Mann baker barbiekake

Å lård. Dette kan bli interessant x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For tidligere i dag spurte jeg mine kjære facebook-følgere om tips til hva slags kaker jeg kan lage til lillesnuppas bursdagsfest i morgen. For når nesten hele familien på begge sider har takket ja til kaker, fest og pølsekalas, så må man jo slå på kake-stortromma. Derfor ba jeg om tips og nå er jeg så kakefysen som jeg aldri har vært!

For med rundt 150 kakeforslag å velge mellom, rekker man å bli ganske sugen på kake underveis 😉 Det er smashkaker, daimkaker, suksesskaker, cup cakes, bløtkake, gulrotkake, rullekake, ostekake etc etc.

Men det er ett forslag som så langt har stukket seg ut av mengden: Frost-kake.

For lillesnuppa ELSKER Anna & Elsa, selv om vi faktisk aldri har sett Frost-filmen, haha! Noe sier meg at de eldre jentene i barnehagen har en viss påvirkning her 😉

Da jeg først så oppskriften, tenkte jeg: Nei nei nei, niks, niet und nein. Jeg skal ikke lage en kake som involverer marsipan/fondant, fjong pynt, flere kakelag og ikke minst en barbiedukke midt oppi alt, kledd opp i spiselig pynt. Gløym da!

Men…

Dess mer jeg tenker over det…

Ingenting hadde faktisk vært kulere å servere! Så.. Ja nei da får man vel bare brette opp ermene og begynne.

Aller helst skal jeg lage to kaker i løpet av dagen, men noe sier meg at dette vanvittige prosjektet kommer til å kreve brorparten av kaketiden, spesielt siden vi har verken Elsa-dukke eller fondant (hva enn det måtte være), så får vi heller vurdere en litt enklere langpannevariant for kake nummer to. Den falt plutselig litt i skyggen 😉

Så pass opp egg, melk, mel og sukker: Her kommer jeg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Oppdatering kommer på bloggen når kaken er klar. I kveld. Kan bli sent. Kan bli natt 😉

NB! Følg dramatikken underveis på Snapchat –> Pappahjerte.

16 kommentarer
    1. Hvis du skal lage en kjole til kaken og ha en dukke «inni» må den være en barbie lignende dukke, den du har på siste bilde er for liten 🙂

    2. Lag hjemmelaga marshmallowfondant, smake bedre og bedre å jobbe med enn den du kjøpe på butikken. På Nille har di fått inn form til prinsessekake, så ta turen innom der å få deg en kjoleform og innom kitchen for å finne matfarge, så ligge du godt an:)

    3. Hahaha jeg vurderte sterkt det samme til 4årngen som har bursdag imorgen. Men jeg feiga ut å bestilte frost kake på bakeriet 😂

    4. Gjør langpanne, skjær ut sirkler i ulike størrelser, ha krem mellom lagene og stable på hverandre til et “skjørt”. Bruk en skarp kniv til å gjøre skjørtet jevnt, så hiver du krem på utsiden også. Smørkrem er bra her, så man ikke bruker en krem som gjør at fondanten “smelter”. Fondant kjøper du på panduro. Du varmer den noen sekunder i mikroen, knar den og kjevler ut. Kan bruke litt melis om det blir klissete. Legg det over skjørtet og skjær bort det overflødige. 😊 så skjærer du en åpning i toppen å stikke en dukke ned i, rull bena inn i litt plastfolie. En fondant-kant mellom skjørt og dukke kan gjøre overgangen mindre synlig.👍

    5. Så kult! Hvis du heller vil gå for en enklere versjon, kan du bake en vanlig rund kake (jeg pleier å gå for gulrotkake), og toppe den med ostekrem (sånn med Philadelphia) som du farger rosa eller i ønsket Frost-nyanse. Så setter du bare den Elsa-figuren du allerede har oppå der og pynter med f.eks. marsipanroser og blader (slike som du får kjøpt i bakeavdelingen på butikken). Kjempelett, smaker nydelig og blir godt tatt imot av bursdagsbarnet!

    6. Det var et kjempetips! Minn meg på å prøve dette neste år 🙂 Allerede for dypt nedi dette vanvittige sjokoladeprosjektet. Som jeg angrer en smule på.. 😉 haha!

    7. Jepp! Du har helt rett. Har kjørt rundt til et par leketøysbutikker uten hell, så har nå ringt og holdt av hos noen jeg vet har, haha! For. et. styr x-)

    8. Takk, det skal jeg huske til neste gang. Hadde helt sikkert vært mye smartere, men nå har jeg allerede svidd av 150 flis på marsipan på Panduro og kan ikke snu nå x-)

    9. Neimen lille må jo få se frost filmen 😁 min lille som akkurat ble 3 år ELSKER filmen 💜 har sikkert sett den 100 ganger 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg