borg i Sverige, mye bedre. Anbefaler den i Karlskoga på det sterkeste ( sett av 2 dager)

    2. Var du virkelig ikke innom kathe wolfhart når du først vr i Berlin? For deg som elsker jula så er jo det et must! Der har du gått glipp av noe utrolig bra! 😉

    3. Savner et innlegg om tatoveringene dine! Du har jo skaffa deg masse nytt blekk siden du blogga om den første du tok 🙂

    4. Hva shoppet dere på kadewe? Blir det gaver lå kone og barn? 🙂
      Selv husker jeg at jeg slo meg løs der på en skoletur for de hadde sååå mye fint!

    5. Shoppet faktisk ingenting, bare gikk og glante. Første skjorta jeg så på kostet 190 euro (!), så da la jeg det liksom litt fra meg, haha. Men vi snuste oss gjennom alle avdelinger av ost, fisk, frukt, godteri etc etc, men endte opp på baren i taket for et ørlite glass og en pust i bakken 🙂

    6. Nei vettu, det rakk vi ikke. Jeg elsker jo julen på høyde med tacofredag, men ikke alle i følget som var like gira på jul. Dessuten føles det fortsatt en smule for tidlig å jule seg. Var endel juleting inne på KaDeWe, men jeg tror vi må forbi bursdagen min i november før jeg virkelig kan begynne å jule meg 😀

    7. Jeg synes ikke det er helt gærent for en skjorte. Man trenger ikke shoppe masse, men noe bør man jo handle synes jeg. Bare for å ha gjort det 🙂
      Uansett fint å høre at dere koste dere! Berlin er en flott by. Skulle ønske jeg opplevde den i en mer edru tilstand, så jeg skal tilbake en vakker dag 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg