“Dere har feilet stort som foreldre”

Dagens kommentar står til 6 på terningen!

For tidligere denne uka var vi en tur hos legen for å ta blodprøve av lillesnupp. Ikke nødvendigvis det som står høyest på ønskelista til en liten jente, derfor lovet vi bort en tur innom lekebutikken etter timen for å sukre pillen litt.

Og det kunne ikke gått bedre! Selv da blodårene i den første armen ikke var spesielt samarbeidsvillig og vi måtte over på den andre armen, satt hun bare og så på med steinansikt mens nåla gikk inn og blodet kom ut. Og da vi endelig var i mål hadde det fortsatt ikke kommet så mye som et hint av klaging!

Stolte og fornøyde alle mann, stakk vi opp til lekebutikken. Lillesnupp fikk gå fra hylle til hylle for å finne en liten ting å ta med hjem. Selvfølgelig gikk det ikke som forventet og hun la raskt sin elsk på en barbie-figur med sykkel, hjelm og full baluba.

Først tenkte vi nei, nix, niet, men bursdagen er bare noen få uker unna og hun taklet tross alt legebesøket som en verdensmester. Dessuten er det så sjelden vi drar i lekebutikken sammen, så da gikk vi for det. En stor rosa pakke med en radmager barbie med rosa sykkel, rosa hjelm, rosa klær og rosa i hue og ræva.

Mens lillesnuppa tok en siste runde for å være helt sikker på valget sitt, ble jeg stående og prate med den utrolig trivelige typen i kassa. Om Pokémonkort, fidget spinners, barn og alt mellom himmel og jord. Over hyllene ropte Christina at lillesnupp hadde bestemt seg. Det blir barbie.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men akkurat der og da fikk jeg plutselig et behov for å forklare til mannen i kassa at vi ikke egentlig er sånne folk som bare kjøper rosa klær og barbiedukker. At vi tror på en kjønnsnøytral oppvekst og hele den greia der. Noe i meg følte at jeg måtte rettferdiggjøre barbie-kjøpet og veie opp for overdosen av rosa.

– “Ja ja, da ble det barbie da. Uff, hadde vel egentlig håpet på noe litt mer nøytralt. Vi er jo ganske opptatt av at barna skal ha en relativt kjønnsnøytral oppvekst og ikke settes i bås på noe vis. Men men, hva kan man gjøre. Jenter er jenter tross alt, nytter vel ikke å kjempe imot, ey?”

Han skulle akkurat til å svare, da han fikk øye på noe bak meg, satt opp et stort smil og sa bak lattermilde øyne:

– “Beklager altså, men da ser det ut til at dere har feilet ganske stort..”

Så satt han i et hjertelig latterbrøl jeg ikke har hørt maken til. Først skjønte jeg ingenting, men så snudde jeg meg.

Der sto lillesnupp. Rosa fra topp til tå! Tyllskjørt, tiara, strømpebukse, genser, t-skjorte med paljetter og sko med prinsesser på. Og i hendene en kjempestor, rosa pakke med rosa alt.

Hun så rett og slett ut som en vandrende reklameplakat for fargen rosa. Brått sto jeg der og følte meg som en fjott. Min lille forsvarstale var blitt effektivt avkledd og avslørt som bløff.

Ja vel, så er vi kanskje ikke fullt så kjønnsnøytrale som vi tror likevel. Ja vel, så er vi kanskje i ferd med å oppdra en liten Anna eller Elsa da, men så lenge hun tar blodprøver som sukkertøy, er det helt greit for meg 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ God helg, hilsen prinsessepappa x-)

* Følg Barbiehjerte på Facebook *

25 kommentarer
    1. I starten var vi sånn vi også, men så spoler vi frem 3 år i tid og vi kjøper et rosa keyboard i bursdagsgave til frøkna vår 😅 men noe har vi vel gjort riktig når hun sier at hun vil bli Ninja-prinsesse når hun blir stor 🤣

    2. auda…det var det steget ut av bildet for å se nøytralt på situasjonen..hehe skulle likt å stått i den butikken da ja. Den var bare helt herlig 🙂

    3. Her var det litt omvendt. Jeg er barn nr.4, og eneste jenta av 5. Så mamma elsket såklart å dulle og dalle og pynte meg opp med kjole og musefletter. Men så fort jeg fikk bestemme selv ville jeg heller arve storebrødrenes saggebukser og hettegensere 😂

    4. Hahahaha. Det er akkurat som vår Prinsesse Vil-Ikke det 😂
      Med en storebror som laget billyder på gulvet fra han var 7 mnd, så gikk vi utifra at hun automatisk kom til å bli ei beintøff guttejente, som ville blåse i både smykker, neglelakk og kjoler. Veeeel, det var frem til hun fylte 2 år… Nå nærmer hun seg 3.5, og jeg har vasket kanskje 4 bukser for henne siden april, for det eneste som gjelder er kjoler og skjørt, og de må være “stooooore og laaaasnge asså mamma, elles kan jeeii ikke dannse!!” 🙈
      Så er det viktig at håret er dollet opp, at perlekjedene og armbåndene (oh yes, i flertall…) er på, og at neglelakken er plettfri. Og gud forby at hun er møkkete! Bare det søles vann på kjolen, så løper hun opp å skifter.
      Men hun er tøff som en bulldoser da, setter på plass både storebror på 6, mamma og pappa, og de eldre ungene i barnehagen. Så selv om hun vier livet sitt til “jålesaker”, så er hun tøff som få, og genial til å tvinne spesielt papsen rundt lillefingeren😉😇

    5. jenter er jenter og gutter er gutter, sånn er det for de fleste, og for de som ikke er sånn så trenger man ikke å tvinge på en ting eller annen, la barna være så kjønnsstereotypiske eller “nøytrale” som de selv vil mener nå jeg.

    6. Jeg tror mennesker blir som de er ment å være, det eneste vi som foreldre kan gjøre er å gi rom for å være det man er. Gir man barna selvtillit til å utvikle et positivt selvbilde og styrke til å se sin egen verdi, da tror jeg resten går fint helt på egen hånd 👍👍 Selvbilde utvikles gjennom samspill med andre mennesker, og ved anerkjennelse for at den man er og at det man mener er viktig ❤❤

    7. Ikke så mye å bekymre seg for. De aller fleste av dagens 30-50 år gamle kvinner sånn ca vokste også opp med Barbiedukker, prinsesser og rosa overalt. Og de ser da ikke ut til å ha tatt så voldsom skade av det.
      Forskning viser at disse forskjellene hos jenter og gutter også finnes hos vår nære slektning apen. Unge aper av det mannlige kjønn foretrekker lekebiler fremfor teddybjørner og dukker, mens de kvinnelige velger det sistnevnte, (selv om noen også likte de maskuline lekene). Selv uten reklamer og sosial påvirkning
      https://www.newscientist.com/article/dn13596-male-monkeys-prefer-boys-toys/
      For de av oss som har jobbet i lekebutikk er det kanskje mer tydelig at det er delt inn i gutte og jenteseksjoner fordi butikkene har tilpasset seg kundenes behov og vaner, ikke omvendt.

    8. Rart at rosa er godkjent for gutter nå, men ikke jenter? Og de fleste gutter vil ikke ha rosa…
      Barnebarnet mitt er helt opphengt i rosa…og i prinsessekjoler. Skylde på barnehagen kanskje, for det er der det skjer. 🙂 Mine egne døtre ble sannelig oppdratt rimelig nøytralt, men rosa ble de også med tiden. Som 18-20åringer! Bedre sent enn aldri?

    9. Vet du, som regel går det ganske bra med disse barna under prøvetaking og diverse, så lenge foreldrene forholder seg rolige 🙂 Er enkelte ganger jeg nesten får lyst til å kaste ut foreldrene fordi dem oppfører seg så hysteriske, også setter jeg enda høyere pris på foreldrene som forholder seg rolige og påtar seg lederrollen 🙂

    10. “Kjønnsnøytral oppvekst.” Sjelden har jeg vel hørt om noe så dumt. Nå må folk faen meg ta seg sammen, altså.

    11. Hei til deg ! Jeg liker bloggen din,fint innhold,fin design og veldig oversiktlig. Jeg er helt i startfasen på å lage meg en blogg, har lyst å skrive om det å være alvorlig syk,men kjemper med nebb og klør for å kan ha barna annenhver uke (50%).Sjekk den gjerne ut å skrive til meg om tips og tilbakemelding. sykalenepappa.wordpress.com

    12. “…rosa i hue og ræva” 😂 Jeg tror jeg dauer! 😂 Her er det mer enn nok Elsa og Anna og rosa fra tak til gulv, men jeg må nok ta litt av skylda sjøl; det er jo så mye fiiiint! 🙈 Prøver å si til meg sjøl (og andre) at jeg er sååå åpen for alt og at gutter kan være prinsesser og jenter kan være Crocodile Dundee om de vil, men likevel tar jeg meg i å kvitte meg med alt råååsa som storesøster vokser ut av, for ikke søren om jeg sender lillebror i barnehagen i rosa parkdress og Elsa-sneakers 😂

    13. Jeg har jobbet i BR-Leker i mange år, og jeg synes alltid det er utrolig morsomt når voksne og barn prøver å unnskylde det de kjøper. En gang kom det inn en gutt på 10 som kjøpte lekedinosaur, og unnskyldet det med “eeh søskenbarnet mitt er på besøk og ville ha dinosaur, den er ikke til meg altså” (jeg kjenner søsteren hans, og vet at han ikke har søskenbarn haha), og flere voksne også som kommer med unnskyldinger. Og helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hva kundene kjøper. Dere driter dere mer ut med å unnskylde det enn om dere ikke sier noe haha

    14. Vi foreldre kan forsøke å være så politisk korrekte at krampa tar oss, men stort sett trekkes barna uansett mot dwt som fanger dem. Hilsen mamma til en liten Spiderman

    15. Må bare si en ting, det er ikke barnet deres som er blitt kjønnsnøytral. Men det er du som skulle være prinsessens beskytter, om hun vill leke med barbie, bokse, sparke fotball eller holde the selskap med deg og alle dukkene… Så burde du som den pappaen du skulle være, beskytte hennes valg i tykt og tynt… Det er DIN rolle, hun har en mamma… Så hun trenger ikke en til, skjerp deg og finn din indre MANN og vær en PAPPA for DIN prinsesse…
      Ikke trekk denne snillismen og aksepten av en utvikling som de fleste bare aksepterer for ikke å være slemme, ned over hodet på dine barn… La de være barn mens de har muligheten, for den veien verden går. Kommer den tiden nok til veis ende før man ønsker det, din plikt som pappa er å beskytte den tiden.
      Og sørge for den varer så lenge som mulig, innenfor alderen.
      Stå på, vi er mange fedre i Norge som skulle ønske vi kunne ha din rolle som du kaster vekk på nøytralitet…

    16. Synd å høre at du følte deg nødt til å holde en forsvarstale på vegne av datteren din. Er samfunnet blitt så opptatt av å være politisk korrekt at kjønn har blitt helt tabu? Trist å lese, selv om jeg skjønner at du skriver med et glimt i øyet.

    17. Ahh jeg elsket rosa som liten. Kunne ikke gå ut døren uten et plagg som var rosa. Likte jeg ikke klærne måtte jeg opp og bytte. Alikevel valgte jeg guttesykkel som litt eldre. Den var bedre å sykle med. Selv om dukker og ting som glitret var stas lekte jeg med legoen til broren min. Synes det er fint at dere lar henne få være akkurat som hun vil. Man må få kunne like rosa uten å mene noe mer enn det. La jenta deres være prinsesse så lenge hun vil.

    18. Trodde denne artikkelen skulle handle om at dere “feilet” fordi man må kjøpe en barbiedukke og friste med premie for å få tatt en enkel blodprøve.

    19. Ja nei da tok du feil, dessverre x-)
      Første gangen man tar blodprøve, kan det være greit å sukre pillen, slik at barna sitter igjen med en slags positiv erfaring midt oppi det skumle. Synes vi da i hvert fall. Du trenger selvfølgelig ikke være enig 🙂

    20. La barna få lov å være seg selv. hvorfor skal man presse på dem det ene eller det andre. Klær og farger definerer ikke hvem de er. Man kan da være en tøff og selvstendig kvinne selvom man har på neglelakk? Blir bare helt feil fokus syntes jeg, når man fokuserer på utsiden som det som definerer om en jente er sterk eller svak. Litt mer fokus på personlighet istedenfor hadde nok hjulpet kvinner langt mer på vei enn å forby barbie. Ingen ting galt i å være kvinne, eller jente, gutt eller mann, eller nøytral for den saks skyld. Det er fremdeles hva du har mellom ørene som er det viktigste:)

    21. Ja, hvis du vil ha kjønnsforvirrede barn, så gir du sønnen din barbie dokker og datteren din en verktøykasse. Det er jo som om halve verden plutselig har fått èn alvlorlig skadet hjerne på deling. Vi har to kjønn på denne planeten, hun og han. Og det fungerer perfekt hvis ikke idioter som deg gjør alt dere kan for å dekonstruere moder natur. Gutter er gutter og jenter er jenter og det er faktisk forskjell på dem. Uansett hvor mye dere hippier stritter imot så er det forskjell på kjønnene. Gutter skal slåss og herje og lære seg å tåle smerte. Det var normalt her i Norge i 1000 år og det fungerte perfekt. Men nå har hippiene bestemt seg for at de skal ødelegge barna. Guttene skal være myke, de skal prate om følesler og være ekstremt veike. Jentene skal selvføgelig gjøre alt det gutter egentlig gjør. Så da får vi kunstige påtvungne kjønnsroller. Stakkars unger, om 20 år så er de helt ødelagt. Da tilbringer de all sin tid hos psykolog fordi foreldrene feilet fullstendig og ødela livene deres. Og resten av oss må slite med dem, vi må slite med deres gale unger. Bare fordi dere feilet og var elendige foreldre.

      Jeg fatter ikke hva dere tenker. Tror dere at dere klarer å kontrollere moder natur? 🙂 Dere tror dere klarer å forandre alt moder natur har bygget opp? Dere er jo dummere enn sekk med jord. Hva er feil med å la gutter være gutter og jenter være jenter?? Hvorfor skal alt på død og liv dekonstrueres og ødelegges? Forresten, nå som jeg tenker over dette, det du driver med er jo barnemishandling. Du torturerer dine egne barn psykiskt. Heldgvis har vi egne etater for det her i Norge og man er plikter faktisk til å melde ifra hvis man ser barn bli torturert av egen foreldre. Så da sender jeg barnevernet til din dør. Jeg sender en bekymringsmelding til barnevernet. Også kan du bruke de neste 10 årene på å forklare for dem hva du driver med og prøve å beholde ungene dine. Du får det du ber om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg